Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hauptmann Wilhelm Keitel bij het Marinekorps

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 10:51    Onderwerp: Hauptmann Wilhelm Keitel bij het Marinekorps Reageer met quote

In Dermot Bradley's "Die Generale des Heeres, 1921-1945, Band 6 (Hochbaum-Klutmann)" (Biblio Verlag, Osnabrück, Germany, 2002) is vermeld dat Hauptmann Wilhelm Keitel, juist, diezelfde uit WO II, dienst deed bij het Marinekorps Flandern als Operations Offiver Ia bij de generale staf en dit van 31 december 1917 tot 10 januari 1919.
Weet er iemand meer over zijn carriere uit WO I en hoe hij hier terecht kwam in Vlaanderen ?
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

In 1914 deed hij blijkbaar dienst bij 1914 Feld-Artillerie-Regiment 4 of 46 ?
rolffie61

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat dit soort vragen steeds weer opkomt - ik had gisteren een dergelijk verzoek over Von Schröder- vraag ik mij af: is er een database, webadres, boek, standaardwerk, noem maar op, van Duitse officieren die in WOII een belangrijke rol speelden maar hun vormende jaren in WOI beleefden?
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de voornoemde Keitel, Beck, Rommel, Guderian en talloze anderen. Ik kan mij niet voorstellen dat er nog nooit een poging is gedaan die kennis te bundelen.
Kom op, kenners van het Duitse leger, waar is dat te vinden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een boekje over WO II van Andris J. Kursietis - The Wehrmacht at war 1939-1945. The Units and Commanders of the German Ground Forces during World War II.

Hierin wordt de handel en wandel van diverse generaals besproken in WO 2. Echter er staat ook bij vermeld welke onderscheidingen de betreffende heeft gekregen (dus ook WO 1). Wellicht heb je hier iets aan?
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Rolffie, je neemt me eigenlijk een deel de woorden uit de mond ! Dat zou pas nog eens een schitterend topic zijn om te openen. Er zijn er tientallen, ik heb eigenlijk zo een beetje een eigen database wat betreft bekende namen. Ook mannen als Christiansen, Osterkamp, Lutjens, Ramcke, enz, enz !

Sjoerd, ja hoor heb interesse in zijn onderscheidingen !
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus:

Wilhelm Keitel (22 Sep 1882- 16 Oct 1946)
1 Sep 1939 - 13 May 1945: Chief of the Armed Forces High Command (OKW),
Minister without Portfolio

19 jul 1940: Promoted to Generalfaledmarschall

Awards: Golden Party Badge, Knight's Cross (30 sep 1939), 1939 Clasp to the 1914 Iron Cross (1st and 2nd Class) 20 July 1944 Wound Badge in Black, 1914 Iron Cross (1st and 2nd Class), 1914 Wound Badge in Black.

(bron: voornoemd)
arneken

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 12:53    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb eprsoonlijk ook al zitten kijken naar zo'n boek maar helas niet gevonden ook op het web nog niets tegengekomen.

dit heb ik al ergens gevonden over hem:
Quote:
During World War I he served on the Western front, becoming a member of the General Staff in 1915. He was seriously wounded in 1917 in Flanders but recovered to join the post-war Freikorps and then returned to the army. He was an instructor for some years before assuming the command of an artillery regiment. In 1929 he joined the Organizations Department.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
AOK4

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2007 13:17    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het snuisteren in mijn Ehren-Rangliste (waar interessant genoeg heel wat handgeschreven aantekeningen staan van wat ze in WO2 hebben gedaan) heb ik ontdekt dat Keitel in 1914 Oberleutnant was in het Niedersächsische Feldartillerie-Regiment 46. Op het einde van de oorlog diende hij bij de Generalstab des Marinekorps, en later was hij Major in de Reichswehr (Reichswehrministerium).
Interessant genoeg staat enkele namen hoger een zekere von Kluge (handgeschreven erbij staat Feldm. +44), eveneens Oberlt. bij FAR 46 en later in de staf van de 236. ID.
Bij het bladeren ook nog deze tegengekomen: General der Infanterie Blumentritt, in 1914 Leutnant in IR 71, Oberleutnant in het Reichsheer (9. Reiter-Regiment).

Ook gezien: Busch, Oberleutnant in IR 57 in 1914 (wiki geeft daar iets anders).

Of deze: Hauptmann Beck, Grosser Generalstab in 1914, op het einde bij de staf van de Heeresgruppe Deutscher Kronprinz, Oberstlt. in het Reichsheer (staf 6. divisie).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: