Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Decoy ship of Q -schepen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2008 14:45    Onderwerp: Decoy ship of Q -schepen Reageer met quote

Q-ships of Decoy Vessels

Gedurende de eerste Wereldoorlog had Groot Brittanië op zee een geheim wapen de Q-Boat.
De Q-boat is de code naam die door de Britse Admiraliteit gegeven werd aan een aantal “licht” bewapende gecamoufleerde koopvaardijschepen , waaronder trawlers –zeilschepen -cargo’s , gewone onbekende schepen die een makkelijke prooi lijkten voor de Duitse duikbootcommandanten.
Andere namen die gegeven werden zijn Decoy Vessels , Special Sevice Ships of Mystery Ships.

Gedurende de eerste wereldoorlog was de duikboot het belangrijkste nieuw wapen op zee.
De Duitse Strategie was simpel .De Britten op hun knieën krijgen door elk schip te kelderen.
Op één maand tijd hadden de Duitse duikboten al aan 880.000 ton aan Britse schepen naar de bodem gejaagd.
Dit was een gevecht met de dood , de traditionele waarden werden met de voeten getreden,
Geen genade!
Er was maar één oplossing mogelijk ,een aantal koopvaardijschepen in het geheim ombouwen ,camoufleren en uitrusten met een licht tot redelijk zware bewapening.
Meer dan 200 schepen of boten werden omgebouwd en gecamoufleerd en naar de actie zones gestuurd.

In het geheim:
In de dokken van Devon Port en enkele South-West ports werden allerhande schepen zoals trawlers ,stomers ,schoeners en cargoschepen omgevormd tot Warboats.
Deze schepen kregen snel de bijnaam Q-Boat , genoemd naar de originele ‘Q’ nummers die aan deze special service decoy schepen werden gegeven.
De schepen hadden kanonnen onder “dummy” lifeboats of valse ruimen waaruit kanonnen konden gekanteld worden, of gewoon op het dek met een eenvoudige beplating met een camouflage tekening.


Weg gekanteld geschut


Op het dek geplaatst kanon


Goed gecamoufleerd





De meeste schepen hadden geen “echte” lading mee, enkel lichte belading waaronder kurk en balsa ,dit wanneer het schip werd getorpedeerd nog drijvende zou blijven .


HMS Privet (Q-19)

De bedoeling was om de U-boten in de waan te laten dat men te maken had met weerloze schepen om alzo een val op te zetten. In het Duits “U-Boot-Falle”.

De mannen die deze schepen bemanden moesten veel moed en lef gehad hebben om een aanval uit te lokken met een zwaar bewapende U-Boot.


Q-ship


HMS Suffolk Coast



kustverdediging



Deze schepen opereerden alleen in de buurt waar er duikboten werden opgemerkt.
Opzet:
De Q- schepen werden ingezet als lokker , bvb een oud uitziende Tall Ship die de Duitse U boot naderbij moest laten komen.
Naar gelang de diepgang of het model van het schip/boot kon de duikbootcommandant beslissen om zijn dure torpedos te gebruiken of overgaan tot zijn duikbootgeschut om het slachtoffer de grond in te boren…..

Eerste mogelijkheid:
Koos de duikbootcommandant voor het torpederen van het schip/boot en trof hij doel ,zal hij merken dat het getroffen schip niet direct zal zinken ,(vanwege de lichte “spook” lading van het schip) dan was hij genoodzaakt om aan de opp te komen om daarna met het dekkanon het slachtoffer af te maken.
Op dat moment zal de commandant van het Q-schip zijn ware aard laten tonen.

De commandant van het Q- ship zal nu trachten de U- boot naderbij te lokken en op het juiste moment zullen de verborgen scheepskanonnen de U- boot onder vuur nemen , tevens zal de White Ensign (Royal Navy vlag) gehezen worden.
Hoe dan ook het Decoy ship was verloren.

Andere mogelijkheid is :
De Duikbootcommandant kiest niet voor zijn torpedo’s maar wel voor zijn dekkanon, dan zal hij trachten om zijn duikboot dichterbij laten komen op schootafstand om alzo het schip/boot te kunnen kelderen.
Het is nu de moed van de Britse bemanning om duikboot te laten naderen zonder opgemerkt te worden en op het juiste moment het vuur te openen.
Andere mogelijkheid is:
De “abandon ship” routine : het Britse schip is geraakt en de bemanning gaat overboord , maar enkelen bemannen de nog verborgen scheepkanonnen en op juiste moment (wanneer de duikboot dicht genoeg genaderd is ) openen zij het vuur.

De tactiek en mogelijkheden lagen ook aan de moed en de lef van de bemanningen van deze
Q - schepen.

Eerste Victory:
Op 23 juni 1915 werkten de Britse duikboot HMS C24 samen met de Q-boat Taranaki , met Lt ter zee Frederick Henry Taylor , en brachten de U-boat UB4 tot zinken nabij Aberdeen.
In augustus van dat jaar zal een omgebouwde vissersboot HM Armed Smack Inverlyon de UB4 ter hoogte van Great Yarmouth vernietigen.
De Inverlyon was een niet gemotoriseerde visserszeiler met een scheepsgeschut een lichte 3 ponder (47mm) gun. De Britse bemanning had 9 schoten nodig met de 3 ponder en kleine wapens om UB4 tot zinken te brengen. Er kon maar een Duitse duikbootmarinier gered worden van alle 15 bemanningsleden.

De inzet van deze Q-ships was een deel geworden van de geallieerde duikbootbestrijding.

Op dit ogenblik ligt er op de Thames het laatste Q-ship de HMS President.



De ingezette schepen:
1914: 3 schepen in service
1915: 29 schepen in service : 9 verloren – 2 U boten vernietigd
1916: 41 schepen in service : 11 verloren
1917: 95 schepen in service : 23 verloren – 6 U-boten vernietigd
1918: 25 schepen in service : 1 verloren

Totaal:
193 in service
44 verloren
15 U boten vernietigd

Gedurende de Eerste Wereldoorlog waren er 70 duels tussen Decoy schepen en U boten.


Bronnen:
www.amazines.com/Q-ships
www.bbc.co.uk
www.battleships-cruisers.co.uk
eigen familie bronnen



Grootvader die later op Decoy-ships opereerde tijdens de 2 wereldoorlog
de SS Thijsville deed niet mee als Decoy ship.
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wienne



Geregistreerd op: 25-7-2006
Berichten: 1086
Woonplaats: Waarschoot

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2008 18:44    Onderwerp: Reageer met quote

Al dat geld en moeite terwijl een ander simpel 'geheim' wapen veel effectiever was om de verliezen aan scheepsruimte tegen te gaan. Maar de admiraliteit wou het niet toepassen...

Pas toen ze met de neus op de feiten gedrukt werden en zodanig ongelooflijke hoeveelheden vracht en schepen verloren dat de kans bestond dat GB uit de oorlog zou gewipt worden gingen ze dat 'geheim' wapen gebruiken...

Welk wapen was dat?

Konvooien...

Pak al je schepen samen in een konvooi, laat ze samen met begeleiding van een escorte (was zelfs niet altijd nodig!!!) varen en de U-boten worden ineens met lege zeeën geconfronteerd....

Wienne
_________________
'Better the pride that resides in the Citizen of the World,
Than the pride that divides when a colourful rag is unfurled'

Wienne's site
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 9:06    Onderwerp: na een periode van rust een vervolg Reageer met quote

na een periode van rust heb ik nog wat tijd gevonden om het onderwerp over de Q schepen nog wat uit te diepen.
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 9:08    Onderwerp: Het Baralong incident Reageer met quote

De eerste overwinning van een Q-schip was op 23 juni 1915 , wanneer de U 40 tot zinken werd gebracht nabij Aberdeen dit door de samenwerking tussen de onderzeeboot HMS C24 en de Decoy vessel Taranaki , onder bevel van Lt Frederick Henry Taylor .
In aug 1915 , heeft de omgebouwde vissersboot HMAS (His Majesty’s Armed Smack) Inverlyon met succes de U boat U4 vernietigd nabij Great Yarmouth. De Inverlyon was een niet gemotoriseerde visserzeiler gefit met een 3 pounder ((47mm) gun. De Britse crew had 9 schoten nodig bijgestaan door een aantal kleinere wapens om de U4 van zeer nabij tot zinken te brengen hierbij kwam met de volle 15 koppige bemanning om.
Het Baralong Incident:
Op 19 aug 1915 ,ong 100 mijlen Zuid van Queenstown , Ierland. De UB27 met KapiteinLt Wegener ,stopte de Britse stomer Nicosian. De bemanning van UB27 ontdekte dat de Nicosian munitie en 250 Amerikaanse muilezels vervoerde voor het Britse leger in Frankrijk. Zij gaven het bevel aan de bemanning en passagiers om in de lifeboats over te stappen en maakten ,aan boord ,zich klaar om de Nicosian tot zinken te brengen.
Het Q-ship HMS Baralong met bevelhebber Lt Godfrey Herbert ,een gecamoufleerde cargoboot varend onder de “Stars en Stripes” vlag kwam in de buurt. Wanneer zij een halve mijl verwijderd waren gaf de Lt een signaal met de vraag om enkel de overlevenden op te pikken “save live only”.De kapitein van de UB27 wist dat de US neutraal was.,zij gaven toestemming en kwamen aan de oppervlakte en begonnen op de Nicosian te vuren en terzelfdertijd lieten zij de Baralong de overleefden uit de lifeboats oppikken.De HMS Baralong was bijna loodrecht tegenover de UB27 gekomen wanneer Lt Herbert het bevel gaf om hun drie 12 pounders guns het vuur te openen, 34 schoten werden er afgevuurd. Binnen een minuut zonk de U boot . De bemanning sprong overboord en werden door de Royal Marines onder vuur genomen. 2 crews werden neergeschoten wanneer zij de Nicosians pilootladder opklommen . De bemanning sprong overboord en werden door de Royal Marines onder vuur genomen. 2 crewmans werden neergeschoten wanneer zij de Nicosians pilootladder opklommen .Ongeveer 12 opvarenden sprongen van de zinkende U boot en zwommen naar het transportschip Nicosian. De Lt , bevreesd om een aanval vanaf de Nicosian, gaf het bevel om op de Duitse opvarenden te vuren. De Baralong was nu langszij de Nicosian komen te liggen en twaalf Royal Marines onder bevel van Sgt Collins sprongen van Baralong naar de Nicosian. 2 Duitsers werden op het dek neergeschoten. Vier andere gewond en ontwapend zaten in de machinekamer. De Mariniers wachten tot de bemanning van de Nicosian terug aan boord kwamen. Maar de vier Duitsers werden genadeloos afgemaakt door de Liverpoolse bemanning.
De feiten:
In het rapport van Lt Herbert gericht aan de Admiraliteit, was zijn standpunt dat hij bang was dat overlevenden van de U boot aan boord van stomer probeerden te geraken om deze nadien op te blazen. Hij gaf de opdracht aan de twaalf mariniers om op de overlevenden van U boot te vuren. Men dacht nog steeds dat de ontsnapte bemanning van de U boot nog van plan was om de stomer tot zinken te brengen. Niet alleen zouden er burgerlevens van de stomer in gevaar worden gebracht maar het kon gebruikt worden als het negeren van mensen in nood en het niet tegengaan van de aanvalsactie van de Duitse U boot. Enkele momenten voordat de Baralong overging tot de aanval, waren de Duitsers bezig met de Nicosian te bemijnen om het daarna te laten zinken. Als de Uboot zou zinken, dan waren er enkele momenten nodig om een beslissing te nemen ,een staakt het vuren en het risico dat de stomer toch zou opgeblazen worden. Maar het is niet geweten dat als de ontsnapte matrozen daadwerkelijk de stomer konden opblazen. De Admiraliteit , na het krijgen van Herberts rapport, beslisten onmiddellijk de vernietiging van het rapport. (maar het werd niet vernietigd en is nog steeds beschikbaar)Maar de Amerikaanse muilezeldrijvers dachten er anders over, al wachtend in hun lifeboats zagen zij alles gebeuren. Terug in Amerika vertelden zij aan de Amerikaanse pers dat de Britten varend onder Amerikaanse vlag , Duitse matrozen hadden vermoord.
Zes Amerikaanse passagiers getuigden, waarvan één een stoker aan boord van de Baralong, deze gaf duidelijke uitleg over de feiten. Dit was de formele basis voor de Duitse klacht overgemaakt aan de Amerikaanse ambassadeur. De Duitsers eisten dat Lt Herbert zou beschuldigd worden van moord, maar de Britse regering legde de belaste feiten naast zich neer. Met de volgende uitleg dat de bemanning van Baralong sterk onder druk stond die dag ,omdat er al 8 Britse schepen tot zinken werden gebracht en dat de Baralong hun roep tot hulp had gehoord.
Dit Baralong incident was een reden dat de Duitsers gebruikten in de Kaiserliche Marine om hun gewelddaden te verrechtvaardigen op zee gedurende de eerste en vooral tweede wereldoorlog. Een duitse medaille werd gebruikt om dit feit te gedenken.
Op 25 juni 1938 werd er een Duitse vloot met U boten gevormd , genoemd naar Wegener in memorie voor het incident.
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7192
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk stuk, Dragonder, bedankt! Zie ook: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1871

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12476
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2008 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi relaas inderdaad, en het onderstreept nog maar eens dat er aan beide zijden ook idioten en moordenaars vochten.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2008 7:31    Onderwerp: foto van KptLt Wegener Reageer met quote


Bernd Wegener
Kapiteinluitenant (Crew 4/01)
Successes
11 schepen voor een totaal van 32.385 GRT
1 oorlogschip voor een totaal van 5.600 tons

geboren: 22 Mei, 1884
gestorven: 19 Aug, 1915 off S Ireland
Rang :Kapiteinluitenant
Decoratie's:Nov, 1914 Iron Cross 1st Class
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2008 21:48    Onderwerp: komende week het vervolg Reageer met quote

komende week vervolg van het verhaal,
ik hoop dat jullie dit iet of wat boeit.......
ik weet het , het is een niet alledaags feit Q-schepen, er is weinig over bekend en er is hier veel geheimzinnigheid rond, maar ik doe mij best om de andertalige teksten door te nemen en naar naar behoren te vertalen...
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wvanrosm



Geregistreerd op: 31-5-2006
Berichten: 501

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2008 10:18    Onderwerp: Re: komende week het vervolg Reageer met quote

Dragonder @ 31 Mei 2008 22:48 schreef:
komende week vervolg van het verhaal,
ik hoop dat jullie dit iet of wat boeit.......
ik weet het , het is een niet alledaags feit Q-schepen, er is weinig over bekend en er is hier veel geheimzinnigheid rond, maar ik doe mij best om de andertalige teksten door te nemen en naar naar behoren te vertalen...

Fijn artikel Dragonder! Als je dat nu eens in WO1Wiki zette? Het raakt hier toch maar ondergesneeuwd en op WO1Wiki schrijf je voor een miljoenenpubliek en worden je bijdragen herhaaldelijk geraadpleegd!

mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 07 Jun 2008 19:50    Onderwerp: ga ik doen Reageer met quote

okido,
ik ga dit doen, alleen hoe doe je dat??
had deze week verdomd veel werk en kwam er niet toe om te vertalen...
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wvanrosm



Geregistreerd op: 31-5-2006
Berichten: 501

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2008 10:42    Onderwerp: Re: ga ik doen Reageer met quote

Dragonder @ 07 Jun 2008 20:50 schreef:
okido,
ik ga dit doen, alleen hoe doe je dat??
had deze week verdomd veel werk en kwam er niet toe om te vertalen...

Staat hier uitvoerig, in normale mensentaal, uitgelegd:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/WO1Wiki:Help

Mocht er desondanks wat mis gaan dan helpen we je uiteraard!

mvg, Wim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2008 8:07    Onderwerp: Q23 of de RESULT in oorlog Reageer met quote

Q23 of de Result in oorlog
De aanzet van de eerste wereldoorlog had dramatische gevolgen voor de schoenervloot. Meer dan 200 Britse schoeners en smalle zeilschepen gingen tijdens vijandelijke acties verloren.
Mijnen waren een gevaar, maar het waren de Duitse onderzeeboten die voor de meeste schade en verloren schepen zorgde.
De torpedo’s waren te duur om op deze schepen af te vuren, de aanval gebeurde meestal wanneer de onderzeeboot aan de oppervlakte was en de duikbootcommandant stuurde een ploeg met explosieven uit om deze schepen op te blazen.
Verscheidene van die schepen werden op deze wijze aangevallen en tot zinken gebracht. Één van de eerste was de schoener Edith , het werd in juni 1915 tot zinken gebracht , tien mijl ZW van Capel Island, tijdens de zeiltocht van Silloth naar Cork. Het laatste schip van dit type werd tot zinken gebracht in de maand april 1917 in de buurt van Cherbourg. Het was het kolenzeilschip de “Ellen Harrison” , het laatste schip gebouwd in Ulverston,zij vervoerde kolen vanuit Cardiff.
Om het hoofd te bieden aan de Duitse successen , werden sommige schoeners bewapend tegen eventuele aanvallen . Deze bijkomende verdediging hebben waarschijnlijk twee van de beste schoeners de Mary Sinclair en de Mary Ann Mandall gered, toen zij werden aangevallen ter hoogte van Littlehampton in maart 1916. Enkel de Mary Ann Mandall verloor hierbij de topmast. Beide schepen waren bewapend en beantwoorden de aanval van de Duitse onderzeeboot. Zij misten de onderzeeboot ,maar de Duitse onderzeebootcommandant koos het hazepad toen een bewapend vissertrawler ter hulp kwam.

De schoeners die gebruikt werden als Q-ship waren twee van Paul Rodgers Carrickfergus scheepswerf, de Mary B Mitchell en de Result omdat deze al gemotoriseerd was.

De Result die de militaire naam Q23 kreeg, werd uitgerust door de Britse Admiraliteit te Lowestoft in januari 1917, Zij was klaar voor haar eerste vaart op 3 februari 1917 en deed haar eerste patrouille vaart voor de Nederlands- Belgische kust een week later.
De bewapening:
Twee 18cwt. 12pdr. Guns , een op het voordek en één geplaatst achter de mainmast verborgen in de cargoruimte.
Één 6 pdr
Twee 14”torpedolanceerbuizen één op elk kwartier met een helling van 30° tegenover de lijnkiel
De bemanning:
23 man allen vrijwilligers (normaal op zulke schepen die in moeilijke omstandigheden moesten werken)
Bevelvoerders:
Kapitein : Lt PJ Mack
Tweede in bevel : Lt George Muhlhauser een Royal Navy reservist.
Zijn lijfspreuk : “The Hun was a boastfull creature”
De gebruikte taktiek:
De bedoeling van een Q ship was ervoor zorgen dat een veel sterkere vijand zo dicht mogelijk te laten naderen om juist niet vernietigd te worden (je reinste zelfmoord)
Om deze hinderlaag te helpen , blijven er steeds 5 man op het dek op elk uur van de dag, om het dagelijks leven op een gewone schoener na te bootsen, soms zijn er die vrouwenklederen dragen om het geheel af te maken.(dit was niet gewoon op deze schoeners maar een bijkomende list van de Lt Muhlhauser)
Gedurende de aanval zullen deze 5 man (de Panic Party) in paniek de boot verlaten, en laten de rest van de bemanning achter om in het gevecht te gaan met de vijand.
Op haar eerste patrouillevaart voer de Q23 met een Hollandse vlag , een neutraal land , om de vijand te misleiden.
Haar vuurdoop:
In Noordzee op 15 maart 1917, aan de Outer Silver Pit , aan het zuideinde van de Dogger Bank, werd een Duitse onderzeeboot opgemerkt op een afstand van 2 zeemijl. Deze naderde aan de zeeoppervlakte tot deze tot 2000 yards was genaderd , alvorens hij de schoener onder vuur nam.
Om de theorie van de “boastfull Hun” te gebruiken, zorgde de Britse kapitein ervoor dat de afstand tussen beide schepen niet vergrote noch verkleinde .Hij liet blijken dat het schip stuurloos was.
De “Panic Party”, een crew van 5 bemanningsleden met één in een opvallende roze broek en bonnet ,gingen over in de kleine life- boot en bleven in de nabijheid van hun schip, roeiend in cirkels en doen alsof dat zij in volledig paniek waren.
De achtien andere bemanningsleden hebben hun gevechtsposten ingenomen.
De Duitse commandant was waarschijnlijk zeer voorzichtig (andere Q-schepen indachtig) ,hij kwam gedurende 45 minuten niet dichter dan 1000 yards.
Intussen bootste de Kapitein : Lt PJ Mackde stuurloos van zijn schoener weer en wanneer hij merkte dat deze list niet werkte , gaf hij het bevel om te vuren.
Het eerste schot van de 12 pdr was een voltreffer op de basis van de duiktoren (een hit) het volgend schot van de 6 pdr was juist boven de eerste voltreffer. Het tweede schot van de 12 pdr was een misser, 30sec na het eerste schot begon de duikboot te duiken. Er was geen indicatie dat de Duitse duikboot zwaar getroffen was en eventueel gezonken.
Enkele maanden later heeft de Royal Navy een Duits rapport kunnen inzien, waarop deze actie stond beschreven en dat de duikbootcommandant deze aanval heeft overleeft.
De duikboot was de UC 45.
Na deze actie en in dezelfde nacht kon het schip de Q 23 met zijn bemanning een nieuw gevecht aangaan, een gevecht met een kleiner Duitse Duikboot. Een torpedo werd afgevuurd van de duikboot maar miste het doel. Beide boten openden het vuur, zonder succes voor één ieder, de duikboot duikte en verliet de plaats van het gevecht. De schoener kon op eigen kracht de haven bereiken. Er waren twee dagen nodig om de averij te herstellen, het waren vooral de zeilen en de beslag die het zwaar te verduren hebben gehad. Alleen al in de voorzeil zaten 13 grote gaten.
Lt Mack en de zeilmeester J Reis ,die het bevel had over de “panic party”, werden gelauwerd voor hun moed gedurende deze actie

Voor de volgende patrouille werd de Q 23 omgedoopt naar de DAG varend onder een ander neutraal land , Zweden.
Op 5 april om 16hr ter hoogte van de North Hinder Light ontmoette zij hun derde prooi varend aan de zeeoppervlakte. Duikboot dook zeer snel en volgde haar gevechtsprocedure, onder het water rond het doel varen. De schoenerbemanning konden de ongewoon lijkend periscoop zien, de duikboot was foto’s aan het nemen.
De duikbootcommandant was waarschijnlijk tevreden met de genomen foto’s en ging over op aanvalskoers. Met de ondergaande zon in de rug en hopend dat de schoenerbemanning hem moeilijker kon opmerken. Bracht hij zijn schip aan de oppervlakte op een afstand van 6000 yards van de schoener. De duikboot was beter bewapend , zij hadden een 4.1” semi-automatisch wapen. Hun vuur was snel en raak en bij de elfde vuurregen werd de Q 23 midschips geraakt juist onder de waterlijn. Dit zette een magazijn in vuur en verwonde 2 bemanningsleden van de munitieploeg.
De Britten vuurden onmiddellijk terug maar de duikboot kon duiken zonder geraakt te worden.
De gewonde Britse bemanningsleden werden verzorgd en de gaten werden gedicht.
De duikbootcommandant hoopte dat de schoener zou zinken en plaatste zich zou dat hij de Q23 kon blijven volgen.
De Q 23 kon niet snel genoeg bijdraaien om zijn torpedo’s te gebruiken tegen de Duitse duikboot en Lt Mack was bang wanneer hij wegzeilde een beter doel zou worden en daarna getorpedeerd te worden .Deze onverwachte wending waarbij de minst sterke toch in strijd bleef schrok de aanvaller af. De duikboot verdween wanneer een aantal kleinere Naval schepen naderbij kwamen om hulp te bieden.
De Royal Navy heeft enkele maanden later de foto’s ontdekt van de Q 23. Ondertussen had de Q23 geen successen meer , het lokken van de vijand of rechtstreekse aanvallen van Duitse schepen bleven uit. In Juli werd de volledige Q 23 bemanning overgeplaatst naar een stomer ook een Q- schip. De schoener werd enkel nog gebruikt in de kanaal zone en wat later werd het niet meer geschikt geacht om nog als Q schip verder te gaan, de bewapening had een te beperkt bereik.
In augustus 1917 werd de Q 23 terug de RESULT en ging terug naar zijn eigenaars ,de rest van de oorlog deed het schip zijn minder dramatische rol als cargozeiler. De mindere tonnenmaat was voor de vijand niet meer van belang om als vitaal doelwit te worden aanzien.



volia nog eentje af .... Evil
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2008 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal weer bijgelezen, bedankt!
Prima werk!
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 7:22    Onderwerp: vervolg : Britse visserschepen in dienst bij de Marine WWI Reageer met quote

Britse visserschepen in dienst bij de Britse ministerie van Marine of Admiraliteit , is het volgend item waar ik nu mee bezig ben. puh
effe geduld nu
het gaat over trawlers en drifters gebruikt als mijnveger -mijnlegger -onderzeebootbestrijding ,patrouilleschepen, convooibegeleider en ondersteuning bij armada's
yummie
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2008 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

We wachten rustig af Smile
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2009 6:12    Onderwerp: het vervolg : de raiders Reageer met quote

WWI Duitse Koopvaardij-jagers

De SMS WOLF ( formeel de Hansa freighter –Wachtels of 5809 GRT) was een koopvaardijjager of logistiek kruiser van de Duitse Imperial Navy in WWI. Het was het vierde schip dat de naam WOLF toebedeeld kreeg. De vorige waren 2 Gunboots en een ander logistiek kruiser dat werd afgevoerd voor het in actie kwam.



Als koopvaardij-jager was de SMS Wolf bewapend met volgend geschut :
6 x 15 cm guns
1 x 10,5 cm gun
4 x torpedobuizen
een aantal kleinere wapen
in het ruim lagen 400 mijnen die voor de vijandelijke havens gedropt konden worden.




De commandant was Fregatkapitein Karl August Nerger
(25 feb 1875 – 12 jan 1947)
Kadet van april 1893 , later als jong officier nam hij deel aan de China Relief Expidition gedurende de Boxer Revolutie. Waar hij werd gedecoreerd voor moed en lef.
In de zomer van 1914 als Corvetkapitein had hij het bevel over de lichte kruiser SMS Stettin tot hij in maart 1916 het bevel over de SMS Wolf nam.
Als kapitein van de SMS Wolf had hij ook de langste vaart van 451 dagen expeditie achter de rug, de langste vaart van een oorlogsschip gedurende de WWI.
Op 13 jan 1917 werd hij tot Fregatkapitein gepromoveerd.
In mei 1918 werd hij bevelhebber over de mijnvegerseenheden van de “High Seas Fleet” , dit tot het einde van de oorlog. hij nam op 25 juli 1919 ontslag als Kapitein ter Zee.



De SMS Wolf was niet gebouwd voor hoge snelheden , haar top was amper 11 kopen, maar met een bunkering van 8000 ton aan kolen , had SMS Wolf een kruisrange van 32000 mijl aan een snelheid van 8 knopen en met een dagverbruik aan 35 ton kolen.

Op 30 nov 1916 vertrok de SMS Wolf vanuit haar haven te Kiel met een bemanning van 348 man.
Geëscorteerd door de Uboot U66 van Skagerrak tot de Noord Atlantische Oceaan, zij passeerde het Noorden van Schotland om koers te houden naar het Zuiden , via de Kaap de Goede Hoop richting de Indische Oceaan . Zij dropte haar mijn en nabij de havens Colombo en Bombay en voer in de waters van Zuid Azië – Australië en Nieuw Zeeland.



Met de hulp van de Wolfchen (Kleine Wolf) een kleine tweezit zeevliegtuig die de vijandelijke schepen en cargo’s lokaliseerde , enterde de SMS Wolf de schepen , zij haalden de bemanningen weg , ontdeden de schepen van al het nodige materiaal , kolen , logistiek en vooral de nodige metalen (koper –staal) die de het Duitse Rijk zo broodnodig had en bliezen daarna de schepen op. Op die wijze heeft de SMS Wolf 35 schepen en 2 oorlogsschepen gekelderd met een totaal aan 110000 ton.

Op 24 feb 1918 na die 451 dagen keerde SMS Wolf terug naar zijn thuishaven Kiel met 467 krijgsgevangenen aan boord en geladen met rubber –koper –zink –brons –messing en ander materiaal . De SMS Wolf had dan zonder enige steun de langste vaart gemaakt in WWI.

Hiervoor werd Kapitein Nerger gelauwerd met de Duitse Decoratie “Pour La Merite”

Tot het einde van de oorlog werd SMS Wolf nog gebruikt in de Baltische zee. Na de oorlog overgedragen aan de Fransen , waar hij verkocht werd aan de Compagnie Messagerie Maritme Van Parijs. Zij werd omgebouwd en herdoopt “Antinous”.
Het schip werd gesloopt in 1931 in Italie.

enkele van zijn slachtoffers:


de schooner Winslow


De schooner "Encore"
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2009 9:53    Onderwerp: koopvaardijkruiser/logistiek kruiser Reageer met quote

Logistieke kruisers

SMS Möwe / Pungo- Greenbrier- Oldenburg


Type: cargo
Gebouwd door : JC Tecklenburg Geestemünde
Tonnage : 9800 t
In de vaart gebracht op 9 mei 1914 als de Pungo voor F Laeisz (bananenboot tussen Kameroen en Hamburg)
Herdoopt op 1 nov 1915 als SMS Möwe of HD 10- en Vineta
Omgebouwd op de Kaiserliche werf in Wilhemshaven tot logistiek kruiser op dec 1915
Snelheid : 13 knopen
Uitgerust met wireless (radiotelegrafie e) en speciale koelruimten.
Bewapening:
4 x 15 cm guns


1 x 10,5 cm gun



2 x lanceerbuizen
500 mijnen
Operatiezone : nov 1915 tot maart 1917 : Atlantiche Oceaan
Gedurende deze tijd heeft hij 2 raids uitgevoerd en 38 schepen tot zinken of in beslag genomen.




Buiten de raids werden er mijnen gelegd in de NoordZee.


Na WWI overgenomen door de Britten en herdoopt als Greenbrier van de Elders en Fyffes compagnie te Liverpool.
In 1933 verkocht aan de Duitsland voor Midgard Deutsche Seeverkehrs, Nordenham , Duitsland en herdoopt als Oldenburg en kwam terug in de vaart in de fruittransport.
In begin van WWII werd het schip terug opgenomen in de German Navy als transport schip.
Op 7 april 1945 tot zinken gebracht in Noorwegen door Brits luchtbombardement



(overgenomen in vrije vertaling
)
NAVAL OPERATIONS: Official History of the WWI, VOLUME III, by Julian Corbett.
DER MOEWE FAHRTEN UND UBENTEUER, by Graf zu Dohna, 1927.
HISTORY OF THE GREAT WAR, Seaborne Operations, by C. Ernest Fayle.
STRIKE AND STRIKE AGAIN, by Ian Gordon, 1995.
OFFICIAL HISTORY OF THE WAR, The Merchant Navy, by Archibald Hurd.
THE GRAND FLEET 1914-1916, by Admiral Viscount Jellicoe of Scapa.
THE STORY OF THE 455 (RAAF) SQUADRON, by John H. W. Lawson.
NAVAL OPERATIONS: Official History of the WWI, VOLUME IV, by Henry Newbolt.
THE KAISER'S COOLIES, by Theodor Plivier, 1931.
F L, A CENTURY AND A QUARTER OF REEDEREI F. LAEISZ, by H. C. P. Rohrbach, et al.
ARCHIVES : Nieuw Zeeland
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2009 11:11    Onderwerp: Prinz Eitel Friedrich :Logistiek kruiser/koopvaardij jager Reageer met quote

Logistiek Kruiser / koopvaardij-jager

Prinz Eitel Friedrich (Duits passagiersschip 1904)

Type: passagierschip
Te vaart gelaten : in 1904 te Stettin Duitsland onder de vlag van North German Lloyd.
Tonnage: 8797 ton
In augustus 1914 ,omgebouwd tot logistiek kruiser te Tsingtau , China .
Operatiezone : gedurende de volgende zeven maanden op volle zee, samen met het Vice Admiral Von Spee escader en als onafhankelijk koopvaardij jager.


Één van haar slachtoffers was de schooner William P. Frye , geënterd op 27 jan 1915 en opgeblazen de dag later.
Dit was het eerste US schip dat tot zinken werd gebracht tijdens WWI



Op 10 maart 1915 komt de Prinz Eitel Friedrich aan te Newport News , Virginia, zonder brandstof en met tekort aan logistiek , vol met krijgsgevangenen .,waar het werd geïnterneerd.





Later werd het schip overgevaren naar Philidelphia Navy Yard.
Het diende van mei 1917 tot september 1919 als de USS DeKalb,



dan kwam het terug in burger handen eerst als DeKalb tot 1920 en later als Mount Clay.
Na gevaren te hebben voor de United American Lines gedurende de eerste helft van 1920 werd het schip gesloopt in 1934 .
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2009 6:40    Onderwerp: vervolg Prinz Eitel Friedrich Reageer met quote

de lijst van 11 tot zinken gebrachte schepen voor een totaal aan 26000 tonnage en 350 krijgsgevangenen

Invorcoe : Brits zeilschip crew 23 tonnage 1322 ton : 12 feb 1915
Mary Ada Short : Brits stomer crew 28 tonnage 2335 : 18 feb 1915
Floride : Frans stomer crew 164 tonnage 4248 : 19 feb 1915
Willerby : Brits stomer crew 27 tonnage 2236 : 20 feb 1915
Isabel Browne : Russisch zeiler crew 13 tonnage 1231 : 19 feb 1915
Pierre Loti : Frans zeiler crew 24 tonnage 1926 : 27 jan 1915
Jacobsen : Frans zeiler crew 23 tonnage 1949 : 28 jan 1915
WM P Frye : US zeiler crew 31 tonnage 2998 : 28 jan 1915
Jean : Frans zeiler crew onbekend tonnage 2207 :
de volgende 2 schepen kwamen niet voor op de maritieme lijsten
Schargost : Brits stomer crew onbekend en tonnage 6000
Kelaton : Brits stomer geen gegevens
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2009 8:15    Onderwerp: de bewapening op de Q en patrouilleschepen Reageer met quote

Bewapening op koopvaardij- en patrouille schepen WWI

Bij de conversie van de eerste Q –schepen, had men een overvloed van de kanonnen type 12 en 6 pdrs.
Om zo doeltreffend mogelijk te zijn tegenover de U-boten moesten deze zo goed mogelijk geplaatst worden (eventueel gecamoufleerd)
Het was voor de onervaren scheepsbemanningen al zeer moeilijk om deze kleine doelwitten op woelige zee(onderzeeboottoren ) te raken en dan nog ook om deze afdoend te beschadigen.
Men mag niet vergeten dat de U-boten ook beschikten over de nodige bewapening en dat hun doelwit veel groter was.
In praktijk werden op de Q –schepen, één 4 inch kanon en minstens twee 12 pders geplaatst, later kwamen er supplementair 14 inch torpedo’s bij en vanaf 1917 de eerste anti –onderzeeboot houwitsers van verschillende grote.
Niet alle Q- schepen kregen de gekende 12 en 6 pdrs , soms werden er andere typen van kanonnen geplaatst, bvb de1pdr , 3 pdr of de 4,7 inch kanon.


QF 12 pounder 12cwt naval gun
Type 41 3 inch (7,62 cm) 40 cal gun

Tech gegevens:



Vb van plaatsting

Type : Naval Gun : kust verdediging
Gebouwd door : UK

Historie:
In dienst : 1894 tot 1945
Gebruikt door : UK – Italië – Japan
Tijdens : tweede Boer oorlog
Russisch – Japanese oorlog
WWI
WWII
Productie geschiedenis :
Ontworpen : 1893
Gebouwd door : Elswick Ordance Cie , Vickers
Japan Steel Works
Canadian pacific Railway , Gio Ansaldo &Cie

Kenmerken:
Gewicht : 0,6 ton of 510 kg
Lengte geschut: 123,6 inch of 3,139 m
Lengte loop : 120 inch of 3,048m
Bescherming: UK & Japan : afzonderlijke QF
Italië : vaste QF
Caliber : 3 inch of 7,62 cm
Cadans : 15 schoten/min (theoretisch)
Snelheid : 670m/sec
Schootsafstand : 10744 m bij 40°

De QF 12 pounder 12 cwt kanon werd als 3 inch Cal naval gun ingevoerd in 1894 tot 1945, hij werd vooral gebruikt op de Royal Navy oorlogschepen.
De 41 3-inch/40 werd gebruikt op de meeste Japanse oorlogsschepen en werd door de Britten de 12 pounder kanon genoemd.
Kustverdediging


http://en.wikipedia.org/wiki/Image:QF12pounder12cwtNewhavenFort1March2008.jpg
Typische kust verdediging opstelling bij Newhaven Fort UK

Vele van deze kanonnen werden gemonteerd op “pedestals” en verankerd in een betonplaat , zij dienden als nabij verdediging van de Britse havens tegen een mogelijke aanval van snelboten zoals bvb de torpedoboot, deze verdediging bleef tot de jaren 1950 in werking.
In april 1918 waren er 103 van deze kannonen in gebruik van de in totaal 383 andere kanonnen . Vele werden nog gebruikt in WWII , ze werden vervangen door de toen modernere twin QF 6 pounder 10cwt.

Munitie:

Hulzen:

2 lb Cordite Hulzen MKII en MKIII
1914






MK II patroon HE



MKIII en MKII


MKIV panster doorborend met tracer 1914


MKIX Shrapnel 1914

6 Pounder:

Tech gegevens:



http://img140.imageshack.us/my.php?image=6pdrsgun.tif


Type:
Naval Gun

Kenmerken:
Bouwjaar : 1883
In dienst vanaf :1884
Gewicht : 385 kg
Lengte geschut : 2,480m
Lengte loop : 1,954m
Cal : begin : 30
Later : 40
Cadans : 20 schoten per minuut (theorie)
Schootsafstand : bijna 8km bij een hoek van 45°
Als AA bijna 3km
In een boorddocument van dec 1902 stond dat een 6 pdr een torpedoboot op 900 m kon laten stoppen als de bescherming niet meer is dan 51mm op die afstand.
Elevatie vertikaal manueel : -5 ° tot + 60°
Als AA -5° tot +70°
Horizontaal draaihoek : 360°
Opstelling : met beugel (pedestal)

Munitie:
Pansterdoorborend
Heat

3 pounder



Type:
Naval Gun



Kenmerken:
Bouwjaar : rond 1885
In dienst : 1886
Gewicht: 240 kg
Totale lengte : 2,512m
Cal : 40 en 50
Cadans: 60 schoten per minuut (theorie)
30 schoten per minuut (praktisch)
Schootsafstand : 12° = 5000m
20,7° = bijna 6000m
80° = 4500m



Opstelling : op voet en centraal ophanging
Elevatie : manueel -5° tot +50°
Horizontaal draaihoek : manueel 360°

One pounder





Type:
Naval gun
Kenmerken:
Bouwjaar : rond 1885
In dienst : 1886
Cadans: semi- automatisch 25 schoten per minuut
Schootsafstand :
1.4° = 910m
4.0° = bijna1900 m
8.4 ° = bijna 2800m
11.4° = 3200m
Hit na :
2,2 sec voor 910m
5,8 sec voor 1900m
10,5 sec voor 2800m
13,5 sec voor 3200m
Munitie:
Heat

BL 7.5inch Naval Howitser
Dit wapen werd speciaal in 1917 ontwikkeld speciaal voor anti-onderzeeboot
Type:
Anti – onderzeeboot mortier
Gebouwd door UK
In dienst vanaf 1917
Kenmerken:
Gewicht: 368kg
Cal : 7,5inch (191mm)
Schootsafstand: max 1900m
Munitie : HE 45,4kg



bronnen:
wikipedia
NAVAL OPERATIONS: Official History of the WWI, VOLUME III, by Julian Corbett.
DER MOEWE FAHRTEN UND UBENTEUER, by Graf zu Dohna, 1927.
HISTORY OF THE GREAT WAR, Seaborne Operations, by C. Ernest Fayle.
STRIKE AND STRIKE AGAIN, by Ian Gordon, 1995.
OFFICIAL HISTORY OF THE WAR, The Merchant Navy, by Archibald Hurd.
THE GRAND FLEET 1914-1916, by Admiral Viscount Jellicoe of Scapa.
THE STORY OF THE 455 (RAAF) SQUADRON, by John H. W. Lawson.
NAVAL OPERATIONS: Official History of the WWI, VOLUME IV, by Henry Newbolt.
THE KAISER'S COOLIES, by Theodor Plivier, 1931.
F L, A CENTURY AND A QUARTER OF REEDEREI F. LAEISZ, by H. C. P. Rohrbach, et al.
ARCHIVES : Nieuw Zeeland
en eigen vertaling

wordt vervolgd:

gebruikte torpedo's - opstelling en afvuurmechanisme
kleinere vuurwapens
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken



Geregistreerd op: 28-6-2007
Berichten: 2608
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2009 10:31    Onderwerp: Reageer met quote

Toch wel genieten van posts als deze tijdens deze (alweer) rumoerige dagen op Few. Het gebruik van Q-shepen en dergelijke was mij bekend maar door u posts kon ik mijn beetje vrije tijd zeer nuttig invullen.
_________________
Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7192
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2009 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Sluit ik me helemaal bij aan. Mooie uitgebreide aanvulling, Dragonder!

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2009 11:48    Onderwerp: en nog niet af Reageer met quote

en nu een stukje over de vissersboten...zie ook mijn bijdrage in wiki
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2009 12:02    Onderwerp: het gebruik van vissersboten gedurende WWI Reageer met quote

Het gebruik van vissersboten gedurende WWI

Trawlers en Drifters.

Tijdens de eerste wereldoorlog voerden vissersboten in strijd met het oorlogsrecht tal van opdrachten uit voor de Britse Marine. Hun onschuldig uiterlijk camoufleerde hun werkelijke taak: deelname aan het oorlogsbedrijf. Voor de Duitse Marine vormden zij een voortdurend gevaar.

Trawler : vissen met sleepnet
Drifter : vissen met drijfnet

De Trawler:

De bouw van een moderne trawler was ook destijds gebaseerd op jarenlange ondervinding en experimenteren in de visserijindustrie.De schepen moesten op volle zee in alle omstandigheden en met alle natuurelementen hun werk aankunnen. Dit resulteerde uiteindelijk in de bouw van een zeer efficiënt type vaartuig.
Het Britse Ministerie van Marine beschikte in de beginjaren van WWI over een klein aantal eigen trawlers die uitgerust waren voor mijnvegen en waarop de bemanning de nodige training heeft gekregen.
Dit klein aantal werd snel opgetrokken door de inbeslagname van privé vaartuigen en werden dan ingezet voor mijnvegen , offensieve en defensief anti- onderzeeboot bestrijding , patrouillewerk , konvooi en escorte , mijnleggen en een oneindig aantal kleine werkjes met de vloot of oorlogsschepen.

Toen de Duitsers hun mijnlegging en onderzeebootoorlog verhoogde, ging de Britse Marine over tot inbeslagname van verscheidene bijkomende Britse privé trawlers ,tot men besefte dat de nationale visserij in gedrang kwam . De meeste weerbare en moderne trawlers kwamen in aanmerking voor de Britse Marine. De oudere en kleine trawlers die niet aanmerking kwamen bleven in de visserij.
Op 26 september 1916 werd er een conferentie gehouden met de volledige Staf. Men stelde vast, dat sinds het uitbreken van WWI , de opeising van eerste 1300 schepen opgetrokken werd tot 1800 trawlers en dat de toelevering via privé bouwers veel te traag ging ,er werden toen 240 stuks in de vaart gebracht maar door de verliezen gingen er 102 nieuwe vaartuigen verloren.
Hierdoor kwam de versterking naar de “hulp patrol” in problemen en de versterking voor de vele marine havens kon niet uitgevoerd worden.
Er werd overeengekomen dat er snel en direct stappen moesten ondernomen worden om de Trawler Patrol op sterkte te krijgen. De kost voor de uitbouw van deze vloot zal volledige gedragen worden de Admiraliteit en het plaatsen van het order tot het bouwen van extra Trawlers moest snel uitgevoerd worden.


De tekening:
Tijdens de conferentie van 18 aug 1916 waarbij de Admiraliteit de drie afgevaardigden van de visindustrie (de belangrijkste trawlerhavens Hull ,Grisby en Aberdeen) consulteerde , welke type of types trawlers zij zouden voorleggen, die na de oorlog voor commerciële doeleinden konden verkocht worden. De bouwers kregen medezeggenschap bij het uittekenen van de werkplannen alsook in de bouw van de bovenbouwen en machines.
Hun kennis werd gebruikt voor verdere studie en uitvoering tot het in productie brengen van de vaartuigen.
Op 11 okt 1916 werd tijdens de vergadering van de “Admirality Technical Departements” beslist dat er drie types van Trawlers zouden gebouwd worden.
De drie gekozen types:
Type lengte “peterfirma’s” scheepsbouwers
“Strath” 115 ft lang Hall, Russel & Co , Aberdeen
“Castle” 125 ft lang Smith’s Dock Co , Middlesbrough
“Mersey” 138 1/3 ft lang Cochrane en Znen , Selby



Werktekening van de Strath classe

De kenmerken ,de uitrusting ,plannen en andere specifieke onderdelen voor de bouw voor de visserij werden geleverd en aangepast door de “Director of Naval Construction” en als nodig via de Admiralty Service en werden daarna voor uitvoering rondgestuurd naar de peter firma’s en al de andere scheepsbouwers.
De peterfirma’s op hun beurt werkten de eerste constructie en detailtekeningen uit, die werden voor het rondsturen eerst ter controle voorgelegd aan het Ministerie .
Van elk type vaartuig werd er door de Admirality Service één type geselecteerd deze werden experimenteel volledig uitgerust door de DNC om de zeewaardigheid en stabiliteit na te gaan, uitgevoerd door de sectie “Sea Stability and Trim”.
Voor de registratie werden er constructietekeningen gemaakt en aangevuld met de reglementen van de Lloyd’s Register en British Corporation en met de optie dat elk vennootschap toekeek op de bouw van de vaartuigen bij de scheepsbouwers. Er werd een speciale afspraak gemaakt dat de toezichters van de vennootschappen de inspektie deden ,buiten hun normale werk , op constructie, uitrusting en de vooruitgang in de bouw van de vaartuigen, zowel nationaal als overzees.

Kenmerken Trawlers:
Mersey type:
De grootste van de drie standaard vaartuigen was een copie van de Trawler “Lord Mersey”, gebouwd 1916 door de scheepbouwer Cochrane en Znen voor Pickering en Haldane’s Stoom Trawlers Co.,Ltd.
Dit type vaartuig werd voor de oorlog vooral gebruikt in de Witte Zee en Ijslandse visgronden vanuit de havens Hull en Grimsby, maar hun activiteiten waren niet alleen in deze visgronden, enkele vaartuigen van de het vissersbedrijf Swansea en Fleetwood gingen voorr de kust van Marokko en de banken voor Newfoundland vissen.
Omdat deze schepen lange reizen maakten moest er voor extra brandstof gezorgd worden, er werd een waterdichte tunnel voorzien door de opslagruimte naar de reserve kolenopslag in de viskoeling waar normaal de vis gestockeerd werd.
De wanden van de visruimten waren zo gebouwd om de gevangen vis onder lage temperaturen te bewaren.
Voor de Admirality Service werden volgende aanpassingen uitgevoerd:
-Er werd een aparte kolenruimte voorzien in plaats van de opslagruimte waar de vis koel werd gehouden.
-Een voorkasteel met topgallant op het voordek uitgerust met een stoomlier en windas , een lamproom, toilet voor de bemanning en een verbinding met het lager voordek, waar acht britsen voor de bemanning werden voorzien.
-Op het quarterdek een trawlerwinch van een 12ich hoog met trommels elk goed voor 1000 fatem aan staalkabel. .
-Een kaarthuis met roerhuis en navigatiedek boven het vooreind van de boilers.
-Een achterdekhuis op het halfeind van de machinekamer en bevat een toilet voor de officieren , een bovendek en een compagnion naar de benedenvertrekken van de kapitein, de werktuigkundige en de vier bemanningsleden en de daarbij horende messroom en pantry.
-De kolenopslag werd geplaatst voor de boiler met een bulk van 154 ton kolen, 2 zijbunkers geplaatst links en rechts van de boiler met elk een bulk van 30 ton aan kolen en een bijkomende reserve kolenopslag..
-De sloep werd bevestigd iets boven het gangdek voor het kaarthuis.
-Eén enkele schroef aangedreven door een trippel expansie stoommotor die een vermogen had van 600pk ondersteund door één boiler/brander.
Speciale uitrusting:
-In de visruimten werden een magazijn , een shellroom , accommodatie voor 4 extra crew en een radioroom geplaatst
-Vijf watertaks van elk 500 gallons onder de vloer van de visruimte.
-Gunplatform op het machinehuis, uitrusting voor dieptebommen en lanceerinstallatie op het achterdek.
-Gunplatform op het voorkasteel met een 12ich kanon.



Werktekening van een Trawler Mercey klasse
Castle type:
Heeft de naam gekregen van de typische vaartuigen van de firma “Castle Steam ,Ltd , Swansea , meer dan 90 percent van deze schepen werden gebouwd door de peter firma Smith’s Dock Co.
Het vaartuig was zeer gekend als de kleinere versie van de Mercey klasse en werd vooral gebruikt in de nabije visgebieden rond de kust en kon als mogelijk ook verdere vissergronden aan.
Voor de Admirality Service werden volgende aanpassingen uitgevoerd:
-Voorkasteel met opperdek ,uitgerust met een lamproom ,toilet voor de crew en een kabine met acht britsen.
-Op het quarterdek een 9inch hoog trawlwinch met twee trommels met 1000 fatem aan stalen kabel.
-Een sloep werd bevestigd iets boven het gangdek voor het kaarthuis.
-Een kaarthuis met wielhuis en een navigatiedek erboven geplaatst op het vooreind van de boiler.
-Een dekhuis is geplaatst op het vooreind van de machinekamer en uitgerust met toilet voor de officieren ,een doorgang naar de onderste cabines voor de kapitein en machinist, een pantry en britsen voor vier personen , messtafel enz.
-Een kolenbunker is geplaatst voor de boiler met een bulk van 164 ton.
-Eén enkele schroef aangedreven door een trippel expansie stoommotor die een vermogen had van 480pk ondersteund door één cilinderboiler/brander.
Speciale uitrusting:
Magazijn ,shellroom ,accommodatie voor 4 extra crew en een radioroom in de viskoelruimten.
Tank met een capaciteit van 2500 gallons werd gebouwd in de kolenbunker.
Gunplatform op het machinehuis, uitrusting voor dieptebommen en lanceerinstallatie op het achterdek.



Strath Type:
De Strath is de kleinste Trawler van de drie standaard Trawlers en werd vooral gebruikt voor de kustvisserij maar kon ook verdere visgronden aan.
Zijn naam komt van de Strath Steam Trawling and Fishing CO, Ltd te Aberdeen en gebouwd door de peterfirma Hall , Russel & Co.
Voor de Admirality Service werden volgende aanpassingen uitgevoerd:
-Een doorlopend upper dek werd geplaatst
-Een waterballast tank werd geplaatst op de bodem van het schip onder de viskoelruimte en heeft een bulkvermogen van 19 ton water voor de boilers.
-Een kaarthuis met wielhuis en een navigatiedek erboven geplaatst op het vooreind van de boiler.
-Een dekhuis geplaatst boven de machinekamer met volgende uitrusting : toilet officieren ,gallei , een doorgang naar de cabines van de kapitein en de machinist , een pantry en britsen voor vier bemanningsleden, messtafel enz.
-Een compagnion die leidt naar de toiletten van de crew is geplaatst onder het upper dek voorwaarts en gaat naar lager gelegen voorkasteel met vijf britsen en de nodige voorzieningen.
-Een lamproom en magazijn zijn geplaatst aan het vooreind van de visruimte en de toegang is via de stalen vloerdeuren van het upper dek.
-Een kolenbunker is geplaatst voor de boiler met twee communicerende bunkers langs de boiler met een totaal aan bulk van 102 ton aan kolen.
-Een trawlwinch met twee trommels van elk 750 fatem aan staalkabel is geplaatst voor het kaarthuis op het upper dek.
-Een sloep is geplaatst voor het kaarthuis.
-Eén enkele schroef aangedreven door een trippel expansie stoommotor die een vermogen had van 430pk ondersteund door één cilinderboiler/brander.
Speciale uitrusting
Magazijn en shelroom in visruimten
Accommodatie voor drie extra crew
Gunplatform op het machinehuis, uitrusting voor dieptebommen en lanceerinstallatie op het achterdek

Diversen:
Camouflage:
De schepen werden niet gecamoufleerd en de extra uitrusting zoals guns installatie voor dieptebommen werden niet weggewerkt,.
Alle type vaartuigen werden geschilderd door de scheepbouwers zoals alle standaard commerciële schepen en werden enkel herschildert in de marinehaven in samenspraak met Naval uitrusting.
Board of Trade Regulations:
Voor het voldoen aan de Board of Trade Regulations op alle types van trawlers waren volgende uitrustingen verplicht:
Navigatielichten
Reddingssloepen
Besparingen:
Omdat sommige materialen kostbaar en nodig waren voor de oorlog werden deze vervangen door andere iets minderwaardig materiaal, beplating en structuurbouw werden tot een minimum herleid.
Daarvoor schreef de Admirality Equipment volgend order uit.
-Koper en brons werden vervangen door gegalvaniseerd metaal
-Het aantal tussen secties in de structuur van de romp werd tot een minimum herleid
-Het gebruik van staal en hout voor de upper dekvloeren.
-Sommige onderdelen voor de visserij werden weggenomen of niet geplaatst.
-Enkel het middenzeil werd geplaatst en gebruikt.
-De canvashoes voor de reddingssloep werd niet geplaatst.
-De canvashoes over de guns werden niet geplaatst.
-Een canvashoes werd geplaatst rond het navigatiedek.
-Valnetten als beveiliging rond het gunsplatform.
-Enkel de hoogst noodzakelijke navigatielampen werden geplaatst.
-geen vloerbekleding(linoleum) enkel in de cabine van de kapitein.
-de vlaggentas werd vervangen door een houtenkist met 72 vlaggenhouders geplaatst op het navigatiedek. De signaalvlaggen werden bevestigd aan de voormast.

Bemanning:
Vaartuig uitgerust zonder een W/T (Wireless Telegraphy) radioroom
1 Skipper
1 Tweede commandant
1 Dekofficier
8 Dekmatrozen
2 Werktuigkundigen
2 Trimmers
15 totaal

Vaartuig uitgerust met een W/T (Wireless Telegraphy) radioroom
1 Aangesteld officier
1 W/T operator (radiooperator)
2 Tweede commandanten
1 Dekofficier
8 Dekmatrozen
2 Werktuigkundigen
2 Trimmers
1 Signaalman
18 totaal

Vanaf april 1918 werd in de Strath Trawlers accommodatie voorzien voor 2 tijdelijke bemanningsleden in het voorkasteel , één brits werd weggenomen uit de koelruimte.

Vaartuigen met een radioroom:
De koelruimte werd volledig ingericht in alle drie classes van de vaartuigen .De inrichting bestond uit een kajuit voor de aangestelde officier ,een messroom met kajuit voor de skipper en de tweede in bevel ,en een volledig aparte cabine voor de W/T operator.
Vaartuigen zonder radioroom:
De koelruimte en het dek erboven waren zo ontworpen dat er een mogelijkheid bestond om een W/T installatie te kunnen plaatsen, nu of in latere datum .

Admiralty uitrusting en bewaping:
Wirelles Telegraphy
“The Leader”
In elk van de drie trawlers werd er één , “de leider” uitgerust met een radiopost . Hiervoor gebruikte men vooral de trawlers uit de Mersey classe , het werd het meest geschikt geacht om uitgerust te worden met een radiopost .
De ½ k.w set werd geïnstalleerd en verbonden met een ontvangstantenne geplaatst op of aan de middenmast ong 50 tot 60 ft boven de waterlijn .
De radio en bijhorende cabine werden geplaatst in de koelruimte en de dynamo werd in het motorgedeelte ondergebracht.
Het plaatsen van deze radioposten werden uitgevoerd door verscheidene firma’s onder supervisie van de Marconi Compagny, zij gaven de nodige apparatuur , elektrische motoren, de dynamo en de ontvangstruimte , ook testen zij de radiopost voor het werd overgegeven aan de bevelvoerende officier.
Bewapening
In de eerste dagen van de oorlog werden de trawlers uitgerust met 6 pdrs kanonnen, maar deze bleken niet afdoend tegen de vijandelijke onderzeeboten, daarom stapten zij over op 12 pdr kanonnen.
Dit was het moment dat de Admirality besliste om over te gaan om de trawlers zelf te ontwikkelen en te laten bouwen en direct uit te rusten met 12 pdr kanonnen.
De plaats van het kanon:
Boven het motorgedeelte
Boven de visruimen
Boven de boog
De kanonnen werden geplaatst op een platform van 13ft in diameter en er werd beslist om het kanon zichtbaar te houden en niet gecamoufleerd.

Kleinere handwapens: 5 geweren en drie pistolen werden opgeborgen in het wielhuis. De munitie voor de geweren , pistolen, explosieven, detonators , luchtpijlen enz werden opgeborgen in een speciaal magazijn in het visruim.

4 inch kanon :
In april 1918 werd er als experiment beslist om een kanon 4 inch te plaatsen op de boegpositie van de “Thomas Jago” een Mersey classe trawler en op de “Giovanni Guinti “een Castle Trawler. De opstelling gaf tijdens het experiment genoegdoening.

Dieptebommen :
De trawlers werden in oorsprong enkel voorzien van een enkele dieptebomafvuurmechanisme geplaatst op het achtereind met 4 dieptebommen van het type “G”op rekken geplaatst op het achter dek. De dieptebomafvuurmachanisme werden geleverd door de Amirality. In mei 1917 werd er beslist om een tweede bijkomende tweede lader te plaatsen naast de reeds geplaatste. In juni 1917 werden de instructies gegeven om 2x 4 dieptebommen type “D” te plaatsen op het achterdek.

Hydrophone:
In oktober 1917 werden de nieuwe Admirality trawlers uitgerust met “haaienvinnen” of hydrophone platen verbonden met afluisterapparatuur dat in het wielhuis werd geïnstalleerd. In jan 1918 werd er gestopt met het plaatsen van de “haaievinnen”

Mijnveeginstallatie:
De bollards , fairleads, trawl winch en de gallows normaal voorzien voor de visvangst , werden herbruikt voor de mijnveegopdrachten. De installatie werd dan ook niet gewijzigd .

Bijkomende uitrusting geleverd door Admirality
Standaard trawler kompas
Anker en ketting
Vlag uitrusting
Barometer en verrekijker
Trawl winch

Trawlers uitgerust voor “Special Services”

Trawler uitgerust met hydrophone:
In nov 1917 werd er beslist om zo snel als mogelijk een vloot van 120 tot 140 trawlers uit te rusten met hydrophonen (onderwater -afluisterapparatuur) . Er werden 96 boten geselecteerd .
Volgende bijkomende werken werden uitgevoerd.
Mersey classe
Het plaatsen van een kajuit met afluisterapparatuur achter het wielhuis
Draaitafels en wiches op het achtereind
Twee dieptebom- afvuurinstallatie ’s
Bijkomende accommodatie in de visruimte
Het verplaatsen van de radiopost met transformator van achter het wielhuis naar het voordek.
Strath classe
Het volledig verplaatsen van het wielhuis naar voor , om een afluistercabine te plaatsen.
Dit had als bijkomend probleem dat de afdeling die de toestellen moest installeren niet klaar geraakte , waardoor men het voorgenomen aantal afgewerkte schepen moest verminderen naar 96 stuks.

Door jetmotoren voortgedreven trawlers
In april 1918 rustte men 2 Strath trawlers uit met speciale motoren om een stille vaart te verkrijgen.
De “George Ireland “ en de “Henry Jennings” kregen elk een verschillend concept van motor.
Hiervoor moesten de tripel expansie motoren wijken , de brander werd 180° gedraaid , de stille motoren werden dan geplaatst in het vooronder in het visruim.
Maar het resultaat was niet succesvol en werd afgeschreven voor verdere uitbouw.

Trawler mijnlegger:
Verscheidene trawlers van het grote type werden gebruikt voor het leggen van mijnen.
Dit stond eerst onder supervisie van de D.N.C en de D.A.V (trawler sectie) later in sept 1917 overgeplaatst naar de “ Tugs and Paddle Minesweepers ‘ Section of DAV.

Bronnen:
Director of Naval Constructions
The National Archives
WWI the Maritime War
WWI Archive
Wikipedia : Naval Drifter
Harry Tate’s Navy : Royal Naval Patrol Service
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2009 12:05    Onderwerp: en nu effe rust Reageer met quote

zijn nog in de maak

verdere bewap op M schepen
torpedobuizen en tekeningen
Drifters
Maskarde fleet
en nog veel heel veel,
maar nu neem ik effen rust
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark II



Geregistreerd op: 3-9-2006
Berichten: 268

BerichtGeplaatst: 07 Mei 2009 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Goede documentatie, het blijkt maar weer dat relatief onbekende onderwerpen juist interessant zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2009 7:34    Onderwerp: De Werking van de hydrophone Reageer met quote

De werking van de Hydrophone:

In de eerste wereld oorlog werden 3000 anti duikbootschepen uitgerust met een Hydrophone of onderwater geluidsdetector.
Aangenomen wordt dat de eerste gedetecteerde onderzeeboot een Duitse U-boot was.
De eerste Hydrophone werkte op het principe van “schaduw “geluid. Twee Hydrophonen werden gemonteerd in het onderste gedeelte ,aan beide zijden, van de boog.

Het geluid werd rechtstreeks opgevangen en doorgegeven van de hydrophone naar één oortje van de hoofdtelefoon.
Elk oortje was dus geschakeld met één hydrophone.





Werking:
Figuur 1 toont het principe van de onderwater- ontvanger.
Het motorgeluid van de U –boot wordt ontvangen in de hydrophone nr 2 , de operator krijgt via één van zijn oortjes het geruis te horen.



Door de vergelijking van het geluid links en rechts van zijn hoofdtelefoon te maken, kan de operator bepalen aan welke zijde de U-boot zich bevindt ten opzichte van het schip.
In dit geval zal er meer geruis zijn via de Hydrophone nr 2, het was de kunst om het geluid via zijn hoofdtelefoon in beide oortjes te ontvangen.
Hiervoor moest het schip in cirkels gaan varen om te trachten het geluid in beide hydrophonen te ontvangen, wanneer dit gebeurde wist de operator dat het schip op koers zat met de U- boot en kon de bemanning te nodige maatregelen treffen.
Het bereik van de eerste onderwater- ontvanger was 4 zeemijl , dit tussen een hoek van 15 tot 20 graden.

De eerste Hydrophonen werkten op het principe van de Piezo – elektriciteit, mechanische membraantrillingen, voortkomend van het geluid van de U boot motoren, werden omgezet in elektriciteit, wat werd overgebracht op de hoofdtelefoon of de geluidsboxen.
Onderwater geluidsdetectoren op basis van “binaural methode”( binaural = voor beide oren) werden geïnstalleerd in 1917. Het detecteerbereik werd groter en de hoek verkleinde van 3 tot 4 graden. Deze toestellen werden ook in WWII gebruikt.

Het Piezo –elektrisch effect :
Het piëzo-elektrisch effect is het verschijnsel dat kristallen van bepaalde materialen onder invloed van druk (bijvoorbeeld buiging) een elektrische spanning produceren en andersom: vervormen als er een elektrische spanning op wordt aangelegd. Het woord piëzo is afgeleid van het Griekse woord piezein, wat drukken betekent
Piezo –elektrisch materiaal genereert een elektrisch veld onder een mechanische drukbelasting. Toepassing zie aanstekers en accelerometers. Omgekeerd zet Piezo –elektrisch materiaal ook uit bij het aanleggen van een elektrisch veld. Door deze eigenschap maakt het dus mogelijk om elektrische energie om te zetten in mechanische energie, zoals in klassieke elektormagnetische actuatoren en motoren.
Reeds in 1880 hebben Pierre en Jacques Curie het piezo-elektrisch effect proefondervindelijk bewezen. Op het einde van de eerste wereldoorlog bouwden Franse onderzoekers een sonar met piezo-elektrische kwartskristallen


Bron:
www.fmtc.be
www.piezomechanik.com
www.cedrat.com
www.igam-mbh.de
www.mech.kuleuven.ac.be
www.nanomotion.com
www.piezomotor.com
www.physikinstrumente
http://wapedia.mobi/nl/Pi%C3%ABzo-elektrisch_effect
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy



Geregistreerd op: 9-11-2007
Berichten: 9287
Woonplaats: Idiot Trench, Dendermonde

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2009 5:49    Onderwerp: Reageer met quote

Q-ships and their story (1922)
Author: Chatterton, E. Keble (Edward Keble), 1878-1944

http://www.archive.org/details/qshipstheirstory00chatuoft


_________________
Greetings from a Little Gallant Belgian:-)
Patrick De Wolf
http://ablhistoryforum.be/

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2009 12:09    Onderwerp: ook via books google te vinden Reageer met quote

zie ook onder books.google.be Q-ships and their story (1922)
volledig te lezen via internet Smile
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
aglooka



Geregistreerd op: 8-9-2009
Berichten: 178
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2009 13:52    Onderwerp: weinig effect Reageer met quote

Mooi geschreven stuk inderdaad, waarom zet je het niet in de wiki ?

"De Britten bouwden in totaal 180 Q-schepen,die ondanks grote individuele heroïek relatief weinig tot stand brachten.Ze brachten slechts elf U-boten tot zinken,en acht daarvan werden door slechts vier schepen vernietigd. "

Die getallen doen me altijd afvragen waarom er altijd zoveel aandacht aan Q-schepen wordt besteed in het grotere geheel. Hun impact was toch niet groot te noemen .... Waarschijnlijk is het de grote heroïek van de bemanningen ?

groetjes,

Aglooka
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 9:48    Onderwerp: het zal nu effe duren Reageer met quote

het zal wel even duren voor ik terug aan de slag ga , met het onderwerp Q schepen en aanverwanten.

Ik heb me nl gebeten op 2 verscheidene onderwerpen, waarbij naaste familieleden bij betrokken zijn nl :
1 onderwerp: mijn grootvader zijn levensgang van 1917 tot 1945 (Marine en zeemacht) vooral WW2
2 onderwerp : mijn schoonvader Marine van 1957 tot 1960 : Congo..Operation Camoen...F903 Dufour

dwz op dit ogenblik gaat mijn volle onderzoek naar deze onderwerpen.
maar ik blijf wel nog rond dwalen op dit forum.
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Binkske007
Moderator


Geregistreerd op: 8-4-2008
Berichten: 3656
Woonplaats: Turnhout (België)

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Good Luck met je opzoekingen.
_________________
"They shall grow not old, as we that are left grow old" poppy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
aglooka



Geregistreerd op: 8-9-2009
Berichten: 178
Woonplaats: Leuven

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2010 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke artikels,

Kleine opmerking wel:

Wat betreft de Q-schepen:

Mss moet je best het onderscheid maken tussen de "echte" Q-schepen die idd omgebouwde kleine koopvaarders waren, met verborgen bewapening, "verklede" bemanning die geen uniformen droegen, valse vlaggen (van andere, vaak neutrale naties) gebruikten en zomaar wat ronddobberden in de belangrijkste U-boot jachtgebieden in de hoop dat één van deze hen zou aanvallen en de "want to be" Q schepen.

Deze laatste waren kleine oorlogsschepen, gebouwd volgens de standaarden van oorlogsschepen en ook aldus gebruikt en ingezet. (HMS President is hiervan een voorbeeld, een Anchusia type korvet, je kan alleen al aan de lengte/breedte verhouding van de romp zien dat het hier om een oorlogsschip gaat en geen koopvaardijschip)

Het tweede geval gaat bijvoorbeeld om aangepaste P-boats (een soort mini destroyer) en konvooi-escortes zoals de verschillende "Flower" klasse sloepen (zoals HMS President).

Het tweede type had geen verborgen, doch wel zichtbare bewapening, en had een reguliere marinebemanning in uniform aan boord en ze vloegen de vlag van de Britse oorlogsmarine. Wat betreft de operaties, opereerden ze zoals andere duikbootjagers. Het enige wat hen misschien in de Q-schip categorie doet belanden is het feit dat hun opbouwen waren aangepast zodat ze (van veraf door een kleine periskoop) er als een klein koopvaardijschip uitzagen, maar zoals gezegd, geen verborgen bewapening en geen "verklede" bemanning.

Maar misschien ben ik wel fout, en moeten specialisten in de materie mij corrigeren Smile

voor de rest: mooie artikels.

mvg,

Aglooka
_________________
"Amateurs bestuderen taktiek en strategie, professionals logistiek"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Pegoud
Moderator


Geregistreerd op: 28-3-2005
Berichten: 7192
Woonplaats: Brabant

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2012 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een aanvullend linkje met algemene info over Q-Ships: http://en.wikipedia.org/wiki/Q-ship.

Gr P
_________________
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group