Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Begraafplaats] Frankrijk – Commonwealth – Neuville-sous-Mon

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2008 18:34    Onderwerp: [Begraafplaats] Frankrijk – Commonwealth – Neuville-sous-Mon Reageer met quote

NEUVILLE-SOUS-MONTREUIL INDIAN CEMETERY
Pas-de-Calais

25 indiers en 3 volgens hun geloof gecremeerden,

3 soldaten volgens hun geloof gecremeerd

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2014 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik even een voorzichtig linkje leggen naar :
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=32070&highlight=

Want vlak naast deze Indische CWGC-begraafplaats ligt een onzichtbare Belgische, met 599 stoffelijke overschotten, van Westhoekers, voornamelijk uit de streek en omgeving van Ieper, Poperinge, Veurne.

Onder de graszoden en de koeien.

Aurel
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2018 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Want vlak naast deze Indische CWGC-begraafplaats ligt een onzichtbare Belgische, met 599 stoffelijke overschotten,

Is er hier buiten het oprakelen van dit vergeten gebeuren ,
ondertussen een gedenkplaat of zo geplaatst geworden ?
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2018 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

Ach ja ... Ik heb in het oprakelen maanden werk in gestopt ... (En mij nog nooit beklaagd ...) Veel nabestaanden hebben mij gecontacteerd aan wie ik voor hen nuttige inlichtingen bezorgd heb. Her en der verschenen artikels in plaatselijke tijdschriften ... (Wie het langste wil, in PDF, een uitbreiding van wat in het IFFM Jaarboek 1916 verschenen is, mag mij contacteren op
aurel.sercu[@]telenet.be - haakjes laten vallen natuurlijk.)

Verleden september 2017 is er een infobord gekomen (dat door ingewikkelde plaatselijke toestanden niet eens bij de weide zelf kon - mocht komen, maar vast moest aan het CWGC-bord dat een eind van de weidebegraafplaats wijst naar de Indische begraafplaats). Er waren Westhoeknotabelen van de partij en enkele familieleden van de daar begravenen ... En in juni 2018 was er een speciale 'Belgische Dag' (Quand la Chartreuse était Belge) ... In de Chartreuse dus, niét bij de begraafplaats ... En wat er volgend jaar zoals gepland zou kunnen komen, en in welke vorm, en door wie enz., tja dat is nog in mysteries gehuld... Want de Chartreuse-mensen weten ze zelf ook nog niet, zoals ze ook grif toegaven ...

Aurel
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2018 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Wow! - Bravo Aurel , goed werk geleverd dus . Knap .
Hoed af .
@+
Patrick

uit de link van medecins
Depuis la parution de l'article, une plaque commémorative a été installée à proximité immédiate du cimetière belge "fantôme". Je dis "à proximité immédiate" car le propriétaire du terrain refuse toujours obstinément d'accepter le moindre élément commémoratif sur son terrain.

Je moet niet verder zoeken, de toenmalige eigenaar zal toen al de zaak hebben willen verduisteren en het blijft zo "Les Boches du Nord" werden de Belgen toen daar genoemd .
En als je naar de audiofile van de website luistert - hoor je het commentaar die op de voorbij rijdende eigenaar gegeven wordt.

L'histoire du cimetière en parole vanaf min 6:08m

http://www.1914-1918.be/cimetiere_neuville.php

en op de link van de redactie staat de rest van het verhaal en de inauguratie.

Maar de eigenaar van de weide werd nooit vergoed en hij ging zijn terrein opnieuw gebruiken. Hij verwijderde de houten kruisen op de graven.
Tegen 1950 was er van de Belgische begraafplaats bijna niets meer te zien. Alleen een verhoging waar een groot kruis op stond doet nog vermoeden dat hier mensen begraven liggen.

Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2018 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Patrick.

En nu herinner ik me dat ik het artikel waarvan ik sprak in m'n vorige posting integraal nog maar een maand geleden door Dr. Loodts op de website heb laten zetten waar je naar linkt. Inclusief het aangrijpende verhaal van Anna Legrand, het kleine meisje uit Elverdinge dat overleed tijdens de treinreis Poperinge - Montreuil, en als tweede Westhoekslachtoffer in de weide begraven werd.

Toen ik er de voorlaatste keer (sept. 2017) was zei iemand van de plaatselijke bevolking me : "Ach, even wachten tot er een nieuw burgemeester is, dan komt er wel een oplossing..." Wat ik eerlijk gezegd niet begreep, want die lokale toestanden (politiek en eigenaars) lijken me zeer gecompliceerd.

Aurel
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2018 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi gedaan Aurel, maar die plaatselijke toestanden tonen aan dat 'goodwill' en 'onverschilligheid' soms lichtjes hand in hand gaan. Wel willen, maar toch niet volledig in orde brengen. Rolling Eyes
Politiek is een raar beest als je het mij vraagt. Rolling Eyes
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monumenten en begraafplaatsen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: