Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

In Europa van G.Mak

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Andriessen

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 13:58    Onderwerp: In Europa van G.Mak Reageer met quote

Gisterenavond werd deel 1 van de serie 'ïn Europa'van G.Mak op de televisie vertoond als inleiding tot in totaal 35 tv producties.
Het valt me op dat daar nog geen reacties op zijn gekomen want het ging toch voor het grootste deel over de Eerste Wereldoorlog.
Volgende week komt de Eerste Wereldoorlog weer aan de beurt, Het begint met 1906 en gaat dan verder.
Ik zou graag willen weten wat de forumleden van deze uitzending vinden. Persoonlijk was ik niet alleen niet onder de indruk maar maakte me zelfs kwaad omdat er weer de oude clichës werden herhaald en er klinkklare onzin werd vertoond.Als de 'geschiedschrijving'over de Eerste Wereldoorlog al zo wordt gebracht, wat zal dan het niveau van de rest zijn?
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Een van de belangrijke bronnen die Mak wat betreft WO1 gebruikt is Velden van Weleer, dat is opgenomen in de lijst van literatuur voor de havo/vwo examens geschiedenis 2008. Veelbelovend dus.

Verder is hij erin geslaagd achterachterachterneven o.i.d van Franz Ferdinand en Princip bij elkaar te brengen. Ik verheug me op beelden van deze ongetwijfeld historische ontmoeting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
A Duck

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=2820&md5=e91711dcc88391819e64c4c70a6108b3&sq=In+Europa

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
A Duck

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 15:26    Onderwerp: Re: In Europa van G.Mak Reageer met quote

Andriessen @ 12 Nov 2007 13:58 schreef:
Gisterenavond werd deel 1 van de serie 'ïn Europa'van G.Mak op de televisie vertoond als inleiding tot in totaal 35 tv producties.
Het valt me op dat daar nog geen reacties op zijn gekomen want het ging toch voor het grootste deel over de Eerste Wereldoorlog.
Volgende week komt de Eerste Wereldoorlog weer aan de beurt, Het begint met 1906 en gaat dan verder.
Ik zou graag willen weten wat de forumleden van deze uitzending vinden. Persoonlijk was ik niet alleen niet onder de indruk maar maakte me zelfs kwaad omdat er weer de oude clichës werden herhaald en er klinkklare onzin werd vertoond.Als de 'geschiedschrijving'over de Eerste Wereldoorlog al zo wordt gebracht, wat zal dan het niveau van de rest zijn?

Hebben wij trouwens dezelfde aflevering beken? Ik meende dat dit slechts een inleiding op de serie was, en dat volgende week 1906 wordt behandeld.

Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 17:28    Onderwerp: In Europa Reageer met quote

De vraag was:
Hebben wij trouwens dezelfde aflevering beken? Ik meende dat dit slechts een inleiding op de serie was, en dat volgende week 1906 wordt behandeld.

Ik schreef: Volgende week komt de Eerste Wereldoorlog weer aan de beurt, Het begint met 1906 en gaat dan verder.

Het antwoord is dus: Ja, wij hebben dezelfde aflevering bekeken.
rolffie61

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond de inleiding inhoudelijk in ieder geval helemaal niets, cliche-matig, vooringenomen, voorgeprogrammeerd. Belooft inderdaad weinig goeds. Misschien verbetert het.
Als voice-over is Mak sowieso een ramp. De auteur en/of zijn filmcrew gaan naar het Tank Museum in Bovingdon (?) en daar komen die Britten niet verder als, "ja, je hoort hem wel maar ziet hem niet: spooky! " en, "een tank besturen is als een playstation3." Vrij sneu.
Ik zag ruim een uur eerder iets over Wilfred Owen op de BBC. Jeremy Paxman probeerde de dichter te begrijpen maar ook de soldaat. Schoot met een paar geweren, gooide een handgranaat en was daar zwaar van onder de indruk.
Waarom waardeerde ik de BBC-documentaire wel, terwijl er film-/docutechnisch bijna dezelfde trucs werden uitgehaald? Ik kom daar maar niet achter, terwijl ik me op de Nederlandse tv altijd groen en geel erger.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mensen die het gemist hebben:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=173178

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
A Duck

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 20:09    Onderwerp: Re: In Europa Reageer met quote

Andriessen @ 12 Nov 2007 17:28 schreef:
De vraag was:

Ik schreef: Volgende week komt de Eerste Wereldoorlog weer aan de beurt, Het begint met 1906 en gaat dan verder.

Het antwoord is dus: Ja, wij hebben dezelfde aflevering bekeken.

De vraag kwam bij mij inderdaad op.

Andriessen @ 12 Nov 2007 13:58 schreef:
het ging toch voor het grootste deel over de Eerste Wereldoorlog.
Volgende week komt de Eerste Wereldoorlog weer aan de beurt

Niet alleen de Eerste Wereldoorlog, ook de Boerenoorlog, de Beurscrash, De Sovjet-Unie etc kwamen aan bod.

Daarnaast ben ik bang dat je volgende week bitter weinig informatie over de Eerste Wereldoorlog zult krijgen. Deze gaat zoals je gemeld hebt over 1906, maar in zijn geheel niet over de Eerste Wereldoorlog.

Daarna volgen wel afleveringen over de Eerste van de Twee Wereldoorlogen:

Aflevering 3 van 25 november 2007
Gaat over Wenen & Sarajevo in 1914

Aflevering 4 van 2 december 2007
Gaat over Ieper in 1915

Aflevering 5 van 9 december 2007
Gaat over de Somme en Bovington in 1916

Aflevering 6 van 16 december 2007
Gaat over Frankrijk in 1917

Aflevering 7 van 23 december 2007
Gaat over Sint Petersburg in 1918

Nee, het is A Duck.
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Heb even het stukje over Wilhelm gezien. Zoals hij, de Pruisen en Hitler en vooruit, ook de Duitsers over een kam geschoren worden...
Toen Mak zijn trein naar Wenen pakte ben ik maar naar Top Gear gaan kijken.
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2007 22:32    Onderwerp: In Europa Reageer met quote

Heb dus vanavond de uitzending van Mak bekeken en mijn ergste vrees is bewaarheid geworden.
Alle bekende clichës zijn van stal gehaald en het verhaal over Wilhelm klopt van geen kant. Wat jammer toch dat dit programma zo amateuristisch is opgezet en wat jammer dat we altijd weer de zelfde al lang achterhaalde verzinsels krijgen voorgeschoten. Een gemiste kans en als het historisch niveau van de volgende programma's ook zo slecht is hoef ik niet meer naar dit programma te kijken. Volgende week gaat het over 1914, je kunt nu al weten wat daar voor onzin zal worden verteld.
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2007 23:00    Onderwerp: familiegeschiedenis... Reageer met quote

Via keizer Wilhelm II van Duitsland en Franz Jozef I van Oostenrijk is men inderdaad al vrij snel terechtgekomen bij ene Adolf Hitler.

Men had beter gepasseerd langs zijn zoon Rudolf, kroonprins van Oostenrijk-Hongarije, die getrouwd was met Stefanie, dochter van koning Leopold II.
In 1889 overleed Rudolf in Mayerling samen met zijn minnares Marie von Vetsera.
Vermoord door één van zijn vele tegenstanders, of wellicht zelfmoord, zoals door de familie later gemakkelijkshalve werd bevestigd?

Wie het fijne ervan wilt weten moet dan maar de "Erinnerungen der Kammerfrau der Kronprinzessin, Sophie von Planker-Klaps, an die Katastrophe", lezen.
Geschiedenis voor jullie, familiegeschiedenis voor ondergetekende? Mijn interesse in de eerste wereldoorlog kent inderdaad geen grenzen Smile

Door Rudolf's dood werd zijn neef, Frans Ferdinand, de troonopvolger.
Toen deze dan op 28 juni 1914 in Sarajevo werd doodgeschoten verklaarde Oostenrijk de oorlog aan Servië, een gebeurtenis die gebruikt werd als aanleiding tot WOI.

En dan was men dus echt terechtgekomen bij de eerste wereldoorlog.
Ik kijk toch wel uit naar de volgende afleveringen.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Annie

BerichtGeplaatst: 18 Nov 2007 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Drama? Ik heb de tweede aflevering gemist! Is die nog ergens te bekijken? of is het de moeite niet?
Vrienden van mij die het boek gelezen hebben waren zo enthousiast.
Naar boven
mrs Stan

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Op dinsdagochtend om 9.40 Nederland 2 wordt het herhaald.

Greetz, Margreet Cool
Wubbold

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik moet Dhr. Andriessen gelijk geven.
De overwinnaar schrijft de geschiedenis en dat is in deze serie vwb de 1e WO ook duidelijk merkbaar.
Gisteren was er een figuur aan het woord die over het ontstaan van de oorlog het volgende zei: Tja, als je zo'n groot Duits leger hebt opgebouwd, dan wil je dat toch ook wel eens gebruiken en uittesten en wellicht dat zo de eerste wereldoorlog is begonnen.
Gelukkig zei hij aan het einde van zijn zin nog "wellicht".
Jammer, een gemiste kans op deze manier een belangrijke docu te vullen.
In het boek vond ik e.e.a ook al irritant, maar gelukkig wordt het na WO1 beter, dus nog even volhouden.
Annie

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2007 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

mrs Stan @ 19 Nov 2007 12:47 schreef:
Op dinsdagochtend om 9.40 Nederland 2 wordt het herhaald.

Greetz, Margreet Cool

Hartelijk bedankt Margreet. De vidio is reeds ingesteld.
Groetjes,
Annie
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 20 Nov 2007 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het zo'n tegenvaller die aflevering twee. Ik erger me vooral aan het feit dat er geen échte historici en proffesionals aan het woord komen. Ook had hij veel interessant beeldmateriaal beloofd. Ik heb er weinig van gezien. Jammer, jammer, jammer.

Aflevering twee was veel te globaal. Veel te veel A. Hitler. Nee, dit had wel anders gekund.

Ik had liever gezien dat Mak zelf in gesprek was met iemand en goede vragen stelde (als historici en journalist). Ben dan wel weer benieuwd naar het jaar 1914, maar vrees dat het ook een tegenvaller wordt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: