Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nieuwe wandelpaden Reichackerkopf, Vogezen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2008 21:24    Onderwerp: Nieuwe wandelpaden Reichackerkopf, Vogezen Reageer met quote

In de voetsporen van de soldaten op de Reichackerkopf

Loopgraven, zuilen, inscripties, overblijfselen van medische posten en wapenopslagplaatsen: niet minder dan 21 sporen van de eerste wereldoorlog zijn afgebakend op het nieuwe wandelpad op de Reichackerkopf dat wordt aangelegd door de CCVM (Communauté de Communes de la Vallee de Munster) in samenwerking met de Club Vosgien en de algemene raad.

Het is het tweede pad van dit soort, gewijd aan de oorlog van 1914-1918. Het eerste pad volgt de sporen van de slag om de Lingekopf, aan de kant van Munster en lopend van Hohrodberg tot aan de Linge, en door naar de Franse begraafplaats op de Col du Wettstein. Dit pad werd in de November 2007 geopend en heeft een ongekend succes gekend.
“We kennen het aantal deelnemers aan deze zwerftocht niet, maar de 8000 folders (4000 Frans en de rest Duits) waren al na 2 maanden op. Er is een herdruk gemaakt van 5000 exemplaren in beide talen”, zegt Norbert Schickel, voorzitter van de CCVM. “en de Duitse folders waren eerder op dan de Franse,” geeft Albert Heinrich aan, de vicevoorzitter van de CCVM en voorzitter van de Club Vosgien in Munster.

Gesterkt door dit succes lanceert de CCVM een tweede pad, dit maal gewijd aan de minder bekende strijd op de Reichackerkopf. Het tracé is gemaakt door Daniël Roess, een amateur-historicus die zich al meer dan 25 jaar hartstochtelijk bezighoudt met met de gevechten die plaats vonden in de vallei van Munster. “De top van de Reichackerkopf, gelegen naast de Col de Sattel, was een strategisch punt in WO1. In Maart 1915 werd hij ingenomen door de Duitsers, die het niet meer uit handen gaven”, legt de historicus uit.

Daniel Roess bij de bunker van de granaatwerper

Op de beide bergtoppen, de grote en kleine Reichackerkopf zijn de restanten van de gevechten tussen de Franse bergjagers en de Beierse troepen nog het best zichtbaar. “Het meest indrukwekkende bouwsel is een Duitse bunker voor een granaatwerper, die 6 meter diep is. Uniek in deze sector,” schat Daniel Roess. Maar zijn hart gaat toch uit naar een jachthoorn, die uitgehouwen is in een steen op de Sattelkopf door een bataillon Franse mitrailleurtroepen.
Het pad begint op de Col du Sattel en heeft drie routes, waarvan de langste (6 kilometer) loopt tot Gaschney. “Omdat het op afstand van de Linge ligt, met zijn menigte bezoekers, geeft dit pad meer rust en een intimiteit met de bezienswaardigheden. Een gelegenheid voor jongere generaties om opnieuw kennis te maken met deze episode uit onze geschiedenis”, vindt Heinrich.
De signalering en de verschillende werkzaamheden zijn nog aan de gang. De inwijding van de routes wordt in November verwacht. Maar als dit pad hetzelfde succes heeft als zijn grote broer bij de Lingekopf dreigen problemen met het parkeren. De Col du Sattel, waar de routes beginnen, heeft namelijk geen parkeergelegenheid. Maar de meest avontuurlijke trekkers kunnen nog altijd beginnen in Gaschney, aan de kant van Munster.

Bron: Valérie Freund, DNA 27-9-2008

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2008 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig dit bericht, de eerst genoemde route heb ik deels gelopen en onderweg kwam ik verschillende paaltjes met nummer erop tegen, ik vermoed dat er in de folder waarover werd gesproken informatie staat die bij het des betreffende paaltje hoort.

Hopelijk zijn er volgendjaar voldoende folders beschikbaar.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 28 Sep 2008 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal proberen de Reichackerkopf op te nemen in de geplande vogezentrip volgend jaar. Misschien kan Roess gidsen, hij zit in mijn netwerk Laughing

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2008 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 28 Sep 2008 23:56 schreef:
Ik zal proberen de Reichackerkopf op te nemen in de geplande vogezentrip volgend jaar. Misschien kan Roess gidsen, hij zit in mijn netwerk Laughing

ik hoop echt mee te kunnen want dit maakt het wachten alleen nog maar erger puh
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: