Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Raad een vliegtuigje
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 54, 55, 56  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Raad een plaatje Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2006 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

een Short?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2006 6:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is het nog niet. Op de foto zie dat het vliegtuig eigenlijk een soort bouwdoos is. De eindstukken van de vleugel zitten er nog niet aan. De rotatiemotor is nog niet gemonteerd. De dragers van de staart moeten er ook nog aan ....

Als je dat allemaal eraan denkt komt er een (bekender) toestel naar voren. Om het moeilijk te houden heb ik een heel klein fotootje van een volledig toestel - op drijvers - er bijgedaan.

Trouwens deze toestellen maakten in het tropische klimaat van Duits Oost Afrika helemaal niets klaar. De tijd dat deze toestellen operationeel ingezet konden worden was minimaal.



Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2006 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Is er nog een complete foto van het hele toestel waar het bommenrek onder zit ?



Ik heb deze foto's uit de datafile, en nee hierin zitten geen foto's van een geheel met bom.

Is het overigens niet een Sopwith? Dat zegt mijn gevoel nu...


Groetjes, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2006 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Kitboy @ 20 Jul 2006 12:03 schreef:


Is het overigens niet een Sopwith? Dat zegt mijn gevoel nu...



Nee, dat denk ik niet. De stangen tussen de vleugels zijn daarvoor te dik en anders ingedeeld. Ik weet echter niet wat het dan wel moet zijn. Ik dacht nog even aan een Fairey Campania F16 of F17. Maar volgens mij kan dat niet vanwege het jaartal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

De Fairey Campania is van 1917 en de geschiedenis met de Königsberg was in 1914. Het is dus een "vroeg" vliegtuig(je). De Engelsen vlogen naast toestellen van eigen makelij (Sopwith, Fairy, Short, Avro etc.) ook met toestellen van "foreigners", meestal wel in licentie gebouwd Smile

Detail van een tekening
Quote:
De stangen tussen de vleugels zijn daarvoor te dik




Een detail van de romp (badkuip model) voor twee personen.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2006 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dan toch een Fransman,

Caudron GIII?

groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2006 4:55    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal goed. Aangezien dit een drijver versie is komt het toestel volledig geassembleerd er dan zo uit te zien.



Dit is een Caudron welke in gebruik is in Finland als trainer vanaf 1920 (!). Uiteraard was het toestel toen - zelfs als trainer - zwaarverouderd.




Een grotere versie van de foto waarin de Caudron - drijver versie - van of aan boord wordt gehesen

NB.: België gebruikte in WW1 ca. 60 exemplaren van de Caudron G.III. Deze Caudron werd zeer veel gebruikt tot in China toe. Misschien kom ik daar vanavond nog wel op terug.
Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2006 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien deze jongen dit weekend naar Cuba vertrekt en drie weken lang zijn heupen gaat wiegen op de zinderende deunen van de plaatselijke salsamuziek, zal namens mij eventjes geen nieuw plaatje geplaatst worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2006 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Mario, dat lijkt me een mooie gelegenheid voor jou om eens een mooi apparaat meer te zetten.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2006 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, ik ga op zoek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2006 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

IK zou nog wat schrijven over de Caudron G.3. Dit toestel was bij de aanvang van WW1 al in grootschalige productie bij Caudron, maar ook bij Bleriot, SFA, Potez en Deperdussin. Een totaal van zeker 2450 stuks is geproduceerd.

Naast gebruik door de Aviation Militaire werd de G.3 gebruikt door :

Argentinië
Australië
België
China
Columbia
Denemarken
El Salvador
Finland
Griekenland
Italië
Japan
Peru
Portugal
Roemenië
Rusland
Servië
Spanje
Groot-Brittanië
Verenigde Staten
Venezuela

Een indrukwekkende lijst !

Zo schafte België pas in 1918 66 Caudron G.3's aan, welke werden gebruikt als trainers tot in 1928.

China ontving reeds in juni 1913 12 Caudron G.3's welke gebruikt werden in een vliegschool te Nayan welke door de Fransen was opgezet. De Fransen vonden de Chinesen trouwens maar moeilijke leerlingen. Dat klopt ook wel als in de lente 1914 alle Caudrons op één na niet meer vliegwaardig zijn (!). Nadat de toestellen werden bijgelapt werden zij tot ca. 1920 gebruikt als trainers.

[b]Dit originele exemplaar staat in het Musée de kl'Air te Parijs[/ b]



Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2006 22:58    Onderwerp: Reageer met quote



Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2006 6:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog eens rondgekeken, maar van de Caudron G 3 (G.III) zijn naar verhouding veel exemplaren overgebleven. Naast het exemplaar in Parijs in het Musée de l'Air staan er nog twee in Brussel en Londen - Hendon.

Koninklijk Legermuseum te Brussel [ Zonder motor ]



RAF Museum




Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2006 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Mario @ 21 Jul 2006 23:58 schreef:




Ik moet het toch niet gaan omroepen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2006 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

onschuld Sorry ik had er wat Caudron G.III's tussendoor gezet Embarassed



Op deze foto staat de Avro 523 Pike met twee duwschroeven, 2 maal Sunbeam 160 pk, uit eind 1916 begin 1917. Toestel werd niet in productie genomen, aangezien de RNAS al orders geplaatst had voor de Short Bomber en de RFC uitsluitend geďnteresseerd was in de grotere Handley Page bommenwerpers.



OP deze foto staat vooraan de Avro 529 een doorontwikkeling van de Avro 523 Pike. Dit toestel was groter en verder te onderscheiden door de "krul" aan de staart en de 4-bladige schroef (2 maal 190 pk Rolls-Royce Falcon).
Op de tweede plek staat de Avro 523A een iets afwijkende versie van de 523 Pike, met trekschroeven en 2 maal 150 pk Green motoren. Dit was ook een "eenling" zoals alle vliegtuigen op deze foto.
Op de derde plek is de foto wat onduidelijk maar ik veronderstel dat dit weer de Avro 523 Pike is met duwschroeven.
Een familie foto van Avro dus.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2006 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

yep, dan mag jij weer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 24 Jul 2006 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is iets bijzonders. Wat is er op deze foto te zien en waar werd dit apparaat eigenlijk voor gebruikt ?





Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Pfffffff. het lijkt wel een apparaat om de val van een bom na te bootsen ofzo. Misschien in windtunnels.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jempie



Geregistreerd op: 19-9-2005
Berichten: 404
Woonplaats: Brugge-België

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2006 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Hauptman!

Sla eens een boek open over zeppelins, daarin vind je de oplossing!


groeten,

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2006 4:12    Onderwerp: Reageer met quote

Zit hier in Cuba in een zeer warm hotel (jaren ´20) te internetten, lekker langzaam, had wat tijd over en keek eventjes.

Affijn ik ken dat ding nog uit 1 van de films van Howard. Is een soort verkennings geval die onderuit de Zepplin gehzen wordt, of beter gezegd bommenrichter. Die in de film overleefd het overigens niet....

Groet, Nico

P.s. leuk zo´n Zuid Amerikaans toestenbord: ń ç
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 26 Jul 2006 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ja maar hier is het ook warm Evil En dan zitten we hier maar gewoon thuis. Hoewel gehandicapt door een Zuid-Amerikaans toetsenbord is het antwoord toch wat kort door de bocht. Hoe heette dit apparaat eigenlijk precies ?

Dat van een film van Howard heb ik niet kunnen plaatsen Confused

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 7:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik doe er nog twee foto's bij van een vergelijkbaar type. Als je de twee apparaten vergelijkt zie je dat ze behoorlijk verschillen. Het idee en het gebruik is precies hetzelfde.
Zoals je ziet hangt deze in een museum ergens op de wereld.







Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 7:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, er staat observation op. Een observatiegondel voor aan een Zeppelin?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann. Dat klopt, alleen stond er op het origineel natuurlijk geen Engelse tekst Evil .

Dit exemplaar hangt in het Imperial War Museum London en heeft volgens een van de curators de volgende herkomst:

Quote:
Thank you for your email regarding your interest in the Zeppelin
observation car on display in our Museum.

According to our caption the observation car was found near Colchester
in Essex after the heavy German air raid on the night of 2-3 September 1916 (also the night when William Leefe Robinson became the first person to shoot down a Zeppelin). It is believed that the car comes from LZ90 and had been lowered down unmanned, got out of control and then become detached.

LZ90's maiden voyage had been on 1 January 1916 and it took part in
six raids before being lost in November 1916 when its ground crew were
unable to secure it during a storm. It was last seen floating away over
the North Sea.

I hope these details are of interest to you.

Yours sincerely

Mrs Katherine Moody

Persoonlijk vind ik het verhaal wat ongeloofwaardig : het had geen enkel nut om een onbemande "observation car" neer te laten, dat verlaagde alleen maar de snelheid. Misschien is het hele apparaat naar buiten gegooid, om de Zeppelin lichter te maken .....

De Spähkorb of Spähgondel werd gebruikt bij Zeppelins. Het idee hierbij was dat de Zeppelin onzichtbaar boven het wolkendek zweefde, terwijl de verkenner in de Spähkorb het volledige zicht had op de grond (hij "keek onder de wolken door"). Communicatie was via telefoon. De Spähkorb werd aan een metalen draad door een lier naar buiten gezet.



Over de geschiedenis en het eerste gebruikt van de Spähkorb is de beste notitie opgenomen in het boek van Lehmann http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=95805#95805

Quote:
just mentioned our little device to avoid detection from the surface. It was one of the early it mysteries" of the war and so far as I know has never been explained fully.

Though we had been receiving better bombs, we still faced the problem of using them efficiently. Our huge airships were large-size targets. The Allies were not slow in improving their defense. Enemy airplanes were becoming faster, more reliable and capable of reaching heights near to our limit. The searchlights were stronger. They were making the heavens as light as day whenever the alarm was sounded for an air raid. The antiaircraft guns were becoming more effective as the gunners learned more about firing at their targets. In fact, we could count on running into a hornet's nest whenever we crossed our own lines. Gemmingen and I had set out to develop a means of overcoming all these defensive weapons. We succeeded in a way.

Our idea was to produce a small observation car which might be lowered a half mile or more below the Zeppelin. In that an observer could ride and direct the course and the firing, while the big ship floated serenely above him in a cloud bank or mist. As an engineer the task of designing the car fell to me. It was not my invention. Several persons had submitted similar ideas. It came to me from a business man by the name of Hagen, who was also a civil engineer, in Cologne at that time. He had a small machine shop near-by and together we made the first tests with a very crude experimental apparatus.

He supplied a band winch and a one-eighth inch steel cable about 1,000 feet long. We found an old butter cask and tacked a tail stick on it which we hoped would act as a sort of weather vane to hold it from spinning. The winch was mounted in the bomb room amidships and the cask attached to the cable with a pair of strong springs to take up possible jolting. Installing an ordinary trench telephone in the cask so that I could communicate with the control car, I had the helmsman blindfolded and we set out on an experimental flight.

As I was lowered some 500 feet below, there came a series of shocks caused by the jerks and stops of the old hand winch. There I hung exactly as if I had been in a bucket in a well. This jerking was not a pleasant sensation, and I did some hasty calculation and found the cable and winch were not over strong. But the test was successful.

With a hand compass I could determine the direction I wanted to take. My orders relayed to the blindfolded helmsman in the control car were acted upon quickly and the ship moved wherever I desired her. Back on earth again we immediately ordered the construction of an efficient winch to be driven by one of the main engines on the ship.

It held 3,000 feet of a high grade steel cable a quarter of an inch thick and especially made for us. Inside the cable was a brass core insulated with rubber so that it would serve as a telephone line. The observation car was made of wicker work and resembled in form the body of a tiny airplane with the regulation tail, rudder and lateral fins. A steering bar permitted the occupant to help control the lateral motion if the airship encountered a disturbance which might set the small observation car swinging unsteadily. This was soon discarded as unnecessary. Inside were a comfortable chair, a chart table, electric light, a lightning protector, a compass and the telephone.

--- Eerste operationele gebruik van de observation car ----------------

Rather than waste the entire night in what was a futile attempt from the start we turned the ship about and headed for Calais. To our surprise conditions there were ideal for using the observation car. The clouds lay over both land and sea, their lower strata some 4,000 feet from the surface, and in that space the air was as clear as a crystal. We could make out the lights of Calais while miles distant, and prepared the car for service. Baron Gemmingen and I had several times argued as to which of us would be the first to ride in the car during a raid. I wanted to do it, but he was equally insistent and finally he made it plain that it was his duty as observer to go below, while I remained with the ship in charge of operations.

Approaching Calais we throttled down the engines so that they would make the minimum noise while still permitting us to maneuver and turn in our tracks if necessary. Gemmingen was lowered about a half mile below the ship and we ascended into the clouds. He said later that he had felt lonely down there by himself and as be saw the big Zeppelin disappear from sight it seemed as if he were a disembodied spirit floating about in space. But he was a dangerous spirit, as events proved.

By the time we arrived over the city he was half a mile above the surface with perfectly clear vision; and his tiny car could not be seen by the puzzled watchers below. They heard our engines, of course, and all the light artillery from the forts was directed toward the sound. But the sky was broad. Their fire was utterly futile. Only once did a salvo come near enough for us to notice the detonations when the shell burst.

Peering out of the control car we could not see anything, not even Gemmingen. The darkness and mist surrounded us like an impenetrable wall; but Gemmingen by this time was sending up his orders through the telephone, giving directions by compass. We circled over the fortress for 45 minutes, Gemmingen taking his time so that he could plant his bombs with precision. He had little difficulty directing the operations and at intervals be would quietly order a few small bombs dropped, then larger ones and so on. Five separate attacks were made, taking in the railway station, the storehouses on the docks, the arsenal and other points. Occasionally, emerging from the upper surface of the clouds, we saw light ovals made by the searchlights as the rays struck the clouds and were blocked as if they were playing on a great layer of cotton thousands of acres in extent.

Later we learned that Calais bad been thrown into a turmoil not only by the bombing but by the fact that the airship could not be seen. We were credited with all sorts of ingenuity. It was decided that we had perfected a mirror and color system which made our ship invisible from the surface, something which was proved to be a scientific impossibility. The authorities even imprisoned a pair of innocent residents of the city who had been out on their bicycles that night; and they were charged with having directed us by means of their lanterns.


Afsluitend staat in het boek van Wilbur Cross Zeppelins of World War 1 op pp. 61-62 het tragi-komische verhaal van de Spähkorb die noodgedwongen in Engeland aan land gezet moest worden met de waarnemer. Tot en met de waarneming verliep alles goed .... maar de lier werkte niet meer om de Korb op te halen. Uiteindelijk is toen besloten om zoveel te zakken dat de Korb aan de grond kwam te staan, waarna de draad is doorgeknipt. Het meenemen van de Korb al hangende onder de Zeppelin was geen optie vanwege de enorme weerstand. Dan had men Duitsland niet meer gehaald.
De arme waarnemer heeft het voor elkaar gekregen om 2 maanden moederziel alleen rond te dolen in Engeland, zich in leven houdend met gestolen kippen, groente etc. Uityeindelijk was hij wel blij dat hij gevangen werd genomen.
Hoewel het officieel in het boek van Cross staat kan het net zo goed een apocrief verhaal zijn aangezien ik nooit ergens anders dit heb gelezen en Cross geen enkele verwijzing geeft naar (betrouwbare) stukken. Het verhaal is verder zo mooi, dat een filmscript er niets bij is.

Na dit hele verhaal mag Hauptmann weer eens.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een verhaal Varese!

Hier is de mijne:

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12471
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Precies een DHZ model ! Embarassed
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is toch niet waar ... als uitbater van een DHZ-zaak Confused moet je toch weten hoe moeilijk het is een redelijk te vervoeren vliegtuig te maken. Deze is een technisch hoogstandje, waarbij zowel de vleugels als het richting- en hoogteroer in te klappen waren, zodat alles heel eenvoudig te vervoeren was op een trein door de Russische steppe .....

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even over de Spähkorb.

Ik bezit een DVD waarop beelden te zien zijn (een aantal lijken in scene) waar zo'n apparaat werd gebruikt.
Je ziet het apparaat in de zeppelin hangen, naar beneden worden getakeld en even later onder de zeppeling bungelen.

De (Engelse) verteller heeft het over cloudcars of spy baskets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2006 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Mario

Interessant die stukjes film van de Spähkorb. Misschien is dit stukje film een instructiefilm hoe om te gaan met de Spähkorb. Er is bijvoorbeeld nog een grote instructiefilm bewaard gebleven over de Pfalz D.XII jager. Op deze instructiefilm kan precies stap voor stap bekeken worden hoe het toestel in elkaar gezet moest worden. Uiteraard "stomme" film, met van die tekstborden ertussen.
Zie verder op Aerodrome http://www.theaerodrome.com/forum/showthread.php?t=23543&highlight=movie+Pfalz

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Het toestel van Hauptmann



is de Mosca MBBis of beter nog de . De MB bis waarvan het prototype in de zomer van 1916 verscheen, was de eenpersoons jachtvliegtuig versie van de MB ( = Mosca Bistritskiy ) van Mosca.
Het vliegtuig werd ontworpen door de Italiaan Francesco Mosca (daarvoor o.a. werkzaam bij de Savoia maatschappij).
Opvallend is het gemak waarmee het toestel vervoerd kon worden, zowel de vleugels als het hoogteroer klapten eenvoudig in.
Op de foto is goed te zien dat het machinegeweer schuin naar boven schoot, waardoor er geen interruptur mechanisme noodzakelijk was. Uiteindelijk is wel getest met een Russisch mechanisme van Koulebakin. Van deze machine zijn er veel besteld (125) maar veel minder afgeleverd, voornamelijk door het gebrek aan grondstoffen en het op uitbreken staan van de revolutie ....

Nog iets over de foto. De kwaliteit van deze foto is de typische Sovjet kwaliteit zoals dit voorkomt in het standaardboek van Shavrov : Istoriya Konstruktsii Samoletov v SSSR do 1938 [ A History of Aircraft Design in the USSR for the period before 1938 ] van 1978. Zware retouchering en het wegvallen van alle details.
Het is daarom een bijzonder prettige verrassing om dezelfde foto haarscherp terug te zien in het nieuwe standaardwerk van Mikhail Maslov : Russian Aeroplanes 1914-1918. Blijkbaar is men al die jaren erg zuinig geweest in de archieven met de originelen!!

Nog iets. Hoewel het toestel tot de onbekendere types behoort (understatement Evil ) is er zelfs een schaal model voor. Zie :

http://www.modelimex.cz/inshop/scripts/detail.asp?itemid=11905&Level=262





Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is toch om helemaal gek van te worden Very Happy

Helemaal correct Varese!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A Duck



Geregistreerd op: 19-6-2005
Berichten: 823

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2006 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

't Leek mij een IKEA-vliegtuig.

Ik de showroom ziet het er leuk uit en lijkt het een goede koop, tot je het in elkaar probeert te zetten.
_________________

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2006 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

Eens wat anders, maar toch ook weer (erg) moeilijk. Hierbij twee foto's van hetzelfde vliegtuig, vergelijkbaar met het vorige toestel in het vroege IKEA stadium. Als het niet mogelijk is om binnen redelijke tijd uit deze fragmenten het toestel te halen, dan volgt er een "onthullingsfoto"waarin per keer steeds meer van het toestel te zien is .....

Ik begin met de twee losse foto's:







Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12471
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 28 Jul 2006 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

Siemens Schuckert RVIII
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2006 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Snel werk Regulus en dat midden in de nacht. De Siemens-Schuckert R.VIII was in alles reusachtig. Spanwijdte 48 m (!), vleugeloppervlak 440 m2. Met afstand was dit Riesenflugzeug de grootste van allemaal, welke daadwerkelijk gebouwd werd. Het toestel kwam in 1919 gereed, na de oorlog, maar gevlogen heeft het niet. In opdracht van de IAACC (Inter-Allied Aeronautical Control Commission) is het toestel weer afgebroken in 1919 ....

De aandrijving van de 4 propellors (2-bladig voor en 4-bladig achter) verliep via een ingewikkeld stangensysteem en een transmissie vanuit de 6(!) motoren welke in de romp geplaatst waren. Lijkt wel een soort machine kamer, service in de vlucht was eenvoudig mogelijk.

Een geplande opvolger de R.IX bleef project. Dit zou een reusachtig civiel toestel worden voor 24 passagiers, een bar en een trap naar het boven dek (iets á la huidige Boeing Jumbo 747).

De volgende foto had ik als "onthullingsfoto"



Trots staan rechtsvoor de ontwerpers van het toestel, de broers Steffen (Franz en Bruno), welke ook wel de Duitse Wrights genoemd werden. Let verder op de gigantische koeler tussen de vleugels.



Regulus, aan jou om interessante dingen aan te geven.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2006 8:03    Onderwerp: Reageer met quote

Deze foto van schuinachter nog als toegift van de Siemens-Schuckert R.VIII. Dit toestel is toch echt wel een beauty ... Let ook op de geschutkoepel in de vleugel. Speciaal voor de foto is er iemand ingeklommen. Toegang waarschijnlijk door middel van een comfortabele volledig van de wind afgeschermde trap. Dat zag je bij de Zeppelin-Staaken Riesenflugzeuge wel anders. Soms hingen de monteurs daar in de vlucht aan een "trapje" om bij de motor te kunnen komen.




En van voren.



Let bij deze foto op de kabouters die voor de vleugel staan.


Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12471
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2006 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Heb zowat alles die er bestaat aan foto's van dit toestel, met dank aan Siemens Munchen Smile



Allez zeker niet moeilijk...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12471
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2006 21:57    Onderwerp: Reageer met quote

Het model is niet evident, maar de fabrikant moet er toch uit af te leiden zijn !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2006 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is de unieke A.E.G C.V. Het enige prototype moest het afleggen tegen de superieure Albatros C.V. De leiding van AEG zal wel gehoopt hebben het succes van de A.E.G C.IV te herhalen, maar dat heeft niet zo mogen zijn.

De foto is wat geretoucheerd aangezien op het origineel op de staart C V/15 staat terwijl er ook nog "iets" staat onder het Kreuz, als ik dit gok staat er AEG......



Met dank aan mijn vrouw die deze twee uitsnedes weer bij elkaar geplakt heeft met behulp van Paint Shop Pro X.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12471
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2006 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, nagel op de juiste kop, had een beetje geretoucheerd...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2006 18:52    Onderwerp: Waterige toestellen Reageer met quote

Voor de afwisseling hierbij een aan vliegtuigen gerelateerde foto. Wat is men hier precies aan het doen ?





Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2006 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

Propellors maken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2006 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann, dat gaat de goede richting op, maar ik vroeg wat zijn deze mensen hier precies Evil aan het doen. Het gehele productieproces vanaf de start tot het eindproduct verloopt in een aantal processtappen (om het maar eens duur neer te zetten Smile ). Welke processtap zien we hier nu ?

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2006 8:15    Onderwerp: Reageer met quote

Balanceren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2006 8:24    Onderwerp: Reageer met quote

Wat mij opvalt in deze foto (USA, 1915 - 1916 ?) is dat bij dit werk een aantal mensen een keurige hoed op heeft. Verder weinig werkpakken of overalls in dit deel van het fabricage proces, dat komt wel later als het zwaarder gaat worden. De hoeden zijn dan trouwens ook weg Confused

Stap 2




Stap 3



De vraag is wat de mannen (uitsluitend mannen hier) op de foto van Stap 1 precies aan het doen zijn.

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2006 8:37    Onderwerp: Reageer met quote

Terwijl ik zat te pennen heeft Hauptmann het goede antwoord gegeven voor Stap 1 (balanceren).

De oorspronkelijke tekst van de foto gaat alsvolgd :



Het maken van een (goede) houten propellor was een arbeidsintensief werk waarbij ook veel kennis en kunde aan te pas kwam. Mocht iemand er ooit een tegenkomen uit de WW1 periode vooral heel zuinig op zijn ...

De beurt is weer aan Hauptmann.

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2006 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verhaal, moet een flink werk geweest zijn die constructie.

Kom ik met een makkelijke.
Wat voor type vliegtuig en wat deed dit type als eerste vliegtuig?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien ik niet veel weet over propellors ben ik wat gaan inlezen in het onderwerp. Daar komen (voor mij) dan wat verrassende zaken uit.

Een propellor was niet een "eenheidsworst" voor alle toestellen, maar eigenlijk werd per type een bepaalde propellor gemaakt welke het best volgens de ontwerper bij het vliegtuig past.

Uiteraard hebben zich weer mensen op de studie gegooid welke toestel nu welke propellor / codes had.

Hierbij nog wat links met informatie over propellors:
Wooden propellors
http://www.woodenpropeller.com/
Veel informatie over houten propellors. Hebben trouwens een apart forum over propellors
Zelfmaken van houten propellors
Voor mensen die echt handig zijn en precies en doorzetters (een bijna onmogelijke combinatie) is er een bouwbeschrijving van een houten propellor op ware grootte te maken op
http://www.fokker-team.de/
Dit is de site van de onvermoeibare Achim Engels waarop een bouwbeschrijving staat (PDF) om een propellor zelf te maken. Verder staat er een instructiefilm over het maken van een propellor (te koop, maar 2 minuten zijn gratis te downloaden).

De prijzen van originele propellors uit 14-18 lopen anders aardig in de papieren, onder de € 2.000 zijn ze niet te krijgen en het loopt door tot tenminste € 4.500. Als iemand een mooie propellor heeft moet hij daar erg zuinog op zijn.



Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2006 16:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann, hoe bedoel je makkelijk ? Smile

Quote:
Kom ik met een makkelijke.
Wat voor type vliegtuig en wat deed dit type als eerste vliegtuig?


Ik heb een hele tijd zitten puzzelen op deze foto en voornamelijk op het type. Dit is een Curtiss maar welke ? Aangezien Glenn Curtiss in zijn vroege periode geen administratie behield van types en ongeveer elke week aanpassingen deed, valt er nog steeds veel te studeren.

Volgens mij is dit de Curtiss D Hydro welke op 26 januari 1911 succesvol een start maakte vanaf water bij San Diego. Curtiss of één van zijn vliegers was in ieder geval de eerste in de USA die opsteeg vanaf water (zie verder het stukje over Henri Fabre). Ik heb een andere foto van het toestel waarop 4 man het toestel het water in trekken (de twee mannen op jouw foto zijn precies te herkennen).




De Fransman Henri Fabre maakte de eerste vlucht vanaf water op 28 maart 1910, maar maakte verder weinig aanstalten om hydroplanes verder te ontwikkelen.

Op de foto is de totale drijverinstallatie te zien die bestond uit 4 delen. Onder de motor - centraal - een grote redelijk vierkante drijver. Aan elke vleugeltip een klein soort drijver en voorop (achter) het hoogteroer een iets grotere drijver. Eigenlijk was dit type wel een heel ingewikkeld toestel, zie de ailerons tussen de vleugel, 2 (!) hoogte
roeren voor, één richtingroer achter en een duwschroef. Geleidelijk heeft Glenn Curtiss dit aangepast. Een aangepast toestel werd als eerste vliegtuig (met drijvers / amfibie) aangekocht door de U.S.Navy en kreeg daar de registratie A 1.
In het toestel werd gebruikgemaakt van bamboe voor o.a. de staartdragers.

Gaan we de Forum activiteiten wat betreft vliegtuigen ook voor 1914 doortrekken ? Smile

Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm, volgens mijn bron zou het een Short 184 moeten zijn die als eerste met een torpedo een boot deed zinken maar jouw bron in overtuigender...

Vandaar dat ik in tijd een beetje vaag zat. Hebben we nog genoeg WOI kisten op voorraad? Dan mag je er weer één plaatsen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Raad een plaatje Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 54, 55, 56  Volgende
Pagina 16 van 56

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group