Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De keizerslag - lezerervaringen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Matthijs

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 18:28    Onderwerp: De keizerslag - lezerervaringen Reageer met quote

Beste FEW-ers,

Mijn schoonvader wilde mij graag (onbegrijpelijk eigenlijk..) het boek 'De Keizerslag' van Martin Middlebrook cadeau doen. Ik heb het boek nog nooit gelezen en ook de auteur - hij schijnt heel beroemd te zijn - zei me tot vandaag vrij weinig. Ik heb intussen een aantal recensies van het boek gelezen, maar mijn ervaring heeft me geleerd dat de beste recensies hier op ons FEW te vinden zijn. Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen met/over dit boek...

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar dit staat op de achterzijde van het boek :

De Keizerslag - Martin Middlebrook
De Duitse Offensieven van 1918

Op 21 maart 1918 startte het Duitse leger de laatste offensieven van de Eerste Wereldoorlog. Na een lange periode van voorbereidingen en een mislukte U-boot oorlog tegen de Entente probeerde het Duitse keizerrijk middels een enorm landoffensief de beslissende overwinning in het veld af te dwingen in wat men laterr noemde; ‘De Kaiserschlacht’. Hoewel het Duitse leidersduo, Ludendorf en Hindenburg, de operatie tot in de puntjes hadden voorbereid, bleef een beslissing uit. Wel scheurde het front, en waren er pijnlijke en chaotische momenten. Even leek het erop alsof de Duitsers alsnog naar Parijs zouden oprukken.
Zodra de aanval doodliep lieten de Duitsers echter elders aan het front de kanonnen opnieuw bulderen, in een poging daar de beslissing te forceren. Maar de definitieve doorbraak bleef uit en in het Duitse achterland begon het onrustig te worden. Het Duitse keizerrijk maakte zich op voor haar laatste dagen.
De beroemde Britse historicus Middlebrook schetst deze geschiedenis vol overtuiging en vakkennis. Uitgeverij Aspekt brengt binnenkort ook zijn meesterwerk over de eerste dag aan de Somme uit.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Martin Middlebrook werkt net zoals Lynn McDonald met "ooggetuigen" maar zijn werk is naar chronologie en militaire geschiedenis beter leesbaar.
Da's mijn bescheiden mening.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2008 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Het boek beschrijft enkel de eerste dag van het duitse lenteoffensief, 22 maart dacht ik; is wat opgevat als zijn boek first day on the somme...verder kan ik er niet zoveel over zeggen, is enkele jaartjes geleden dat ik het gelezen heb...
pascal
Matthijs

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
derwisj

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2008 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Nu hoop ik dat ik juist ben...vind het boek nergens meer, hoop dat ik het niet verwar met een ander boek... Smile
pascal
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: