Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Raad een vliegtuigje
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 54, 55, 56  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Raad een plaatje Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7621
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2006 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ok dan. Geen gemakkelijke inderdaad. Deze is wat beter te doen denk ik:



Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7621
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hint: Dit toestel mag je pinda's voeren!

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2006 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Het voeren van beesten in dierentuinen is al lange tijd niet meer toegestaan Smile Dan zal het wel voeren in het wild zijn .....

Volgens mij ligt de volledige schuld van dat voeren aan de zijde van Martin ...

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7621
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer juist Varese. Laughing Het toestel zal Martin's traktatie echter niet snel vergeten! Kop hem maar binnen als je wilt. Mag je gelijk de naslagwerken weer in.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is de Martinsyde G.100 Elephant.

Niet een erg succesvol type maar van de G.100 en de G.102 (met zwaardere motor) zijn er enige honderden gebouwd.
Op het westerse front (Frankrijk) was het toestel te weinig wendbaar om de aanval van de Duitse jagers te kunnen weerstaan.

Machines waren wel goed bruikbaar in Palestina, tegen de Turken en de (ondersteunende) Duitsers. Technologisch was het daar iets minder geavanceerd.

Ik zal eens zoeken wat voor interessants ik er op kan zetten, zonder te vervallen in de prototypes ......

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Van dit toestel (1917 / 1918) zijn er ongeveer 90 gebouwd, waarvan er ongeveer 30 gebruikt zijn in de luchtmacht van dit land met de vierkante zwarte kentekens.





Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2006 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

= Turske luchtmacht en volgens mij een Halberstadt D2.

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal goed. Een Halberstadt D.V in Turkse (Ottomaanse) dienst.

De volgende mooie foto komt van Kitboy.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij toch niet helemaal goed, ik noteerde D2 niet D5 Smile

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Kitboy

De serie jachtvliegtuigen van Halberstadt van D.I tot D.V ontlopen elkaar wat betreft uiterlijk niet veel.

De Halberstadt D.II (120 pk Mercedes) werd in 1916 in dienst genomen als backup voor de Fokker D-type tweedekkers.

Een foto van de Halbertstadt D.II :




De foto van de Halberstadt D.V als vergelijking :



In ieder geval zit er verschil in de uitlaten van deze D.II en de D.V. Dat geeft alleen maar aan dat deze D.II een vroeg exemplaar is want latere exemplaren zijn overgegaan naar de constructie van de uitlaat boven de vleugel (zoals bij de D.V).

Er zit wel verschil in de ailerons van de D.II en de D.V zoals aangegeven en dat is op de foto's wel te zien (uitstulpend bij de D.II aan de topvleugel, dit is bij de D.V op de foto niet te zien).

Het onderscheid tussen de D.II en de D.V is wat mij betreft op foto's nagenoeg niet uit te maken. Zou uit te zoeken zijn als je aan de hand van de lijst registratiecodes als je op de foto deze code kan zien ....

Wat weggeeft dat dit een D.V moet zijn is dat op de foto één van de 33 Halberstadts worden getoond welke vlogen voor het Ottomaanse rijk in 1917/1918.

Zie bijgaande kopie van artikel :

Quote:
The first single-seat scout product of the Halberstadter Flugzeugwerke was the 100 HP Mercedes-engined D.I which appeared in late 1915. However it was subsequently modified by installing a 120HP Argus As.II engine. In 1916 the aircraft was again re-engined with the 120HP Mercedes D.II, and in this form it went into production as the D II to supplement the Fokker D type biplanes, which were then replacing the obsolescent Fokker E.I/III monoplanes.

The Halberstadt D.III which followed did not differ radically from the D.II. Powered by the Argus As II engine of 120HP At a later date a 150 h.p. Benz Bz III engine was installed in the D.III airframe and two machine-guns were fitted and it was designated D IV, but only a few were built.By the end of 1916 the Halberstadt D.II and D.III had become obsolescent and were largely withdrawn from the Western Front or relegated to quieter sectors.

D.V was identically similar to D.III in airframe and it was fitted with either Mercedes or Argus engine, and with modified ailerons. 33 examples were supplied to the Ottoman Armed Forces starting on 1917 and they remained in service until the end of the Great War. Those supplied to Turkey were the under-licence built ones by Hannoversche Wagonfabrik.


Meer gegevens op :

http://www.tayyareci.com/digerucaklar/turkiye/ww1/halberstadtd5.asp


Dit is eigenlijk wel een heel lang verhaal om aan te geven dat ik D.II ook gewoon goed vind Smile Smile .

De volgende mooie foto van Kitboy zie ik wel verschijnen.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Okay dan. Niet te moeilijk:



Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2006 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen is natuurlijk druk dit weekeinde bij de Forum meeting. Hopelijk toch maandag het goede antwoord.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2006 22:31    Onderwerp: Reageer met quote

De fut is er een beetje uit Sad . Geen liefhebbers ? Deze lijkt me toch wel goed te doen.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12471
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2006 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

Nico,

Geef de mannen eens een kleine tip ! Smile
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

TIP!!!??? Confused

Nou, ik ben op dit forum veel exotischer toestellen tegengekomen. Dit moet toch kunnen?

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Rechtsboven hangt een creatie van Otto Lilienthal?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Daar gaat ie dan. De Rumpler C.IV.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2006 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Schopje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2006 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zet er alvast een nieuwe op.

Deze komt uit een van de vele aanbiedingen op Ebay (daarom staan de codes er nog op) van foto's waarvan meestal de aanbieder niet veel verstand heeft van wat er nu eigenlijk op staat.
Het fabeltjes gehalte is bij deze aanbiedingen meestal aan de hoge kant.

Kunnen jullie het beter dan de aanbieder ?




Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7621
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2006 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Aviatik CI lijkt me.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2006 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is wel een Aviatik maar geen C.I. Kijk nog eens goed naar een aantal kenmerken, zoals de radiatoren aan de zijkant van de machine en de 3 (!) stijlen per vleugel. Let ook op de vroege 1914/15 kruisen op de boven- en ondervleugel. Ook nog op te merken is de pijlstand van de bovenvleugel, nog overgeërfd van de door Aviatik in 1913/14 geproduceerde Pfeil tweedekkers.

Met deze details moet je een heel eind komen. Aangezien de foto weer eens zo genomen is dat de nummers niet volledig te zien zijn (die fotografen hielden ook geen rekening met latere herkenning .... Smile ) heb je daar nu niet veel aan.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2006 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie geen bewapening, dus ik vermoed een B-type.

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2006 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is een B.I met 3-stijlige vleugel (3-Steilig) wat alleen voorkwam bij deze erg vroege versie welke in gebruik was in de eerste maanden van WW1. Ook uniek voor de B.I (fabriekscode P.15A) is de pijlstand van de bovenvleugel.
De waarnemer zit als een prins voorin met zijn aparte hoofddeksel. De vlieger (lager volk toen, van lagere rang zat achterin). Bewapening was in het geheel niets of het moet het pistool of geweer zijn geweest dat de mannen zelf meegenomen hadden.
Nagenoeg alle Duitse verkenners hadden toendertijd deze opstelling met de waarnemer voor en de vlieger achter. Voor het zicht was dit natuurlijk niet best aangezien de waarnemer tussen de twee vleugels zat. Na verloop van tijd werd het gebruikelijk om de vlieger voor te zetten en de waarnemer achter (toen meestal met een machinegeweer op een ring). Behalve bij Aviatik, dat was een behoudende club die zelfs nog de C.I en C.III (in 1916) produceerde met de waarnemer voor ! Kenmerkend voor de Aviatiks is de bijzonder kleine staart, blijkbaar was dit voldoende voor de besturing van deze uiterst stabiele toestellen welke speciaal bedoeld waren voor waarneming en vuurgeleiding van geschut.

De volgende foto komt van Nico / Kitboy.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2006 6:12    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even voor de geďnteresseerden. Hierbij een foto van de Aviatik B.I 2-Steilig, waarin de pijlstelling van de bovenvleugel goed te zien is. Dit is een kaart uit de beroemde Sanke serie. De radiatoren aan de zijkant van de romp zijn hierop goed te zien. Bij dit type was de afvoer van de uitlaatgassen van de motor naar beneden. De latere types (B.II, C.I, C.Ia) hadden allen de uitlaat boven de topvleugel.





Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2006 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Smile Kitboy, kan je er nog een nieuw toestel opzetten ? Smile

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2006 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Euh,...

Oh ja, loop van deze week komt er eentje. Leuk verhaal overigens over die Aviatak.

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2006 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Daar is ie dan:



Wederom niet zo moeilijk dunkt me.

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2006 21:27    Onderwerp: Reageer met quote

Junkers?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2006 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zo eenvoudig vind ik deze nu ook niet.

Ik zet in op de Halberstadt CL.IV voornamelijke vanwege :

de 1-stijlige (Ein-steilig) vleugel,

de inbouw van de motor (Mercedes D III 160 pk) in de neus (stroomlijning)

de plaatsing van de schroef

de enorme machine geweer "ring"

etc.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

@Varesse, bijna goed. Alleen type aanduiding niet...
Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dat komt er van als je zo laat nog een vliegtuig wil herkennen. Bij nader inzien is dit de Halberstadt CL.II (de voorganger van de CL.IV) welke o.a. te onderscheiden is aan de spinner op de propellor. Volgens de boeken 779 exemplaren van gebouwd (!), tegen de 380 stuks van de CL.IV.

De CL.II had een aanzienlijk langere romp (7,4 m) ten opzichte van de CL.IV (6,5 m).

De CL.II heeft verder nagenoeg geen pijlstelling in de bovenvleugel (zoals te zien op de foto), terwijl de CL.IV een veel grotere pijlstelling heeft.


Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Goed zo!

Ik had het deze keer een beetje moeilijker gemaakt door een foto van het derde prototype te laten zien. Deze een sterk afwijkende motorbeplating.

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant. Deze foto van het derde prototype heb ik nog nooit gezien. Ik had ook wel in de gaten dat de beplating van de motor niet zo erg klopte met de foto's en maatschetsen welke ik van de CL.II en CL.IV heb.
Blijkbaar komt deze foto uit een boek / tijdschrift vanwege het nummer links. Is het bekend welk boek of tijdschrift dit is ?

Ik ga nog even zoeken om er weer een nieuwe foto op te zetten. Maar ... ik heb wel even genoeg van die op elkaar lijkende Duitse tweedekkers.

Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hier weer eens een wat afwijkend toestel, waarvan er niet veel gebouwd zijn.





Veel plezier met het puzzelen .....


Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2006 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Blijkbaar komt deze foto uit een boek / tijdschrift vanwege het nummer links. Is het bekend welk boek of tijdschrift dit is ?


Ja dat is me wel bekend, uit de Windsock Datafile over de halberstadt CLII

Groet, Nico

P.s. wat een wackie vliegtuig!, die ken ik beslist (nog) niet.

Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2006 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Om de schwung erin te krijgen. Diegene die als eerste twee vliegtuigen welke ik erop gezet heb goed heeft herkend (inclusief dus deze die er nu net op staat), ontvangt het boek van :

Norman Franks. Who downed the aces in WW1. Facts, figures, and photos on the fate of over 300 top pilots flying over the western front. Grub Street, 1996, 218 blz.


Varese
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2006 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Komt ie:

een:...............Vickers F.B.14


Groet, Nico

P.s. nog eentje:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Die is helemaal goed. Zie je wel, hij was aardig "wackie" maar toch wel te doen.

Je staat op één punt voor de competitie. Ik ga op zoek naar een andere.


Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier drie bijzondere foto's van een uniek groot wiel. Hierover heb ik twee vragen :

van welk toestel is dit wiel ?

in welk museum staat dit wiel volledig weggestopt in niet voor publiek toegankelijke opslagplaatsen ?







Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2006 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Phoe hee...Wat een vraag. Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2006 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mario,

Goed he. Ik heb dit altijd wel een heel mooi wiel gevonden .... Smile


Varese Smile
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 6:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hierbij nog een foto van dit wiel ........ (dubbelklikken voor een grotere versie)





Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 7:35    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik al vast een gok doen op het museum; het Imperial War Museum?
(ligt wel meer in de archieven, zoals de motyor van Richthofen's driedekker)

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik begrijp inmiddels dat ik qua museum aardig goed gegokt heb, las ook iets over Duxfor, maar dat behoort sowieso tot het Imperial War Museum Laughing . Nader speurwerk leverde op dat het zou moeten gaan om een: "Poll Triplane" of "Forstmann Giant", . Ontwerper ene Mannesmann?

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het goed Laughing . Twee punten, dus het boek is al door jou gewonnen. Geef via prive berichten het adres maar door waar het naartoe moet, dan stuur ik het op.

Als preciese aanvulling :

Dit is het reuzen wiel (diameter 7 feet 9 inch = 232 cm) van de nooit volledig afgebouwde reuzen driedekker uit 1918 welke ontworpen is door de Zweedse ontwerper Villehad Forssman. De bedoeling was dat deze 10-motorige (10 * 240 pk Maybach) machine in staat zou zijn om vice versa de oceaan over te vliegen naar New York, om deze stad te bombarderen met ... pamfletten. Dit laatste is niet zeker, maar het klinkt wel aardig.

Bij inspectie in 1919 door de IAACC (Inter-Allied Aeronautical Control Commission) stuitte men in een hangar op het Poll vliegveld bij Keulen op de gedeeltelijk afgebouwde resten van deze reuzen driedekker. Wat men aangetroffen heeft is beschreven in een rapport van 29 september 1919 (wat trouwens nog steeds bestaat). Typisch van de vorm van dit rapport is dat het zwart is met witte letters (!). Ik voeg wel een kopietje bij dan is het te zien hoe dat er wel uitziet.

Mannesmann was toentertijd een grote fabrikant van staal en buizen, gevestigd in Keulen. Forssman was actief bij dit bedrijf met het ontwerp van een op afstand bestuurd vliegtuig / geleid projectiel. Hij heeft kans gezien nadat de interesse van RMA (Reichs Marine Amt) door de volledig uit de hand gelopen ontwikkelkosten tot nul was gedaald, om Mannesmann over te halen het toestel verder af te bouwen. Toestel is nooit compleet gebouwd, maar wel de romp en daar zijn nog foto's van waar met een heleboel mensen de romp wordt verplaatst.

De IAACC heeft in ieder geval een houten wiel en (een deel van) de romp meegenomen. Van de romp zijn nog wel foto's, maar in het Imperial War Museum is de romp niet meer terug te vinden (!).

Tegenwoordig wordt het wiel niet tentoongesteld, maar staat ergens in het Imperial War Museum Duxford. Soms wordt het uitgeleend aan een (technisch) museum voor een 5-jaar termijn, zoals het Museum of Science & Industry in Manchester.

Succes met het boek.

Varese

NB.:

Ik scan zoals gezegd nog een aantal foto's in van de reuzen driedekker. Komen in de volgende post.
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk!

Ben ik ook wel benieuwd naar, Bedankt al vast voor het boek!

Groetjes, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Varese2002



Geregistreerd op: 23-4-2006
Berichten: 783
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

De beloofde foto's.


Detail opnames van het "Wiel"

Detail van de as



De houten rand, zoals in 1994 in de vernis gezet ....



Detail van de as



Kleuren impressie van de Forssman Driedekker boven New York (!)



De romp wordt op treinwagons geladen. Let op de grote hoeveelheid menskracht



Een deel van het zwart/wit rapport van de IAACC



Varese
_________________
Kijk ook eens op www.warchron.com voor info over de militaire luchtvaart van Oost Europa gedurende WW1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2006 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer boeiende materie! Wat valt er toch nog een hoop te leren Cool .

Mijn volgende opdracht:



Nu eens geen foto.

Groetjes, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2006 6:05    Onderwerp: Reageer met quote

Btw, Kitboy, gefeliciteerd!
Leuk initiatief!
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Kitboy



Geregistreerd op: 18-1-2006
Berichten: 495
Woonplaats: ARNHEM

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2006 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Euh,...

Zo moeilijk is ie toch niet? Of moet ik er een foto van bij plaatsen?

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Raad een plaatje Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 54, 55, 56  Volgende
Pagina 14 van 56

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group