Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgische wetgeving aangaande 'Wapens voor wapenrekken'

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ZEN.45

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 15:45    Onderwerp: Belgische wetgeving aangaande 'Wapens voor wapenrekken' Reageer met quote

Vandaag is in het Belgisch Staatsblad de nieuwe lijst van ‘Wapens voor wapenrekken’ verschenen en is dus nu van toepassing.
Deze wapens zijn nu vrij verkrijgbaar (dwz. zonder vergunning / zonder registratie / zonder onklaar maken). De aanschaf van
munitie (en dus ook het schieten) blijven wèl vergunningsplichtig.

Je kan ze hier raadplegen:
http://www.unact.be/nl/pdf/BS02082007.pdf

... ik moet even een paar een bestellingen plaatsen.
geluveld

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

nu wil ik niet negatief klinken,
maar ik vind het maar smerig dat ze nu pas de wet op wapens voor wapenrekken aanpassen.

die aanpassing zat er al een hele tijd aan te komen (ik wist er een dikke 2 maand geleden al van),
maar ze hebben het toch goed kunnen stilhouden tot de amnestie periode is afgelopen, en tamelijk veel van de 'nieuwe' wapens voor wapenrekken zijn ingeleverd.

als daar zijn de Lee Enfields Nr4 MK I, II, ...
De K98k
Mas 36

Ben natuurlijk heel blij dat deze wapens nu uit de illegaliteit gehaald worden (want er zijn er nog wel wat in omloop)
maar jammer dat ze er nog zoveel in handen hebben gekregen om te vernietigen.

anyway,
dikke chapeau en thumbs up voor de politiekers,
dit is nu wel eens werk waar een verzamelaar iets aan heeft!!!

een dikke merci
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ZEN.45

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

geluveld,
Je hebt absoluut gelijk. Het akkoord van Justitie dateert al van MAART 2007. Ik was al ruim 4 maanden regelmatig het Staatsblad aan het consulteren. Anderzijds moet je het maar van de positieve kant bekijken; en werd al meer dan 15 jaar regelmatig beloofd om deze lijst te herbekijken. Eindelijk is er ook echt iets gedaan.
ZEN.45

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vermoed dat mijn eerdere post tot misverstanden zou kunnen leiden, daarom nog even samenvatten:

Het bezit/aanschaf van volgende wapens is (in België) vrij:

Historische wapens waarvan het model of het brevet dateert van vóór 1890 en de vervaardiging van vóór 1945
EN Alle wapens in de lijst van 1991 http://users.swing.be/sw017995/liste.htm (ik vind hem alleen in het frans)
EN Alle wapens in de lijst van vandaag http://www.unact.be/nl/pdf/BS02082007.pdf
EN alle wapens die onklaar zijn gemaakt bij de Proefbank van Luik puke
geert

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2007 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

dus grendelgeweren van voor 1946, al dan niet onklaar zijn nu plots toegelaten voor wapenrekken? Of heb ik het mis?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ZEN.45

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2007 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Geert,
Quote:
dus grendelgeweren van voor 1946, al dan niet onklaar zijn nu plots toegelaten voor wapenrekken? Of heb ik het mis?

Grendelgeweren van voor 1945 zijn vrij als ...
het model/brevet dateert van voor 1890
OF als ze in de lijst van 1991 staan
OF als ze in de lijst van 2007 staan

In de lijsten van 1991 & 2007 staan niet alleen grendelgeweren, ook revolvers, pistolen en (nu ook) enkele semi-automatische geweren.

Alle vuurwapens (niet alleen grendelgeweren) zijn vrij als ze onklaar gemaakt zijn door de Proefbank van Luik.
etappe gent

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2007 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Er is nog een aanvulling op de lijst van 91 waar enkele wapens op staan. ( niet veel)

Ik kreeg een kopie, van het KB, maar dien eens te zoeken.

Als ik het vind, post ik ze. Mogelijks ligt het op mijn werk.
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2007 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond alleen de omzendbrief van de minister van Binnenlandse zaken.

De omzendbrief gaat over het KB van 19 januari 1995 .

In dat KB staat dat er enkele geweren bij de lijst van 91 gevoegd moeten worden.

-Mauser 98 ; karabijn 98,98a & b;model 98 & 98/17 en 98/18 )
-Infanteriegweer en Kavaleriekarabijn Lee enfield ( mod 1895/99 MK1 &MK1* ; 1896 MK1 & MK1* in kaliber .303)
-SMLE ( 1902 MK1,1*,2,2* en 1907 MK1**,2**,33* ,4 in caliber .303)

Het is dus de gekende lijst waarbij enige tijd geleden de 14-18 SMLE vrij werden.

Ik vermoed met het KB van 91 , 95 en huidige aanpassing, dat de lijst compleet is.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2007 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Oh Belgie
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 7:15    Onderwerp: Reageer met quote

vanmorgen op de radio:

verzamelaars geven de Staat onder hun voeten en klagen dat er duizenden wapens onterecht vernietigd zijn.

Ik ben hiermee ook wel akkoord (zie mijn eerste post in dit topic)
maar moet er ook bijzeggen dat deze verzamelaars beter hun grieven enkel in onderlinge kring hadden besproken.

Want nu is er in het nieuws ook al weer gezegd dat in de strenge nieuwe wapenwet een uitzondering is voor historische, werkende wapens... Ze zeggen er ook wel bij dat je om te vuren ermee, wel een vergunnin nodig hebt...
Maar iemand die zich niet in de wapenkringen begeeft, kent de huidige wetgeving niet, en weet niet (en dat wordt er NIET bijgezegd in het nieuws) dat je het wapen WEL mag bezitten, maar GEEN bijpassende actieve munities.
Ook wordt er nergens vernoemd dat je om dergelijke wapens voor wapenrekken (term wordt ook NIET gebruikt op de radio) MOET 18 jaar zijn.
(en voor diegenen die die wet willen zien met de voeten getreden worden: op Ursel wordt er nogal veel verkocht aan minderjarigen. Vooral US WW2 wapens (garand, M1, ...) worden aan -18jarigen verkocht om ze als reenactor te gebruiken...

En nu weet ook het brede publiek dat als je een wapen wilt zonder vergunning, je enkel maar naar een wapenbeurs moet gaan en je die dingen daar zo kunt kopen...

Het is een goed initiatief van de regering om deze lacune in de wet op te lossen en ervoor te zorgen dat de historische wapens die in omloop zijn (en dat zijn er nog héél wat) vrij zijn, en nu kunnen gered worden.
Jammer dat enkelen het nodig vinden om hun grieven openbaar te maken, en daarmee de regering/bevoegde instantie voor deze wet wat zitten je jennen met openlijke kritiek...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
derwisj

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me af hoeveel historisch waardevolle wapens er ondertussen vernietigd zijn...
pascal
ZEN.45

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Tijd voor nog eens een belgenmop ...

Men is tot de constatatie gekomen dat de nieuwe lijst van ‘wapens voor wapenrekken’ die op 02/08/07 in het Staatsblad is gepubliceerd niet de juiste is !!! Embarassed

Een ambtenaar is er in geslaagd om een voorlopige ontwerplijst waaraan nadien nog wijzigingen en correcties zijn aangebracht te laten publiceren. In de gepubliceerde lijst (die nu kracht van wet heeft) staan dus een aantal fouten zoals verkeerde spelling van een aantal fabrikanten, onbestaande kalibers en zelf enkele volautomatische machinepistolen die men liever niet in de vrije handel ziet.

Op ‘justitie’ zijn ze zich nu het hoofd aan het breken om te zien hoe ze dit kunnen oplossen zonder al te veel gezichtsverlies en juridische problemen.
KHUKRI

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Confused Yvonne blik Mad Sad puke speechless
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant lijstje, die 2007-versie.

De Mauser C/96 in 7,63 Mauser is vrij en de DWM luger, model 1900 in 7,65 parabellum (met bladveer als hoofdveer, in plaats van de latere schroefveer) ook.

Vooral omdat tot ca. 1957 de 7,63mm Mauser patroon een van de krachtigste pistoolpatronen ter wereld was.

En omdat inderdaad de C/96 ook als reihenfeuer/schnellfeuer volautomaat is geleverd....Had die ambtenaar de WiKi maar gelezen (of even gebeld).
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

ze gaan hier nooit weten wat ze willen steeds veranderen en dat leid tot ..............miserie
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: