Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat als?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 10:42    Onderwerp: Wat als? Reageer met quote

Ik zat zo te denken, de Britten hebben wel gallipoli aangevallen als tactisch afleidingsmaneuvre en om de Turkije uit de oorlog te zetten.
Maar is er ooit aan gedacht om langs de andere kant Duitsland aan te vallen, tussen Denemarken en Nederland in.
Als ze dat onschadelijk konden maken dan zou de oneindige duikbootoorlog toch tenminste een tijdje stil liggen.

Hier op voortbordurend heb ik een plannetje gemaakt, achteraf kunnen jullie mijn vermoedelijk meer dan 200 fouten erhuit halen. puh speechless

Op bijgevoegd kaartje ziet u west-europa ten tijde van WOI, de rode lijn in het midden stelt de Westelijk frontlijn voor (ja ok, zo liep die niet exact maar kom, daar gaat het nu niet om).

Links zijn er een roze, een kaki en verschillende blauwe lijnen zichtbaar.
De roze zijn Australische troepen, de kaki zijn Canadese troepen en de blauwe zijn Ierse, Schotse en Britse militairen.
Die komen allemaal samen bij de blauwe cirkeltjes(moest er eigenlijk maar eentje zijn, probleempje met photofiltre).

Het plan is dat ze vanuit twee havens vertrekken.
Enerzijds vanuit de havenstad “Middlesbrough”(groen lijn M1), anderzijds vanuit het havenstadje “Hull”(groene lijn H1).
Omdat na de tweede slag bij Helgoland in november 1917 de Duitsers hun (duik)boot basis steeds meer overplaatstte naar Brugge was het nu iets makkelijker en veiliger om via een boogbeweging naar het stuk Nedersaksen aan de kust te varen.

In Middlesbrough ligt een “vloot” van 2 vliegdekschepen (het waren nog kleintjes toen he), 2 slagschepen, 2 transportschepen en een mijnenveger.
De vliegdekschepen vervoeren samen 12 bommenwerpers van het type “Armstrong Whitworth F.K.8”.
In Hull zijn nog 3 transportschepen, een lichte kruiser en wederom een mijnenveger aangemeerd.
Er komen ook nog een 10-tal landingsvaartuigen mee, zoiets als werd gebruikt bij de landing op gallipoli, lijkt wat op die amfibische voertuigen van D-day.
Elk transportschip biedt plaats aan, laat ons zeggen, 1500 man.

Nu zat ik te denken aan de troepensterkte die ervoor nodig zou zijn, in bataljons van 500 man dacht ik aan:
Britten: 10 bataljons
Canadezen: 4 bataljons
Australiërs: 4 bataljons
Schotten: 2 bataljons
Ieren: 2 bataljons

Dat is 11.000 man infanterie, plus de bommenwerpers, mariniers op de slagschepen, mijnenvegers,…
Als dat als verrassingsaanval komt kan dat toch al tellen denk ik.

Ok dan, over tot de aanval.
Vloot M1 vertrekt als één geheel, maar ongeveer bij de Duitse waddeneilanden splitst het zich op in M1a en M1b.
De 2 slagschepen (M1b) varen de monding van de Eems in tot bij Emden en beschieten daar de haven.
M1a vaart tot in het stadjeNorden, en zet daar de Australiërs en Ieren aan land (6 bataljons).
Aangezien Norden een paar kilometer van de kust ligt en het maar een klein stadje is is de verdediging niet zo groot en al gauw is het in geallieerde handen.
De vliegdekschepen zijn iets achtergebleven (bij het rode kruisje) zodat de bommenwerpers de kans hebben om op te stijgen.
De meerderheid (10) vliegen naar Wilhelmshaven, om de stad te bombarderen.
Twee anderen vliegtuigen voeren een klein bombardement uit op Südbrookmerland, een dorp op de weg van Norden naar Emden.
Dit voornamelijk om verwarring te zaaien, want veel materiaal valt er niet te vernietigen.

De vloot H1 komt ondertussen ook in de buurt van zijn bestemming, namelijk Wangerland, wederom een dorpje een paar kilometer van de kust.
De Britten, Schotten en Canadezen worden hier gedropt.
Na het in bezit nemen van Wangerland worden de troepen gesplitst.
Een bataljon Schotten blijft in het dorpje, de overige schotten gaan met de Britten mee naar Wilhelmshaven.
De Canadezen gaan via Witmund en Aurich ook naar Südbrookmerland om zich bij de ANZAC-troepen te voegen.

De 3 of 4 kleine dorpjes tussen Eemden en Wilhelmshaven moeten nog veroverd worden, en dan is het barricaderen (ingraven?) en wachten op versterkingen.
Want meer gebied valt er met 11.000 man toch niet te veroveren.

En, welke 101 redenen zijn er dat dit nooit zou lukken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 12:17    Onderwerp: Re: Wat als? Reageer met quote

jurggie @ 04 Mei 2008 11:42 schreef:
Ik zat zo te denken, de Britten hebben wel gallipoli aangevallen als tactisch afleidingsmaneuvre en om de Turkije uit de oorlog te zetten.
Maar is er ooit aan gedacht om langs de andere kant Duitsland aan te vallen, tussen Denemarken en Nederland in?

Een dergelijk plan is 100 jaar geleden al bedacht door Lord Fisher, zie bijv.:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Courageous

mvg, Wim
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ben geen groot strateeg,maar wil wel een poging wagen.

Uw vloot zal wel al ontdekt zijn in de Noordzee door U-boten,waardoor bij een aanval van deze uw aanvalsvloot al gehalveerd kan zijn.

Al eens aan gedacht dat de Duitse kustlijn zwaar verdedigd zou kunnen zijn i.v.m. de havens van Emden,Bremerhaven en Wilhelmshaven?

Uw twee slagschepen schenden de territoriale wateren van Nederland,dacht ik.Gevolg:diplomatieke rel met Nederland.

Uw troepen komen aan wal zonder rugdekking,want je slagschepen en vliegtuigen zijn elders in de weer.

Waar bevinden je versterkingen zich en hoeveel later komen die aan wal?

Volgens mij gaat dit een regelrechte ramp worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

@wvanrosm, aaha, dat wist ik niet, maar de kans dat dat plan al is was aangebracht is inderdaad wel reeël

Tandorini @ 04 Mei 2008 13:20 schreef:
Ben geen groot strateeg,maar wil wel een poging wagen.

Uw vloot zal wel al ontdekt zijn in de Noordzee door U-boten,waardoor bij een aanval van deze uw aanvalsvloot al gehalveerd kan zijn.
De Duitsers hebben tegen de tijd dat dit zou plaats vinden(lente 1918) hun voornaamste duikboten al wel verplaatst, maar tja, het risico dat het ontdekt wordt zit erin.
Al acht ik de kans wel klein dat 1 U-boot de halve vloot tot zinken brengt, op dat moment zijn ze tenslotte in 3 delen opgesplitst.

Al eens aan gedacht dat de Duitse kustlijn zwaar verdedigd zou kunnen zijn i.v.m. de havens van Emden,Bremerhaven en Wilhelmshaven?
jamaar, ZOU of ZIJN is een verschil he, is er iets van bekend van grote fortificaties van de Duitse havens?
De meeste zeeslagen waren in de buurt van het Engels kanaal.
En daarom breng ik slagschepen en bommenwerpers mee he, om eventuele luchtafweer en kanonnen onschadelijk te maken of minstens te beschadigen.

Uw twee slagschepen schenden de territoriale wateren van Nederland,dacht ik.Gevolg:diplomatieke rel met Nederland.
Ik weet niet of Nederland een diplomatieke rel gaat beginnen met Engeland, de kans dat Engeland dan ook tegen hen oorlog gaat verklaren boezemt angst in.

Uw troepen komen aan wal zonder rugdekking,want je slagschepen en vliegtuigen zijn elders in de weer.
Rugdekking tegen wat, zitten er duitsers achter hun rug? Neutral

Waar bevinden je versterkingen zich en hoeveel later komen die aan wal?
Twee divisies (2x10.000 man) vertrekken in de haven van Gimsby, 8 uur na vertrek van de vorige schepen.
Vergezeld van wat nieuwe types houwitsers.

Volgens mij gaat dit een regelrechte ramp worden.

tja, zulke acties zijn 7 op de 10 keer een ramp he
Naar boven
arneken

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet niet dat u regelrecht Vijandelijk gebied binnengaat. de kans is groot dat enkele reservedivisies u binnen enkele dagen zullen aanvallen Natuurlijk kan het hoofdkwartier ook divisies ontrekken aan het west-front. (Oost-front is er al niet meer,dus)

Dit kan dan weer in het voordeel spelen aan het westfront waar men dan de iets zwakkere duitsers kunnen aanvallen en mischien kan men dan de linie doorbreken.

Goh, ik weet niet. Uiteindelijk is het in 1918 ook gelukt en om nu zoveel manschappen in de strijd te gooien in Duitsland zie ik eerder als een zelfmoordactie dan als een echte aanval. Je zou ze beter aan het westfront inzetten. want stel nu dat het verkeerd gaat en je bent zoveel manschappen kwijt. de Duitsers hielden de linie aan het westfront (of moesten ietwat terugtrekken maar nu niet overdreven veel) Zij zetten nu met volle kracht een tegenaanval in in de Britse sector. De britten zijn verzwakt (doden van de mislukte doorbraak en de troepen die zijn onttrokken aan hjet westfront voor de aanval in Duitsland) Dan is er een gevaar op een serieuze Duitse doorbraak.

Ik ben ook geen strateeg maar dit komt zo direct bij mij op.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Uw aanval met uw 2 slagschepen beperkt zich tot de haven van Emden.....waarom...je hoofdaanval is volgens mij aan Wangerland.

2 bommenwerpers beperken zich tot bombarderen van een onbelangrijk doel....waarom.
Waarom 10 vliegtuigen sturen naar Wilhelmshaven,als die al heelhuids boven de stad geraken.

Zonder rugdekking bedoel ik,dat ze geen steun hebben bij de landing vanuit zee.
Ik denk wel dat er een paar U-boten en andere boten voor de kust patrouilleren,dus kan het zijn dat je troepenschepen niet eens in het zicht van de kust komen,laat staan hun troepen aan wal brengen.

Uw versterkingen acht uur later laten vertrekken.. Confused Waarom niet vroeger?
8 uur is lang.
Hoe ga je die houwitsers aan land brengen bij zware Duitse tegenstand?

Denk maar niet dat de Duitsers je gaan verwelkomen met een bos bloemen.

Aja zeg...waar zitten de strategen hier onder ons?
Die mogen ook hun zegje doen. Wink
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 14:19    Onderwerp: Reageer met quote

arneken @ 04 Mei 2008 14:28 schreef:
Vergeet niet dat u regelrecht Vijandelijk gebied binnengaat. de kans is groot dat enkele reservedivisies u binnen enkele dagen zullen aanvallen Natuurlijk kan het hoofdkwartier ook divisies ontrekken aan het west-front. (Oost-front is er al niet meer,dus)

Dit kan dan weer in het voordeel spelen aan het westfront waar men dan de iets zwakkere duitsers kunnen aanvallen en mischien kan men dan de linie doorbreken.
Dat is ook de bedoeling eigenlijk he, op lange termijn moet je daar zowiezo toch terugtrekken, maar de duitsers zullen wel troepen moeten weghalen aan het westfront, of geen verse troepen sturen, en vermoeide troepen die niet worden vervangen zijn makkelijker te verslaan.

Goh, ik weet niet. Uiteindelijk is het in 1918 ook gelukt en om nu zoveel manschappen in de strijd te gooien in Duitsland zie ik eerder als een zelfmoordactie dan als een echte aanval. Je zou ze beter aan het westfront inzetten. want stel nu dat het verkeerd gaat en je bent zoveel manschappen kwijt. de Duitsers hielden de linie aan het westfront (of moesten ietwat terugtrekken maar nu niet overdreven veel) Zij zetten nu met volle kracht een tegenaanval in in de Britse sector. De britten zijn verzwakt (doden van de mislukte doorbraak en de troepen die zijn onttrokken aan hjet westfront voor de aanval in Duitsland) Dan is er een gevaar op een serieuze Duitse doorbraak.
Ik hoef geen troepen weg te halen van het westfront, om 20.000 britten te recruteren is niet zo moeilijk, plus de australiers en canadezen, dat zijn "verse" mannen.
Bij een degelijke grote uitval sneuvelden er op één of twee dagen soms evenveel soldaten, en bijvoorbeeld in vergelijkign met gallipoli is dit klein bier, dus wat eventuele verliezen betreft zal dat nog goed meevallen denk ik.

Ik ben ook geen strateeg maar dit komt zo direct bij mij op.

Quote:
Uw aanval met uw 2 slagschepen beperkt zich tot de haven van Emden.....waarom...je hoofdaanval is volgens mij aan Wangerland.
Emden is een redelijke havenstad, met die 2 slagschepen kan ik de haven al behoorlijk in puin leggen.
De meeste infanterie komt wel aan land in Wangerland, maar dat is voornamelijk om vanuit daar Wilhelmshaven aan te vallen.
Als ik de troepen en slagschepen in die baai van wilhelmshaven laat aanvallen, dan zijn het open doelen en worden de slagschepen vanaf de andere kant van de baai eventueel beschoten, dan verlies ik 2 schepen zonder veel schade toe te brengen.
En veel meer manschappen ook...

2 bommenwerpers beperken zich tot bombarderen van een onbelangrijk doel....waarom.
Waarom 10 vliegtuigen sturen naar Wilhelmshaven,als die al heelhuids boven de stad geraken.
ja, hier moet ik je gelijk geven, ik kan ze beter allemaal naar Wilhelmshaven sturen.
Als ik ze een bocht laat maken en via Schortens de stad laat bombarderen heb ik meer kans om er te geraken, de meeste kanonnen staan aan de kustkant.

Zonder rugdekking bedoel ik,dat ze geen steun hebben bij de landing vanuit zee.
Ik denk wel dat er een paar U-boten en andere boten voor de kust patrouilleren,dus kan het zijn dat je troepenschepen niet eens in het zicht van de kust komen,laat staan hun troepen aan wal brengen.
Dat is inderdaad een risico ja, maar dat had bij de landing in Normandië ook gekund, daar is bij mijn weten toch geen schip tot zinken gebracht door duikboten, hoewel er toen zelfs veel meer duikboten waren.

Uw versterkingen acht uur later laten vertrekken.. Waarom niet vroeger?
8 uur is lang.
ja, misschien is het best dat die 2 divisies aan land worden gebracht als de kustdorpen onder controle zijn en de slagschepen en bommenwerpers hun vernietigend werk doen.
Twee uur later komt misschien beter aan.

Hoe ga je die houwitsers aan land brengen bij zware Duitse tegenstand?
Als het volgens plan gaat, en ze neit een kwartier na de anderen komen, is er geen zware duitse tegenstand voorzien.

Denk maar niet dat de Duitsers je gaan verwelkomen met een bos bloemen.
haha, natuurlijk niet, krieg is krieg

Aja zeg...waar zitten de strategen hier onder ons?
Die mogen ook hun zegje doen.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het kunnen dat de Duitse vloot even goeiedag komt zeggen ?

Hoe ga je een dergelijke operatie proberen geheim te houden ?

De duikbootoorlog stil leggen ? En de havens van Zeebrugge en Oostende dan ?

A propos er werden geen duikboten overgeplaatst naar Vlaanderen, er werden zelfs speciale types voor apart ontwikkeld, voor daar en de Middelandse Zee. De grote U-types opereerden nog steeds aleemaal vanuit Duitsland zelf.

En met wat ga je die mannen aan land zetten ?
of
Tien landingsvaartuigen ? Hoeveel man krijg je daarin ?

Twaalf bommenwerpers ? Als je geluk hebt zal er minstens één van hun bommen ergens een treffer plaatsen...

Wat met de kustforten ? Gaan die mooi blijven toekijken ?

Trouwens ze slaagden er nog niet in om operatie Hush uit te voeren...

De Raid op Zeebrugge was ook geen verbluffend succes...

Een oorlog later had je Dieppe, idem
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 18:06    Onderwerp: Reageer met quote

Alleen Haig had zo'n operatie aangedurfd.... met het bekende gevolg..... Mad

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

hola, een groot strateeg komt mijn aanvalsplan in de grond boren Cool puh

Regulus 1 @ 04 Mei 2008 18:41 schreef:
dat zou kunnen, ik heb geen kennis over de grootte van de Duitse vloot daar

Zaten er zoveel spionnen die het weken van te voren al zouden weten dan?
Maar ik zou alleszins een verhoogde activiteit verzorgen op het Engels kanaal, om de aandacht wat af te leiden en hun vloot naar ginder te lokken.

Dat is het primaire doel niet, zou wel een mooie bijkomstigheid zijn.

A propos er werden geen duikboten overgeplaatst naar Vlaanderen, er werden zelfs speciale types voor apart ontwikkeld, voor daar en de Middelandse Zee. De grote U-types opereerden nog steeds aleemaal vanuit Duitsland zelf.
aah, is dat zo? Dan heb ik mij daarover verkeerd ingelicht.

of
ja, ik had hier snel een getalletje op mijn blad geschreven, ze zullen voor dergelijke operaties wel een hoop (vissers)sloepen lenen dan.

Twaalf bommenwerpers ? Als je geluk hebt zal er minstens één van hun bommen ergens een treffer plaatsen...
Is het treffen zo moeilijk als ze hun bommen los laten boven de haven of de stad? er wordt zowiezo altijd iets vernietigt.
Je kunt natuurlijk ook voor zulke operatie een hele bestelling plaatsen, 80 of 100 vliegtuigen, maar dan heb je een hele hoop vliegdekschepen nodig, die konden er toen niet zoveel vervoeren tenslotte.

Wijs mij daar een keer kustforten aan, daar is geen info over te vinden.

Tja, wat ik voorstel is ook nooit uitgevoerd geweest, hoe weet je nu of het effect zou kunnen hebben gehad?

Dit is geen raid, dit is poging tot bezetting van een stuk Duits kustgebied, om troepen te onttrekken aan het westfront en een doorbraak te forceren.

Wat is dieppe?

Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 04 Mei 2008 19:06 schreef:
Alleen Haig had zo'n operatie aangedurfd.... met het bekende gevolg..... Mad

Waarom zegt niemand dan ooit iets van bv. gallipoli, als ik eens zie wat een verliezen men daar had: 252.000
En dat zijn nog geen turken he, die hadden er 260.000.
Dan is deze operatie zoals reeds gezegd niks vergeleken met dat.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Gallipoli was gewoon een onderschatting van de turken...het lag in de verwachting dat het gewoon een "walkover" zou zijn...er werd ook de eerste dag wat getreuzeld zodat de turken versterking konden overbrengen...
En wat het plan voor een inval in duitsland...niet haalbaar...je vergeet ook nog iets zeer belangrijks; als ze een eenheid ter grootte van ongeveer een divisie landen, moet deze ook bevoorraad worden...de initiele landing mag dan misschien lukken door de verrassing, maar reken maar dat de duitsers daarna zowat al hun zeestrijdkrachten zullen je vloot laten aanvallen...en juist daardoor zou zo een landing op een ander vlak kunnen een succes betekenen...de hele oorlog wou de britse vloot de duitse vloot tot een beslissend treffen drijven...dus als zo een landing zou uitgevoerd worden met de hele britse vloot als steun konden de duitsers op die manier wel tot een beslissend treffen gebracht worden; akkoord, je verliest dan wel een divisie, want die zou door de duitse reserves in de pan gehakt worden, maar ;mogelijks kan je een beslissende overwinning op de duitse vloot halen...
pascal
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dat was de vergelijking niet volgens mij. Het gaat niet om de snelheid van de vleesmolens, maar om de overweging hoeveel te winnen ten koste van hoeveel gesneuvelden. In Gallipoli maakten de Britten daar blijkbaar een andere afweging dan in Noordduitsland.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Gallipoli was in alle opzichten onderschat en mislukt.
Ze hadden te vroeg gebombardeerd waardoor de turken en duitsers wisten dat er een aanval ging komen en wel 6 divisies konden laten aanrukken.
Er werd op de verkeerde fronten ingezet en dan ook massaal verliezen geleden en op fronten waar ze een hele bergtop konden innemen waar bijna geen vijandelijke troepen waren deed men dan niets.

@derwisj
De vloot die de Duitsers daar nog achter de hand hebben zal zeker worden ingezet, als de geallieerden ingesloten zitten tussen duits vasteland en de zee kunnen ze nergens meer heen, of ze moesten naar Nederland vluchten maar dat is nu ook niet meteen het ideaal plan.
Ik had het zo nog niet bekeken, maar dan zou dat natuurlijk ook zijn voordelen hebben.
Wat bevoorrading betreft, als het dan tot een beslissend treffen zou komen, en de Britten voorzien het zo en sturen een gigantische vloot schepen mee dan zou de weg daarna vrij zijn voor aanvoer van proviand en materiaal.

Maar zoals eerder gezegd, ze bezitten nog havens in o.a.België en duikboten varen er ook nog genoeg rond.
Na een tijd zou een post daar toch opgegegven moeten worden, of ze liggen tussen Eemden en Wilhelmshaven ook een enorme loopgravenstelling aan...
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Dus net als de raid op Dieppe(Wo2) is uw landing gedoemd om glansrijk te mislukken. Wink
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2008 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini @ 04 Mei 2008 20:40 schreef:
Dus net als de raid op Dieppe(Wo2) is uw landing gedoemd om glansrijk te mislukken. Wink

oow, damn... puh
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 7:09    Onderwerp: wat als Reageer met quote

Maar het is wel een hele prestatie van Jurggie om een plan te bedenken dat zo uitgebreid in elkaar zit en waarbij aan een heleboel zaken is gedacht. Het zijn dit soort plannen die als oefening gebruikt kunnen worden en waaruit dan vaak weer andere plannen kunnen volgen die wél tot iets kunnen leiden. En het geeft ook aanleiding tot discussie en uitwisseling van gedachen ove hoe het wel of niet zou moeten gebeuren. Nogmaals, een gewldig leuke exercise !!!!!!!
AOK4

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 7:18    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitsers hadden wel degelijk troepen langs de kust klaarstaan om een dergelijke landing tot doemen te laten mislukken... In 1914 het zogenaamde Nordarmee en later genoeg Landsturmeenheden. Ook konden er desnoods heel snel vanuit de Ersatz-Bataillons van de garnizoenen in de buurt (X. en IX. Armeekorps) voldoende troepen gestuurd worden om iedere landing in bloed te smoren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jurggie

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

dank u Andriessen, ik heb er inderdaad behoorlijk wat voor opgezocht, een heleboel dingen wist ik daarvoor nog niet.

@AOK4, aahzo, dus toch een hoop troepen
niets had wel wat weinig geweest inderdaad.

Hoe snel konden er troepen vanuit de Ersatz-bataillons komen?
Als er 2 uur na de eerste golf nog is 20.000 man aankomen(als je erover nadenkt zijn dat erg veel mannen) die op verschillende plaatsen landen dan moeten die half slapende Duitsers toch serieus hard gaan vechten.
Als ik mijn aanval om half vier 's morgens laat aankomen ofzo.
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Jurggie, nog even terugkomen op een aantal zaken zodat je een idee zou hebben.

dat zou kunnen, ik heb geen kennis over de grootte van de Duitse vloot daar

Om een idee te hebben over de grootte van de Hochseeflotte :
http://www.german-navy.de/hochseeflotte/ships/index.html

Zaten er zoveel spionnen die het weken van te voren al zouden weten dan?
Maar ik zou alleszins een verhoogde activiteit verzorgen op het Engels kanaal, om de aandacht wat af te leiden en hun vloot naar ginder te lokken.

Probleem was dat de Duitse vloot na Jutland niet meer buitengekomen is, er werd nog even met het idee gespeeld van een uitval op het einde van de oorlog maar dit werd nooit uitgevoerd.
Daarnaast zat Dover Patrol al regelmatig flink in de puree met zijn vaartuigen en waren ze een paar keren machteloos tegen de Duitse uitvallen met destroyers en torpedoboten tijdens nachtelijke raids in het Kanaal.

Dat is het primaire doel niet, zou wel een mooie bijkomstigheid zijn.

Dat was ook het idee van de raids op Zeebrugge en Oostende, die echter mislukten vanwege slechte voorbereiding, en natuurlijk het toeval, soms een niet te onderschatten vijand...

aah, is dat zo? Dan heb ik mij daarover verkeerd ingelicht.

Het ging hier meer specifiek om de UB I, II en III klassen alsook de UC I en UC II types.

of
ja, ik had hier snel een getalletje op mijn blad geschreven, ze zullen voor dergelijke operaties wel een hoop (vissers)sloepen lenen dan.

Ook sloepen en vissersloepen waren een probleem. Heel wat schepen werden al ingezet als zgn drifters en er was al een probleem met de voedsel en andere grondstoffen toevoer in het UK in 1917, zelfs in die mate dat men aan terugtrekking uit de oorlog dacht.
Geen vissersloepen meer was ook nog eens zoveel minder eten voor troepen en bevolking.
Een andere mogelijkheid om veel troepen aan land te zetten was het idee van operation Hush te gebruiken, monitors met gigantische pontons, goed voor 4000 man elk, maar om daar de Noordzee mee over te steken zou gelijk geweest zijn aan pure zelfmoord...

Is het treffen zo moeilijk als ze hun bommen los laten boven de haven of de stad? er wordt zowiezo altijd iets vernietigt.
Je kunt natuurlijk ook voor zulke operatie een hele bestelling plaatsen, 80 of 100 vliegtuigen, maar dan heb je een hele hoop vliegdekschepen nodig, die konden er toen niet zoveel vervoeren tenslotte.

Ik heb bvb de overzichten van de Geallieerde bombardementen op de havens van Zeebrugge, Brugge en Oostende, zelfs met de zware HP's en het is bedroevend om te zien welke resultaten ze boekten, niettegenstaande soms dagelijkse aanvallen. Aan Duitse zijde was het niet veel beter trouwens, niettegenstaande de vele Gotha's en de hulp van de Zeppelins en de Zeppelin-Staaken bommenwerpers...

Wijs mij daar een keer kustforten aan, daar is geen info over te vinden.

Tja, wat ik voorstel is ook nooit uitgevoerd geweest, hoe weet je nu of het effect zou kunnen hebben gehad?

Beide kan ik in feite samen even op reageren. Als je met je vloot afkomt op een versterkte kust dan ben je gewoon een sitting duck. Je zou heel goed moeten kijken waar je mogelijkheden hebt om er zo ongeschonden mogelijk uit te komen. Misschien waren die er wel gedeeltelijk, maar vergeet inderdaad niet de eenheden gestationeerd in Duitsland zelf en ook de luchtverdediging. Heel wat luchtafweer kan je probleemloos inzetten tegen land en zeedoelen. Plus je zat met de Kest's (Kampf Einsitzer Staffeln) die het luchtruim verdedigden en snel verplaatsbaar waren per spoor...

Dit is geen raid, dit is poging tot bezetting van een stuk Duits kustgebied, om troepen te onttrekken aan het westfront en een doorbraak te forceren.

Nee geen raid, maar toont wel de kwetsbaarheid aan. Het gros van de landingstroepen voor de havendam was reeds dood of gewond en dit door twee minuten onder vuur te liggen van een zestal kanonnen !

Ook niet vergeten, je zegt voorjaar 1918 voor je actie, de Duitsers hadden ofwel een grote surplus aan troepen die net van het Oostfront onttrokken werden, ofwel hadden de Geallieerden veel grotere kopzorgen met de Kaiserschlacht die bezig was en waardoor ze het zich niet konden permitteren elders anders troepen in te zetten.

Het zou dus moeten gebeurd zijn in de periode januari-februari 1918 en de daaraan gekoppelde weersomstandigheden, die verre van ideaal zouden zijn.

Wat is dieppe?

Reeds antwoord op

Just my two cents zoals ze zeggen...

En inderdaad wel een leuke en leerrijke discussie ! Cool

Het zou ook eens leuk zijn als we eens konden vergelijken met Gallipoli en hoeveel manschappen er effectief geland zijn met de eerste golf aldaar...
jurggie

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ook sloepen en vissersloepen waren een probleem. Heel wat schepen werden al ingezet als zgn drifters en er was al een probleem met de voedsel en andere grondstoffen toevoer in het UK in 1917, zelfs in die mate dat men aan terugtrekking uit de oorlog dacht.
Geen vissersloepen meer was ook nog eens zoveel minder eten voor troepen en bevolking.

tja, dat zijn de problemen als het zo laat in de oorlog is he, niet eens meer visserssloepen om troepen aan wal te zetten, laat staan om ze daarna te bevoorraden.
Maar eigenlijk was de voornaamste reden om het zo laat te doen de duitse vloot die ik dacht dat die in Vlaanderen zat.
als dat niet zo blijkt te zijn speelt het zo een rol niet, dan had het in 1916 ook gekunnen.
Misschien waren de bommenwerpers nog niet zo geavvanceerd, maar er waren nog niet veel troepen terug van het oostfront en alles zou vlotter en frisser verlopen, anderhalf jaar oorlog doet veel.

Quote:
Een andere mogelijkheid om veel troepen aan land te zetten was het idee van operation Hush te gebruiken, monitors met gigantische pontons, goed voor 4000 man elk, maar om daar de Noordzee mee over te steken zou gelijk geweest zijn aan pure zelfmoord...

Zulke grote boten vallen inderdaad wel op

Quote:
Ik heb bvb de overzichten van de Geallieerde bombardementen op de havens van Zeebrugge, Brugge en Oostende, zelfs met de zware HP's en het is bedroevend om te zien welke resultaten ze boekten, niettegenstaande soms dagelijkse aanvallen. Aan Duitse zijde was het niet veel beter trouwens, niettegenstaande de vele Gotha's en de hulp van de Zeppelins en de Zeppelin-Staaken bommenwerpers...

Die gegevens interesseren me wel.
Maar dan vraag ik me af hoe het komt dat ze zulke slechte resultaten boekten?
Als een bom valt ontploft ze(dat zou normaal toch de bedoeling moeten zijn) en is er toch altijd iets vernietigt.
Als je dat nu doet boven een stad of haven dan worden er toch altijd doelen getroffen, of iets dat in de buurt ligt.

Quote:
Ook niet vergeten, je zegt voorjaar 1918 voor je actie, de Duitsers hadden ofwel een grote surplus aan troepen die net van het Oostfront onttrokken werden, ofwel hadden de Geallieerden veel grotere kopzorgen met de Kaiserschlacht die bezig was en waardoor ze het zich niet konden permitteren elders anders troepen in te zetten.

Het zou dus moeten gebeurd zijn in de periode januari-februari 1918 en de daaraan gekoppelde weersomstandigheden, die verre van ideaal zouden zijn.

Hetzelfde als 2 vragen eerder, zouden er andere resultaten zijn mocht dit in 1916 gebeurd zijn?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitse legerleiding hild rekening met een dergelijk plan, deed er schamper over en vertelde dat als het zover zou komen ze er de politie op af zou sturen om de Britten te arresteren.... Smile
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 05 Mei 2008 22:13 schreef:

[b]Probleem was dat de Duitse vloot na Jutland niet meer buitengekomen is, er werd nog even met het idee gespeeld van een uitval op het einde van de oorlog maar dit werd nooit uitgevoerd.

Dat is niet helemaal waar. In april 1918 probeerde Hipper opnieuw de Grand Fleet voor een deel in de val te lokken. In de weken daarvoor voeren Duiste eenheden succesvolle aanvallen uit op door Britse eenheden geescorteerde konvooien naar Noorwegen. Die aanvallen zorgden ervoor dat eenheden van de Grand Fleet voor bescherming moesten gaan zorgen. Een gewenst doel van de Duitsers was het vernietigen van afzonderlijke Britse dreadnought battle squadrons. De hele Grand Fleet uitschakelen was een onmogelijke taak
De Duitse opzet lukte op 23 april 1918 bijna. Door foute informatie van de Duitsers en pech bij een van hun schepen (Moltke) liep de operatie toch mis. Moltke (die onderweg een schroef verloor) en de andere schepen waren op tijd terug om de hele Grand Fleet, die inmiddels was uitgevaren vanuit hun nieuwe basis in de Firth of Forth, te ontlopen. Moltke werd vlak voor de Jade nog getorpedeerd door een Briste onderzeeer.

Ik denk dat een Brits plan om Noord Duitsland aan te vallen dus eigenlijk de tactici bij de Hochseeflotte juist in de kaart zou spelen. Nooit zou de hele Grand Fleet uitvaren voor zo'n raid. Daarmee hadden de Duitsers dus een kans om een deel van de Britten alsnog te isoleren en uit te schakelen.
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

per konvooi slechts 1 mijnenveger ??
een mijnenveger kan slechts aan lage snelheid een "lap" of een corridor vegen... en dan kan ze zelf nog op een mijn lopen.. Embarassed
zelfs al varen al je schepen in "formation one" (alle schepen op één lijn achter elkaar )dan moet je de breedte van een slagschip eens nazien...
je vloot zou dus aan een lage snelheid en zonder uitwijkingsmogelijkheden door een mijnenveld moeten.... Confused
als je dan aangevallen wordt door Duitse vlooteenheden en vliegtuigen Rolling Eyes
één van de 200 fouten... Wink
grtz,MMM
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 22:27    Onderwerp: wat als Reageer met quote

[[color=red]b]Probleem was dat de Duitse vloot na Jutland niet meer buitengekomen is, er werd nog even met het idee gespeeld van een uitval op het einde van de oorlog maar dit werd nooit uitgevoerd. [/color]

Dat is weer een van de nog steeds volgehouden mythen over cde slag bij Jutland.
In werkelijkheid hadden de Britten 100% meer artillerie op hun schepen dan de Duitsers en voeren ze met 37 Dreadnoughts tegen 21 Duitse dreaddnoughts. Een overweldigende meerderheid dus aan schepen, artillerie en snelheid.

Het resultaat voor de Britten was; Ze verloren 14 schepen met in totaal 115000 ton tegen de Duitsers 11 schepen met 61000 ton. De Britse verliezen aan doden en gewonden bedroegen 6784 man = 11,6% van de totale bemanningsterkte tegen de Duitse 3058 man = 6,8%. De Britten verloren 8,1% van hun slagkruisers, de Duitsers 4,8%. Admiraal Scheer slaagde er tot tweemqaal toe in om de Britse linies te penetreren, een aantal schepen tot zinken te brengen en weer in de duisternis te verdwijnen.

De klap kwam in Engeland hard aan. Historici hebben daarna wel getracht de Jutland-affaire voor Engeland in een wat positiever daglicht te plaatsen. . De Duitsers, zo gaven ze toe, hadden dan wel een tactische overwinning behaald maar de slag was toch een strategische Britse overwinning want de Duitse vloot durfde zich na Jutland niet meer te vertonen.

Dat was onjuist. Scheer nam zijn schepen reeds op 18 augustus 1916 weer mee naar zee tijdens een uitval naar de Britse kustplaats Sunderland in de hoop daarmee de Britse vloot weer naar buiten te lokken. Dat gelukte in zoverre dat de Britse vloot inderdaad uitvoer en er volgden voorpost gevechten waarbij de Westfalen beschadigd werd en naar haar basis moest terugkeren. Daarna werd hms Nottingham getorpedeerd waarna admiraal Jellicoe bevel gaf op tegenkoers te gaan hetgeen hij gedurende twee uur volhield. Hij vreesde een Duitse torpedoaanval en verspeelde zo de kans de Duitse vloot te vernietigen.

Voorts voer de Duitse vloot in november 1917 en in april 1918 wederom uit maar de Duitse marine had inmiddels het accent verlegd naar de onderzeebootacties waarmede ze spectaculaire resultaten boekten.

De bewering dat de Duitse vloot zih dus niet meer durfde te vertonen was derhalve zuiver propaganda. Het was eerder andersom;
Het waren de Britten die na hun ervaring bij Jutland besloten de Noordzee te mijden.
Adniraal Beatty verklaarde tijdens een conferentie in januari 1917 dat het Duitse slagkruiser-peskader als "äbsoluut superieur moest worden beschouwd aan het Britse eskader"waarbij hij herhaalde dat de Britse marine voorlopig zou moeten afzien van gevechten met de Duitse marine. In november 1916 stuurde hij een rapport aan de admiraliteit waarin hij schreef dat het "onverstandig zou zijn de Hochsee Flotte uit te dagen".
Hij adviseerde een confrontatie met de Duitsers te voorkomen omdat er kennelijk iets "very wrong"was met de schepen onder zijn commando.. Hij wees daarbij op de slechte communicatie, slechte richt en afstand apparatuur, slechte munitie en onvoldoende bepantsering en achtte het noodzakelijk daar eerst verbetering in te brengen alvorens nieuwe uitdagingen aan te gaan.

De slag bij Jutland was derhalve in werkelijkheid een slag voor de Britse marine. Ze zou nooit meer helemaal herstellen van de klap die de Hochsee Flotte haar had toegebracht

Het is natuurlijk wel juist dat de Duitsers niet in staat waren de veel gtotere en zwaarder bewapende en snellere Britse vloot in z'n geheel te verslaan. Dat was echter ook nooit hun intentie geweest. De Duitse plannen voorzagen in een "afknabbel methode", nl door hit en run tactiek steeds een aantal Britse schepen te vernietigen, net zo lang tot dat de Britse overmacht verdwenen zou zijn. Ook dit bleek achteraf niet haalbaar en derhalve besloot de Duitse marine het zwaartepunt van haar activiteiten ter zee te verleggen op haar onderzeebootvloot.

De resutlaten met de onderzeebootvloot dwongen Engeland eind 1917 bijna op de knieën. Het waren de Amerikanen die de Britse premier LLoyd George er van overtuigden dat de Britse marine het convooisysteem moest gaan invoeren. De Britse admiraliteit had dit steeds geweigerd maar nu werden ze gedwongen door de minister-president dit toch te doen waarna de geweldige verliezen aan koopvaardijschepen uiteindelijk koncen worden beperkt.

Het was uiteindelijk Amerikaanse economische, technische, financiele en morele hulp die de gealieerden van de ondergang hebben gered en hen in staat stelden de strijd en de volledige blokkade ter zee van Duitsland voort te zetten zodat Duitsland het uiteindelijk moest opgeven en de strijd moest staken.
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is als oud marine-officier wel een van je stokpaardjes, geloof ik, Andriessen. Smile
En eerlijk gezegd zijn er weinig spelden tussen wat je schrijft te krijgen. Op een enkele nuance na, toon je het verschil tussen de Britse propaganda - die voor de meesten werkelijkheid lijkt te zijn geworden - en de echte werkelijkheid, aan.

Stroop je mouwen eens op en schrijf er een boek over. Dit onderwerp schreeuwt werkelijk om nadere, goed onderbouwde, analyse.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Overigens heb ik een bloedhekel aan what-if-topics. Jurggie echter heeft het zo mooi ingepakt dat ik mijn bewondering uitspreek.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2008 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dubbel. A.u.b. verwijderen.
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 06 Mei 2008 23:45 schreef:
Overigens heb ik een bloedhekel aan what-if-topics. Jurggie echter heeft het zo mooi ingepakt dat ik mijn bewondering uitspreek.

haha, ik voel me gecharmeerd Surprised puh
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2008 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht een mooie "Geheimtip"?
Het Marine Museum in Wilhelmshaven met een bijzondere tentoonstelling over de Duitse marine in 1918:
http://www.marinemuseum.de/sonderausstellungen.html
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: