Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bezoek aan de Noordelijke Vogezen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eelke

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 19:18    Onderwerp: Bezoek aan de Noordelijke Vogezen Reageer met quote

Inleiding
Wij (mijn vriendin en ik) hebben de afgelopen dagen doorgebracht in de noordelijke Vogezen. Niet alleen een prachtige omgeving om te kamperen en te wandelen maar ook een regio boordevol geschiedenis. Het ligt tenslotte een regio die in drie oorlogen vier keer van eigenaar is veranderd! De informatie over de door o.a. door de Club de Vosgien uitgezette wandelingen zal ik elders op het forum plaatsen.

Voorbereiding
Om ons bezoek voor te bereiden hebben we veel baat gehad bij de reisbeschrijving over de Vogezen op de site ( http://www.unfortunate-region.org/ ). In combinatie met de erg interessante studiegids over de Noordelijke Vogezen van de WFA is een lijst opgesteld van mogelijk interessante locaties. Het bleek al snel dat om alles te zien er meer tijd nodig is dan dat wij tot onze beschikking hadden.

Praktische zaken
Wij hebben gekampeerd op de camping “Des 7 Hameaux” in La Fontenelle (Ban de Sapt). Een prima camping zonder (overbodige ?) luxe maar met goede en nette sanitaire voorzieningen en erg vriendelijke eigenaars. Het is kamperen bij de boer dus de kippen scharrellen gezellig rond je tent. ( http://www.paysdesabbayes.com/hebergrestaur/camping/7ham.html )

Ban de Sapt ligt midden in het gebied dat we nader wilden gaan bekijken, de afstanden naar de verschillende locaties zijn niet erg groot maar neem er wel de tijd voor.

Wandelen
Zo eenvoudig als het is om met de computer een kaart te voorschijn te toveren, zo lastig bleek het om daar ter plaatse een echt goede wandelkaart te krijgen. Een rondgang langs VVV en lokale boekwinkels bracht niet echt wat wij zochten.

Ban de Sapt (op kaart aangegeven met nr. 1)
De geschiedenis begint al met het uitzicht vanaf de camping. Je kijkt namelijk uit op de hoogte van La Fontenelle (Côte 627).

Van 16 september 1914 tot augustus 1915 is er zwaar strijd geleverd om dit strategische punt in handen te krijgen. De Côte 627 is in zowel Franse als Duitse handen geweest en tijdens de strijd is er een intensieve sappen- en mijnenoorlog gevoerd. Op 8 en 9 juli 1915 is het de Fransen uiteindelijk gelukt om de heuvel permanent onder haar bezit te krijgen.

Boven op de Côte 627 bevindt zich nu de Necropole La Fontenelle, er zijn hier volgens het bord bij de ingang 1382 soldaten begraven.

Laatst aangepast door Eelke op 01 Mei 2008 19:24, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eelke

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

De begraafplaats is voorzien van een imposant monument.

De directe omgeving van de begraafplaats is vergeven van de loopgraven, werkelijk het hele bos is doorkruist.

Verder was opmerkelijk dat tussen alle kruisen zich ook een steen bevond met daarop een Nederlands klinkende naam. Ik heb hier nog niet meer informatie over kunnen vinden.

Pierre Pique (op kaart aangegeven met nr. 2)
De volgende dag zijn wij naar Celles-sur-Plaine gegaan om daar de heuvels Pierre Pique, Pain du Sucre en Le Coquin te bewandelen. Het moet gezegd dat het vrij lastig is om de Pierre Pique te vinden, maar met behulp van aanwijzingen van geduldige inwoners is de heuvel gevonden. Op de Pierre Pique is tijdens de Eerste Wereldoorlog de Duitse Feste Schlangenburg aangelegd. Na een mooie wandeling hebben we de top bereikt, maar het is ons niet gelukt om de (restanten ?) van de Feste te vinden. Als iemand nog tips heeft voor een volgende keer horen we dat natuurlijk graag. Geen restanten maar vanaf de Pierre Pique wel een prachtig uitzicht op Celles-sur-Plaine:

Pain du Sucre
Vol goede moed zijn wij toen verder gegaan naar de Pain du Sucre waar bovenop de heuvel de Feste Bleibtreu aangelegd is. Na een echt stevige wandeling (beklimming) was de beloning groot want goed verborgen vonden we daar de restanten van de Feste. Een buitengewone plek met een goed bewaard fort, prikkeldraad en zelfs nog een houten deur.

Een paar sfeerimpressies:

Aan het eind van de dag kwamen we helaas tijd tekort om Le Coquin te bewandelen; we hebben wel geprobeerd om met de auto zo hoog mogelijk te komen maar de weg werd dusdanig slecht dat we omgedraaid zijn. Daar kwamen we nog de volgende gedenksteen tegen:

Bernhardstein en Tete du Violu (op kaart aangegeven met nr. 3)
Deze dag zijn wij naar het Zuiden gereden, naar de Col de Ste. Marie. In het eerste jaar van de oorlog hebben hier gevechten plaatsgevonden tussen de Fransen en de Duitsers en bataljons van beide zijde hebben zich hier ingegraven. Aan het begin van de route staat een informatiebord.

Laatst aangepast door Eelke op 01 Mei 2008 19:22, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Eelke

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Aardig detail is dat een deel van de route exact over de Frans-Duitse landsgrens van 1870 – 1918 loopt.

Vanaf de Col de Ste. Marie loopt een (wederom stevige maar fraaie) wandeling via de Bernhardstein richting de Tete du Violu. Op de Tete du Violu hebben we alleen schijnbaar opgeblazen restanten van fortificaties kunnen vinden, maar op de Bernhardstein hebben we diverse bunkers kunnen vinden, ook hier zijn de loopgraven alomtegenwoordig. Bij de afdaling hebben we de Chemin des Soldats genomen, links en rechts van het pad zijn bunkers te vinden.

Aan de overkant van de Col de Ste. Marie bevindt zich een bunker en een Franse necropole.

Op de terugreis hebben we nog de Necropole Bertrimoutier (op kaart aangegeven met nr. 4) bezocht, hier liggen zowel Duitse (zwarte stenen op de achtergrond) als Franse militairen begraven.

Grandfontaine-le-Donon (op kaart aangegeven met nr. 5)
In Grandfontaine-le-Donon bevindt zich eveneens een Franse Necropole, tegenover een overigens prima restaurant.

In de bocht dichtbij het restaurant zijn restanten zichtbaar van bunkers.

We zijn nog even doorgereden naar een heuvel genaamd Le Petit Donon, naar verluidt liggen verspreid over de heuvel diverse beschreven (graf)stenen, zelf heb ik één van deze stenen zien liggen.

Omwille van de tijd hebben we de heuvel niet meer beklommen, maar dat staat voor een volgende keer zeker op de agenda.

Op de terugweg hebben we de Duitse begraafplaats in La Broque (op kaart aangegeven met nr. 6) bezocht.

Laatst aangepast door Eelke op 01 Mei 2008 19:26, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Eelke

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Monumenten
Dat in nagenoeg elk Frans dorp een monument ter nagedachtenis van de Grand Guerre te vinden is zal bekend zijn, zo vonden wij vlak bij St. Croix aux Mines dit fraaie exemplaar.

Ook het dorp Lanois (deel van Ban de Sapt) heeft een krachtig monument in haar dorpskern staan.

Afsluiting
Dat de regio vol (tastbare) geschiedenis zit is ons tijdens dit korte bezoek wel duidelijk geworden, er zijn nog zat plekken overgebleven om (beter) te bekijken of beter gezegd te ontdekken. Want dat gevoel, dat van ontdekken, krijg je erg sterk zodra je ergens boven op een heuvel een verstopte bunker of loopgraaf vindt. Er zijn meer plekken waar de geschiedenis tastbaar is, maar de Vogezen hebben een zekere authenticiteit over zich die ons erg aanspreekt.

Rest mij nog een woord van dank aan de samenstellers van de eerder genoemde studiegids en website. Zonder informatie kom je niet ver en niet-Franstalige informatie over de Vogezen lijkt schaars. Ik wil dan ook een ieder aanmoedigen om kennis over de Vogezen op het forum te zetten. Mischien dat wij bij een volgende bezoek dan de volgende keer wel de restanten bij Pierre Pique of Tete du Violu kunnen vinden Smile Confused .
Naar boven
Matthijs

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Heel interessant, Eelke. Mooie foto's ook! Ook dat stukje voormalig front is een bezoek meer dan waard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Ieperiet

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie reportage. Very Happy

Per ignem vincimus.
Bismarck

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig stuk, en interessant! Dit is een stuk van het front dat op dit forum weinig of niet is beschreven. Hartelijk dank voor de foto's en beschrijving. Volgend jaar volgt een FEW-trip naar dat gebied, maak de borst maar nat!

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend verslag, het begint steeds méér te kriebelen...binnen een paar maanden toer ik ook rond in die omgeving en nog een stel plaatsen in de Elzas. Het wordt hoog tijd dat ik een en ander in een soort programma begin te gieten...
Via http://www.memorial-genweb.org/~memorial2/ heb ik het volgende gevonden over Guillaume De Vries, niets spectaculairs maar toch een begin : Guillaume De Vries, geboren 23/07/1891, was korporaal bij de 6e groep Cyclisten van de 6e cavaleriedivisie , afkomstig uit Parijs (12e arr. - Seine) en is gevallen op 24/07/1915) te Lannois, Ban-de-Sapt, Vogezen.
Misschien dat ik, met wat geluk, nog wat meer kan vinden op een of andere genealogiestek, maar dat hoor je dan wel.
Ik vermoed hij -of zijn familie- uitgeweken Nederlanders zijn (zoals de Citroëns) die in Parijs hun geluk kwamen zoeken.
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi, bedankt! en een goede opwarmer voor die trip! Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
den Korrigann

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2008 22:27    Onderwerp: De Vries Reageer met quote

Op GeneaNet heb ik niets gevonden dat in verband te brengen is met Guillaume, maar hij is wel in Parijs geboren.

Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi verslag en heel mooie foto's Eelke! Ik krijg altijd meteen zin om op pad te gaan bij het zien van zulke foto's!

Greetz, Margreet Cool
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008 16:36    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een prachtig gebied, en prachtige foto's!!
Daar ga ik zeker eens kijken Smile

Hoe lang is het ongeveer rijden daar naar toe?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eelke

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 02 Mei 2008 17:36 schreef:
Wat een prachtig gebied, en prachtige foto's!!
Daar ga ik zeker eens kijken Smile

Hoe lang is het ongeveer rijden daar naar toe?

Vanaf Utrecht is het circa 580 kilometer, waarvan 540 kilometer snelweg. Door vakantieverkeer, wegwerkzaamheden etc. hebben we er ongeveer zes uur over gedaan (inclusief pauzes's). Best wel een afstand dus.
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord Eelke!

Niet een gebied waar je 'even' een weekendje heen gaat dus.
Tenminste, ik niet Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eelke

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 02 Mei 2008 19:42 schreef:
Bedankt voor je antwoord Eelke!

Niet een gebied waar je 'even' een weekendje heen gaat dus.
Tenminste, ik niet Wink

Nee, het ligt niet echt naast de deur. Onderweg kom je eerder op de snelweg ook nog een paar keer de afslag Verdun tegen. Dan is de verleiding om van de snelweg af te gaan toch wel groot moet ik zeggen.

Maar als je een paar dagen tot je beschikking hebt is het zeker de moeite waard om dat stuk nog even door te rijden.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Mei 2008 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Op mijn verlanglijstje gezet...
Naar boven
Eelke

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2008 20:24    Onderwerp: Re: De Vries Reageer met quote

den Korrigann @ 01 Mei 2008 23:27 schreef:
Op GeneaNet heb ik niets gevonden dat in verband te brengen is met Guillaume, maar hij is wel in Parijs geboren.

Bedankt voor het zoeken, ik heb zelf geen aanvullende informatie over de man meer gevonden. Wel heb ik de geschiedenis van zijn groep de 6è Groupe de Chasseurs Cycliste ( 13e BCA / 6Div Cav.) achterhaald.

Een uitgebreide lijst van sectoren waar de groep strijd heeft geleverd:
1914 : Lorraine : Sarrebourg (18 augustus). Hertzing (21 augustus). Rozelieures (25 augustus). Suippes (13-15 september).
Belgique : Neuf Berquin (11-13 oktober). Sailly-sur-la-Lys (15 oktober). Roulers (16-20 oktober). Paschendaele (21 oktober). l'Yser (22-24 oktober). Zonnebecke (25 oktober).
1915 : Alsace (januari tot mei). Launois (24 juli). Massiges (september en oktober).
1916 : Lorraine. Haute Alsace.
1917 : Berry au Bac, cote 108 (16-28 april). Berméricourt (juni - juli). La Pompelle (juli 1917 - januari 1918).
1918 : Canny sur Matz. Orvillers Sorel (25-30 maart). Monts des Flandres (april). l'Ourcq (28 mei-5 juni). la Contre-attaque de la Marne (18-31 juli). Montdidier (augustus). Belgique (september tot november).

De datum op de grafsteen 24 juli is de datum waarop de Franse aanval doorgezet werd in de richting van Launois. Dit dorp ligt vlak bij de Heuvel 627. Het dorp kwam gedeeltelijk in Franse handen. De laatste (niet-succesvolle) Duitse tegenaanvallen vonden plaats op 25 en 26 juli. Hierna waren de gevechten afgelopen voor de rest van de oorlog.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: