Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

wie o wie kan mij helpen (Tannenberg)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
koos24

BerichtGeplaatst: 27 Aug 2007 15:08    Onderwerp: wie o wie kan mij helpen (Tannenberg) Reageer met quote

Ik wil in 2008 de slag om Tannenberg + omgeving bezoeken. Ben al wel eerder in Polen geweest in die streek omdat ik de Wolfschanze heb bezocht dus dat is het probleem niet.

Mijn vragen zijn de volgende Rolling Eyes

* Is iemand van het forum wel eens die kant op geweest

* Wie weet een goed reisgids om de slag om Tannenberg te bereizen

Bij voorbaat mijn hartelijke dank Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2007 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Augustus veertien, van Alexander Solzjenitsyn heb je inmiddels gelezen? Zo niet, lees het dan alsnog, raad ik je aan. De reisgids die ik hieronder noem, veronderstelt trouwens ook min of meer dat je dit boek hebt gelezen.

http://www.tannenberg1914.de/3_tannb/res.htm
Dat is denkelijk de mooiste site.

John Sweetman, Tannenberg 1914, 2002( Cassell&Co)
Alan Clark, The eastern front 1914-18, 1971/1999 (Windrush Press)
Karl-Bernhard Müller, Militärgeschichtlicher Reiseführer Tannenberg, 2000 (Mittler)
Bernard Crochet, Tannenberg 26-29 Août 1914, 2001 (Ysec)
Waren de vier boeken die ik bij me had. De derde is een reisgids in engere zin.
En je zal een kaart (nodig) hebben met de oude Duitse en de nieuwe Poolse namen.
Als je de diepte in wil, zou je NOL kunnen vragen. Ik meen dat hij regimentsgeschichten hanteert om zich in het veld te kunnen oriënteren.

De bibliothecaris van Olsztyn (=Allenstein) was ook zeer behulpzaam (vooral toen ik ook belangstelling toonde voor de bijzondere geschiedenis van land en volk van Mazurië). Overigens is dit ook een prettige verblijfplaats. Olsztynek (=Hohenstein) ligt wel iets gunstiger voor rondritten, maar is een nietig plaatsje.
De plaats van het Tannenberg-Reichsehrenmal (of Hindenburg Denkmal) is wel terug te vinden (de vlakte is onbebouwd) maar vrijwel alle sporen zijn uitgewist, even buiten Olsztynek.
Overigens De Slag bij Tannenberg is niet één slag, maar dat zie je gauw genoeg als je je gaat verdiepen. Skottau, Mühlen, Lahna en zo meer zijn allemaal plaatsen in de ‘slag bij Tannenberg in ruimere zin’. De slag bij Tannenberg in engere zin’ vindt plaats in de lalatste week van augustus. De restanten van Samsonovs tweede leger worden ingesloten en in e pan gehakt. Het slagveld lag oostelijk van de noord-zuid spoorlijin van Olsztynek (Hohenstein) naar Nidzica (Neidenburg) en ten noorden van de oost-west spoorlijn van Nidzica naar Muszaki (Muschaken). Zuid-oostelijk van Waplewo. Het hoofdkwartier zat in Frogenau, nu Frygnowo.
De gedenksteen voor de tragische Samsonov die zich dood schaamde, is een visite waard.
In september gaat de strijd door in het merengebied, met het leger onder leiding van Rennenkampf. Daarvan zijn nog minder sporen te volgen. Het was tenslotte daar toen een bewegingsoorlog.

Wees erop bedacht dat de Polen zelf geen belangstelling hebben voor deze 'Duitse' geschiedenis; je treft nauwelijks een 'VVV' waar iemand je de weg wijst.
Het ergst is dat er ook nauwelijks iets te zien is. Er zijn graven en begraafplaatsen, maar geen in het oog springende monumenten of musea. De route langs de begraafplaatsen is evenwel onder deze omstandigheden de meest aan te raden route: daar liggen de punten waar deze geschiedenis zich ontknoopte.

PS Ben je ook in 'Mauernwald' geweest, het hoofdkwartier van Paulus en Guderian ? Niet ver van de Wolfsschanze. Dan is er nog 'Hochwald', een complex kleiner in omvang als hoofdkwartier van Himmler, en 'Rominter Heide' voor Göring.

PS2 Tannenberg was in 1410 ook al het strijdtoneel geweest, voor een der belangrijkste slagen uit de Middeleeuwen. De Polen zijn er nog steeds trots op en je vindt er grootschalige gedenktekenen. De Polen noemen het de slag bij Grunwald! Tannenberg ligt daar vlakbij maar heet nu Stebark. Tussen deze dorpen bevindt zich het grote monument voor 1410.
Naar boven
koos24

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2007 6:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor je tips Smile
Ik ga een van de reisgidsen bestellen en aan de hand daarvan bepalen of het voor mij een interessante bestemming is.
Jammer dat er zo weinig musea zijn.

Ben in 'Mauernwald' geweest, een tip die ik bij de Wolfschanze kreeg en nog bij een sluizencomplex uit het 3e rijk.

Ik heb toen een hele reis in die hoek gemaakt
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10350&highlight=
Foto''s staan verspreid door de draad.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 28 Aug 2007 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien heb je hier nog wat aan:
http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/13159247/
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: