Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Overwinningen 29 en 30 op 5 feb. 1918 van Heinrich Bongartz

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pietoe71

BerichtGeplaatst: 21 Aug 2007 20:58    Onderwerp: Overwinningen 29 en 30 op 5 feb. 1918 van Heinrich Bongartz Reageer met quote

Volgens enkele bronnen, schoot Heinrich Bongartz op 5 februari om 15:43 uur R.P. Pohlmann and Roy Ireland (DH4,A7865, 25 SQN RFC) neer. Oudenburg, bij Oostende zou de plaats van de crash geweest zijn. Het werd de 30ste overwinning van Bongartz.

Maar: de plaats van overwinning 29 zou Thielt (Tielt) geweest zijn, op dezelfde dag, slechts 3 minuten eerder, maar wel 40 km. van Oudenburg.

Van familie van Reginald Peel Pohlmann kreeg ik een portretfoto van R.P. Pohlmann, met op de achterkant zijn oorspronkelijke begraafplaats: Caneghem (Thielt).

Nog meer: Volgens de geschiedenis van 25 SQN, was het doelwit van die dag Deinze-Station, 15 km. van Tielt en Kanegem.

Dus: kan het zijn dat de lokatie van de crash van R.P. Pohlman en R. Ireland (overwinnning 30 van Bongartz) niet Oudenburg was, maar wel Kanegem?

Wie lost het mysterie op?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pietoe71

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 8:17    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, Niet Kanegem, maar blijkbaar Egem.
Naar boven
Pietoe71

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2007 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Zou dus inderdaad Kanegem of Egem geweest zijn. Ik bundelde al mijn informatie omtrent dit dossier, correspondentie met familie van de piloot. foto's e.d. Wie geďnteresseerd is, geef gerust een seintje.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2008 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand hier al wat info over gevonden?

Gr P
Pietoe71

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2008 6:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik wat meer tijd heb zet ik even op een rijtje wat ik tot nu toe heb aan puzzelstukjes, ook voor de mensen op het forum van Tielt en omgeving die momenteel bezig zouden zijn met het onderwerp.
Naar boven
alex vandecasteele

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2009 17:23    Onderwerp: Bongartz - 5 februari 1918 Reageer met quote

Ik lees in het boek 'Toen de Duischers binnen het dorp kwamen ... Snelleghem 1914-1918' dat er op 5 feb 1918 een Duits piloot opsteeg om een geallieerd vliegtuig te achtervolgen. Boven Jabbeke kwam het tot een luchtgevecht waarbij de Duitser overwinnaar was. De Engelsen .....

Heeft dit iets te maken met Heinrich Bongartz ? Wie was dan die Duitser en wie waren de Engelsen, die, volgens het boek, een noodlanding maakten en hun vliegtuig in brand staken ? Jabbeke en Oudenburg palen immers aan mekaar
Naar boven
Pietoe71

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2009 18:35    Onderwerp: Jabbeke-Snellegem Reageer met quote

Daar zal Johan vast ŕlles over weten ;-)
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Pohlmann en Ireland inderdaad begraven te Egem op de Duitse begraafplaats. Op 7/2/1918 overgebracht van Hooglede.

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
alex vandecasteele

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2013 19:48    Onderwerp: Reageer met quote

Intussen blijft mijn vraag van 22 juni 2009 nog steeds onbeantwoord.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: