Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De laatsten..

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 19:00    Onderwerp: De laatsten.. Reageer met quote

Zoals we anno nu met pijn in het hart aan het wachten zijn tot de allerlaatste oudstrijders van '14-'18 ons gaan ontvallen, zo zal men in de jaren '50 van de vorige eeuw gewacht hebben tot de laatste veteraan van 1870-71 het moede hoofd zou neerleggen. Naar verluidt was dit (aan Franse zijde) Thomas Guillome Troubat, die in 1954 op 103-jarige leeftijd de laatste adem uitblies. De laatste Duitser de heeft meegevochten was Karl GlŲckner, die een jaar eerder met 107(!) jaar de pijp aan Maarten gaf en op onderstaande foto op zijn laatste verjaardag nog vrolijk een sigaartje opsteekt! Cool

En hieronder een foto uit 1937 van een onbekende Franse veteraan uit zowel 1870-71 als 1914-18. Heeft iets ontroerends, als een anachronisme, terwijl hij het zelf weet..

De foto's komen van de prachtige Franse site http://dersdesders.free.fr/index.html, waarop nauwkeurig het aantal nog levende veteranen van verschillende oorlogen, maar met name "De Groote Krijg" wordt bijgehouden. Tot slot nog een geweldige foto van Robert Meier, ťťn van de laatste Duitse veteranen uit WOI, dit jaar helaas op 109-jarige leeftijd overleden. Kort voor zijn dood had hij nog een historische ontmoeting met de oudste Britse veteraan Henry Allingham, die toen 110 jaar oud was. Ik heb me werkelijk tranen gelachen om deze foto, wat een prachtkerel!

Wat ik met dit topic wil weet ik niet helemaal, misschien de aandacht vestigen op de aandacht vestigen op het staartje van een generatie die 90 jaar geleden al geknakt was en nu bijna verdwenen is. Suggesties zijn welkom, aanvullingen trouwens ook. Misschien een idee om hier biografieen te verzamelen van "les derniers"?

Gr P
Roma

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige en ontroerende post Pegoud, waarvoor dank.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2007 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer mooie bijdrage Pegoud, ze verdienen hun rust na zoveel jaren vechten. Ook ik heb kunnen lachen om die laatste. Bedankt Pegoud! Wink

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Personen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: