Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

hoe vind ik informatie over mijn overgrootvader?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
de_jerre

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2008 20:01    Onderwerp: hoe vind ik informatie over mijn overgrootvader? Reageer met quote

ik heb van mijn opa wat informatie gekregen :

achternaam : Walschaerts
voornaam : ?
oorlog : 1914-1918
bijnaam : Gelle / Balle
companie : De Solde (?)
hij werd als krijgsgevangene naar Duitsland gedeporteerd.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en zeggen hoe ik mijn onderzoek moet verder doen.
P.S. : bestond er tijdens de eerste wereldoorlog een companie dat "De Solde" heette?

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2008 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Raadpleging militaire dossiers

1. Wat kan vinden in een militair dossier

De inhoud staat altijd in verhouding met de duur van de militaire loopbaan. Een gesneuvelde van 1914 heeft meestal een dun dossier. Het dossier van een groot- invalide die een hoge leeftijd heeft bereikt meet dan ook ettelijke centimeters. Het staat ook als een paal boven water dat het dossier van een officier meer gegevens zal bevatten dan de gewone soldaat. Bijvoorbeeld voor elke bevordering onderging hij een beoordeling door zijn rechtstreekse chefs, Examen, enz.

Volgende onderwerpen zijn standaard in nagenoeg alle dossiers.

a. Een blad van het Strijdersfonds; dwz. een kleine beschrijving van de militaire loopbaan tijdens de oorlog.
b. Bij de oudere dossiers een blad met lichaamsbeschrijving, foto, gedane cursussen en verloop van de loopbaan bij de reserve na zijn demobilisatie.
c. Een blad met de verdiende onderscheidingen en de nodige aanvragen voor deze.
d. Een strafblad.
e. Een blad met de verschillende eenheden waarin betrokkene heeft gediend.

Deze onderwerpen zijn mogelijk, maar zijn niet altijd aanwezig

f. Persoonlijke brieven van betrokkene of van zijn familieleden.
g. Verslagen aangaande verwondingen en eventueel verslagen van getuigen (zeer interessant)
h. Brieven van nabestaanden voor inlichtingen aangaande de toestand van hun familielid, meestal in het geval van een gesneuvelde.
i. Verzoekschrift aan de Koning voor eerherstel.
j. Adresopzoekingen door de Rijkswacht als het adres in het dossier niet overstemde met de effectieve woonst.
k. Afschriften van een dagordervermelding.

2. Opzoeking voor het archiefbezoek

De raadpleging van militaire archieven is niet verschillend dan andere archieven, hoe beter voorbereid, hoe groter de kans op succes. Het opzoeken van een aantal minimum gegevens is dus aangewezen.
a. De betrokkene zijn naam en alle voornamen, het leger klasseerde nogal wat militaire dossiers onder de tweede voornaam. Staar u echter niet blind op de achternaam, men week regelmatig af van de correcte schrijfwijze van de achternaam, vooral in de oudere dossiers en bij Vlaamse namen komt dit met regelmaat voor.
b. Veel militiegegevens zijn terug te vinden in de bevolkingsregisters van de woonplaats. Zaken zoals graad, eenheid en stamnummer kunnen nog van pas komen indien het eigenlijke dossier verdwenen is.
c. Foto’s, en documenten helpen u eveneens al een eind op weg. Familieverhalen zijn meegenomen, maar afhankelijk van de bron behelzen zij meestal maar een deel van de waarheid. Een voorbeeld, bij de cavalerie dienen, kan evengoed de cavalerie en artillerie zijn of rijden met de veldkeuken van de infanterie.

3. Officieren/ Aalmoezeniers

a. Namen en stamnummers zijn te vinden in het documentatiecentrum van het legermuseum. Deze zijn te vinden in alfabetische volgorde in mappen in de leeszaal.
b. De officieren met een geboortedatum voor 1872 en een stamnummer lager dan 15000 zijn bewaard in het legermuseum en daar vrij te raadplegen. (Adres onderaan).
c. Officieren met een latere geboortedatum en of een hoger stamnummer zijn pas te raadplegen na een schriftelijk verzoek aan Defensie . (Adres onderaan).
d. Aalmoezeniers werden beschouwd als lagere officieren, voorhun gelden dan ook dezelfde voorwaarden als klassegenoten.

Voorbeeld: Luitenant Maurice Modeste ROORYCK, 4é Linie

4. Onderofficieren, korporaals en soldaten.

a. Het legermuseum voor de dossiers met geboortedatum voor 31 december 1888, en zijn daar vrij te raadplegen. Sinds 2002 is men bezig met deze te hercatalogeren op nummer en de index is al gedeeltelijk te raadplegen in mappen in de leeszaal.
b. De centrale dienst van het stamboek voor alle latere dossiers, maar deze zijn pas raadpleegbaar na schriftelijk verzoek. (Adres onderaan)

5. Onvindbare dossiers.

Door oorlogshandelingen zijn spijtig genoeg dossiers verdwenen. Als de betrokkene niet sneuvelde, werd aan de hand van zijn verklaring een nieuw dossier opgesteld voor de aanvraag van allerlei. Betrof het een gesneuvelde dan is dit dossier niet uitgebreid er werd dan beroep gedaan op getuigen en nabestaanden.
Niet tegen staande al deze arbeid blijven sommige dossiers onvindbaar, er zijn echter nog mogelijkheden om een inzicht in het wel en wee van een oud-soldaat.

a. In het archief van vele gemeenten bevinden zich nog vele documenten aangaande militie en oud-strijders.
b. In het provinciale rijksarchief van uw provincie liggen van alle gemeenten de militieboeken, meestal met een vermelding met stamnummer en eenheid.
c. In de boeken van burgerlijke stand, akten van overlijden tussen 1914 en 1926, schreef de gemeentelijke administratie vonnissen in aangaande overlijden tijdens de oorlog. Meestal vindt men daar eenheid en stamnummer van de overledene terug.
d. De parochiepriesters werden verplicht na de oorlog een lijst op te stellen met de oud-soldaten van hun parochie. Sommige dorpsherders staken daar veel energie in anderen maakten maar een opsomming van de hoeveelheid en gaven geen namen noch bijzonderheden. Deze lijsten zijn te vinden in het archief van het bisdom.
e. Als men toch beschikt over een eenheid en eventueel stamnummer, kan u de regimentsboeken raadplegen. Hierin staat een summiere uitleg over de militaire loopbaan. Deze zijn echter niet voor alle eenheden bewaard, best contact opnemen met het legermuseum.
f. Elke soldaat die krijgsgevangen of geďnterneerd werd, heeft een dossier, bewaard in het legermuseum.
De dossiernummers zijn terug te vinden in het alfabetische kaartenregister eveneens bewaard in het legermuseum. (200.000 kaarten verdeeld over een paar honderd met stof bedekte bakken) Hier vindt men eveneens gegevens over burgers die in aanraking kwamen met de Duitse kampen.
g. In vele gemeenten is wel een heemkundige of geschiedkundig genootschap dat goed op de hoogte is van de plaatselijke geschiedenis.
h. Mensen opbellen met de dezelfde achternaam in de gemeente als de persoon die u zoekt leidt tot zeer positieve en verrassend snelle informatie.

6. Wat kan men niet vinden?

a. Gezien de grote hoeveelheid dossiers is voor de archivarissen om bijvoorbeeld alle dossiers van een bepaalde gemeente te zoeken.
b. In het legermuseum is nog mogelijk een dossier te vinden met een onvolledige naam, gezien de dossiers alfabetisch zijn geklasseerd. ( Dit zal binnen een paar jaar tot het verleden behoren)
c. In de centrale dienst van het stamboek is het onuitvoerbaar een dossier terug te vinden met een onvolledige naam en geboortedatum. De dossiers zijn geklasseerd op nummer en het is onmogelijk om te gaan zoeken naar alle dossiers met dezelfde naam.
d. Dossiers van de meerderheid van de oud-strijders WOII bevatten veel minder informatie dan hun voorgangers van de eerdere wereldbrand.

7. Krijgsraaddossiers

Deze dossiers zijn bewaard door de krijgsraad te Brussel en niet vrij raadpleegbaar.
Na een gemotiveerd verzoek aan de Auditeur-generaal kan inzage worden verkregen, dit is echter geen recht. U moet zich duidelijke identificeren, gemotiveerde redenen aanhalen en het dossier duidelijk beschrijven.
Een brief waarin u vraagt om bijvoorbeeld het dossier van uw vader in te kijken voor een familiegeschiedenis krijgt meestal een negatief antwoord. Echter een onderzoek voor een thesis of een statistisch onderzoek van een bepaalde periode doet dan weer deuren open gaan.

8. Adressen

Legermuseum
Jubelpark
1000 Brussel

Stamboek
HRG A/N
Kwartier Koningin Astrid
Bruynestraat
1120 Neder over Heembeek

Aanvraag dossier Officieren
Stafdepartement Inlichtingen en Veiligheid
Sectie Archieven
Kwartier Koningin Elisabeth
Eversestraat 1
1140 Evere

http://users.telenet.be/ABL1914/BWG/DossierRaad.htm

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
de_jerre

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2008 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

ben nieuwe informatie tegen gekomen !!
ik heb de dodenregisters nagekeken en daarin staat dat mijn overgrootvader begraven ligt te eppegem op het oude kerkhof.
ik heb ook het adres kunnen achterhalen.
hij woonde in de Begijnhofstraat 24 of 26.

dus nu ga ik morgen kijken naar zijn graf en zien dat ik zijn 2 voornamen te weten kan komen zodat ik zijn militair dossier kan opvragen in Eppegem.
Naar boven
de_jerre

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

weet iemand wat dit wil zeggen?
dit stond op mijn overgrootvaders graf :
" bandeling van Solo"
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2008 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Banneling van Soltau ? Daar was in elk geval een krijgsgevangenenkamp.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2008 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Solo lag in het toenmalige Nederlands-Indië.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

de_jerre @ 05 Sep 2008 22:14 schreef:
weet iemand wat dit wil zeggen?
dit stond op mijn overgrootvaders graf :
" bandeling van Solo"

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden Cool

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
de_jerre

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2008 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

heeft iemand informatie over soltau?
of kan iemand mij een link geven?

groetjez
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2008 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Luister eens @ de Jerre .... doe eens de moeite om te zoeken naar Stamboeknummer van een belgisch soldaat HRG-A/N Archieven Kwartier K. Elisabeth Eversestraat 1 1140 Evere-Brussel en mailen naar Adjudant Xavier Van Tilborg om het dossier van uw persoon (geboortedatum , volledige namen , geboorteplaats zeker nodig om het JUISTE DOSSIER) Indien nihil Legermuseum.

Betreffende dossier = juiste regiment.. juiste rang van die persoon , lentge , gewicht...... namen van de ouders... verlofdagen ... frontstrepen
op het einde... VOS of vuurkruiser... aantal medailles....enz.

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
lancier

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2008 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Surprised

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2008 7:16    Onderwerp: Reageer met quote

de_jerre @ 05 Sep 2008 23:25 schreef:
heeft iemand informatie over soltau?
of kan iemand mij een link geven?

google Wink
Naar boven
mercatus

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2008 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

of http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=13783&sid=add0e86497492144dd6c2be58c0ce739

mvg. mercatus Wink
Desiré

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2008 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

lancier @ 06 Sep 2008 0:36 schreef:
Luister eens @ de Jerre .... doe eens de moeite om te zoeken naar Stamboeknummer van een belgisch soldaat HRG-A/N Archieven Kwartier K. Elisabeth Eversestraat 1 1140 Evere-Brussel en mailen naar Adjudant Xavier Van Tilborg om het dossier van uw persoon (geboortedatum , volledige namen , geboorteplaats zeker nodig om het JUISTE DOSSIER) Indien nihil Legermuseum.

Betreffende dossier = juiste regiment.. juiste rang van die persoon , lentge , gewicht...... namen van de ouders... verlofdagen ... frontstrepen
op het einde... VOS of vuurkruiser... aantal medailles....enz.

Ik heb deze goede raad opgevolgd en deze man een maitje gestuurd....
En nu rustig afwachten...... Cool
Naar boven
de_jerre

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2008 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben nu al een hele tijd bezig met opzoekingen naar mijn overgrootvader.
ik reken nog maar eens op jullie hulp omdat ze mij in evere niet kunnen helpen.

Naam : Walschaerts
Voornaam : Carolus
Geboren te Eppegem
Begraven : te Eppegem
Geboortedatum : 1893
Sterfdatum : 1965
Echtgenote : Christina Vermoesen
hij werd vervoerd naar Soltau
dit is wat informatie misschien dat jullie iets vinden?

alvast bedankt!
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2008 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
5. Onvindbare dossiers.

Door oorlogshandelingen zijn spijtig genoeg dossiers verdwenen. Als de betrokkene niet sneuvelde, werd aan de hand van zijn verklaring een nieuw dossier opgesteld voor de aanvraag van allerlei. Betrof het een gesneuvelde dan is dit dossier niet uitgebreid er werd dan beroep gedaan op getuigen en nabestaanden.
Niet tegen staande al deze arbeid blijven sommige dossiers onvindbaar, er zijn echter nog mogelijkheden om een inzicht in het wel en wee van een oud-soldaat.

a. In het archief van vele gemeenten bevinden zich nog vele documenten aangaande militie en oud-strijders.
b. In het provinciale rijksarchief van uw provincie liggen van alle gemeenten de militieboeken, meestal met een vermelding met stamnummer en eenheid.
c. In de boeken van burgerlijke stand, akten van overlijden tussen 1914 en 1926, schreef de gemeentelijke administratie vonnissen in aangaande overlijden tijdens de oorlog. Meestal vindt men daar eenheid en stamnummer van de overledene terug.
d. De parochiepriesters werden verplicht na de oorlog een lijst op te stellen met de oud-soldaten van hun parochie. Sommige dorpsherders staken daar veel energie in anderen maakten maar een opsomming van de hoeveelheid en gaven geen namen noch bijzonderheden. Deze lijsten zijn te vinden in het archief van het bisdom.
e. Als men toch beschikt over een eenheid en eventueel stamnummer, kan u de regimentsboeken raadplegen. Hierin staat een summiere uitleg over de militaire loopbaan. Deze zijn echter niet voor alle eenheden bewaard, best contact opnemen met het legermuseum.
f. Elke soldaat die krijgsgevangen of geďnterneerd werd, heeft een dossier, bewaard in het legermuseum.
De dossiernummers zijn terug te vinden in het alfabetische kaartenregister eveneens bewaard in het legermuseum. (200.000 kaarten verdeeld over een paar honderd met stof bedekte bakken) Hier vindt men eveneens gegevens over burgers die in aanraking kwamen met de Duitse kampen.
g. In vele gemeenten is wel een heemkundige of geschiedkundig genootschap dat goed op de hoogte is van de plaatselijke geschiedenis.
h. Mensen opbellen met de dezelfde achternaam in de gemeente als de persoon die u zoekt leidt tot zeer positieve en verrassend snelle informatie.

Wink Probeer eens in Eppegem zelf. Ik kan het u aanraden want in het gemeentehuis vond ik over mijn overgrootvader verrassend veel info terug.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: