Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Cyclisten

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Reiné



Geregistreerd op: 4-11-2006
Berichten: 9798
Woonplaats: Arcen

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 17:53    Onderwerp: Cyclisten Reageer met quote

Tijdens pc opruimwerkzaamheden gevonden




_________________
Did you imagine the final sound as a gun
(Porcupine Tree)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
arneken



Geregistreerd op: 28-6-2007
Berichten: 2606
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

mooie foto's.

wist niet dat men al motoren had in wo1? werden die dan ook gebruikt door de koeriers aan het front of ...?

kan je me daar meer over vertellen?
_________________
Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Reiné



Geregistreerd op: 4-11-2006
Berichten: 9798
Woonplaats: Arcen

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Arne(ken),

Nee jammer genoeg stopt mijn kennis bij de plaatjes. Heel graag roep ik kenners op jouw vraag te beantwoorden..... Cool
_________________
Did you imagine the final sound as a gun
(Porcupine Tree)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Emiel



Geregistreerd op: 22-7-2005
Berichten: 6271

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk!

Hier meer over (vouw)fietsen:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8752
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arneken



Geregistreerd op: 28-6-2007
Berichten: 2606
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

ik wacht even ook al vol spanning en het topic van emiel is alvast heel leerijk !
_________________
Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 7059

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 20:51    Onderwerp: Reageer met quote





2 kaarten uit mijn verzameling.



Peugeot 1914.



Indian 1917.



Motor met zijspan 1914.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier


Geregistreerd op: 4-4-2006
Berichten: 10370
Woonplaats: Wipers (Ieper)

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Raar maar waar en zeker voor mijn leeftijd maar ik vind deze ouwe bakken echt prachtig. Zou ik moeten kiezen tussen een Ducati en de foto's zou ik 1 van de foto's nemen (natuurlijk de moto)

Zeer prachtige foto's R3Slotboom, Pc opruimen heeft geen nadelen. Cool
_________________
"Kennscht mi noch?" ~~~ Who is the real "Fritz Kempf"?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men


FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
arneken



Geregistreerd op: 28-6-2007
Berichten: 2606
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

mooie bijdrage ook van tandorini was zelf ook spontaan aan het zoeken achter modellen uit die tijd. en blijkbaar werden ze dus wel degelijk achter het front gebruikt getuigen ook zijn kaarten.
_________________
Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 8:39    Onderwerp: cyclisten Reageer met quote

1910: Vier karabiniers-wielrijders werden als eerste militairen op stage gestuurd naar de F.N. fabrieken voor oorlogswapens te Herstal (in 1889 ontstaan door de vereniging van de Luikse wapensmeden) om het besturen en het onderhoud van de FN motos (monocilinders) te leren.
In de organisatietabel van de karabinierswielrijderscompagnieën werden twee ‘motocyclisten’ voorzien voor liaison- en koerieropdrachten (estafetten).
Later groeide dit aantal en kreeg de linie-infanterie ook motocyclisten. De estafettediensten werden voornamelijk verzorgd tussen de cavalerie- en artillerie-eenheden en de Generale staf van de compagnieën onderling.

[img]
Wreed accident! (Linie-infanterist)

[/img]
[img][IMG]
Karabiniers-motocyclisten


_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
puck



Geregistreerd op: 13-4-2007
Berichten: 740
Woonplaats: nieuwkoop

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

De bovenste foto is duidelijk een tweecilinder.
Let ook op het totaal ontbreken van vering,das geen pretje op een onverharde weg.[alleen een bladgeveerd zadel]
Deze motorfietsen vergden ook een intensief onderhoud.
Ik weet dat de Engelsen al op triumphs reden .
En de Duitsers ??????
Nog niet op BMW dacht ik , die maakten toen toch alleen vliegtuigmotoren?
Ik meen dat BMW pas vanaf 1917 motorfietsen is gaan produceren.
_________________
"And when the planes and tanks and guns
Have done all that they could do
And the mighty bombs have rained and failed..''
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5804
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Super bijdrage voor je eerste post Petit Belge - Bedankt
prachtige opening ,...meer van dat
welkom hier op het forum
lees Actieve topics ( bovenaan rechts) voor het heet van de naald .

@+
patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 17:48    Onderwerp: Cyclisten Reageer met quote

Nog iets over de 'Cyclisten'

12 juni 1911: Bij de reorganisatie van het Regiment Karabiniers werd het 5e bataljon het “Karabiniers-wielrijders”, door samenvoeging van alle vierde compagnies van de oorspronkelijke bataljons. Dit bataljon zal wat later de enige 8 operationele motos van het Belgische veldleger in zijn rangen tellen.
Aanvankelijk beschikten deze bereden karabiniers over een klein opplooibaar rijwiel dat op de rug kon gedragen worden.
De opleiding was moeilijk en pijnlijk. Binnen de 20 seconden dienden de bewegingen te geschieden: “fiets op de rug, fiets af, fiets ontplooien, fiets op de rug”. Pedalen die in de looppas in de zijde duwden, het zadel tegen het achterhoofd hamerend.
Iets later kwamen daar nog de Hotchkiss mitrailleurgeweren bij die aan de fiets werden vastgemaakt.
Op 15 december 1913 wordt het ex-5de Karabiniersbataljon officieel het ‘Bataljon Karabiniers Cyclisten’.
Op 3 augustus 1914 vertrokken de Cyclisten vanuit Vilvoorde naar de streek van Gembloux bij de Cavaleriedivisie waartoe het behoorde. Een dag later verklaarde Duitsland ons de oorlog.
Vanaf 4 augustus voerde het verkennings- en beveiligingsopdrachten uit aan de Jeker en daarna aan de Gete. Op 12 augustus had het een belangrijke rol in de slag bij Halen. Door deze acties kreeg het van de Duitsers de bijnaam ‘Schwarze Teufel’.
Op 28 januari 1915 werd het 2de Bataljon Karabiniers-Wielrijders gevormd uit eenheden die zich verdienstelijk hadden gemaakt.


FN model 1908










_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2007 16:56    Onderwerp: Reageer met quote


Canadian dispatch rider


Britse MG Corps - Matchless 1000cc 1916 + Vickers MG


Matchless


3th Division
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Reiné



Geregistreerd op: 4-11-2006
Berichten: 9798
Woonplaats: Arcen

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2007 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooi topic geworden, dank allen (m.n. Petit) Cool
_________________
Did you imagine the final sound as a gun
(Porcupine Tree)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2007 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Moet er nog zand zijn? Er ligt hier nog een kleine berg.
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2007 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Goed dan, nog wat cyclistentuig om verder te breien.


De 'Belgica' (met één bovenbuis) model 1898


De aluminium gamel


De opgerolde mantel


Het laatste model vareuse met bajonet model 1889

Zal morgen nog eens in de motodoc neuzen.
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2007 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

De laatste voor vandaag: een Duitse motor, NSU, meer weet ik niet. Info welkom.


_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 6:19    Onderwerp: Reageer met quote


NSU 1904 Vtwin1-800


Brits 1918


Britten in Egypte


Ook Egypte


Nog eens de Matchless


Candadese PM motocycle
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

Brugge Grote Markt 1914. Een Duits benzinedepot. Is de moto Duits of een buitgemaakte Engelse, Franse of Belgische?



Brits 1914


Brits 1914
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
arneken



Geregistreerd op: 28-6-2007
Berichten: 2606
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

heel erg mooie foto's hier.
_________________
Greater love hath no man than this that a man lay down his life for his friends.
Epitaph Lance CPL L.A.C Webb (Lancastershire fusiliers) @kezelberg Millitary Cemetery
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 17:18    Onderwerp: Reageer met quote


Triumph


Dezelfde Triumph


RFC Britse moto - Egypte

Komen na uitpluizen nog een paar. Met dank aan mijn Omahavriend Dan Morton


Indian + Canadese soldaten in 1915


British Signal Dispatch rider - Douglas moto
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 18 Okt 2007 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Geen moto's of fietsen, maar een schilderijtje (origineel) van een geromantisserd tafereel uit de qlag bij Halen. Gewoonlijk zie je dit in zwart-wit op postkaarten, de Belgische karabiniers doen een uitval.


_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2007 6:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bertreft de moto's is't vat voorlopig af.


US Armymotocylcecorps met MG
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2007 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Na de reorganisatie van het leger in 1913, werden er geen plooifietsen meer voorzien (zoals de Belgica). Vanaf dan komen er niet-plooibare fietsen met een achterrem die werkte door de pedalen naar achter te trappen.
De uitrusting en bewapening van een karabinier-wielrijder was identiek aan die van de gewone karabinier en de infanterist, met dit verschil dat de cyclist een cape had i.p.v. een kapotjas. De speciale muts (Shapki) was voorzien van een kinband en een afneembare zonneklep. De cyclisten zijn bewapend met het Mausergeweer model 1889 en niet met het karabijn.

Vanaf september 1914 heeft elke infanteriedivisie één of meer wielrijderscompagnieën (de 3de divisie had er verschillende sinds augustus 1914). Later, toen er een tekort was aan militaire fietsen, werden er burgerrijwielen opgeëist (BSA, Peugeot…). In 1915, toen het leger defensieve posten langs de Yzer had ingenomen, bestelde de legerleiding fietsen bij BSA in Engeland.




Let even op de verschillen vormen van het stuur in onderstaande uitsnit


_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2007 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

...en de cyclisten zonder uniform...

Een frisse duik in zee.

Deze kwam nog uit de kast vallen

Italianen
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Ernst Friedrich
Gast





BerichtGeplaatst: 20 Okt 2007 1:37    Onderwerp: Reageer met quote

Canada had een Canadian Motorcycle Corps, wellicht niet in formele zin maar Canada liet zich erop voorstaan
–wellicht nog meer dan Duitsland en de Verenigde Staten- dat zij wetenschappelijke of in elk geval hoogwaardige
technieken gebruikten. Vandaar dat iedere eenheid over motorfietsen beschikte voor de ordonnansen.
En zij kwamen met iets nieuws:
Armed Motorcycles (Popular Mechanics, 1914)
The merging of machine gun and motorcycle was a Canadian concept that made an appearance early in the war.
It is highly likely that the vehicles never got their "baptism of fire": "an interesting adaptation of the motorcycle to military uses
has been made by employing it as a light artillery vehicle.
The accompanying photograph shows a machine gun mounted
on a sidecar chassis." En daar gaat dit plaatje bij:
http://www.oldmagazinearticles.com/pdf/Motorcycle.pdf

1.
Motorcycle courier, Canadian Signal Corps, 1917.
In the days before portable and reliable radio sets, motorcycle couriers (or 'dispatch riders') were often the fastest way of moving
messages to and from the battlefield, especially when laying telephone or telegraph lines was impossible.
This 1917 painting of a courier with his mechanical mount is by Inglis Sheldon-Williams, an official Canadian war artist.
Note the white over blue badge on this man's arm. When the first motorcycle dispatch riders were introduced, they wore
a blue/white brassard on their arm. The colour combination was used for signal flags, and was distinctive enough help give
dispatch riders priority on the roads.
In 1916 each Canadian division had 16 motorcycle dispatch riders (DR's), and by 1918 this number had grown considerably to
offset increasing security restrictions applied to wireless traffic. Signals DR's wore the winged wheel trade badge on the lower
left sleeve and the famous blue and white band on either the right or both arms. The band was a highly visible marking which
identified their priority

2. The Winged Wheel Patch
National Defence Headquarters is holding a national treasure. It cannot be found in the corporate offices, but in the library.
A rare volume, by Ken Messenger and Max Burns, is tucked away on a shelf, the one and only book on the subject.
The Winged Wheel Patch will not only fascinate you with the adventures of dispatch riders of the First World War and the extraordinary
uses of military motorcycles in the Second World War; it will draw you into another kind of story: A story of a relationship between
man and machine.
Pre-war riders were usually young professionals, as the motorcycle had not yet attained a mass appeal. They rode for the excitement
of it and, not surprisingly, many of them answered the call for dispatch riders in the First World War. Their training consisted mainly
of group rides.
The first contingent of the Canadian Expeditionary Force (CEF) disembarked in England October 3, 1914 accompanied by
nine cars, 275 bicycles and nine motorcycles
.
(By the Second World War, between September 1939 and May 1945, there were approximately 700000 motorcycles produced for
the combined allied effort.)

3. Het Canadian Motorcycle Corps




Harry Crawford was er zo een, member of Canadian Motorcycle Corps. Hij stierf op 14 april 1915, naar men aanvankelijk
verontwaardigd uitriep op 15 jarige leeftijd. Maar hij was toch 18 en student van de University of the Kings College.
“Like an arrow out of the dark and years. I hear the guns on the wind."
The Harry Crawford Memorial Prize wordt nog steeds jaarlijks uitgereikt door een vriend van de familie “in memory of
Harry Crawford, son of Thomas H. and Elizabeth A. Crawford, Gagetown, who died true to his King and his Country.”
Hij ligt overigens begraven in zijn hometown Gagetown



Wie meer over motorcycles in WWI wil weten leze dit artikel dat op het Engelse forum staat van de hand van ‘Centurion’
dd 7 oktober 2007.:

"The importance of the motorcycle in World War One is often overlooked. They were ubiquitous and acquired in huge numbers.
The US government alone between 1915 and the end of 1918 purchased more than 80,000 motorcycles (50,000 from
the Indian Motor Cycle Corporation, 20,000 from Harley Davidson, 1,800 from Cleveland and others from overseas manufacturers,
mainly British)
Harley Davidson also supplied motorbikes to the Canadian army.
Britain used more than 48,000 bikes mainly supplied by BSA, Royal Enfield, Phelon and Moore, Triumph, Douglas
and Clyno with no less than 48 other motor cycle manufacturers.

British motorcycles were also used by Canadian, Australian, Belgian, French, Russian and US forces.
[n]Belgian FN bikes[/b] were used not only by Belgium but also by some Australian units.
Italy, which used some 6,400 motor cycles, put a heavy load on Bianchi and Fiat.
Austro Hungary used bikes made by Austro Daimler, Austro Fiat, Graf und Stift, and Puch.
Germany made nearly exclusive use of NSU motorcycles some of which may also have been supplied to Bulgaria
and Turkey.

Motorbikes were used in a huge variety of roles including: mounted infantry, scouts, patrol and security duties, despatch
and courier duties, very light transport (with sidecars), ammunition carriers, medical supply carriers, casualty evacuation
(with sidecars) and signals.
Motorbike mounted infantry used their motorcycles for transport but fought on foot. The photograph of two Bulgarian
motorcyclists shows that even firing from the pillion of a moving motorcycle was a problematic action, unless perhaps
one was contemplating an assassination.
The action of the Australian solo rider was more worthy of a circus act than a serious military manoeuvre, one winces to think
of the effect of the front wheel hitting a rut or rock whilst he is engaging in this Wild Bill Hickock performance.
American motorcycle mounted infantry were deployed in the 1916 Mexican campaign and France sent a similar unit to
Petrograd.
Motorcycles were used for scouting and patrolling in Belgium and Northern France in 1914 and for patrol work in theatres
where warfare was comparatively open and mobile.
The Australians used motorcycles for this in the Middle East but found that machine gun armed Model T’s could do
a better job, having a longer range and being able to carry fuel and water. Various military police units and others responsible
for security behind the lines used motorcycle patrols throughout the war.

It was in the role of despatch delivery that the motorcycle proved invaluable. Despatch riders were a reasonably quick and
secure means of delivering written orders, reports, maps, aerial photographs, signed authorisations and many other items.
The relatively insecure nature of most forms of electronic communications at the time made this even more important.
Despatch riders would at times have to carry messages through artillery bombardment and enemy fire.
This often involved riding down cratered roads (whose positions were well marked on the maps of the enemy’s artillery),
often having to dismount to lug the bike over or round debris, dead horses or even human bodies.

Towards the end of 1918, as fighting on the Western Front became more fluid, Allied despatch riders could find themselves
behind the German front lines delivering messages to and from units that had broken through. It was probably a motorcycle
despatch rider that rode 12 miles behind the German front line, through a shattered German Army, to tell the advance armoured
cars of the British Tank Corps that the war was over.

Behind the lines despatch riders effectively provided what could be regarded as a military postal service.
Women despatch riders were often used away from the front although some could find themselves under artillery fire.
Even away from the combat zone the speed of delivery that the motorcycle could provide was often vital.
For example getting the photo’s taken by aerial reconnaissance to headquarters as fast as possible, in 1918.
Such jobs were often carried out by some of the first women to serve in the RAF.
The medical services also made use of the motorcycle both as a means to get medical personnel and supplies quickly to
where they were needed and as a means of casualty evacuation.
In the latter role a sidecar was used to carry the patient. This could sometimes been a fairly crude arrangement,
for example the American approach of a stretcher strapped to the top of a standard Harley Davidson side car, however the French
did produce a specially designed, enclosed, sidecar specifically for carrying prone wounded. Evacuation could sometimes
be carried out under fire by both male and female medical staff.
Whilst being used directly as a means of communication the motorcycle also supported the signals operation.
Motorbike mounted linesmen were used to both patrol and maintain military telephone and telegraph networks.
Field telephone lines were sometimes laid by motorcycle combinations from reels mounted on side cars.
Motor cycle combinations carried wireless transmitters.
One interesting aspect of the signals work was the distribution of carrier pigeons. The carrier pigeon was much
used during the First World War (and Blackadder fans may be interested to know that it really was a court martial offence to shoot
a pigeon, albeit probably not a capital one).
However pigeons fly home and it was necessary to continually distribute birds from the lofts to infantry (and tank) units.
This was done by motorcycle using special pigeon carrying packs strapped to the riders’ backs.
The last photos in this article show British and Canadian motorcyclists carrying out this task.

Maar er zitten geen foto’s bij dit artikel en dus heb ik die zelf maar opgezocht.
Allereerst captain W.H.L. Watson. Hij heeft tenslotte een boekje over zijn avonturen geschreven dat nu nog verkrijgbaar is
(zag ik bij Amazon) met deze foto op de voorkant
.
Watson is trouwens ook bekend geworden omdat hij jhalverwege de oorlog overstapt naar het tanks corps.
Bij Bullecourt komt hij het eerst in actie.


Britse rijders van de 3rd south midland mounted brigade. Waar dit is, is niet duidelijk. In elk geval aan het begin van de oorlog,
1914, misschien nog in Engeland.
Hier zijn ze in Senslis, 1914

En in Poperinge, 1914


Amerikanen, in Camp Upton, in 1917 of 1918


Canadesen, maar waar en wanneer ?


De Panne, een Duitse motorfiets?, een NSU ?


Aan het IJzer front
Naar boven
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 20 Okt 2007 5:39    Onderwerp: Reageer met quote

Geweldig van E. Friedrich. Weer een verzorgd artikel van zijn hand. Héél goede topic geworden.
Was ondertussen wat foto's en info aan het verzamelen over het transport en gebruik van postduiven in WOI. Misschien nog iets om een boompje over op te zetten (lees: nieuwe topic).
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1587
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2007 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

hier nog een belgische cyclist

_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2007 8:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is een Duits merk en een mototype uit 1914. Ik weet helaas niet of ze in het Duitse leger in gebruik waren.


Megalo - 1914 - 5 cylinder
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
petit belge



Geregistreerd op: 15-10-2007
Berichten: 135
Woonplaats: Bredene

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2007 18:09    Onderwerp: Reageer met quote


Engelse moto ergens in Vlaanderen 1914


Nogmaals de Matchless
_________________
Aaaah! Les vaillants petits belges.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group