Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Inval van de Duitse legers te Lubbeek op 19 augustus 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 11:49    Onderwerp: Inval van de Duitse legers te Lubbeek op 19 augustus 1914 Reageer met quote

Inval van de Duitse legers te Lubbeek op 19 augustus 1914
(Uit het dagboek van Burgemeester Alfons Halflants)

19 augustus 1914

's Morgens geen Belgische soldaten meer te zien; uitgezonderd achterblijvers die hier en daar nog schieten, meer bepaald in een loopgracht gisteren inderhaast gegraven in de boomgaard van Frederik Mertens met uitzicht op het Patrijzeveld. In feite gevaarlijk voor de burgerbevolking, want de vijand kan veronderstellen met vrijschutters te doen te hebben. Ik geef aan die soldaten de raad achteruit te trekken in de richting van Leuven om hun eenheid te vervoegen.
Vele vluchtelingen uit de dorpen van het Hageland staan in 't goed (Gellenberg) met kar en gespan. Op 18 augustus is te Houtem bij Tienen een grote slag geleverd door de terugtrekkende Bel­gische legers, hetgeen de bevolking op de loop gezet heeft.
Rond 9 uur in de voormiddag gaan twee kanonschoten af, waarschijnlijk gericht naar de soldaten die zich nog verschansen boven de Gellenberg in de loopgracht. Een van die obussen treft een vrouw op de Hertswinkel in een bietenveld.

Rond 10 uur worden Duitse ruiters gemeld, het zijn Uhlanen met lange lansen. Zij staan in de Gellenbergstraat voor mijn ingangspoort. Ik ga er naar toe, om in hoedanigheid van burgemeester te vragen dat zij de bevolking zouden willen sparen. Zij zijn hoffelijk en stellen mij gerust, maar zij houden staande dat burgers op hen geschoten hebben tijdens hun tocht door België. Ik weerleg dat ten stelligste tenminste voor wat ons dorp betreft. Ik wist toen niet dat er enige uren daarna zich een heel drama in het dorp zou afspelen, De Uhlanen vragen de weg naar Pellenberg en vertrekken in de richting van het dorp.
De Duitse legers trekken nu al door op de staatsbaan, die doortocht zal duren tot Is avonds 9 uur.
Later heb ik vernomen dat er ook een stroom was van Binkom door het dorp in de richting van Pellenberg.

-Rond 12 u.30 komt in mijn bureel een Duitse officier vergezeld van een soldaat, bajonnet op het geweer. Hij verklaart dat in het dorp op de doortrekkende troepen geschoten is uit de geneeskundige dienst die in het klooster is gevestigd. Hij stelt mij als burgemeester verantwoordelijk voor die feiten. Hij verzoekt mij hem te volgen naar hét dorp, om het geval ter plaatse te gaan onderzoeken. Wij gaan te voet, mijn vrouw en de kinderen lopen mee. Wij worden geleid naar het goed van het kasteel de 't Serclaes. Daar is al op een weide aan de vijver een grote troep verzameld; de gehele hulppost met dokters, verplegers, zieken en gekwetsten,nogal brutaal naar hier uit het klooster overgebracht.
Daar zijn ongeveer 60 personen verzameld, met deken Vandevelde, onderpastoor Raspoet, Monseigneur de 't Serclaes. Zij zijn min of meer mishandeld, Mgr. de 't Serclaes zijn kleed is gescheurd. Daarrond staan Duitse soldaten op de wacht met de geweren schietens gereed,
De Duitse legers trekken onophoudelijk door, meestal voetvolk, zij bedreigen ons met hun geweer (sie haben geschossen).
Dan komt er een krijgsraad met krijgsauditeur, die mij, de deken en andere vooraanstaande personen ondervraagt. Zij houden staande dat er op de doortrekkende Duitse soldaten in het dorp vanuit de ziekenpost geschoten is.

Wij ontkennen zulks natuurlijk, zeggende dat de bevolking vreedzaam is, niet gewapend en hoegenaamd niet georganiseerd om zulke daden te stellen. De krijgsauditeur laat weten dat hij een onderzoek ter plaatse zal doen en aldaar getuigen verhoren om vast te stellen of er ja of neen geschoten is.
Wij hebben gelukkig te doen met een eerlijk en gewetensvol officier die zeker geen terechtstelling zou laten plaatshebben zonder degelijke bewijzen van de aangeklaagde feiten. Wij brengen in die weide een paar bange uren door tijdens het onderzoek in het klooster.
Het weer is uitstekend, schoon en warm, zodat wij en de leden van de hulppost in het gras kunnen zitten en wat rusten, hetgeen toch een zekere opluchting betekent.
Eindelijk zal ons lot beslecht worden: de officieren komen terug, vergezeld door de deken en Mgr. de 't Serclaes. Van ver al maakt de deken met een geruststellend gebaar ons diets dat alles goed afgelopen is,. De krijgsauditeur laat ons met een vriendelijke glimlach weten dat wij, burgers, vrij zijn er. naar huis mogen gaan; hij deelt tussen de kinderen wat chocolade rond. Achteraf heb ik vernomen dat wij en de burgerlijke overheden ons leven te danken hebben aan een gewetensvol onderzoek om te beginnen, maar bijzonder aan de degelijke getuigenissen van de kloosterzusters, de algemeen priorin en ook, wat doorslaggevend geweest is, van de Duitse zusters, zodat de rechter tot de overtuiging kwam dat er hoegenaamd niet geschoten was. Het was voor ons nog een geluk dat er Duitse landgenoten in het klooster aanwezig waren.
Maanden daarna is wel gezegd dat een onverantwoordelijke Belgische soldaat vanuit de ziekenpost geschoten zou hebben, hetgeen paniek verwekt heeft bij de doortrekkende soldaten die dan de hulppost overrompeld hebben. Maar dit is ook nooit bewezen en niemand weet hoe de schietpartij begonnen is.
Hetzelfde heeft zich te St.-Bernard voorgedaan, zonder dat ooit aan het licht gekomen is hoe dit alles begonnen was.

De Duitse officier gelast mij te zorgen voor het vervoer van de gekwetsten van de ziekenpost. Ik ga naar het centrum dat volledig stil en verlaten is, iedereen is lopen gegaan. Met veel moeite en aandringen vind ik een kar bij Roelants en een bij Van Hellemont. Op het gemeentehuis verneem ik van postmeester Lontie dat de Duitsers ingebroken en de gelden van het postkantoor gestolen hebben en de vlaggen van het gemeentehuis en de kerktoren afgerukt hebben.
Terug naar huis gaande tegen 8 uur, zie ik zware rookwolken boven St.-Bernard waar de meeste huizen in brand staan.
Ik zal pas morgen de omvang vernemen van het drama dat zich te St.-Bernard afgespeeld heeft.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

20 augustus 1914
In de voormiddag komt Alfons Brijninckx bij mij binnen. Hij vertelt dat zijn broer Karel als eerste slachtoffer gevallen is op de steenweg: hij is doodgeschoten aan de ingang van de h. Van Roost (thans Dokter Jansen), terwijl hij achter een uitgebroken varken liep.
Wat er op St.-Bernard geschied is, zal nooit juist uitgemaakt worden. De legers trokken rustig door totdat op een bepaald ogen­blik geschoten werd in alle richtingen; waarschijnlijk door de Duitsers zelf, Die zijn dan in paniek geraakt, de deuren werden ingedeukt, de ramen kapot geslagen, en de burgers die zij vonden doodgeschoten en verder de huizen in brand gestoken,- In de namiddag ga ik vergezeld door Frans Celis en Edward Van Hellemont (mijn twee hoveniers) naar August Meeus van de Ledig­heid, die, naar het schijnt, weet waar lijken liggen. Terwijl de Duitse troepen verder blijven doortrekken, ga ik alleen voorop om een bewijs te bekomen van een Duitse officier die mij de toelating zou geven de doden te gaan zoeken. Na van de ene officier naar de andere gestuurd te zijn, kan ik eindelijk mijn bewijs bekomen van een hooggeplaatste officier die mij in het Frans kan aanspreken.
Tegen half zeven begeven wij ons met een witte vlag naar de steenweg om de doden op te sporen.
Een eerste lijk is gevonden in de kolen van Frans Van Beveren, dat is een onbekende. August Meeus vergezelt ons met zijn kar om de lijken te vervoeren; verder ligt smid Coekaerts in het veld achter de hoeve van Pierre Collet, In het huis Van Horenbeek vinden wij het lijk van koster Piette, het huis is totaal verwoest.
Wij begeven ons naar het pachthof Dievenhof, dat half afgebrand is; tegen de haag liggen de twee broers Vits dood. Gisteren in de voormiddag had ik inderdaad twee mensen zien lopen door het veld, de Duitsers schoten ernaar, nu voor dan achter, gemakkelijk te zien aan de stofwolkjes op de weg; zij werden uiteindelijk ingehaald tegen de haag en daar afgemaakt.
De vijf lijken die wij opgenomen hadden, worden Is avonds in de
donkere nacht in het dodenhuis van het dorp neergelegd.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Vrijdag 21 augustus 1914
Florent Sempels van het Roth komt zeggen dat het kleine meisje van zijn broer Jules gisteren doodgeschoten is terwijl haar moeder met kind aan de hand op de vlucht sloeg. Ik vertrek onmiddellijk om het lijkje te gaan halen, doch ga eerst nog naar François Meeus, die huisvesting verleent aan Henri van Horenbeek, gekwetst, door een kogel in de borst, en zijn zoon François, getroffen in de ribben.
Onderweg verneem ik dat men zonder nieuws is van de familie Pierre Van Beveren. Het huis is totaal afgebrand en men Vermoedt dat zij in de kelder omgekomen zijn. Inderdaad. akelige ontdekking: vader, moeder en enig kind liggen in het diepste van de kelder dood achter boterpotten en melkkruik. Ik moet een beroep doen op de goede wil van vrijwillige helpers, want het is schier onmogelijk in die kelder te blijven: de hitte en de stank laten niet toe meer dan dan enkele seconden erin te vertoeven. Ik bekom hulp van Pierre Meeus, de zoon van Weduwe Theys en Malliet en krijg de kar van François Hoeylaerts voor het vervoer. De lijken worden opgenomen en op de kar gelegd; ik bewonder de moed van mijn helpers.
Ik ga naar het Roth om het kind van Jules Sempels te halen; het ligt op zijn bed gekleed zoals het neergeschoten werd. Pierre Herftijd wordt opgeéist om het lijk té vervoeren.
De lijken worden naar het kerkhof vervoerd om begraven te worden. Ik moet enige mannen oproepen want het werk is nogal zwaar. Buiten de menselijke lijken moet er ook vee begraven worden. Veldwachter Linus Swevers is gelast mensenkracht te verzamelen om die taak uit te voeren.
Op het kerkhof worden nog twee lijken bijgebracht: een zekere Basile Vande Paar uit Halen en Edward Noppen van de Geestbeek.
In de kerk van St.-Bernard is het tabernakel licht beschadigd, doch de kelken zijn niet aangeroerd, de deuren van de kerk zijn ingedeukt, het gewelf is doorboord door talrijke geweerschoten. Aan de buitenkant blijven aan de toren veel sporen van kogels,- bijzonder op de hoekstenen (nu nog zichtbaar).
Pastoor Goetstouwers komt overwacht. Hij is de 19de meegenomen door de Duitsers op beschuldiging vanuit de kerktoren op de doortrekkende legers geschoten te hebben. De Duitsers hebben hem mishandeld en meegesleurd tot in Leuven, met herhaaldelijke bedreigingen van onmiddellijke terechtstelling. Hij is donderdag vrijgelaten na onderzoek van zijn schouder om gebeurlijke sporen van In geweerkolf te ontdekken.
Louis Scheepmans is begraven te Linden, Jules Schoolmeesters werd door de Duitsers gedwongen hem in de grond te steken.
Er komen nog enige gevangenen terug, door de Duitsers meegenomen tot achter Leuven, zij zijn mishandeld en hebben de terechtstelling moeten bijwonen van François Boon van Lubbeek die een revolver in zijn bezit had. Zijn bij deze groep van terugkomenden: François Van Beveren, een zoon van Fr. Vanlangendonck; twee zonen van Louis Stas, Demeyer, Michel Dereze van Lubbeek, koster Janssen van St.-Joris-Winge.
Terwijl wij zo bezig zijn de zaken in St.-Bernard weer een beetje ordelijk te maken, komt er een talrijke troep Duitse voergangers door, die al zingend naar Leuven opstappen.
Dat IS de oorlog!
Notaris P. HALFLANTS

http://www.oostbrabant.org/Tijdschriften/Oostbrabant/1978-4/div9div3.html

(overgenomen uit Gildeleven 1978)

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2008 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Vluchtelingen uit Lubbeek zijn in Elburg terechtgekomen:
http://www.streekarchivariaat.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=119

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: