Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

treinbotsing in Boortmeerbeek

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
belg1914

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2008 13:01    Onderwerp: treinbotsing in Boortmeerbeek Reageer met quote

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een merkwaardige foto, waarvan de gebeurtenis erop afgebeeld zich afspeelde tijdens de grote oorlog. Er staat een puinhoop van locomotieven en wagons op. Vooraan twee Duitsers en een (later)
bijgeplakte nota: “Kriegsandenken 1914-18. Bahnsperre am Boortmeerbeek (Belgien)”.

Wat kon er hier gebeurd zijn? Waren het Belgische of Duitse treinen? Wanneer speelde dit zich af? Allemaal vragen die bij me oprezen.
Ik vond aanwijzingen in verschillende publicaties:

a)in de “Illustrierter Kriegs-Kurier” vond ik de een gelijkaardige foto, met als onderschrift:
“De vier gederailleerde wilde treinen, die door de Belgen werden afgezonden, om de aanvoer van Duitsche troepen te beletten”.

b)Dezelfde foto als in a) vond ik terug in het boek “1914 in de regio Haacht” van Casteels en Vandegoor. Zij vermelden het volgende:
“Ingevolge van een sabotagedaad op de spoorlijn Mechelen-Leuven te Boortmeerbeek zijn Duitse spporwegtroepen bezig met het aanleggen van een evenwijdig stuk spoorlijn dat tevens naar de plaats leidde waar het 42 cm-reuzekanon stond (Grosse Bertha)”.

c)en derde foto van de gebeurtenis vond ik in het boek “Boortmeerbeek, van heerlijkheid tot gemeente” van Marc Fierens. Erbij staat: “Twee Duitse munitietreinen reden op elkaar als gevolg van een sabotage-actie van de partisanen”.

Al deze bronnen leiden tot de volgende conclusie: Om de aanvoer van zwaar materiaal langs de spoorlijn Mechelen-Leuven te verhinderen, stuurden de Belgen op 27 september 1914 vanuit Muizen een onbemande trein geladen met zand in de richting van Leuven. Deze spooktrein reed te Boortmeerbeek op een Duitse militaire trein in. De botsing gebeurde vrijwel zeker tussen het station van Boortmeerbeek en dit van Haacht. De botsing gebeurde op een paar honderd meter afstand van de plaats waar de Duitsers één van hun 42 cm-kanonnen in stelling gebracht hadden. Met een beetje meer geluk zou dit reuzekanon geen rol meer gespeeld hebben bij de beschieting van het fort van Sint-Katelijne-Waver. Bij dit voorval verloren ook verscheidene Duitsers het leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Grenadier

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2008 19:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen exacte kennis van het gebeuren, maar ik vermoed het volgende.
Op de foto staan niet twee treinenstellen, maar wel drie locomotieven met tenders (de laatste eventueel verscholen). Alle locomotieven staan in dezelfde richting of volgens de foto kwamen ze uit dezelfde richting.
Mijn theorie: Een eerste locomotief met tender werd zonder bestuurders, vandaar Wilde trein, op het spoor gestuurd met de bedoeling ofwel tegen een vijandelijke trein te botsen, ofwel door zijn snelheid en eventueel niet overgeschakelde wissels te ontsporen in bijvoorbeeld een spoorwegknooppunt of station. Misschien werd nog een tweede en/of derde locomotief met tender achter de eerste aangestuurd, eventueel met een korte of grote tijdspanne ertussen. Ik zie in deze situatie hier geen botsing met vijandelijke transport of munitietrein. De locomotieven zien er nog veel te gaaf uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Grenadier

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2008 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Nog vergeten, en met excuses voor de kleine tijpfout (treinenstellen i.p.v. treinstellen). Ik denk niet dan van echte partizanen mag worden gesproken. De eerste vermelding zal waarschijnlijk de meest correcte zijn. Het waren reguliere Belgische troepen, die de treinen naar de Duitse linies stuurden.

Ik citeer uit een artikel van E. Delannoo in wfa (Onze gepantserde treinen)

De 27ste september om 4h00 ‘s morgens lanceerde men nog vier spooktreinen vanuit Muizen richting Leuven en vier vanuit Berlaar richting Aarschot.

http://www.wfa-belgie.be/artikels/trein.htm
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2008 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

De tactiek van de 'wilde treinen' werd tijdens de belegering van Antwerpen door beide zijden gebruikt. De Belgen stuurden er vanuit Muizen en Berlaar. De Duitsers stuurden er later eentje richting Hoboken. En misschien waren er nog meer ?

Hieronder een kaartje dat ik zelf heb liggen, waarvan ik altijd dacht dat het de crash in Boortmeerbeek was. De ligging van de wrakken komt overeen met die op de foto in het boek “1914 in de regio Haacht” dat belg1914 aanhaalt. De treinen op zijn foto liggen wel anders . Of is er intusen al een beetje opgeruimd ? Aan de bomen te zien is het al later op het jaar.

De Duitse trein die in Hoboken eindigde, was waarschijnlijk geladen met explosieven aan de schade aan de woningen achteraan te zien.

Foto uit 'Fighting in Flanders', op basis van de huizen achteraan zam dit ook wel de crash in Hoboken zijn, en niet een Belgische trein zoals het onderschrift stelt.

groeten,
bert.
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Een beetje traag vandaag, want ik merk nu pas dat de foto van belg1914 wel degelijk overeenkomt met diegene die ik heb. De 2 Duitsers met fiets staan op een plaats rechts buiten beeld op mijn foto. Op de 2 foto's tellen we dus in totaal 4 locomotieven, wat klopt met het artikel.

groeten,
bert.
Naar boven
Grenadier

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2008 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

Het spoor op de voorgrond op de eerste foto van Bert - en ook verborgen te zien op de allereerste foto (uitgegraven berm) - moet dan het door de Duitsers aangelegde evenwijdige nieuwe spoor zijn, dat diende om de versperring te omzeilen.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2008 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

op deze film die ik ook in een ander post stopte is er een
treinbotsing op te vinden .

Rare WWI Film - Featuring German Footage
http://www.realmilitaryflix.com/public/414.cfm

Met dank aan laurent59 voor de gevonden link@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: