Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Minister wil erkenning van WO I slagvelden als werelderfgoed

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Linda C.

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 9:22    Onderwerp: Minister wil erkenning van WO I slagvelden als werelderfgoed Reageer met quote

Minister wil slagvelden in eer herstellen

WESTHOEK - Vlaams minister Dirk Van Mechelen (Open VLD), onder meer bevoegd voor erfgoed, wil dit jaar starten met de bescherming van de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog. Hij neemt dit initiatief onder meer met het oog op de erkenning van die slagvelden als Unesco-werelderfgoed. De minister wil bovendien de slagvelden beschermen als erfgoedlandschap. Zo'n landschap kan vervolgens in zijn oorspronkelijke staat worden hersteld. Er zijn trouwens nog geen erfgoedlandschappen in Vlaanderen. Concreet zullen binnenkort dossiers opgestart worden voor een aantal grote complexen aan de kust, zoals Raversijde en Cabourg in De Panne. De minister wil ook overwegen om meer bunkerlinies aan de kust te beschermen. (vln)

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=371MUG47_1
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is in de westhoek een zeer gevoelig onderwerp!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
geluveld

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Idd zoals Tony zegt:
zeer gevoelig...

vooral hierop wil ik even reageren:

Quote:
Zo'n landschap kan vervolgens in zijn oorspronkelijke staat worden hersteld.

Als ze het in 'oorspronkelijke staat' willen herstellen, is dat dan de voor-oorlogse oorspronkelijke staat?
De oorspronkelijke staat van 1919, inclusief lijken, bommen, etc?

Er zijn in de Westhoek quasi geen plekken meer die niet bezoedeld zijn door het huidige leven. En een van de weinige plekken die er wel was, hebben ze intussen volgestampt met industriebouw/werken.

De andere plekken die ze in hun achterhoofd hebben, waarschijnlijk wel weeral eens Pilkem, worden door de landbouwers gebruikt als hun broodwinning.
Wanneer gaan ze het beseffen dat ze véééééééééle jaren te laat zijn hiermee. Aan de Somme hebben ze Newfoundland Park, binnenkort dat bos bij Ulster Tower, hebben ze Hawthorn Crater, hebben ze Pozieres, ...
arneken

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

op sommige gebieden zou het wel nog enige voordelen kunnen hebben (behouden van bunkers o.a.) Maar ik geef je gelijk op het feit dat het veel te laat is.

Oorspronkelijk staat? strange ik heb ook geen idee hoe je dat doet.

groet Arneken
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me inderdaad lastig om slagvelden te restaureren. Hoe doe je dat? Moeten het weer modderpoelen worden met natte loopgraven? Mogen de bomen blijven staan of komen er de bekende luciferhoutjes voor in de plaats? Moeten herstelde gebouwen weer tot ruïne worden verbouwd?
Ik ben benieuwd naar de uitwerking van de plannen, want er zal toch wel iets moeten overblijven...

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

meer museums mischien? het enigste dat ik kan aan denken is dat de dodengang in Diksmuide een gordnige opknapbeurt krijgt in hoeverre dit mogelijk is en ook alle andere bestaande loopgraven die er nu nog zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
patten

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

idd mensen dit word een lastige klus maar !!!!!!!!!!in juich deze beslissing toe want er zijn nog mooie plaatsjes waar we onze helden kunnen herdenken of zien waar ze de vijand tot stand brachten
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2008 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Oorspronkelijke staat... bedoelen ze dan net zoals bij dikke Jacques (hill 62) in de achtertuin? Confused
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 3:19    Onderwerp: Reageer met quote

Welke oorspronkelijke staat? Die van 1914, 1915, 1916, 1917 of 1918? En dan nog: loopgraaftracés en obusputten veranderden voortdurend...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Spiling

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

Toch moeten we blij zijn dat er een vorm van beschreming komt. Er is al heel veel verdwenen en dergelijk decreet kan er enkel voor zorgen dat het deeltje dat nog resteert, bewaard blijft.

Wat het herstel in oorspronkelijke staat van landschappen betreft, denk ik dat we dat niet te eng mogen gaan interpreteren. De klok 90 jaar terug draaien lijkt me nogal onhaalbaar.

Ik stel me wel vragen bij de verenigbaarheid van bapaalde projecten. Als we kijken naar beleidsnota "Oorlog en Vrede in de Westhoek " waar men streekt over het bouwen van en panoramatoren op de slagvelden van Pilkem, en daar tegenoven nu hoort dat Minister Van Mechelen het landschap wil herstellen in z'n oorspronkelijke staat, denk ik dat we met een probleem zitten. Hopelijk komt er na de intergemeentelijke stellingenoorlog nu geen intergewestelijke stellingenoorlog Smile .

Groetjes,

Kristof J.
D'Hulster Willy

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad veel te laat om sommige sites nog te beschermen, omdat er veel te weinig van overblijft. De molen van Klerken bvb was een Duitse observatiepost voor de artellerie die gestationeerd was op het gehucht 'het zwarte gat' met bijhorende munitieopslagplaats.
De molen in kwestie was slechts zeer licht beschadigd na de oorlog, enkel het dak met wieken en enkel 1 granaatinslag richting Diksmuide en dat was het, maar door het eindeloze gepalaver van de bevoegde instanties is er nooit van enige bescherming sprake geweest, met als resultaat dat het voor het ogenblik zelfs gevaarlijk is om ernaar te kijken.
Het is een echte schande na al die jaren nietsdoen, dat ze nu, als het eigenlijk al te laat is, er iets willen aan veranderen. puke Mad
Der Willy
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het initiatief past in het kader van de komende herdenkingen.
100 jaar. Aandacht!
Hier en daar kan men een graantje meepikken.
Hopelijk komen de Belgen ook voldoende in de picture. Een beetje chauvinisme zou geen kwaad kunnen.
Smile
Naar boven
Miguel

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2008 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

D'Hulster Willy @ 24 Jan 2008 16:40 schreef:
Het is inderdaad veel te laat om sommige sites nog te beschermen, omdat er veel te weinig van overblijft. De molen van Klerken bvb was een Duitse observatiepost voor de artellerie die gestationeerd was op het gehucht 'het zwarte gat' met bijhorende munitieopslagplaats.
De molen in kwestie was slechts zeer licht beschadigd na de oorlog, enkel het dak met wieken en enkel 1 granaatinslag richting Diksmuide en dat was het, maar door het eindeloze gepalaver van de bevoegde instanties is er nooit van enige bescherming sprake geweest, met als resultaat dat het voor het ogenblik zelfs gevaarlijk is om ernaar te kijken.
Het is een echte schande na al die jaren nietsdoen, dat ze nu, als het eigenlijk al te laat is, er iets willen aan veranderen. puke Mad
Der Willy

Voor alle duidelijkheid: de Vredesmolen werd reeds op 1 april 1999 een beschermd monument.

Ik vind het persoonlijk ook zeer jammer dat er jarenlang niet werd omgekeken naar de molen. Maar mss moeten we dat even in de tijdsgeest van 'toen' zien...
Ik heb zo de indruk dat men tot over 15 à 20 jaar niet echt aandacht had voor dergelijke zaken. Cultuur, toerisme, erfgoed, ... was voor de toenmalige besturen een ver-van-hun-bed-show. Nu, da's mijn idee, 15 à 20 jaar terug was ik nog een ukkie Smile
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2008 7:49    Onderwerp: Reageer met quote

iuvenis ferox @ 23 Jan 2008 21:37 schreef:
Oorspronkelijke staat... bedoelen ze dan net zoals bij dikke Jacques (hill 62) in de achtertuin? Confused

Wat met het industriegebied van Ieper?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
jurggie

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2008 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

persoonlijk zou ik het wel ontzettend gaaf vinden als men een heel slagveld (moodder, loopgraven, boomstronken,...) terug reconstrueert, dat mis ik nu eigenlijk nog wel, en dat op zulke belangrijke plaats.

Dus ik compenseer dat door in de bossen en in de achtertuin wat te knoeien puh
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het nalezen van het voorstel van de minister valt mij iets vreemds op. In het voorstel voor het beschermingsbesluit zitten verschillende gebieden aan de kust, regio Ieper ..... maar geen spoor van Diksmuide. Diksmuide waar onze eigen Belgen geofferd werden. Er zijn daar toch ook nog voormalige slagvelden rond de de IJzerdijk e.d. Vreemd dat deze regio uit de boot valt.

gr

Kristof J.
Spiling

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het nalezen van het voorstel van de minister valt mij iets vreemds op. In het voorstel voor het beschermingsbesluit zitten verschillende gebieden aan de kust, regio Ieper ..... maar geen spoor van Diksmuide. Diksmuide waar onze eigen Belgen geofferd werden. Er zijn daar toch ook nog voormalige slagvelden rond de de IJzerdijk e.d. Vreemd dat deze regio uit de boot valt.

gr

Kristof J.
Wienne

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

</sarcasm mode>

Ja, maar in Diksmuide komen ook weinig Britse, Australische, Nieuw-Zeelandse en andere toeristen...

</sarcasm mode off>

Wienne

Wienne's site
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Het zijn mooie uitspraken en een mooie gedachte maar als hiervoor niet de nodige middellen voor komen kan je het beter laten zoals het nu is.
Herstellen van alleen al een klein stukje slagveld zou een monster budget voor nodig zijn. Resultaat zal zijn nieuw gebouwde loopgraven op de orrigineele plek.

Ten tweede wegen deze kosten op tegen de opbrengst. Er zijn nu al geluiden vanuit Engeland waar de economie al een flinke tik heeft gehad om bepaalde budgetten voor de scholen te korten. De echte opbrengsten voor de regio gaat om een aantal van ongeveer 80000 hardcore bezoekers. Om daar nu ineens miljoenen tegen aan te gooien lijkt mij niet verstandig. Voorzover ik dit kan zien zal het bijna na 90 jaar zijn buiten een paar kleine voorbeelden dat er geld word ingepompt.
De monumenten en begraafplaatsen die het over het grootste gedeelte van het oorlogsgebied te bezoeken zijn worden betaald met buitenlands geld.

Ten derde mocht het gebied een beschermd gebied worden zal dat de nodige restrikties met zich meebrengen. Slecht voor de ontwikkelling van de regio. Het gebied heeft al genoeg geleden en dan komt nu weer dit idee.
Richard

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2008 0:32    Onderwerp: Reageer met quote

Is er sprake van een achterhoedegevecht?

Ook Diksmuide gaat ineens in toerisme investeren.

Het zou mij niet verbazen als de onverwachte WO1-hype net zo snel wegzakt als ze gekomen is. En buiten dat: er dienen zich zelfs al bezuinigingsprogramma's aan binnen het Britse onderwijs waardoor de vanzelfsprekendheid waarmee nu vrijwel iedere Britse scholier Ieper bezoekt weleens zou kunnen komen te vervallen. Scheelt toch een paar bussen...
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2008 1:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb is opgezocht wat de voorwaarden zijn om een world heritage site te worden. Als je aan deze regels kan voldoen kunnen er middellen worden verstrek. Dit is echter wel beperkt.

The Convention sets out the duties of States Parties in identifying potential sites and their role in protecting and preserving them. By signing the Convention, each country pledges to conserve not only the World Heritage sites situated on its territory, but also to protect its national heritage. The States Parties are encouraged to integrate the protection of the cultural and natural heritage into regional planning programmes, set up staff and services at their sites, undertake scientific and technical conservation research and adopt measures which give this heritage a function in the day-to-day life of the community.

Dit zijn nu de world heritage sites in Belgie.

Belgium
Flemish Béguinages (1998)
La Grand-Place, Brussels (1998)
The Four Lifts on the Canal du Centre and their Environs, La Louvière and Le Roeulx (Hainault) (1998)
Belfries of Belgium and France (1999, 2005) * 3
Historic Centre of Brugge (2000)
Major Town Houses of the Architect Victor Horta (Brussels) (2000)
Neolithic Flint Mines at Spiennes (Mons) (2000)
Notre-Dame Cathedral in Tournai (2000)
Plantin-Moretus House-Workshops-Museum Complex (2005)

Wat opvalt van de 851 world heritage sites is dat er geen enkel slagveld op de lijst staat.
Zal nog een harde dobber worden. Een van de struikkelblokken is dat er veel meer landen zijn waar nog een behoorlijk robbertje is gevochten , mocht het in Belgie lukken zal de telefoon naar Unesco rood gloeiend staan. De toch al beperkte pot met middellen zou wel is heel snel opgesoeppeerd worden.
Piron

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2008 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij kan het ook niet de bedoeling zijn om het landschap te 'herstellen' tot een oorlogszone. In de begijnhoven loopt het nu ook weer niet vol met begijntjes. Dit kan wel een basis zijn waarmee rekening kan gehouden worden bij de opmaak van toekomstige stedenbouwkundige plannen waarbij bijvoorbeeld bepaalde zichten worden gevrijwaard van bebouwing. Of geen aanzienlijke terreinwijzigingen zoals de polemiek van een aantal jaren geleden over het doortrekken van de snelweg nabij Ieper. Het is eerder een kwestie van behoud ipv herstel.

Bovendien, en ik weet dat ik hierbij op heel wat tenen ga trappen, kan je je afvragen hoeveel en hoelang de Westhoek zich nog in de eerste wereldoorlog kan blijven wentelen. Het is belangrijk, het moet herdacht worden, er moeten musea, begraafplaatsen, monumenten, sites,.... zijn, maar om het met de woorden van een streekbewoner waarmee ik tijdens een bezoek aan Ieper een gesprek mee aanknoopte te zeggen: 'Hoeveel oorlog heeft Ieper nog meer nodig'.

Edit: Als je Ieper als slagveld tot werelderfgoed uitroept dien je eigenlijk heel België als het zogenaamde slagveld van Europa te beschermen.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2008 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 31 Jan 2008 0:32 schreef:
En buiten dat: er dienen zich zelfs al bezuinigingsprogramma's aan binnen het Britse onderwijs waardoor de vanzelfsprekendheid waarmee nu vrijwel iedere Britse scholier Ieper bezoekt weleens zou kunnen komen te vervallen. Scheelt toch een paar bussen...

Hier heb ik een poosje over zitten denken.
Er komen inderdaad flinke bezuinigingen aan, ik neem toch aan dat men daar bij gemeentes en musea in de regio ook rekening meehoudt?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: