Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

mosterdgas

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ollevc

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2008 21:15    Onderwerp: mosterdgas Reageer met quote

hallo,

weet er iemand waar, tegen wie en wanneer er voor het eerst mosterdgas werd gebruikt? het enige wat ik weet is dat het voor de eerste keer in juli '17 in ieper was.er is veel te weinig over geschreven, zeg maar praktisch niets!

gr.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2008 21:25    Onderwerp: Re: mosterdgas Reageer met quote

ollevc @ 17 Jan 2008 21:15 schreef:
hallo,

weet er iemand waar, tegen wie en wanneer er voor het eerst mosterdgas werd gebruikt? het enige wat ik weet is dat het voor de eerste keer in juli '17 in ieper was.er is veel te weinig over geschreven, zeg maar praktisch niets!

gr.

Inderdaad de nacht van 12 op 13 Jul 1917 bij het Wieltje door de Duitsers.Zie:

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=10350
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2008 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook: http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1391

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=12493
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2008 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Tony, ik ga je toch even moeten tegenspreken :

Eigenlijk voor het eerst gebruikt tijdens Operation Strandfest 10 juli 1917...

Maar eigenlijk zo goed als onbekend... Rolling Eyes
1CC

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 17 Jan 2008 21:43 schreef:
Tony, ik ga je toch even moeten tegenspreken :

Eigenlijk voor het eerst gebruikt tijdens Operation Strandfest 10 juli 1917...

Maar eigenlijk zo goed als onbekend... Rolling Eyes

Nee, daar en dan werd voor het eerst Blau-krz gebruikt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Voor er eventueel in herhalingen gevallen wordt :
ook hier is de mosterd al vandaan gehaald Smile
Topic van 2005 weliswaar.

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=892&highlight=mosterdgas

Aurel
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik treed Johan bij. 10 juli 1917 Strandfest, front ten N-O van de IJzermonding.

1CC heeft gelijk dat dd 10.07.17 ook voor het eerst Blue -Cross gebruikt werd in combinatie met mosterdgas en cloorgas.

Een stukje van Bert z'n verhaal uit "Nieuwpoort Sector 1917".

....De Duitsers hadden van onze plannen gehoord, zoals ik reeds vertelde, en ze voerden een aanval uit op onze linies aan de noordzijde van de rivier. We behielden daar een klein stukje grond (Operatie Strandfest 10 juli 1917, waar de Duitsers volgens sommige bronnen voor her eerst mosterdgas gebruikten, twee dagen voor het in Ieper werd gebruikt). Ze dreven ons terug tot achter de rivier wat onze plannen om boten en pontons te gebruiken om manschappen aan te voeren voor de aanval dwarsboomde....
......
We hadden meer en meer manschappen die aankwamen om de aanval voor te bereiden. Jerry (de Duitsers) zag dit natuurlijk en schoot ons naar de hel. Heel veel gas, herinner ik me. Het was verdomd oncomfortabel om de ganse dag door een gasmasker te dragen bij warm weer en moeilijk om te eten en te drinken. De Duitsers testten daar nieuwe gassen uit, gas in granaten natuurlijk. Ik had geluk en kreeg nooit gas binnen. Het was puur geluk hoor, want gas was dagelijkse kost. Het enige dat met me gebeurde was dat ik voor een tijdje m’n stem kwijt was.

BERT FEARNS 2/6 Lancashire Fusiliers 342970 D Company ,B. Platoon - 197 infantery Brigade
66th Infantery Division
.

Andere bronnen:

C.E.W. Bean, The Australian Imperial Force in France 1917, Queensland, 1933. Thomas Calmers (ed.), A Saga of Scotland. History of the 16th Battalion. The Highland Light Infantry (City of Glasgow Regiment), Glasgow, 1930.

Groetjes,

Kristof J.
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 18 Jan 2008 10:52 schreef:
Ik treed Johan bij. 10 juli 1917 Strandfest, front ten N-O van de IJzermonding.

1CC heeft gelijk dat dd 10.07.17 ook voor het eerst Blue -Cross gebruikt werd in combinatie met mosterdgas en cloorgas.

Een stukje van Bert z'n verhaal uit "Nieuwpoort Sector 1917".

....De Duitsers hadden van onze plannen gehoord, zoals ik reeds vertelde, en ze voerden een aanval uit op onze linies aan de noordzijde van de rivier. We behielden daar een klein stukje grond (Operatie Strandfest 10 juli 1917, waar de Duitsers volgens sommige bronnen voor her eerst mosterdgas gebruikten, twee dagen voor het in Ieper werd gebruikt). Ze dreven ons terug tot achter de rivier wat onze plannen om boten en pontons te gebruiken om manschappen aan te voeren voor de aanval dwarsboomde....
......
We hadden meer en meer manschappen die aankwamen om de aanval voor te bereiden. Jerry (de Duitsers) zag dit natuurlijk en schoot ons naar de hel. Heel veel gas, herinner ik me. Het was verdomd oncomfortabel om de ganse dag door een gasmasker te dragen bij warm weer en moeilijk om te eten en te drinken. De Duitsers testten daar nieuwe gassen uit, gas in granaten natuurlijk. Ik had geluk en kreeg nooit gas binnen. Het was puur geluk hoor, want gas was dagelijkse kost. Het enige dat met me gebeurde was dat ik voor een tijdje m’n stem kwijt was.

BERT FEARNS 2/6 Lancashire Fusiliers 342970 D Company ,B. Platoon - 197 infantery Brigade
66th Infantery Division
.

Andere bronnen:

C.E.W. Bean, The Australian Imperial Force in France 1917, Queensland, 1933. Thomas Calmers (ed.), A Saga of Scotland. History of the 16th Battalion. The Highland Light Infantry (City of Glasgow Regiment), Glasgow, 1930.

Groetjes,

Kristof J.

Hoi Kristof,

1CC heeft helemaal niet gesproken van een combinatie van Yperiet en ...
Tot op heden hebben we bij DOVO daar nog geen enkele info over gevonden.
In bovenstaand verhaal is er ook geen sprake van Yperiet of de symptonen ervan.
In welke bronnen is sprake van Yperiet? Of waar kunnen we daar iets van terug vinden?
Nieuwe info is bij ons ook altijd welkom.

Mvg, Tony
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 18 Jan 2008 10:49 schreef:
Voor er eventueel in herhalingen gevallen wordt :
ook hier is de mosterd al vandaan gehaald Smile
Topic van 2005 weliswaar.

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=892&highlight=mosterdgas

Aurel

Sorry Aurel,

Maar we vielen inderdaad in herhaling.

Mvg, Tony
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Niks te Sorry'en, Tony. Ik wist alleen dat er nog ergens een andere interessante Topic over het onderwerp was, en ik ben die even gaan opsnorren. Om eventuele belangstellenden erop te wijzen, en - inderdaad - te voorkomen dat dingen nodeloos herhaald dienden te worden.

Aurel
Naar boven
Tony
Het is maar 5 kilometer

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Het is meer dan 15 jaar dat we met collega's bezig zijn met deze materie.
Wat mij vooral opvalt is dat de soorten strijdgassen regelmatig door elkaar gehaald worden. Het tijdstip van het eerste gebruik is dan ook een gevoelig onderwerp, en vanwaar komt de info!!! Want zelf de mensen die besmet werden wisten niet altijd met welk product.
GAS was de algemene naam, maar er waren: Hinderende, stikgassen en blaartrekkende. Sinds enkele jaren ondervinden we dat er ook per soort verschillende samenstellingen waren.
Het was een enorme evolutie op enkele maanden tussen 1915 en 1917.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

We zitten hier te discuseren over algemeen gas maar is dit nu voor het eerst gebruikt in Ieper of ergens anders? Zoniet, waarom altijd de verklaring "Yperiet" omdat het voor het eerst in Ieper (Dubbel onderlijnt) werd toegepast. Confused

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Yperiet omdat het daar voor het eerst op grote schaal werd ingezet. Ik heb het trouwens op de Strandfest meet gehad over het gebruik van Gelbkreuz and Blaukreuz in Lombardsijde op 10 juli 1917.

Ik heb nu niet de tijd om al mijn bronnenmateriaal weer ondersteboven te halen maar :

About this use of gas there can be found also a few lines in the Australian Official History, Volume 4, p 962 :

Some batteries suffered through the enemy’s use, for the first time, of what was to become his most dreaded gas shell, which smells, like new mixed mustard according to the diary of the 36th H.A.G.

The same diary says : The enemy was using a new gas shell freely. Shell bursts like a small H.E. Gas makers you sneeze and run at the nose and eyes. Smell is like cayenne pepper.

This actually was the Blaukreuz shell, a different type from the mustard – gelbkreuz – shell. Both these new shells were used in this action.
ollevc

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

hey,

danku voor de vele antwoorden, maar één ding wil ik nog weten: tegen welk reg. (div.) werd het gebruikt aan het wieltje?zodat ik eens op zoek kan gaan in de official reg. geschiedenis.

gr.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens de Official History of the War, 1917 **, page 119:

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
ollevc

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

danku dit is wat ik nodig had.
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2008 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een klein stukje, beschreven door een Duitse officier. Speelt in augustus, 1917:

Über uns singen vier Granaten, deren Abschuß wir gehört haben. Sie fallen zwischen Seestern und uns und krepieren nicht. Oder sie blasen aus. Es ist ein merkwürdiges Geräusch. Sollte es Gas sein? Da kommen schon wieder welche. Genau dasselbe. Natürlich ist das Gas. Man sieht jetzt etwas besser und erkennt milchige Schwaden am Erdboden. Es kommen schon wieder vier, etwas kürzer. Und noch vier. Es ist fast windstill. Aber es riecht schon etwas süß. Sie kommen wieder kürzer. Wir müssen — weiß der Teufel — die Gasmasken aufsetzen. So sitzen wir im Gelände und hören uns den Schwindel an. Das Geschieße geht unentwegt und sehr flott weiter. Je vier Schuß kommen in kurzen Abständen mit einem auffälligen leisen Pfeifen und, wie es scheint, nicht sehr schnell angereist, packen sich hin und knallen ein wenig. Sehen können wir so gut wie nichts in den Masken, weshalb wir auch sitzen bleiben. 20 bis 30 Minuten dauert das Schießen.

Ich denke an unsere ersten Autobrillen und Nasenklammern, die uns seinerzeit in den Vogesen mitsamt einer kleinen Flasche geliefert wurden, welche meistens zerbrach. Das war unser „Gasschutz“. Ich denke auch daran, wie der Franzmann uns zum ersten Male mit Tränenbomben beschoß. Es waren kleine Messinghüllen von der Länge einer doppelten Leuchtpatrone, die auch von den Leuchtgewehren abgefeuert wurden und ganz flach wie eine Rakete angezischt kamen. Sie fuhren zwischen die zerschossenen Kiefernstämme und platzen mit einem Knall, als wenn man Weinflaschen aufzieht. Dann verbreitete sich ein Duft wie nach Fruchtbonbons und bald tränten die Augen.

Wir schützen uns durch unsere Autobrillen und waren also nicht sehr behindert, so dass wir die Geschichte für ziemlich lustig hielten. Später eroberten wir einige Säcke voll dieser Tränenbomben, die wir dem Franzosen aus seinen eigenen Leuchtgewehren prompt und reichlich hinüber schickten, was ihn aber dermaßen erboste, dass er sich wie ein hysterische Jungfer gebärdete und wie verrückt immer gegen unsere Schießscharte knallte.

Auch ja, es waren noch andere Zeiten damals in den schönen Vogesen! Jetzt sitzt man hier in der Lausechampagne, möchte gern zu Bett und kann nicht. Aber wenn man später mal wieder daran denkt, kommt es einem gar nicht so schlimm vor, davon bin ich überzeugt.

Gerhard Friedrich Dose -- Die 187er Im Felde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Spiling

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dankjewel Patrick Smile
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2008 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer mooie informatie.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: