Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hansa-Brandenburg W.29

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 6961

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2007 19:58    Onderwerp: Hansa-Brandenburg W.29 Reageer met quote

Jachtvliegtuig met drijvers.

Een van de belangrijkste gebruikers van de W.12 en de eraan verwante W.19 jagers op drijvers was luitenant-ter-zee Friedrich Christiansen,de commandant van de vlootvliegbasis Zeebrugge.Waarschijnlijk heeft hij een groot aandeel gehad in het ontwerp van de Hansa-Brandenburg W.29 eendekker.Eind 1917 vertelde hij Ernst Heinkel dat de marine spoedig behoefte zou krijgen aan een watervliegtuig dat betere prestaties leverd dan de W.12.
Omdat Duitsland steeds krapper in zijn hoogwaardige grondstoffen kwam te zitten,waardoor de bouw van steeds sterkere motoren ernstig gehinderd werd,zag Heinkel in dat betere prestaties moesten komen uit een vermindering van luchtweerstand en gewicht in plaats van een opvoeren van het vermogen.Een eendekker was de enige mogelijke oplossing daarvoor.
De W.29 was een variant van de W.12 met grotendeels dezelfde maar iets verkorte romp,een sterkere versie van dezelfde motor en dezelfde drijvers in combinatie met een iets gewijzigde staart.Het toestel werd een laagdekker.De W.29 was grotendeels van hout met een multiplexromp en linnenbespanning over de vleugels.De vleugel kreeg een grotere spanwijdte en diameter zodat het totale oppervlak bijna even groot was als dat van de W.12.
De motor was gebaseerd op de lijnmotor van de Benz Bz.III.Deze had een lichtmetalen omkapping met koelsleuven waar de cilinderkoppen bovenuit staken.Het toestel had een tweebladige houten propeller en stond op twee houten parallelle drijvers met een enkele hak.
De eerste serie van zes W.29's werd in december 1917 besteld.Het eerste van deze toestellen maakte begin 1918 zijn eerste vlucht met Christiansen in de cockpit.Hij was zo ingenomen met het ontwerp,dat uiterst wendbaar was en ook verder goede prestaties leverde,dat hij het de volgende dag wide meenemen naar Zeebrugge om operationeel in te zetten.De overige vijf toestellen van de eerste serie W.29's werd in april 1918 in gebruik genomen met dezelfde motor als het eerste toestel,namelijk een Benz Bz.IIIb motor van 145kW(195pk).In april en mei bestelde de Duitse marineluchtvaartdient nog vier partijen van veertien,dertig resp. twintig toestellen met de Bz.III motor van 112kW(150pk),en ten slotte nog zes stuks met de Bz.IIIa motor van 138kw(183pk).Van de toestellen met de Bz.III motor werden er ten minste twintig en mogelijk veertig afgeleverd waarvan de vaste neusbewapening was teruggebracht van twee naar ťťn mitrailleur,zodat een radio kon worden geÔnstalleerd.
De W.29's vormden een aanvulling op de W.12's maar vervingen ze niet.De bemanningen van de Short watervliegtuigen en de Curtiss Felixstowe vliegboten merkten al gauw dat de nieuwe Duitse jager een geduchte tegenstander was.
De W.29 werd af en toe ook ingezet tegen vartuigen.Op 6 juli 1918 verraste een formatie Hansa-Brandenburg watervliegtuigen de Britse onderzeeboot C.25,die aan de oppervlakte voer.Binnen de kortste keren waren de motoren van de onderzeeboot uitgeschakeld en was een groot aantal bemanningsleden gedood door mitrailleurvuur van de rondcirkelende toestellen,dat gemakkelijk door de romp van de oude onderzeeboot drong.De C.25 werd zo lek als een mandje Harwich binnengesleept en Christiansen mocht een zege op zijn conto bijschrijven.Na afloop van de Eerste Wereldoorlog in november 1918 werd een klein aantal W.29's aan Denemarken verkocht,waar ze nog enkele jaren dienst deden.

Specificaties:
Type:tweepersoonsjager op drijvers
Motor:een Benz Bz.III lijnmotor van 112kW(150pk)
Prestatiesmaximum snelheid:175km/u op zeeniveau;klim naar 2000m in 13 min.;plafond:onbekend;vliegduur:circa 4uur
Gewichten:leg 1000kg;maximaal startgewicht:1494kg
Afmetingen:spanwijdte:13,5m;lengte:9,36m;hoogte:3m;vleugeloppervlakte:32,2m≤
Bewapening:een of twee 7,92mm LMG 08/15 vaste voorwaarts vurende mitrailleurs op de neus en een 7,92mm Parabellum beweegbare achterwaarts vurende mitrailleur in de achterste cockpit.



Model:Hansa-Brandenburg W.29



Boven-,voor- en zijaanzicht.

Uit:World Weapon.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group