Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Geinterneerde toestellen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 15:28    Onderwerp: Geinterneerde toestellen Reageer met quote

Hi,

Heeft iemand weet over een boek of boeken over de geinterneerde toestellen in Nederland gedurende WO I. Ik heb al een aantal Nederlandse en Engelse artikels, alsook info van de Sectie Militaire Luchtvaarthistorie, maar ik wil meer !

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb in ieder geval één foto gezien in De Prins der Geillustreerde.... Zal eens kijken of ik die kan scannen/fotograferen voor je. Stond nog een mini verhaaltje bij ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 5083

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 17:12    Onderwerp: Re: Geinterneerde toestellen Reageer met quote

Regulus 1 schreef:
... de geinterneerde toestellen in Nederland gedurende WO I. ...


Waarover gaat dit a.u.b.? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Gaat over de Geallieerde en Duitse vliegtuigen die om één of andere reden in Nederland moesten landen tijdens de oorlog en die dan meestal, toch indien ze nog grotendeels intact waren, in dienst kwamen van de Nederlandse luchtmacht. Sommige toestellen werden gewoon nagebouwd door Nederlandse vliegtuigbouwers, zoals de Hansa Brandenburg watervliegtuigen. Sommige werden later aangekocht of teruggegeven aan de afzender... Smile
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 5083

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2005 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Oké Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptman, nog iets van terug gevonden ? Ben van nature soms zeer curieus hoor ! Smile

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 schreef:
Hauptman, nog iets van terug gevonden ? Ben van nature soms zeer curieus hoor ! Smile

Johan


Belofte maakt schuld, ik ga direct zoeken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Even te donker om een foto te plaatsen maar het bijschrift is.

Quote:
Een Duitsche vliegmachine tengevolge van een defect aan den motor terecht gekomen op een woning aan den Fortweg te Nijmegen. Door deze noodlanding werd in het dak een groot gat geslagen en een boom ernstig beschadigd; de beide aviateurs, van welken één het IJzeren Kruis droeg, bleven ongedeerd. De foto hierboven doet duiedlijk zien de beschadingen aan huis en machine; deze is naar Soesterberg vervoerd.


Jij wilt natuurlijk nummer hebben enzo Laughing Toestel is licht van kleur, tweezitter dus. Vleugels zijn eraf, rust gewoon op de buik. Ramptoeristen erbij natuurlijk. Denk een B en dan zou het zijn: B.1027 / 12
Het staat in de uitgave van 6 januari 1917 van De Prins der Geillustreerde Bladen.

Had je deze al?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Heb er nog één gevonden in de uitgave van 25 augustus.

Quote:
Duitsche vliegmachine, die den vorige week te Aardenburg neerdaalde, na (volgens berichten) met Engelsche vliegers slaags geweest te zijn. De aviateurs werden geïnterneerd.


Deze rust keurig op zijn dak, verder geen erge schade zichtbaar. Helaas geen nummer waar te nemen.

En in de uitgave van 13 oktober staan er twee.

Quote:
Vliegmachines van oorlogsvoerenden Rijken, op Nederlandsch grondgebied (Zeeland) neergedaald en geïnterneerd. Links: Duitsche machine met twee motoren en die bemand was met drie officieren. Rechts: Vernietigd Engelsch vliegtuig.


Duitser is een tweedekker, geen nummer te zien. Van de Engelse is alleen de motor over.

Uitgave 1 december 1917
Quote:
Noodlanding van een Fransche vliegmachine nabij Bergen-op-Zoom


Dubbeldekker, ik meen tweezitter, helmal gaaf met voorzover ik kan zien S11 op het staartstuk.

In de uitgave van 22 december stan foto's van een Engels luchtschip dat in Eemnes-Binnen verstrikt raakte in bomen. NR 26 50meter lang 2 x 12 cylinder motoren. Geen bemanning. En het huis van bakker Heek rakte zwaar beschadigd.

Dit is dus alleen 1917.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Even te donker om een foto te plaatsen maar het bijschrift is.

Quote:
Een Duitsche vliegmachine tengevolge van een defect aan den motor terecht gekomen op een woning aan den Fortweg te Nijmegen. Door deze noodlanding werd in het dak een groot gat geslagen en een boom ernstig beschadigd; de beide aviateurs, van welken één het IJzeren Kruis droeg, bleven ongedeerd. De foto hierboven doet duiedlijk zien de beschadingen aan huis en machine; deze is naar Soesterberg vervoerd.


Jij wilt natuurlijk nummer hebben enzo Laughing Toestel is licht van kleur, tweezitter dus. Vleugels zijn eraf, rust gewoon op de buik. Ramptoeristen erbij natuurlijk. Denk een B en dan zou het zijn: B.1027 / 12
Het staat in de uitgave van 6 januari 1917 van De Prins der Geillustreerde Bladen.

Had je deze al?


Was een Rumpler BI 1027/14 met Mercedes motor van 100 pk, nr 19051, bemand door Unteroff. Heyartz en Lt. von der Beek Smile

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Jij wilt natuurlijk nummer hebben enzo Laughing Toestel is licht van kleur, tweezitter dus. Vleugels zijn eraf, rust gewoon op de buik. Ramptoeristen erbij natuurlijk. Denk een B en dan zou het zijn: B.1027 / 12
Het staat in de uitgave van 6 januari 1917 van De Prins der Geillustreerde Bladen.


Je moet je contactlenzen andersom indoen Haupt. Ik lees B.1027 / 14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 schreef:
Hauptmann schreef:
Even te donker om een foto te plaatsen maar het bijschrift is.

Quote:
Een Duitsche vliegmachine tengevolge van een defect aan den motor terecht gekomen op een woning aan den Fortweg te Nijmegen. Door deze noodlanding werd in het dak een groot gat geslagen en een boom ernstig beschadigd; de beide aviateurs, van welken één het IJzeren Kruis droeg, bleven ongedeerd. De foto hierboven doet duiedlijk zien de beschadingen aan huis en machine; deze is naar Soesterberg vervoerd.


Jij wilt natuurlijk nummer hebben enzo Laughing Toestel is licht van kleur, tweezitter dus. Vleugels zijn eraf, rust gewoon op de buik. Ramptoeristen erbij natuurlijk. Denk een B en dan zou het zijn: B.1027 / 12
Het staat in de uitgave van 6 januari 1917 van De Prins der Geillustreerde Bladen.

Had je deze al?


Was een Rumpler BI 1027/14 met Mercedes motor van 100 pk, nr 19051, bemand door Unteroff. Heyartz en Lt. von der Beek Smile

Johan


Basiskennis Laughing Je hebt gelijk, ik las verkeerd. Er staat 1027/14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Die te Aardenburg is wat anders, de enige aldaar dateerde van 20 juli, een DFW CV 4982/16 die later dienst deed in Nederland als LA46 en D407.

De tweemotorige Duitse machine is met zekerheid een Gotha bommenwerper, vermoedelijk Gotha GIV 602/16 die neerkwam te Zeeland, Sas van Gent op 28 september 1917

Hier is een stukje uit mijn voorlopige tekst over de raid van die dag :

According to the Dutch archives, two Gotha’s GIV were interned that day. Gotha G IV 602/16 landed at Sas van Gent but never came into Dutch service, probably the plane was too damaged.
Gotha G V (?) 668/16 landed near Sneek but was set a fire by it’s own crew.
Some sources say that the plane 602/16 crashed with it’s bombs still on board. One officer of the crew was wounded and the other two crewmembers were interned at Bergen.
One of the internees of these planes was Oblt. Rudolf Bäuerle, CO of Kasta 13, who had joined the unit on the 25th July 1917 and previously served with FA 206. Plane had the Mercedes engines 29967 and 30019. The first one was salvaged by the Dutch, the other one seems to have been completely useless.
Conderning plane 668/16 there were no Dutch details concerning the engines, as it seems to have been completely destroyed. The crew seems to have consisted of a Lt. Starck, which was also the pilot and two feldwebels.

Franse toestel was een makkie : 18/11/17 Spad SVII met een Hispano Suiza motor van 150 pk, nr 11137, Maréchal de Logis Louis Paoli, van Spa 73 gestioneerd te Bergues. Werd geinterneerd te Zeist, ontsnapte op 9 januari 1918 naar de Franse ambassade te Den Haag, raakte naar Engeland, terug bij zijn eenheid en gedood in aktie op 22 augustus 1918...
Toestel kwam in Nederlandse dienst als SPA210

Het luchtschip was de Britse C26, die mannen waren in de mist de weg kwijt geraakt, bemanning werd gevonden in de Otterpolder

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 schreef:
Die te Aardenburg is wat anders, de enige aldaar dateerde van 20 juli, een DFW CV 4982/16 die later dienst deed in Nederland als LA46 en D407.

Dat zou best een kunnen kloppen as ik de foto vergelijk met andere op internet.

Regulus 1 schreef:

De tweemotorige Duitse machine is met zekerheid een Gotha bommenwerper, vermoedelijk Gotha GIV 602/16 die neerkwam te Zeeland, Sas van Gent op 28 september 1917


Nee, dit is zeker een andere of de krant maakt een fout. Er staat in het bijschrift wel twee motoren maar er is er maar één zichtbaar, toestel staat onder een soort net. Alleen ziet het er niet uit naar een vliegtuig waar drie man in past dus de foto zou fout kunnen zijn.

Regulus 1 schreef:

Hier is een stukje uit mijn voorlopige tekst over de raid van die dag :

According to the Dutch archives, two Gotha’s GIV were interned that day. Gotha G IV 602/16 landed at Sas van Gent but never came into Dutch service, probably the plane was too damaged.
Gotha G V (?) 668/16 landed near Sneek but was set a fire by it’s own crew.
Some sources say that the plane 602/16 crashed with it’s bombs still on board. One officer of the crew was wounded and the other two crewmembers were interned at Bergen.
One of the internees of these planes was Oblt. Rudolf Bäuerle, CO of Kasta 13, who had joined the unit on the 25th July 1917 and previously served with FA 206. Plane had the Mercedes engines 29967 and 30019. The first one was salvaged by the Dutch, the other one seems to have been completely useless.
Conderning plane 668/16 there were no Dutch details concerning the engines, as it seems to have been completely destroyed. The crew seems to have consisted of a Lt. Starck, which was also the pilot and two feldwebels.

Franse toestel was een makkie : 18/11/17 Spad SVII met een Hispano Suiza motor van 150 pk, nr 11137, Maréchal de Logis Louis Paoli, van Spa 73 gestioneerd te Bergues. Werd geinterneerd te Zeist, ontsnapte op 9 januari 1918 naar de Franse ambassade te Den Haag, raakte naar Engeland, terug bij zijn eenheid en gedood in aktie op 22 augustus 1918...
Toestel kwam in Nederlandse dienst als SPA210


Die Spad kan goed kloppen.

Regulus 1 schreef:

Het luchtschip was de Britse C26, die mannen waren in de mist de weg kwijt geraakt, bemanning werd gevonden in de Otterpolder

Johan


Staat verder nog in dat er mitrailleurs aan boord waren en een draadloze zendinstallatie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2005 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ah ! Draadloze zendinstallatie ! Dat wist ik niet, is nieuw voor mij, een zusterschip werd neergehaald door de mannen van Friedrich Christiansen uit Zeebrugge van Seeflugstation Flandern I. Ja, diezelfde Christiansen die in WO II militair bevelhebber was van bezet Nederland ! En een serieuze rol speelde achter de schermen in het mislukken van Market Garden in 1944.

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2005 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

De beloofde foto's. Ze zijn niet echt heel goed maar we moeten wat. Mocht je betere nodig hebben weet je me te vinden.

De uitgave van 6 januari 1917 van De Prins der Geillustreerde Bladen.



Quote:
Een Duitsche vliegmachine tengevolge van een defect aan den motor terecht gekomen op een woning aan den Fortweg te Nijmegen. Door deze noodlanding werd in het dak een groot gat geslagen en een boom ernstig beschadigd; de beide aviateurs, van welken één het IJzeren Kruis droeg, bleven ongedeerd. De foto hierboven doet duiedlijk zien de beschadingen aan huis en machine; deze is naar Soesterberg vervoerd.


Heb er nog één gevonden in de uitgave van 25 augustus.



Quote:
Duitsche vliegmachine, die den vorige week te Aardenburg neerdaalde, na (volgens berichten) met Engelsche vliegers slaags geweest te zijn. De aviateurs werden geïnterneerd.


Deze rust keurig op zijn dak, verder geen erge schade zichtbaar. Helaas geen nummer waar te nemen.

En in de uitgave van 13 oktober staan er twee.





Quote:
Vliegmachines van oorlogsvoerenden Rijken, op Nederlandsch grondgebied (Zeeland) neergedaald en geïnterneerd. Links: Duitsche machine met twee motoren en die bemand was met drie officieren. Rechts: Vernietigd Engelsch vliegtuig.


Duitser is een tweedekker, geen nummer te zien. Van de Engelse is alleen de motor over.

Uitgave 1 december 1917



Quote:
Noodlanding van een Fransche vliegmachine nabij Bergen-op-Zoom


Dubbeldekker, ik meen tweezitter, helmaal gaaf met voorzover ik kan zien S11 op het staartstuk.

In de uitgave van 22 december stan foto's van een Engels luchtschip dat in Eemnes-Binnen verstrikt raakte in bomen. NR 26 50meter lang 2 x 12 cylinder motoren. Geen bemanning. En het huis van bakker Heek raakte zwaar beschadigd.





Dit is dus alleen 1917.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mario



Geregistreerd op: 20-2-2005
Berichten: 4423
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2005 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

In de artikelen is er sprake van aviateurs (mooi woord) en vliegeniers.
Worden deze termen willekeurig door elkaar gebruikt of zit er een, wellicht subtiel, verschil in de betekenis?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2005 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Mario schreef:
In de artikelen is er sprake van aviateurs (mooi woord) en vliegeniers.
Worden deze termen willekeurig door elkaar gebruikt of zit er een, wellicht subtiel, verschil in de betekenis?


'Fransse' woorden werden toch meer gebruikt? Verder zou ik het niet weten. Meer tekst staat er namelijk niet bij. Het geeft je wel dat polygoon gevoel. Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5692
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2005 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Puik opzoekingwerk Haupman
mooi zo !
je ziet veel van die foto's waar ze op hun kop geland zijn
Laughing Laughing

@+
patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2005 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann, mijn dank voor deze foto's, er zitten er een aantal bij die ik nog nooit gezien heb, en dat maakt het voor mij weer een mooie dag !

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2005 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Dit nog vergeten : motor is zeker van een Gotha GIV type, ook te merken aan de restanten van de motorgondel, deel onderstel, hoogte motor tov persoon en dergelijke meer. Nog nooit gezien, heb er wel een dergelijke van een motor die in Engeland gevonden werd van een gecrasht toestel na een raid.

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2005 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 schreef:
Dit nog vergeten : motor is zeker van een Gotha GIV type, ook te merken aan de restanten van de motorgondel, deel onderstel, hoogte motor tov persoon en dergelijke meer. Nog nooit gezien, heb er wel een dergelijke van een motor die in Engeland gevonden werd van een gecrasht toestel na een raid.

Johan


Dan hebben ze wellicht de bijschriften verkeerd geplaatst? Ik heb overigens nog enkele foto's uit andere jaren gevonden, die ga ik morgen of overmorgen plaatsen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2005 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad...

Britse toestel is vermoedelijk Bristol F2b. Even kijken of ik die ergens kan plaatsen.

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2005 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Bingo ! Bristol F2b B1124, geinterneerd op 29 September 1917. Toestel van 49 Sqdn RFC, 2Lt FL Smith en 2Lt JW Frost. Ene bron zegt na gevecht met diverse Duitse toestellen (wel geen claim gevonden die dag, kan wel gaan om een niet goedgekeurde claim) andere bronnen vermelden dan weer AA fire. Ik heb echter ook geen Flak claim voor die dag...
Geland tussen Sluis en Zuidzande rond 15.00 uur. Het werd door Nederland aangekocht in 1918 en werd in dienst genomen als BR401. Lt. Versteegh (één van de bekende Nederlandse piloten uit de tijd) vloog er zelfs mee naar Engeland voor o.a. een bezoek aan de Bristol Works (waar het toestel van afkomstig was) te Filton. Het werd uiteindelijk afgeschreven ergens in 1921.

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2005 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ondertussen ook wat gevonden over de bemanningen van de twee geinterneerde Gotha's die ik eerder vermelde :

Gotha 668/16 toestel van Kampfstaffel 13 - Kagohl III

Oblt. Rudolf Bäuerle, waarnemer en C.O., Uffz. Heinrich Schreiber, Gunner, en Ltn. Hans Starck, Piloot. Schreiber was KIA de twee anderen werden geinterneerd.

Gotha 602/16 toestel van Kasta 16 - Kagohl III

Ltn.d.R. Martin Emmler, Observer, KIA en twee onderofficieren, namen tot op heden onbekend maar mogelijks Vzfw. Emil Haas, piloot, maar die was ook KIA. Aan de toestand van de restanten te zien op de foto die ons door Hauptmann bezorgd werd, niets verwonderlijks. Er werd ook gezegd dat de ene motor gerecupereerd werd en de andere totaal vernield was. Dat klopt dus mooi met het plaatje !

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2005 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 schreef:
Ondertussen ook wat gevonden over de bemanningen van de twee geinterneerde Gotha's die ik eerder vermelde :

Gotha 668/16 toestel van Kampfstaffel 13 - Kagohl III

Oblt. Rudolf Bäuerle, waarnemer en C.O., Uffz. Heinrich Schreiber, Gunner, en Ltn. Hans Starck, Piloot. Schreiber was KIA de twee anderen werden geinterneerd.

Gotha 602/16 toestel van Kasta 16 - Kagohl III

Ltn.d.R. Martin Emmler, Observer, KIA en twee onderofficieren, namen tot op heden onbekend maar mogelijks Vzfw. Emil Haas, piloot, maar die was ook KIA. Aan de toestand van de restanten te zien op de foto die ons door Hauptmann bezorgd werd, niets verwonderlijks. Er werd ook gezegd dat de ene motor gerecupereerd werd en de andere totaal vernield was. Dat klopt dus mooi met het plaatje !

Johan


Mbt de laatste, waar haal je dat uit? Ik heb zelf thuis dit boek nog staan maar die heb je vast ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2005 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hi,

Ik ben lange tijd geleden beginnen werken aan de von Eberhardt lijst (lijst met alle doden van de Duitse luchtmacht in WO I) en heb die beginnen aanvullen met alles die ik kon vinden van namen die niet op deze lijst stonden. Het gaat hier in dit geval om o.a. namen die ik teruggevonden heb met hun eenheden in de registers op de Duitse kerkhoven.

Anderzijds gaat het om stukken en brokken uit de Kofl berichten van de diverse legers, en verder ook materiaal uit de eenheidslijsten (boeken waarin door iedere eenheid genoteerd werd wie er de eenheid kwam vervoegen, met een overzicht van voorbije carriere en wanneer ze terug weg gingen uit de eenheid en naar waar). Wat deze laatste betreft is dit vooral het geval voor de Beierse eenheden, gezien deze van al hun eenheden nog volledig of gedeeltelijk hun boeken bezitten in het Bayerisches Kriegsarchiv te Munchen.

Anders kom ik nog tot namen uit de diverse oorlogsdagboeken (KTB ofte Kriegstagesbuch, als er al nog iets van overblijft) van de eenheden, de Tätigkeitsberichte, het Nachtrichtenblatt der Luftstreitkräfte, enz en de rest is uitwisselen met elkaar.

De auteur Rick Duiven zal je terugvinden op de kaft van het boek en wij wisselen zeer veel materiaal met elkaar uit. Dat maakt het zeer leuk.

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2005 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

En daar gaan we met deel II.

Wederom alleen uit "De Prins...". Verschillende jaargangen. Maar deze heb ik totaal niet compleet en dus is mijn overzicht dat ook niet.

We schrijven 26 december 1914 als "De Prins.." het volgende noteert.



Quote:
Een Engels militair watervliegtuig, dat van Sheerness, tengevolge van een defect aan den motor, tot een nooddaling in de Noordzee gedwongen was en door het stoomschip "Orn" opgepikt was, wordt op dit vaartuig van Hoek van Holland naar Rotterdam vervoert en daar geligt en ter beschikking van de militaire autoriteiten gesteld. Aan boord waren twee militairen die meededeelden dat zij zeven uren op zee rondgedreven hadden zonder proviand; ze zijn te Hoek van Holland aan wal gezet en naar de overheid geleid.


Uitgave 26 oktober 1918



Quote:
Duitsche vliegmachine te Rilland Bath neergekomen; het vliegtuig was bemand met een officier en een onderofficier. Vermoedelijk is dit een van de laatste vliegmachines van vreemde nationaliteit, welke gedurend de oorlog op ons grondgebied neerdaalt.


Helaas voor de schrijver en gelukkig voor ons hebben ze geen gelijk als ze een week later op 2 november het volgende opnemen.



Quote:
Duitsche vliegmachine die bij Hendrik-Ido-Ambacht (Z.H.) terrechtkwam en bij de daling over de kop sloeg.


Inmiddels wagen ze zich niet meer aan voorspellingen en volgen er op 9 november nog twee gevallen.



Quote:
Duitsche tweedekker die nabij Weert neergedaald is; twee technische mannen, waren ongewapend en verklaarden door den mist verdwaald te zijn.


Onderop dezelfde pagina staat dan de volgende en laatste die ik heb.



Quote:

De eerste Amerikaanse vliegmachine die op Nederlands grondgebied is terrechtgekomen. - De prachtige machine, te Calais opgestegen, bemand met twee aviateurs, moest wegens een motordefect bij Schoondijke dalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2005 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige foto's weerom Hauptmann ! Vooral de eerste is uitzonderlijk vanwege het feit dat er toch foto's van bestaan, wat ik totaal niet wist.

De eerste is dus Short 830 met nummer 829 van RNAS Grain. SCdr JW Seddon en LM RL Hartley kregen motorpech op 17 December 1914 en werden inderdaad opgepikt door het Noorse schip Orn. De bemanning werd door de Nederlandse authoriteiten gerepatrieerd op 20 December 1914.

De machine in Rilland Bath was een DFW CV 4375/18, dus een tweezitter en kwam in Nederlandse dienst als D479. Datum was 12 oktober 1918.

Volgende toestel is een LVG CVI 7186/18 op 22 oktober 1918. Weinig over bekend, wel kwam het in Nederlandse dienst als L803.

Daarna een Rumpler CI 8364/17 te Nederweert, onbewapend toestel,in Nederlandse dienst als R480. 29 oktober 1918

Tenslotte : 27 oktober 1918, DH4 A3261 D11 met Liberty motor te Schoondijke nabij de Steenhoeve. De piloot verloor zijn orientatie, kreeg motorproblemen door AA vuur en diende een noodlanding uit te voeren rond de middag. 2Lt F Nelms en 2Lt JF Gibs van de US FMAF (Marines) werden geinterneerd en beiden en toestel werden later teruggegeven aan de US. Nog even vermelden dat het toestel oorspronkelijk gebouwd was geweest voor de US Army, en later overgedragen was aan de Marines.

Over de Duitse machines is spijtig genoeg zeer weinig geweten op het einde van de oorlog. Van de maanden oktober en november 1918 bestaat zo goed als geen archiefmateriaal niet meer.

Nog even melden dat er op 11, 12, 13, 14 en op 17 november 1918 nog Duitse toestellen geinterneerd werden !

Johan
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2006 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Op 3 februari 1915 moest een Frans vliegtuig ongeveer 13.00 uur een noodlanding maken tussen Colijnsplaat en Kats, wat in deze plaatsen tot veel beroering leidde. Als een lopend vuurtje verspreidde dat nieuws zich en de inwoners van beide dorpen spoedden zich naar de plaats, waar het vliegtuig was neergekomen. De redactie van de Goessche Courant kon er nog net melding van maken in de die namiddag verschijnende editie. Den Haag. Naar wij uit betrouwbare bron vernemen, is hedenmiddag op Noord-Beveland een Fransche vliegmachine geland, bemand met 2 officieren en bewapend met een mitrailleuse. Nadere bijzonderheden ontbreken. (Dit zal het vliegtuig geweest zijn, dat ongeveer kwart over twaalf in N. richting, over onze gemeente vloog. Red.) Het vliegtuig, een Voison LB 4 tweedekker, met registratienummer V 245, moest een noodlanding maken.


De rest staat hier.
http://goes.rvc.nl/pdf/pzc-woI.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Héhéhé ! Leuk ! Bedankt !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Tijd voor een kleine aanvulling dacht ik. Het lukt me alleen niet zo snel foto's te plaatsen:

Alles komt uit "De Prins der geillustreerde bladen".
6 mei 1916 staat een afbeelding van een vliegtuig met nummer 8140 en tekst:

Gehavende vliegmachine (tweedekker) in volle zee, ongeveer 40 mijlen van onze Noordzeekust, opgepikt door den Scheveningschen logger Sch 187 in de Scheveningse haven aangebracht, en onder militair toezicht opgeladen en opgeborgen. De machine droeg de Fransche kleuren: de aviateur was een Engelsch officier, die volgens mededeelingen vele uren op zee rondgezwalkt had en wegens benzinegebrek moest dalen.

3 juni 1916 Staan er twee Nederlandse vliegtuigen in. De eerste heeft het nummr 9 op de romp. De tweede LA 23 en dat is een geiniterneerde Engelse kist welke overgenomen is en de bijnaam 'Parasol' heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RJ



Geregistreerd op: 13-4-2006
Berichten: 881
Woonplaats: Goes

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2007 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

Tip: Hans van Lith, Plotseling een vreselijke knal, bommen en mijnen treffen neutraal Nederland (1914-1918), 2001.

De eerste hoofdstukken gaan over vliegtuigen die hier neerstorten en geinterneert werden. Interessante materie!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ulan14



Geregistreerd op: 23-1-2006
Berichten: 37
Woonplaats: Drente

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptman is het mogelijk de foto's van NR26 (29-7-2005) nog een keer te plaatsen, deze zijn niet meer te openen.

MVG

Henk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 11547

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2007 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga even kijken voor je, kan even duren.
_________________
Doe mee met de WO1 Wiki !
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 15:19    Onderwerp: Gotha G.IV Reageer met quote

Betr. geïnterneerde Gotha's 28-09-17:
602/16, Besatzung: OBlt. Bauerle, Lt. Metzger (gewond), Lt. Buman (gewond).
668/16, Besatzung: Lt. Hans Starck, Flugzeugführer, Fw. Wolfgang Dietz, leerling-vlieger Herbert Fliege.

Gotha G.IV in de Zuiderzee bij Elburg, 13-10-17.
Het wrak werd op 18 oktober gevonden en in de volgende dagen zijn o.a. de romp, motoren en patroonbanden enz. geborgen. Over de bemanning is NIETS vermeld/bekend.
In 1963 werden bij de drooglegging ook nog resten gevonden.
Vraag: gegevens over de bemanning.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

The machine was a Gotha IV 1065/16 who seems to have crashed into the Zuyderzee. The Dutch did look for the wreckage on the 20th and seem to have found some debris of the plane. In 1963 some remains were found when the spot was reclaimed from the sea, not much more then a small boms, parts of the undercarriage and parabellum machine gun dated 1913 with smaller debris.
Crazy thing however, never did we see any report on the casualties, and none are known in the Eberhardt list.

Stukje werktekst die ik heb uit mijn boek in voorbereiding over de Duitse bommenwerperseenheden.
Het geheel is zeer fascinerend en mysterieus. Wat deed een Gotha GIV zover naar het noorden ? Weg kwijt geraakt ? Wat gebeurde er met de bemanning ?

Ik ga het nog eens op the aerodrome gooien, vier jaar geleden wist er in ieder geval niemand van iets...

PS : welkom op het forum ! Blij dat we nog een bekende luchtvaartspecialist bij hebben ! Cool
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2007 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Over de twee andere geinterneerde toestellen hadden we het hier ook, alsook over de samenstelling van de bemanning :

http://www.theaerodrome.com/forum/archive/index.php/t-581.html
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark II



Geregistreerd op: 3-9-2006
Berichten: 268

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

In de boeken:
- Klu vliegtuigen. De vliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vanaf 1913;
- Van brik tot starfighter 1. Met stofbril en leren vliegkap.

Staan overzichten van geïnterneerde vliegtuigen in Nederland.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2007 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Internering 7 (zeven) november 1918. Fdh G.III verongelukt bij Absdale.
Lt. Herbert Wendt, overleden te St.Jansteen 7 nov. 1918.
Uffz. Heinrich Wilhelm Otto Sorgers, overleden te St.Jansteen 7 nov. 1918.
Derde man was sld. Helmcke, gewond.
Bestellnummer niet bekend.
Zie: www.zeeuwengezocht.nl. Dit is o.a. een overlijdensregister.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2007 20:23    Onderwerp: Reageer met quote

Blijkbaar was het toestel op weg uit Vlaanderen naar Liege (Luik) en bleef het haperen in de bomen waarop het toestel oversloeg en twee van de drie bemanningsleden gedood werden.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 08 Mrt 2007 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Net even de bemanning bekeken van Gotha 602/16 en ik heb een gans andere samenstelling, met uitzondering van Rudolph Bauerle.
Hierbij even zijn carriere trouwens :

Oblt. Rudolf Bäuerle, Obs.
FEA 3 * * * * * * * * * * * 21Mar16 - *1Jul16
FA 227(A) * * * * * * * * *1Jul16 - *4Oct16
FA 211(A) * * * * * * * * *5Oct16 - *7Feb17
FA 206(A) * * * * * * * * *7Feb17 - 24Jul17
KG 3/Ks 13 C.O. * * * *25Jul17 - 28Sep17 Interned, Holland * *R.

Mag ik even je bron vragen over de bemanning van 602/16 ? Anders gaan we één en ander die vaststaand was omtrent verliezen eens serieus moeten herbekijken met een aantal mensen...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2007 11:44    Onderwerp: Geïnterneerde vliegtuigen Reageer met quote

De gegevens over de bemanning van 602/16 komen uit een document in het archief van de OLZ: ds. CCCXXIV bundel 3 stuk 5484/4950. Dat is blijkbaar een opgave van in Zeeland geïnterneerde vliegtuigen. Bundel 5 3212/396 bevat eveneens gegevens. De daarin voorkomende namen zijn niet altijd correct gespeld.
Vlgs dit document waren Mezger (Metzger?) en Buman (Baumann??) gewond en zijn enige tijd verpleegd in Neuzen.
Deze documenten bevinden zich in het Nationaal Archief, onder het Ministerie van Defensie.
Andere documenten betr. internering zijn daar te vinden onder Buitenlandse Zaken, dozen A250g. Gegevens over (individuele) personen zijn te vinden in dozen 742-765, met af en toe iets over materieel.
Verder is er de "Geschiedenis der interneering", een getypt verslag, zo'n 1500 pag., in fotocopie bij het Centraal Archieven Depot van het MvD.
Diepenhorstlaan 30, 2288 EW Rijswijk. 070-3188921. Er is ook een "Beknopt Verslag".
Verder kan ik verwijzen naar het Ned.Inst.Mil.Historie (waar de Sectie Lu Historie en het Inst.Maritieme Historie in zijn opgegaan) en het MLM.
Britse interneringen zijn in naslagwerken te vinden:
- Trevor Henshaw: The sky their battlefield. 1995. 0-898697-30-2. Alle frontverliezen van RFC/RNAS/RAF.
- Ray Sturtivant & Gordon Page: The D.H.4/D.H.9 File (Air Britain). 1999. 0-85130-274-2.
- Ook: The Camel File, The SE.5 File.
- Tenslotte:
Kusch Adan der Vogelmann, Erinnerungen des Bagdadfliegers Hans Hesse.
Bearbeitet von (Tochter) Christa Siegling-Hesse und Prof.Dr.Dr. H. Steinle. 2002.
3-87988-628-8, 2002.
Hesse schrijft op 19 aug. 1914 te zijn aangekomen, maar het was de 20e.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

De boeken zijn mij wel bekend, met uitzondering van dit van Hesse, maar over de archieven in Nederland heb ik toch een aardig stukje bijgeleerd, want de enige dienst waar ik al contact mee had is die van drs De Winter zijnde de Sectie Luchtvaarthistorie.
Weet ik weer wat gedaan de volgende winter !

Nog even terug naar het gecrashte toestel in de Zuiderzee, is er effectief bewijs over de datum van de crash ? Dit is toch wel een mysterie die mij zeer aanspreekt...
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Gotha bij Elburg.
Vlgs gegevens SLH (kpt. van Zwieten, 1963) neergestort op 13 october 1917. Geen tijdstip vermeld, maar lt. Duinker heeft die dag gevist naar het toestel, aldus de C.LVA in zijn Dagboek.
De C.LVA rapporteerde op 24 october met vermelding van de registratie (GO 1065) en de motornrs. 28498 en 30325.
De Sectie Luchtmacht Historie bestaat niet meer en Rolf de Winter is dus geen chef meer, maar hij besteedt wel 3/4 van zijn tijd aan luchtvaart, in het NIMH.
Nog een advies:
Word lid van de Afdeling Luchtvaartkennis van de KNVvL, of (goedkoper) abonné op het kwartaalblad van de Afdeling:
Dat kan worden geregeld met:
Loet Kuipers, Van Bosseplantsoen 115, 3317 PN Dordrecht (de penningmeester).
Boek: KLu Vliegtuigen 1913-1988, door W.Schoenmaker en T.Postma.
Uitgegeven in 1987, dus er moet van alles worden gecontroleerd en gecorrigeerd wegens "nieuwe"gegevens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2007 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Internering LVG C.VI 7186/18 op 22.10.18. Er is GEEN ENKEL BEWIJS dat dit toestel de reg. L803 kreeg. Dat is ook zeer onwaarschijnlijk en vermoedelijk een aanname van kpt. van Zwieten. Hij had meer aannamen.
De reg. F228 en F229 voor in november 1918 geïnterneerde Fok D.VII zijn eveneens onwaarschijnlijke aannamen. Na de Pfalz D.IIIa PF225 werden de 20 Trompenburg-Nieuport vernummerd als N230-249. VERMOEDELIJK werd een Camel S266 (is in reparatie genomen) en Fok D.VII 5584/18 F227. S227 en F226 kan ook.
De bemanning van na de Wapenstilstand (in Limburg) gelande vliegtuigen is zover bekend vrijwel direct vrijgelaten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2007 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Correctie: voor S266 lees S226.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het aanvullend materiaal ! Ik ga dat lidmaatschap maar aanvragen denk ik ! Smile
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Nederlandse registraties van geïnterneerde vliegtuigen:
De nrs. 479-482 moeten zijn gegeven aan geïnterneerde vliegtuigen, maar er is geen schriftelijk bewijs. R478 was de laatste Rumpler C.VIII, SVA483 de eerste SVA.10.
De registratie FG704 wordt genoemd voor de na de wapenstilstand in Limburg geïnterneerde Fdh G.III 802/17, maar is ongetwijfeld een aanname van kpt. van Zwieten.
Voor de registraties 437 en 439-447 ontbreekt eveneens schriftelijk bewijs. 448 was een Ru C.VIII, wellicht 447 ook (of 479).
De her-registratie van de 4 eerste DFW C.V naar D405-408 is onzeker. Niet duidelijk is of deze in volgorde van LA nummer ging. De LA nummers zijn aan deze toestellen niet toegekend in volgorde van aankomst. Er is er een van gekocht (LA43), maar het lijkt dat men in 1919 het beste toestel heeft aangehouden, en dat zal niet ex-LA43 zijn geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
F. Gerdessen



Geregistreerd op: 5-3-2007
Berichten: 27

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2007 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Nederlandse registraties van geïnterneerde vliegtuigen:
De nrs. 479-482 moeten zijn gegeven aan geïnterneerde vliegtuigen, maar er is geen schriftelijk bewijs. R478 was de laatste Rumpler C.VIII, SVA483 de eerste SVA.10.
De registratie FG704 wordt genoemd voor de na de wapenstilstand in Limburg geïnterneerde Fdh G.III 802/17, maar is ongetwijfeld een aanname van kpt. van Zwieten.
Voor de registraties 437 en 439-447 ontbreekt eveneens schriftelijk bewijs. 448 was een Ru C.VIII, wellicht 447 ook (of 479).
De her-registratie van de 4 eerste DFW C.V naar D405-408 is onzeker. Niet duidelijk is of deze in volgorde van LA nummer ging. De LA nummers zijn aan deze toestellen niet toegekend in volgorde van aankomst. Er is er een van gekocht (LA43), maar het lijkt dat men in 1919 het beste toestel heeft aangehouden, en dat zal niet ex-LA43 zijn geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group