Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[Film] Un long dimanche de Fiançailles
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2005 0:20    Onderwerp: [Film] Un long dimanche de Fiançailles Reageer met quote

Un Long Dimanche de Fiançailles is de nieuwe film van de Franse regisseur Jean-Pierre Jeunet, die ons eerder 'Amélie' bracht. Deze film over romantiek tijdens de Eerste Wereldoorlog is wederom een lust voor het oog en zit vol grappige terzijdes en leuke personages.

'Un Long Dimanche de Fiançailles' (een erg lange verloving) gaat over de liefde tussen de 19-jarige Mathilde (Audrey Tautou) en Manech tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ze zijn verloofd, maar moeten wachten met trouwen omdat Manech vecht aan het front.

Het verhaal begint met de veroordeling van vijf soldaten die zichzelf tijdens hun missie hebben verwond, ergens aan het einde van de oorlog. Ze worden gedropt tussen de Franse en de Duitse loopgraven. Als de oorlog is afgelopen begint daar de speurtocht van Mathilde. Elk verhaal van de oud-strijders alsmede geruchten die ze via-via hoort grijpt Mathilde aan om Manech te zoeken. Ze voelt dat hij nog leeft en rust niet voordat ze haar verloofde heeft gevonden. Tijdens haar speurtocht ontmoet ze een bont gezelschap van mensen, elk met hun eigen verhaal.

De film

Jean-Pierre Jeunet levert met 'Un Long Dimanche de Fiançailles' wederom een prachtige film af die van begin tot eind boeit. Het is dan ook een waardig 'vervolg' op 'Amélie', de film die over de hele wereld mensen wist te ontroeren. Waar moet ik mijn lofzang beginnen? Bij de beelden? Die zijn weer subliem. Als het regent tijdens de de scènes in de loopgraven wil je schuilen tegen de kou, als er gevochten wordt buk je voor de kogels en als Mathilde door prachtige velden loopt, loop je met haar mee. Elk shot, hoe kort ook, is tot in het kleinste detail verzorgd.

De acteurs brengen hun personages tot leven. De tante en oom van Mathilde zijn grappig en hebben het hart op de goede plaats, de gladde privé-detective zou ieder ander mijden als de pest en de hoer-met-het-hart-op-de-goede-plaats wens je toch een beter leven toe. Ook is het een feest om Jody Foster weer eens op het witte doek te zien. Haar bijdrage is klein, maar ze weet als vanouds het uiterste uit haar rol te halen. Kippenvel! Maar bovenal is Audrey Tautou weer heerlijk om naar te kijken. Haar pruilmondje en haar dromerige ogen vervelen geen moment.

Dan nog het verhaal. 'Un Long Dimanche de Fiançailles' (overigens gebaseerd op het boek van Sébastien Japrisot) vertelt het verhaal een verschrikkelijke oorlog uit een toch verfrissende invalshoek. De achterblijvers en die strijders die niets liever willen dan naar huis gaan en daar alles voor over hebben, zijn ditmaal de echte helden. Ook het romatische gedeelte komt prima uit de verf. Je hoopt 131 minuten lang dat Mathilde haar zoektocht tot een goed einde brengt.

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Aurdrey Tautou is iets te oud om een 19-jarig meisje te spelen en Jeunet neemt soms iets teveel zijwegen die van het verhaal afleiden.

Conclusie

'Un Long Dimanche de Fiançailles' is een film die je in de bioscoop moet zien. De beelden die Jeunet componeert en tot één geheel smeedt zijn werkelijk een lust voor het oog. Ook het verhaal van de zoektocht, de personages en alle subverhaaltjes zijn de moeite waard om te bekijken. Het knappe van Jeunet is dat hij ondanks het lastige onderwerp van de Eerste Wereldoorlog en de verschrikkelijke dingen die er gebeuren toch de humor erin weet te houden. Het is naast een spannende en romatische film ook nog eens een grappige film.

Het geld voor een bioscoopkaartje van 'Un Long Dimanche de Fiançailles' is dan ook goed besteed. Deze film mag je niet missen!

Prachtige trailer:
http://wwws.warnerbros.fr/movies/unlongdimanche/

Met toestemming overgenomen van Stefan (sunchaser)
http://frontpage.fok.nl/review/2570

Laatst aangepast door Yvonne op 05 Feb 2005 11:43, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tom

BerichtGeplaatst: 03 Feb 2005 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal met je Yvonne eens dat dit een film is die je in de bioscoop moet hebben gezien! Vooral hoe die de Eerste Wereldoorlog in beeld brengt is ongelooflijk.......er moeten meer van dit soort films komen!

Voor de rest is het tof hoe de maker van de film probeert met je gevoelens te spelen. Je vliegt van het ene trieste moment naar het humoristische moment.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2005 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de film gezien Tom, of alleen de trailer?

De hele sfeer in de loopgraven was met zulke sfeervolle kleuren tot leven gebracht,
de entourage, je voelde alsof je daar was.
En ja, er moeten meer van dit soort sfeervolle films komen, alleen zit ik niet te wachten op een massaprocuctie, laat het maar lekker een Filmhuisfilm zijn.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2005 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben naar er voor naar de bioscoop in de grote stad :shock:

Wat betreft de film nog het volgende. Aldus het Luxemburgse televisieblad "De Programm" heeft Jean-Pierre Jeunet zijn inspiratie voor de gevechtschenes gehaald uit de "Paths of Glory".
Over deze film:
"Weil seine truppen es nicht geschafft haben, eine wichtige deutsche stellung einzunehemen, zitiert der ehrgezige französische General Mireau drei unschuldige frontsoldaten vors krieggericht und lässt sie zum tode verurteilen - um die kampfmoral seiner truppen zu heben. Regimentskammandeur Dax (kirk douglas), der als pflichtverteidiger der drei männer eingesetzt wird, versucht, das schlimmste zu verhindern..."

Voor de liefhebbers op de zender RBB op 11 februari 2005 om 23:00 uur... voor degene die beschikken over een schotel dus. Mocht iemand deze film hebben gezien en ook de Un Long dimanche de finaincialles...graag reactie...komen de scenes overeen?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2005 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Tom!!!

Paths of Glory, huren, kopen, NU!!
Is allang op DVD.

Indrukwekkende film.

Vandaag tijdens m'n verplichte snipperdag even wat scenes nagekeken, en verdomd,
bepaalde stukken zijn herkenbaar, met name de tocht van de "veroordeelden"door de trenches.

Maar oh wat een verschil met de film uit ' 57, techniek, kleuren, groot verschil.
Films zijn qua verhaal totaal niet met elkaar te vergelijken, maar beide zijn zeer, zeer indrukwekkend.

Trouwens Tom, misschien kun jij me daar iets over vertellen.,
je hoorde/zag op een gegeven moment duitsers en fransen hun doden en gewonden zoeken,
het gaf de indruk dat men door elkaar liep,
weet jij daar iets meer van?
Zocht /werkte men gezamelijk?

Laatst aangepast door Yvonne op 10 Feb 2005 13:35, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2005 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dit beeld bv Tom is heel herkenbaar Smile
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2005 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe bedoel je? Of er vaker wapenstilstanden waren om gewonden en doden op te halen? Of men tijdens deze stilstanden wel eens door elkaar liep?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2005 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tom schreef:
Hoe bedoel je? Of er vaker wapenstilstanden waren om gewonden en doden op te halen? Of men tijdens deze stilstanden wel eens door elkaar liep?

Ik bedoel dat men tijdens deze stilstanden door elkaar liep,
misschien gezamelijk zocht.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2005 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het volgende betreft 28 oktober 1917:

‘Vanuit een kleine betonbunker kan ik het slagveld overzien en zie ik een der eigenaardigste gebeurtenissen van de Slag in Vlaanderen: de vuurpauze ter berging van de gewonden en de gevallenen. Ieder geschut zwijgt. De diepste vrede beheerst het slagveld dat omgeploegd is, zoals geen aardse ploeger dat kan, en dat door de chaotische toestand een huiveringwekkende uitwerking heeft. Vanuit beide zijden begeven zich hospitaalsoldaten met honden naar het landschap, langzaam, omzichtig, traag. De rode kruisen zijn bij vriend en vijand, die door elkaar lopen, goed zichtbaar. Geïnteresseerd zie ik het treurige werk door mijn verrekijker. Een ander beeld dan normaal: geen wil tot verscheuren, geen ontketende oerdriften der mensheid, maar reine menselijkheid.”
Deze vuurpauze was voor de gevechtstroepen een korte tijd om op adem te komen. Iedereen verliet de bunker om frisse lucht te halen of stond op uit de gaten in de grond en bewoog zich. Leiders en ordonnansen liepen heen en weer. Menigeen probeerde zich te wassen, geweren werden gereinigd en niet zelden werd gekaard. Het kaartspelen tijdens de merkwaardigste en zwaarste omstandigheden, vaak genoeg in granaatvuur, was een kenmerkend verschijnsel tijdens de oorlog.’
Gottberg, Döring von, bearbeitet von(1930). Das Infanterie-Regiment Nr. 465 im Weltkriege. Nach amtlichen Unterlagen und Berichte von Mitkämpfern. Osnabrück: Verlag Carl Prelle. (vertaling R. Heijster)

Laatst aangepast door Richard op 12 Feb 2005 12:33, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2005 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb verschillende zaken gelezen en ik heb het idee dat iedere situatie uniek was. Zoals de situatie die Richard citeert! Ook heb ik stukken gelezen waarin soldaten met brancards onder vuur werden genomen. De hoeveelheid respect of de hoeveelheid haat....tot hoever was men in staat om elkaar tegemoet en vooral de gewonden van de tegenpartij tegemoet te komen.

Ook lees ik vaak in veel citaten dat het geen uitzondering was dat soldaten van de tegenpartij werden geholpen...echter meestal wel als de eigen al geholpen waren.

Kortom veel unieke situaties.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2005 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, dan heb ik daar duidelijkheid over,
en Richard, wat een prachtig citaat!.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2005 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben vanavond gaan kijken voor de tweede maal op groot scherm.

Ik blijf onder de indruk. Ook al weet ik nu waar de foutjes zitten. Ik heb er geen probleem mee, het zijn details. Het stoort niet in het verhaal en in de film + het geeft geen verkeerde info mee.

Een meesterwerk. Het was hoogtijd om inderdaad weer eens een serieuse productie over WO1 te maken.
Naar boven
Lucille

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb deze film nog niet gezien, maar ik zal hem zeker eens proberen te huren of anders kopen op DVD. Smile
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2005 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker gaan zien, en probeer hem nog op het grote scherm te bekijken!
Ik meende dat de film her en der nog in filmhuizen draaide.

Zeer de moeite waard!

Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2005 18:14    Onderwerp: Dvd Reageer met quote

Gisteren is de dvd voorgesteld voor de Benelux in Kortrijk (België).
Als alles goed verloopt zou je die vanaf volgende week 27 april in de handel kunnen vinden.
Uitgeverij Lannoo kondigde ook aan dat ze het souvenirkoffertje in beperkte oplage (500 stuks) op de markt zullen brengen. In dat koffertje zit het album (dat eerder verscheen), waarschijnlijk nu aangevuld met de tekeningetjes van het script en een stereoscopische bril waarmee je een hele reeks foto's gemaakt tijdens de opnames kunt bekijken. De Franse versie heb ik in Parijs gekocht, dit wordt een collector's item. Niet goedkoop: 62 euro!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2005 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Kan me niet schelen Smile
Hebben!!!!

Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2005 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

ik wil hem ook op DVD
hou me op de hoogte
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2005 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Via www.bol.com, kan je em bestellen.

ff of topic....je link heb ik gezien Merlijn...toffe foto's!
Merlijn

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2005 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

zo gedaan puh

[offtopic]thankx[/offtopic]
Naar boven
wagner

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2005 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

De Franse uitgever Les Arenes heeft oktober/november vorig jaar, tegelijkertijd met de uitgave van de "coffret souvenir" van "Une Long Dimanche de ..." ook het boek "La Guerre de 1914-1918 en relief" uitgegeven. De set bestaat uit een boek én 75 oorspronkelijke stereo foto's met bril. Het ISBN-nummer is 2-912485-72-X.

Walter
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2005 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Net zoals Patrick heb ik gisteren (donderdag) ook de film gezien (speciale voorstelling, in Kortrijk, n.a.v. het uitkomen van de DVD.)

Ronduit een meesterwerk. en ik weid erniet over uit, dat werd hiervoor al (terecht) gedaan.

Toch een raad voor de DVD-kopers : niet kijken naar het extraatje in de trant van The Making Off ... of 'blooper'-achtige toestanden. Wij kregen het toch wel te zien vóór de film !?! En als er iets is dat ontluisterend en demystifiërend is, dan is het wel dat. Boeiend op zich dat wel, op filmtechnisch vlak, maar het hoort gewoon niet samen met de film gezien te worden. Niet voor en niet na. Hoogstens vele dagen later.

Als je eerst beelden ziet van hoe de soldaten in de plenzende regen door de loopgraaf stappen, met cameraman en camera voor en achter, met de mensen van de belichting, met de man die de regenmachine bedient, dan "zie" je (in je herinnering) heel die ontluisterende optocht even later opnieuw als de echte sequens in beeld komt tijdens de film. En we wéten natuurlijk wel dat de hand die uit de modder steekt, en het half opengereten gezicht niet echt zijn, maar van een pop, en van plastic, maar dat vooraf even duidelijk maken, en zo de filmillusie doorprikken, nee dat hoorde niet.

Maar dat doet natuurlijk totaal niets af van de kwaliteiten van de film.

Aurel
Naar boven
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2005 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer goed opgemerkt, Aurel! Ik denk dat de organisatoren de journalisten te vriend wensten te houden door hen die snoepjes vóór de film, euh, plaspauze aan te bieden Wink. Commercieel gezien heeft Warner Bros ook een steekje laten vallen door de dvd ter plekke niet aan te bieden! Niet te veel "gesnoept" na de voorstelling? Embarassed
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet dat het niet nettjes is maar ik heb un long dimanche van internet gedownload Cool met engelse ondertittels
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is zeker niet netjes Cossee!!! Waar???
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 18:48    Onderwerp: Reageer met quote

Via het programma limewire net zo iets als kazaa
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga eens kijken. Maar het blijft niet netjes van je. Rolling Eyes
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Als de film op dvd te verkrijgen is koop ik hem voor mijn collectie
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

ach ja je moet wel eens Cool
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

wil wel een copy naar je toe sturen, moet je wel 2uur achter je computer zitten om hem te zien Embarassed
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2005 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

cossee schreef:
wil wel een copy naar je toe sturen, moet je wel 2uur achter je computer zitten om hem te zien Embarassed

Bedankt voor je aanbod Ronald, maar ik kom er wel aan.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand die weet welke maatschappij de DVD uitbrengt?
Kan ik hem aanvragen.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

nee
maar ik krijg hem 22 juni
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik weet welke maatschappij hem uitgeeft heb ik hem eerder in huis Smile
ik kan het nergens vinden:{
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

hehehehehehe
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
Iemand die weet welke maatschappij de DVD uitbrengt?
Kan ik hem aanvragen.

Lannoo
Naar boven
wagner

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

De DVD komt in Nederland uit via Warner Bros:

http://www.nl.warnerbros.com/all/nl/reducednav/external.html?url=http://wwws.nl.warnerbros.com/video/unlongdimanche?frompromo=dvd_maintouts_Unelongdimanche

Ik heb de DVD reeds eind April in Frankrijk gekocht, maar de Nederlandse versie staat voor mij ook in bestelling!

Wagner

(hopelijk werkt de link?)
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2005 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wagner, ik ga er achteraan Smile
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2005 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
Als ik weet welke maatschappij hem uitgeeft heb ik hem eerder in huis Smile
ik kan het nergens vinden:{

http://www.freerecordshop.nl/pages/productview.asp?productid=754101

aub Yvonne hier kan je hem bestellen
Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2005 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Deze film is nu te huur in de videotheek en over week week of 2/3 blijkbaar te koop (bij bv Bol.com). Voor hen die instemmen met het eerste gedeelte van de huur-dvd (Illegaal kopiëren is ook stelen) Wink

Groet,

Marco
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2005 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Allez vrinden en vrindinnen...net ontvangen;

....Kzie jullie morgen Wink
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2005 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoop dat je heel erg van de film gaat genieten, fijne avond Tom!.

Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de film vorige week gekocht toen ik in Ieper was.

In het voorjaar heb ik hem in de bios gezien en vond hem werkelijk adembenemend.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik de recensie plaatste was ik een beetje huiverig, veel mannen hier en daar zit je dan een film te bespreken als een van de weinige vrouwen hier, ik was bang dat ik een goedmoedig klopje op m'n hoofd zou krijgen: Ja ja Yvonne, het is een mooie vrouwenfilm Smile

Het doet me deugd dat toch heel veel mannen hier het ook een schitterende film vinden.
Want het is alles behalve een vrouwenfilm!

Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

het is een mooie vrouwenfilm Yvonne, Cool maar soms hou ik daar wel van. Maar los van dat zijn er ook heel mooie slagveldfragmenten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2005 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Daar kon ik op wachten natuurlijk Wink

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2005 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

En de DVD is gescoord, zo heerlijk genieten!
Wederom.

Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2005 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
En de DVD is gescoord, zo heerlijk genieten!
Wederom.

nu pas?
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Aug 2005 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, voor niks en dan moet een Yvonne even wachten Laughing

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2005 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Recent ook het boek gekregen dat bij de film hoort, DVD en boek samen vormen nu een schitterend bezit...

Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2005 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal ga ik morgen de DVD kado krijgen, maar na al dit gelees vraag ik me werkelijk af of hij de moeite waard is?
Ik bedoel, geen geslijm zoals bv. in 'The English Patient'... Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: