Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Worl War I cartoons door Mark Bryant

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
David V

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2007 12:49    Onderwerp: Worl War I cartoons door Mark Bryant Reageer met quote

Na de wandeling ter gelegenheid van Canadees weekend en de forum meeting zondag laatst nog even binnengesprongen op de boekenbeurs in Passchendale en dit boek gekocht.
Het deed me terugdenken aan de voordracht, tijdens de forum meeting aan Lange Max, door Dhr. Adriessen, geloof ik, over Wilhelm aan de hand van cartoons.
Het boek is ingedeeld per oorlogsjaar met kort aandacht aan de periode er net voor en er net achter. Een korte inleiding per besproken jaar geeft telkens een algemeen overzicht. De markanste evenementen van het besproken jaar worden daarna telkens op hun beurt kort besproken en geÔllustreerd aan de hand van cartoons. Het mooie er aan is dat de cartoons zowel van de geallieerde als Duitse zijde afkomstig zijn.
Ik heb hier twee cartoons uitgekozen die ik persoonlijk heel mooi vind.
De eerste illustreert hoe de Engelse blokkade aan Duitse aanzien wordt als een fiasco. Het is vooral de stijl die ik hier heel mooi vind, omdat het aanleunt aan het werk van Egon Schiele, wiens werk me boeit.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egon_Schiele

De tweede illustreert, opnieuw vanuit Duitse zijde, hoe men de verhouding zag tussen Amerika enerzijds en Engeland en Frankrijk anderzijds.

Titel World War I cartoons
Auteur: Mark Bryant
Hardcover, 160 p., formaat 31.0 cm x 21.5 cm
ISBN 1 904943 56 X

Gepubliceerde prijs £ 15.99 (Ik kon hem aan een engelse stand kopen voor Ä 18.00 terwijl het wat verder lag aan Ä 29.00, geluk gehad. Met dank ook aan Marnix, wiens beurs ik leeggeschud heb omdat ik weeral eens geen geld op zak had)

David
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
iuvenis ferox

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2007 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig heb ik datzelfde boek op diezelfde markt op dezelfde dag voor dezelfde prijs en bij dezelfde handelaar gekocht. puh
Ik heb het boek nog niet gelezen, maar wel doorgekeken.
Ik vind dat er interessante informatie in te vinden is.
Ook is er genoeg humor in dit boek te vinden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: