Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Churchill en Ieper?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag me even niet naar een datum en excacte plaats, maar Churchill is ook als 'gewoon' officier, kapitein dacht ik, korte tijd bij Ieper geweest. De mensen bij wie hij was, waren daar niet echt gelukkig mee. Ze waren bang dat als dit bij de Duitsers bekend werd ze ongewoon zwaar artillerievuur zouden aantrekken en waren opgelucht toen hij weer naar Londen vertrok.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Vraag me even niet naar een datum en excacte plaats, maar Churchill is ook als 'gewoon' officier, kapitein dacht ik, korte tijd bij Ieper geweest. De mensen bij wie hij was, waren daar niet echt gelukkig mee. Ze waren bang dat als dit bij de Duitsers bekend werd ze ongewoon zwaar artillerievuur zouden aantrekken en waren opgelucht toen hij weer naar Londen vertrok.

In WO1 zat hij in de winter van 1914 ergens in de buurt van Ploegsteerd bij the Royal Scots Fusiliers... Er is een bekende foto van.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

In 1914? Ik dacht dat het later was omdat hij vanwege het falen bij Gallipoli in 1915 hij 'vrijwillig' naar het front ging?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Was ie in 1914 niet First Lord of the Admiralities?
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Was ie in 1914 niet First Lord of the Admiralities?

Ja.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
In WO1 zat hij in de winter van 1914 ergens in de buurt van Ploegsteerd bij the Royal Scots Fusiliers... Er is een bekende foto van.

Dan lijkt me het verhaal van 1stLF/SRD erg sterk.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens was deze Engelse held er na de eerste wereldoorlog voorstander van om Koerden en andere opstandelingen in Irak met mosterdgas te lijf te gaan.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
1stLF/SRD schreef:

De eenheid en plaats klopt wel alleen was het volgens mij twee jaar later. Al kan ik er ook naast zitten.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Had hij datzelfde plan ook niet tijdens WO2 en tegen de Duitse burgers?
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
1stLF/SRD schreef:

Ik kan verkeerd zijn, maar ik zal het even opzoeken...
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het was 1915... maar ik weet nu nog niet begin of eind...

"Lieutenant Colonel Winston Churchill
Lt. Col W. Churchill commanded 6th Battalion RSF in 1915. The Scots soon warmed to the dour Englishman when he ordered dry socks for sentries who had been standing in the rain. His section of the front at Ploegsteert became one of the most aggressive.

While in command, Lt. Col Churchill personally made 36 forays across no man’s land. On giving up command, he followed Haig’s instruction and returned to the House of Commons to secure the one thing most needed - conscription.

Sir Winston Churchill was later to remark: ’Although an Englishman, it was in Scotland I found the three best things in my life - my wife, my constituency and my Regiment.’"
Naar boven
Narcolepticus

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom waren die Engelsen daar niet blij om dat Churchill bij hen was?
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

gevonden: mei 1915!!! tot januari 1916
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:

Jazeker. Alleen kon men hem toen tegenhouden. Zijn chefstaf wilde er niet van horen.

In 1925 was chemische oorlogsvoering trouwens verboden bij het vedrag van Geneve.

Verschil is wel dat we het bij WWII hebben over een oorlog, in Irak waren het hooguit opstandelingen. Vergelijkbaar met wat men in Ierland deed zeg maar. Kan me niet voorstellen dat hij daar voor inzet van gas was geweest.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:

Thanks! Gallipoli landing was in April.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:

Url?
Bron?
Ik wil lezen Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2005 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Richard schreef:

Jazeker. Alleen kon men hem toen tegenhouden. Zijn chefstaf wilde er niet van horen.

In 1925 was chemische oorlogsvoering trouwens verboden bij het vedrag van Geneve.

Verschil is wel dat we het bij WWII hebben over een oorlog, in Irak waren het hooguit opstandelingen. Vergelijkbaar met wat men in Ierland deed zeg maar. Kan me niet voorstellen dat hij daar voor inzet van gas was geweest.

Het was niet hetzelfde... Hij was van plan om ANTRAX te gebruiken, dat is een biologisch wapen. Maar ik dacht dat dat ook verboden was volgens de conventie...
Er bestaat een filmpje over: Secret weapons of WW2, erg interessant. Het gaat ook over de Tabun producite in Duitsland.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2005 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

url=http://img204.exs.cx/my.php?loc=img204&image=churchillroyalscotchfus8uo.jpg][img]

Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2005 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
1stLF/SRD schreef:

Url?
Bron?
Ik wil lezen Smile

Regimentsgescheidenis van de RSF, nu RHLI. Staat online hoor, de url nu kwijt...
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2005 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Narcolepticus schreef:
Waarom waren die Engelsen daar niet blij om dat Churchill bij hen was?

Hoge omes trekken kanonvuur aan. Daarbij, stel je voor dat de Duitsers proberen hem levend te pakken te krijgen, dan hebben ze een mooie troffee. In beide gevallen betekend het redelijk heftige gevechten en daar zaten de soldaten denk ik niet echt meer op te wachten.
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2005 11:14    Onderwerp: Churchill in Ploegsteert Reageer met quote

Zijn hoofdkwartier lag op de boerderij "Laurence Farm" (in het oorlogsdagboek van het bataljon gespeld als "Lawrence"). Hij vond er de tijd om te schilderen. In het pas geopende "The Churchill Museum" (onderdeel van de "Cabinet War Rooms" in Londen) zijn er een paar voorwerpen en documenten i.v.m. zijn "Belgische" periode te zien.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2005 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
Hauptmann schreef:
Richard schreef:

Het was niet hetzelfde... Hij was van plan om ANTRAX te gebruiken, dat is een biologisch wapen. Maar ik dacht dat dat ook verboden was volgens de conventie...
Er bestaat een filmpje over: Secret weapons of WW2, erg interessant. Het gaat ook over de Tabun producite in Duitsland.

Heb het nog even opgezocht:
http://www.againstbombing.org/chemical.htm
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Okt 2008 8:03    Onderwerp: Reageer met quote

Churchill's tender letter to Clementine to be opened if he was killed on the Western Front

t was the summer of 1915 and Winston Churchill's political ambitions were in tatters following his championing of the catastrophic Gallipoli campaign.

Out of government but still anxious to serve his country, he volunteered for the Western Front and - like millions of others going to war - he wrote a letter to be opened in the event of his death.

Given the chances of surviving the blood-drenched Flanders fields, the 40-year-old Churchill could have been forgiven for striking a pessimistic tone.

Instead, he celebrated the love he felt for Clementine, his wife of seven years. He wrote to her: 'You have taught me how noble a woman's heart can be.'

He was also dismissive of his own mortality, imploring Clementine: 'Do not grieve for me too much... death is only an incident, and not the most important...'

And, in a flash of the bullish nature that would see him rally the nation as war leader in 1940, he begged his wife to guard his papers from his 'Admiralty administration'.

'Some day I should like the truth to be known,' he wrote, confident history would vindicate him over Gallipoli, the failed attempt to capture Constantinople to gain a sea route to Russia, which led to huge British and Commonwealth casualties.

On a more practical note, Churchill told Clementine what assets to use to pay off his debts.

The letter is to go on display at the Churchill Museum in the Cabinet War Rooms in London from November 6.

Allen Packwood, of the Churchill Archive Centre in Cambridge, which holds the original letter, said: 'It shows his resilience, his romantic side, his belief in himself and his awareness of his place in history.

'It was a time of great uncertainty yet the letter shows no sign of self-pity. Unlike so much of Churchill's correspondence, it was handwritten and is very neat and legible.

'He has taken a lot of care, which is testimony to [his and Clementine's] strong relationship.'

Churchill was part of the Asquith Liberal government when he lost his post as First Lord of the Admiralty.

Having seen combat in India, the Sudan and the Boer War, he decided to repair his reputation on active service and was posted to Flanders as a major in the 2nd Battalion, Grenadier Guards.

By December 1915, he was a lieutenant colonel commanding the 6th Battalion, Royal Scots Fusiliers.

He gained the respect of his men with his bravery, including dozens of forays across No Man's Land.

His adjutant, Captain AD Gibb, wrote after the war: 'We never got accustomed to his insatiable desire to "stir up the Hun".'

Hakewell Smith, a lieutenant, recalled Churchill never flinching under fire. 'He used to say, "It's no damn use ducking: the bullet has gone a long way past you by now".'

Churchill's stint in the trenches came to an end shortly after when, because of high casualties, his battalion was merged with another and he was told to return to Britain and resume his work in the Commons.

Last Post: Remembering the First World War opens on November 6 at the Churchill Museum and Cabinet War Rooms

Foto's en © http://www.dailymail.co.uk/news/article-1079077/Revealed-Churchills-tender-letter-Clementine-opened-killed-Western-Front.html

Gelezen op
http://firstworldwar.cloudworth.com/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: