Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vliegtuig Paul Hanciau

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jan lantmeeters

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2008 21:33    Onderwerp: Vliegtuig Paul Hanciau Reageer met quote

Paul Hanciau was één van de eerste Belgische piloten. Hij behaalde zijn vliegbrevet nr. 34 op 23 februari 1911. Paul Hanciau was “chef-pilote” van de vliegschool van Léon de Brouckère in Gen(c)k.
Tijdens de mobilisatie in augustus 1914 nam hij dienst in het Belgisch leger bij de “Aviation Militaire” en bracht zijn eigen ééndekker/tweezitter mee.
In zijn persoonlijk dossier (april 1915) te Brussel staat:
« Pilote civil réputé, il s’était occupé d’Aviation depuis le début, avait obtenu son brevet des février 1911 et avait volé sur tous les modèles d’appareils existante. Comme chef-pilotte de l’Ecole de Brouckère à Genck, il avait formé de nombreux élèves notamment le lieutenant Stellingwerff.
Dès les premiers jours de la mobilisation, il se suit à la disposition de l’Aviation militaire avec un monoplan biplace. »
Hij voerde, nog volgens het dossier, verschillende verkenningsvluchten uit met dit vliegtuig bij het begin van de vijandelijkheden.
Wie kan mij meer vertellen over dit vliegtuig ?
Welk vliegtuig was dit ? Was het misschien een Deperdussin ?
Wat gebeurde er met dit vliegtuig in het leger ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jempie

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2008 23:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Zijn eigen vliegopleiding gebeurde op een Sommervliegtuig en een Blériot te Genk alwaar hij zijn vliegbrevet behaalde.
Jammer genoeg heb ik destijds een tweetal fotootjes van hem zittend in dat Sommervleigtuig en een ander zittend in het Blériottoestel niet gekocht op een beurs!(te weinig fondsen daarvoor op dat ogenblik!)
Wel dat van hem staande voor dat Blériot toestel!

Op één van die twee andere stond met zijn handtekening een tekst :
A mon ami Albert à l'occasion d'obtenir mon brevet à Genck ...met datum...(Ik ken die tekst nog steeds +/- uit het hoofd...)

Gedurende de militaire vliegmaneuvers in 1913 was er ook een Deperdussin die aan deze deelnam..;maar méér dan de neus op de foto daarvan kon ik niet zien op een foto (ergens gepubliceerd in lectuur!)

Het toestel (of één van de toestellen?) waarmme hij blijkbaar WOI vloog is voor zover mij bekend een "Deperdussin-Biplace" geweest!
(Er bestaat daarvan een fotopostkaart )

Ik vraag me af...ooit heeft iemand mij gevraagd welk Belgisch vliegtuig door de Duitsers te Liège.Ans in de eerste dagen van WO I door de Duitsers aldaar op het vliegveld werd vernield (verbrand?) of dit toestel misschien deze Deperdussin was ?
Iemand, bekend bij bij BAHA, publiceerde er een doctoraatsthesis (?) betreffende dit vliegveld...van hem kreeg ik destijds die vraag o.a voorgeschoteld, maar ik had zo goed als niets over de geschiedenis of gegevens van dit welbepaalde vliegveld!

Maar méér kan ik er niet over vertellen.

mvr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jempie

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2008 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

De postkaart met een tweepersoons Deperdussin: is jammer genoeg deze welke blijkbaar door Crombez werd benut tijdens WOI!
Of het zou moeten zijn dat hij samen met Hanciau vloog op dat ogenblik?

Maar bij BHA vermeldt men alleen een Deperdussin "B" 1911 met foto waarmee Crombez in 1914 het leger zou hebben vervoegd..;

Ook hiervan heb ik destijds (dat is jaren geleden) door Brussel navraag gekregen naar een tweezit Deperdussin die door hem werd gebruikt..en daar heb ik inderdaad een postkaart van..Crombez die i, die tweezit-Deperdussin instijgt samen met een tweede man...
Zie die echter niet zo direct bij Baha die bewuste foto staan ?

In elk geval er zullen niet veel Deperdussins in dienst zijn geweest bij ons leger aanvang WOI?

Dacht ik ?

mvr

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
jan lantmeeters

BerichtGeplaatst: 18 Jun 2008 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

De Deperdussin-vliegtuigen bij de ‘Compagnie des Aviateurs’
- De Deperdussin van Henri Crombez.
De eerste Europese Luchtpostverbindingen gebeurde vanuit Sint-Denijs-Westrem tijdens de Wereldtentoonstelling van Gent in 1913. Deze luchtpostverbindingen werden van 1 mei 1913 tot 25 augustus 1913 uitgevoerd door Henri Crombez.
We zien dat Crombez niet minder dan drie verschillende Deperdussin-toestellen gebruikte: zijn “oud” toestel – een Deperdussin 50 pk – een tweede Deperdussin van 80 pk vanaf 14 mei en tenslotte nog een Deperdussin 80 pk dat het Syndicaat, opgericht in de schoot van het organisatiecomité van de tentoonstelling voor het organiseren van de luchtpost voor hem kocht en tot zijn beschikking stelde op 22 mei.
Volgens de enen was zijn toestel versleten en aan vervanging toe. Volgens andere bronnen had Crombez bij de vlucht naar Blankenberge, op 13 mei 1913, een zware landing gemaakt bij zijn terugkeer op het vliegplein van Sint-Denijs-Westrem. Maar hiervan ontbreekt iedere bevestiging in de pers. Hierbij was zijn vliegtuig dermate beschadigd, dat hij een nieuw toestel diende op te halen te Issy-les Moulineaux bij Parijs. Van daaruit vloog hij met het nieuwe toestel in een ruk terug naar Gent.
Crombez zocht echter een moderner en krachtiger vliegtuig om de dagelijkse overeengekomen postdienst te verzekeren. Het ‘Syndicaat, opgericht in de schoot van het organisatiecomité van de tentoonstelling voor het organiseren van de luchtpost’ kocht voor hem een Deperdussin-monocoque en Crombez had dit toestel tot zijn beschikking vanaf 22 mei 1913. Henri Crombez kocht deze Deperdussin-monocoque nadien over.
Hij kon nu beschikken over het neusje van de zalm: de prachtige aërodynamische Deperdussin eendekker, een toestel met romp van het monocoque-principe. Dit betekende dat de romp niet bestond uit een met linnen overtrokken houten gestel, maar een fraaie vorm had, samengesteld uit over elkaar gekleefde fijne planken. De structuur van de romp was dus “zelfdragend”, en had als onnoemelijk voordeel dat het toestel lichter, aërodynamischer en steviger was dan andere machines uit die tijd. De Deperdussin was een echte racemachine waarmee diverse records werden gebroken.
Met deze Deperdussin-Monocoque zou Henri Crombez deelnemen aan de eerste Gordon Bennett race voor vliegtuigen van 29 september 1913 te Reims (Frankrijk). Hier werd hij vierde na de beroemde piloten Prevost, Vedrines en Gilbert.
Vanaf 1 oktober 1913 vervulde Henri Crombez zijn legerdienst en kwam hij, met zijn Deperdussin-monocoque éénzitter, terecht bij de ‘Compagnie des Aviateurs’.
Op 4 augustus 1914 ging Henri Crombez met zijn Deperdussin-monocoque de grens verkennen en werd door de Duitsers onder vuur genomen. De Duitsers bedreigden rechtstreeks Luik en dus ook Ans waar het eerste smaldeel met Henri Crombez zijn basis had. Op 6 augustus 1914 moest totaal verrast het eerste smaldeel van Ans weg. Henri Crombez trachtte zijn Deperdussin-monocoque weg te vliegen, maar kreeg de motor van zijn vliegtuig niet op gang. Net voor de Duitsers het veld innamen en de ganse inboedel van Demanet’s eenheid buit maakten, stak Crombez zijn Deperdussin-monocoque, met pijn in het hart, in brand. Hij ontkwam per ‘automobiel’ met zijn mecanicien en ridder Jules de Laminne. Alle drie kregen ze van een Waalse boer burgerkleren en vluchtten naar Wilrijk.
- De andere Deperdussin-toestellen.
Op 12 augustus 1914 werd te Leuven, met de geïnterneerde toestellen (twee Blériot XI’s, twee Deperdussin’s en één Morane) een vijfde smaldeel (Monoplan) opgericht.
De Deperdussin-monocoque van Henri Crombez was er niet meer. De Rijkswacht wist bij het begin van de oorlog de hand te leggen op een Deperdussin uit Brussel. Dit toestel werd op 18 mei 1913 geleverd aan ‘La Société des Aviateurs de Belgique’ met als thuisbasis Sint-Agatha-Berchem.
Was de tweede Deperdussin van het vijfde smaldeel het toestel van Paul Hanciau ?

Bron: Dhanens Piet, Een eeuw luchtvaart boven Gent, Deel 1 1785-1939, blz. 52-60; Vrancken Ludo, De geschiedenis van de Belgische militaire vliegerij 1910-1918, blz. 47.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: