Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De slag aan/van/om de Somme.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Somme Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 20:11    Onderwerp: De slag aan/van/om de Somme. Reageer met quote

Dat is altijd een ding bij mij geweest is waarom de aanval van in juli altijd maar de slag aan de Somme genoemd word.
Waarom is dat nu zo?

De eigenlijke slag gebeurden helemaal niet bij de Somme zelf
dus eigenlijk kan je het niet een de slag om de Somme noemen of van de Somme.
Maar ook is aan de Somme eigenlijk niet goed.
De enige rivier, zover als je van een rivier kan spreken, die door het gebied loopt is de Ancre.

In sommige boeken kom ik ook wel eens de term tegen voor de eerste dag, de slag om Albert wat voor mij logischer zou zijn.

En later word ook wel de term de slag om de Ancre gebruikt.
Nu wil ik toch eens weten waarom toch men steenvast blijft spreken , ook ik, over de slag aan de Somme.
Is dit om dat het departement de Somme heet?
Maar ja waarom dan ook niet de naam Picardie?

Wie kan me daar meer duidelijkheid in verschaffen want eigelijk ben ik wel van mening dat de naam De slag aan de Somme verkeerd is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Paddy

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ach Merlijn de slag om Waterloo werd ook uitgevochten te Braine d'Alleud maar de Engelse opperbevelhebber (Wellington) kon dit niet uitspreken en logeerde toevallig in Waterloo ..........
Militaire logica denk ik Smile

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
arneken

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
The Battle of Albert is the name of three battles fought near the town of Albert in the Somme département of northern France during the First World War

De slag aan de somme zou 2 van die slagen inhouden:

* Battle of Albert (1914) (25–29 September 1914) - encounter battle during the Race to the Sea.
* Battle of Albert (1916) (1–13 July 1916) - opening phase of the Battle of the Somme.
* Battle of Albert (1918) (21–23 August 1918) - opening phase of the Second Battle of the Somme (1918).

Verder heb ik nog iets gevonden wat waarchijnlijk een reden zou kunnen zijn voor deze benaming.

Quote:
The second Despatch of Field Marshal Sir Douglas Haig, Commander in Chief of the British Armies in France and Flanders. Printed in the Supplement to the London Gazette of 29 December 1916. It covered the enormous and critical Battle of the Somme

ergens in het uitgebreide artikel staat volgende zin (helemaal onderaan zelfs):

Quote:
In conclusion, I desire to add a few words as to future prospects. The enemy's power has not yet been broken, nor is it yet possible to form an estimate of the time the war may last before the objects for which the Allies are fighting have been attained. But the Somme battle has placed beyond doubt the ability of the Allies to gain those objects. The German Army is the mainstay of the Central Powers, and a full half of that Army, despite all the advantages of the defensive, supported by the strongest fortifications, suffered defeat on the Somme this year.

Haig zou al in 1916 gesproken hebben over the Somme battle.misschien een uitleg?

Laatst aangepast door arneken op 15 Dec 2007 20:55, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Reiné

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2007 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dus een verzamelnaam?

Bron: http://www.wereldoorlog1418.nl/somme/somme.html

Formeel bestaat de Slag aan de Somme niet. In de officiële geschiedschrijving na de oorlog kreeg elke fase in deze veldslag een afzonderlijke naam: die van 1 juli staat bekend als de Slag bij Albert,1916, 1 – 13 juli. De overige veldslagen zijn bekend onder de volgende namen:

Slag bij Bazentin, 14 – 17 juli
Slag bij Delville Wood, 15 juli – 3 september
Slag bij Pozières, 23 juli – 3 september
Slag bij Guillemont, 3 – 6 september
Slag bij Ginchy, 9 september
Slag bij Flers – Courcelette, 15 – 22 september
Slag bij Morval, 25 – 28 september
Slag bij Thiepval 26 – 28 september
Slag bij Le Transloy, 1 – 18 oktober
Slag bij de Ancre heuvels, 1 – 11 november
Slag bij de Ancre, 13 – 18 november
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2007 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb als verklaring eens gelezen dat het gaat om de slag in het département "Somme" en dat inderdaad niet de rivier werd bedoeld. Met de slag wordt dan bedoeld het geheel aan manoeuvres tot in november als de aanvalsdoelen eindelijk gehaald zijn.
derwisj

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2007 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Erik, de Britten spreken van de slag ON the somme...dus ik betwijfel dat ze daar het departement mee bedoelen...Ik denk dat ze het zo noemen vanwege enige historische vergelijking; in de 100-jarige oorlog speelde de Somme ook een rol; vandaar was de rivier goed gekend, allessinds beter dan de "Ancre" die door Albert loopt en aangezien de Somme ergens in het slagveld liep, zullen ze de Slag denk ik naar die rivier genoemd hebben...
pascal
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2007 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 16 Dec 2007 20:34 schreef:
Erik, de Britten spreken van de slag ON the somme...

Niet correct. De Engelsen spreken van de battle OF the Somme. Alleen wanneer de rivier wordt bedoeld (als groffe scheidslijn tussen FRA en GBR eenheden) of als de frontlinie of het department wordt bedoeld, spreekt men over "ON the Somme".
Zo heet het boek van Martin Middlebrook dan ook "The First Day on the Somme" (1971, Penguin Books, ISBN 0-14-139071-9), zonder het woordje 'battle'. En het boek van P. Liddle heet "The 1916 Battle of the Somme" (1992, Pen & Sword, ISBN 1-84022-240-9).
De uitdrukking "Battle ON the Somme" ben ik tot nu toe nergens tegengekomen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Somme Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: