Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Somme 1916-Somme 1918

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Somme Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2008 7:38    Onderwerp: Somme 1916-Somme 1918 Reageer met quote

Bijna alles wat ik zoek en vind over de Somme gaat over de verschrikkingen van 1916, je zou bijna vergeten dat 1918 toch ook een aardig deel van de Somme regio besloeg.
Als ik naar de lijst kijk met "casualties" zijn de cijfers toch niet misselijk te noemen:
The British Official History, which made a painstaking compilation of casualty statistics, quotes a total of 177,739 men lost as killed, wounded and missing. Of these, just under 15,000 died. Of the 90,000 missing, a very large proportion were taken prisoner as the Germans advanced. For teh same reason, an unusually high proportion of those who died have no known grave.

The greatest losses were to 36th (Ulster) Division [7,310], 16th (Irish) Division [7,149] and 66th (2nd East Lancashire) Division [7,023]. All three formations were effectively destroyed and had to be taken out of he order of battle in order to be rebuilt. Six other divisions each lost more than 5,000 men.

German casualties, for a slightly different period of 21st March to 30th April (which includes the Battle of the Lys) are given as 348,300. A comparable Allied total over this longer period would be French losses of 92,004 plus British of 236,300, making just over 328,000.

Wat maakt Somme 1916 bijna magisch? Of, wat maakt Somme 1916 zo Brits?

Over de Fransen aan de Somme is bitter weinig te vinden, is door de 'verengelsing' van de maatschappij het Franse lijden in landen als Nederland veel minder bekend dan het Engelse lijden?
Dit terwijl de Fransen met bijna evenveel manschappen als de Engelsen hebben gevochten. Dit feit blijft onderbelicht...

Uiteraard komt iedereen me nu vertellen dat 1916 of 1918 een groot verschil is, dat is ook zo, voor mij echter zijn de gebeurtenissen van 1918
zo krankzinnig te noemen,de totale zinloosheid van verspilde levens.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Teveel vragen in één keer?

Haal ik er eentje uit:
Wat maakt Somme 1916 bijna magisch? Of, wat maakt Somme 1916 zo Brits?

Over de Fransen aan de Somme is bitter weinig te vinden, is door de 'verengelsing' van de maatschappij het Franse lijden in landen als Nederland veel minder bekend dan het Engelse lijden?

Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,

De lijst met casualties die je geeft, zijn die uit 1916 of 1918?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
schiptje

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Graag even vlug een eerste reactie.

Somme 1916 : magisch ?

Ik denk dat de onvoorstelbare aantallen verliezen tot de verbeelding spreken en daardoor eerder hallucinant zijn en niet magisch. En dit door de gebruikte tacktieken tijdens de offensieven in 1916 en het gekende resultaat. Hierdoor krijgt alles legendarische proporties. Dit verdoezelt natuurlijk het falen van de opdrachtgevers/leiders ...
Zoals de weersomstandigheden in combinatie met terug de gebruikte tacktieken bij de Derde slag bij Ieper, de uitvoerders van het offensief ongelovelijk deed lijden, de verliezen waren navenant en daardoor werd ook deze slag legendarisch in de geschiedenis van het Gemenebest.
Voor de Fransen werd Verdun legendarisch...

Verengelsing?

Ik denk dat berichtgeving hierover een grote rol speelt, of het over 1916 of 1918 gaat. De objectieve geschiedschrijving heden ten dage verandert het beeld toch of zie ik het verkeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

shabu @ 12 Apr 2008 9:33 schreef:
Yvonne,

De lijst met casualties die je geeft, zijn die uit 1916 of 1918?

Die zijn van 1918.

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mijn bescheiden mening is de Somme 1916 zo Brits & magisch dankzij de film.
Deze propagandafilm ging op 10 augustus 1916 al in premiere voor een select publiek en werd vanaf de 21st in 34 Londense zalen gespeeld, dit terwijl de slag nog in alle hevigheid woedde.
De Somme 1916 was een "grote overwinnning" terwijl de Somme 1918 een terugtocht was .....

The Battle of the Somme (film)
From Wikipedia, the free encyclopedia

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Battle_of_the_Somme_(film)

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

De briten hebben de somme voor hun genommen, net als Passchendeale of Cambrai.
Ook, de somme in 1916, is het echt tekenning voor de britten dat ze in oorlog waren. Het was het eerster keer sins waterloo, dat ze moest zoveel spanning doen voor een slacht op de continent. Naturlijk het was ook een schock toen ze merkte dat ze kun niet door gaan.
What mij schockeert, t'is het feit , net zoals Passchendeale, dat de commonwealth zie die schlacht als een overwinning! Voor mij het lijk mij meer naar zwaarde neederlaag.
Waarom zo weining info over de slacht van 1918? Omdat het is een schaand voor de briten, dat ze waren allemaal kapot door de duitse, en ze moest de hulp van de fransen roepen. Nog een neederlaag voor de briten.
Als u will echt goed info over die slacht van 1918, je moet de boek van General KABISH "MICHAEL", ofwel die van Georg Goes "Der grosse Schlacht von Frankreich" lesen.Kijk reglematig naar ebay de.
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het ook komt door de mythevorming rond de pals bataljons...die op de eerste dag van de somme gewoon afgeslacht werden...als je in de boekshop van het thiepval memorial rondkijkt vind je een ganse hoop boeken over die palsbataljonss en bijna geen over de reguliere armybataljons...ik denk dat in 1916 de mensen meer geraakt werden door de dood van die "pals" omdat ze dichter bij hen stonden...iemand uit hun kantoor, hun fabriek enz...
pascalvv
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Deze: Georg Goes "Der grosse Schlacht von Frankreich
staat nu voor 18 euro op ebay.de, is dat duur?

Naar boven
Schoeters Dirck

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, ik heb ongeveer soveel gekocht.
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat Pascal een goed punt heeft betreffende de Pals bataljons.
De verhalen dat iedere familie in een bepaald dorp wel iemand verloren heeft, of dat een complete klas, voetbalteam oid uitgeroeid werd zal een behoorlijke indruk achter gelaten hebben.

Ik denk zelf ook niet dat de verengelsing van de maatschappij er wat mee te maken heeft. Het was zo'n enorme catastrofe dat deze zelfs vandaag de dag nog tot de verbeelding spreekt.

Maar was de Somme niet ook grotendeels een Engelse operatie om de druk van Verdun te verlichten? Dat zou ook kunnen verklaren waarom de Somme zo Brits is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Daardoor is denk ik het gebrek aan interesse in frankrijk voor de slag aan de somme te verklaren...voor de fransen was verdun "de" slag...en de gelijklopende slag aan de somme was maar een sideshow voor hen, al hebben ze daar dacht ik ook meer dan 200000 man verloren...
pascal
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Somme Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: