Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

sureté militaire belge SMB militaire veiligheidsdienst

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
etappe gent

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 14:00    Onderwerp: sureté militaire belge SMB militaire veiligheidsdienst Reageer met quote

Dit weekend werd mij een vest getoond waarbij de handelaar dacht aan allerhande diensten zoals douane,boswachters en mogelijks vreemde landen.

Gezien ik reeds een foto had van de sureté militaire ( zie topic van patrick de wolf over belgische insignes) ging bij mij een belletje rinkelen.
Ik was het nog niet zeker in het begin want er zijn veel diensten ( militair en burgerlijk) met loof van planten als insigne en de manier hoe het insigne op de vest stond is ook niet alledaags.
Ik nam de gok en gaandeweg drong het door dat ik een speciale aankoop had gedaan.

jas van een agent van de sureté militaire:

De jas is een model zonder passepoils. De knopen zijn van het model 1913 die geen ingang vonden in het leger door het uitbreken van de oorlog. ( men ziet ze meestal maar bij officieren die recentelijk bij het uitbreken van de oorlog een jas lieten maken. )
De knopen van deze jas naar model 1913 zijn echter in Frankrijk gemaakt tijdens de oorlog . Ze dragen de vermelding superior France .
Het insigne is de troepversie in witte stof geweven. Zij is niet op een achtergrond met kleur geplaatst.

insigne close-up:

Thuisgekomen direct in de docu gedoken.

Blijkt dat de SMB een uniform had gelijkend aan dat van de infanterie, maar zonder écussons en passepoils. Sommige officieren bleven aanvankelijk gewoon hun kaki uniform en graden dragen van hun dienst waar ze eerst van deel uitmaakten ( bv genie, infanterie, cavalerie etc...) .
Zij dienden wel de takjes met loof te dragen op de kraag en muts. Dus het is mogelijk om een jas te vinden met verschillende dienstkleuren en met het insigne van de SMB.

Een circulaire van 28/03/1917 stipuleerde dat de commissarisen , inspecteurs en agenten van de SMB in burger dienden te dienen.

Een circulaire van 14/08/1917 legde dan het uniform vast zonder passepoils en écussons.
Het insigne werd gedragen op het hoofddeksel en op de kraag van de mantel en jas. In goud voor de commissarisen en de inspecteurs chef de groupe. In zilver voor de inspecteurs en geborduurd in wit katoen voor de agenten.

De floche van de muts was goud voor de commissarisen en inspecteurs chef de groupe, zilver voor de inspecteurs en agenten.
De gelijkgestelden in graad van soldaat hadden een koningsblauwe floche en het insigne was "bleu ciel" .

Dus deze jas naar officiersmodel, is typisch een vest voor een SMB medewerker van het leger. Hij is door de insignes duidelijk voor een agent van de SMB . Het insigne werd gewoon op de kraag genaaid zonder dienstkleur op de achterzijde zoals het reglement zegt.

Tijdens de "spionagepraktijken" liepen ze wel niet in uniform rond, maar er moet ook een hele hoop administratie te verwerken geweest zijn. Dus er is personeel ingezet in een administratie. Vermoedelijk is dit uniform voor zo een man en kon hij in uniform lopen. Natuurlijk is het misschien ook nodig om af en toe mee te doen met een plechtigheid. Dan is een uniform ook wel nodig denk ik. Wat opvalt, is dat zijn knopen zijn verplaatst om wat plaats te winnen. Onder de oksels is een stuk stof bijgestoken. Dus je kan zeggen dat de man verdikt is naarmate de oorlog vorderde . Mogelijks heeft hij veel salons in Parijs of Londen bezocht en deelgenomen aan wat etentjes........ Wink

Ik toon ook nog een agenda , bijlage en uitgewerkte dossiers met alle mogelijkse verdachten van spionage en collaboratie met de duitsers per gemeente en provincie gerangschikt. Dit is eigenlijk een voorloper van de PC . Spijtig genoeg aangevreten door een aggresief beest. ( of dit bericht vernietigd zichzelf na 5,4,3,2,1 sekonden......) Laughing

Verdere info nopens de dienst meer dan welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Voor info aangaande het insigne zie http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=192520#192520

En wat reglementering aangaande het uniform (Bron JMO II/603-604)

(En een foto'tje uit de verzameling van Etappe Gent Cool Smile )

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
etappe gent

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick.

die streepjes ( torsades volgens het reglement) voor het hoger en middenkader duidelijk te zien op de schouderstukken van de foto. Weer een detail dat ik niet kende. Je oog moet er nog opvallen ook.

De jas in mijn bezit heeft die streepjes niet. Dit bevestigt dus dat het een jas van het basiskader is.

Als laatste staat erbij dat ze zelf moesten instaan voor de aanschaf en onderhoud van hun uniform. Dit zal dus de reden zijn waarom de man van het basiskader een type officiervest heeft aangeschaft.

Grtn
Naar boven
Bram1940

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig stuk, etappe gent! Proficiat met de aanwinst.

Groeten,
Bram.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2008 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

De "sureté militaire belge" werd bij het Koninklijk Besluit van 1 april 1915 in het leven geroepen voor de duur van de oorlog.
Op 26 augustus 1915 wordt bij KB hun wedde vastgelegd, een inspecteur zal jaarlijks 2.400 tot 3.000 Franc krijgen. Bij indiensttreding wordt hiervan onmiddelijk 150 Franc uitbetaald voor de te maken onkosten.
Wanneer ze zich voor de dienst moeten verplaatsen krijgen ze per nacht in Frankrijk of Groot-Brittannië 5 extra Franc en 3 Franc per overnachting in België.
Een premie van 50 Franc wordt uitgeloofd voor ieder inspecteur die een spion kan aanhouden.

Ter informatie: vanaf 21 januari 1917 verdiende een soldaat 1é klasse 36 centiem per dag, 2é klasse 33 centiem. Niet bijgeteld “bibbergeld”, premie voor MG-schutter etc. Bij ziekenhuisopname vervielen de premies en halveerde de soldij bijna. Indien gestraft werd alles herleid tot nul frank.

Een brood van 750 gram koste gemiddeld een halve frank. (1 april 1917)

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mercatus

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2008 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Fantastische aankoop Surprised , zo zullen er ook niet veel meer zijn.
Komen er in die agenda Aalstenaars in voor ? en hoe ben je daar aangeraakt ? lijkt me een waardevol document !

mvg. mercatus Wink
etappe gent

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2008 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik veronderstel dat er niet veel uniformen van die dienst zijn overgebleven.

De lijsten komen van een inboedel van een 14-18 rijkswachter .

Ik doe nazicht voor Aalst.
Naar boven
walterwill

BerichtGeplaatst: 01 Dec 2008 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

Wat waren de taken van de militaire inlichtingendienst tijdens WO1?
Bij VLex kan de wettekst gedownload worden maar men moet ervoor betalen...
http://vlex.be/tags/droit-militaire-17830
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: