Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

1917-2007, 90 years Battle of Passchendaele.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Piron

BerichtGeplaatst: 19 Jul 2007 21:28    Onderwerp: 1917-2007, 90 years Battle of Passchendaele. Reageer met quote

Zonnig dagen, vakantie aan de belgische, pardon, vlaamse kust. Mijn vrouw krijgt schoonmoeder en schoonzus over de vloer, dat maakt in totaal 3 vrouwen en 3 baby's/peuters of met andere woorden too much to handle!

Een ideaal moment om een halfuurtje verder wat verstrooing te zoeken in de Westhoek. Het doel was strikt bepaald: de tentoonstellingen in Passendale ter gelegenheid van 90 jaar 'Battle of Passchendaele' (persoonlijk hou ik meer van het neutralere '3e slag bij Ieper' dan het zo emotioneel geladen 'Passendale').

Voor meer info over het herdenkingsprogramma, het is immers veel meer dan enkel de tentoonstellingen, zie http://www.passchendaele.be/downloads/HerdenkingBrochureV3_2007Ned.pdf

* Startpunt: Memorial Museum Passchendaele 1917 te Zonnebeke. (http://www.passchendaele.be/)
Tentoonstellling: THE ROAD TO PASSCHENDAELE: Opgravingen op een oude spoorweg.

De permanente tentoonstelling van het museum is een afwisseling van traditionele displays (wapens, uniformen,...) met interactieve elementen (film, geluid,...). Wellicht weinig verrassingen voor een wo1 amateur met wat lectuur achter de kiezen, maar toch ook weer niet saai. Blikvanger is een gereconstrueerde dugout met verbandpost, hoofdkwartier, slaapplaatsen,... Volgens mij echter net iets te 'proper' om echt sfeer op te roepen. Wellicht schrikt het de meeste bezoekers af om in het halfduister kniediep in de modder rond te kruipen in te smalle en te lage gangen, temidden van ratten, luizen en ander ongedierte, met op de achtergrond het geluid van kermende gewonden, ratelende machinegeweren en granaatinslagen die de steunbalken doen kraken, maar de mooie geborstelde gangen van 2m30 hoogte betimmerd met gezaagde planken en uitgekiende sfeerverlichting deed het toch net niet.

De tijdelijke tentoonstelling, het eigenlijke doel van mijn bezoek bestaat uit een diorama van australische troepen die aan de bewuste spoorweg Ieper-Roeselare werken en een ruimte met displays van de opgegraven relicten naar aanleiding van het archeologisch onderzoek. Een derde kamer, waarvan het mij eigenlijk niet duidelijk was of het nu permanent was of niet toont een schaalmodel van een dugout en door wo1 geÔnspireerde kunst. Afsluitend en voor mij het hoogtepunt van dit museumbezoek was een videofilm over het werk van de Australische oorlogsfotograaf James Francis "Frank" Hurley.

* Volgende stap: Tyne Cot Cemetery,
Tentoonstelling: TYNE COTE CEMETERY: Een eeuwige dodenwake.
Kleinschalige tentoonstelling in het relatief nieuwe bezoekerscentrum van Tyne Cot Cemetery. Allereerst natuurlijk het verplichte nummertje met de geschiedenis van de slag. Vooral interessant is echter de display met originele (laatste) brieven, overlijdingsmeldingen,... van enkele geselecteerde individuen. De handgeschreven brieven van het genre 'Dear mother,...' doen mij meer dan de duizenden abstracte witte zerken op de eigenlijke begraafplaats. Het panorama dat je hebt over de omgeving laat je ook stilstaan bij de eigenlijk korte afstanden die zovele levens kostten.

* Derde tentoonstelling, in de Oude Kaasmakerij. (eigenlijk een kaasmuseum)
A DESCENT INTO HELL: De Nieuw-Zeelanders in Passendale.
Eveneens geen uitgebreide tentoonstelling, maar wel van hoge kwaliteit, met een aantal infopanelen, displays en een video, uiteraard over de rol van de Nieuw Zeelanders. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er wat snel over heen ben gegaan want de gedachte aan een fris pintje en een portie Passendale kaas begon mij te overmannen. De tentoonstelling is gratis (een bezoek aan het kaasmuseum is wel te betalen) en de innerlijk mens kan er uitstekend gesterkt worden. Ideaal dus om rond de middag mee te pikken.

* Varlet Farm; NAVAL DIVISION & IRON HARVEST: Het verhaal van een hoeve op het slagveld.
Hier eigenlijk 2 tentoonstellingen onder het dak van de Varlet Farm, een boerderij met zelf ook een turbulent wo1 verleden, die overgeschakeld is op toeristische activiteiten (bed and breakfast). Lijkt mij trouwens een schitterende uitvalsbasis voor diegenen die een paar dagen voor Ieper en omstreken willen uittrekken. (www.varletfarm.com). 1 ruimte belicht de erfenis waarmee de streek nog dagelijks mee geconfronteerd wordt: oorlogsrelicten van alle soorten waarvan er vele zijn tentoongesteld. Extra aandacht aan gevonden munitie en de rol van DOVO hierin. De tweede ruimte vond ik interressanter: de rol van Naval Division in de 3e slag van Ieper. Vooral aan de hand van panelen (maar 2 'poppen': ťťn in het uniform van 1914, zie de verdediging van Antwerpen, en ťťn in het uniform van 1917). Het verhaal van een unieke divisie, die ondanks het feit dat ze maar een marginaal perecentage van de Royal Navy uitmaakten, toch het overgrote deel van de slachtoffers in wo1 van diezelfde Royal Navy telden.

Hierna korte tussenstop bij het Passchendaele New British cemetery en het canadese Passchendaele Memorial. Vooral de afstand over de kaarsrechte weg tussen het memorial en de kerk van Passendale stemt tot nadenken. Een paar honderd meter, meer niet, maar zo bloedige meters.

* Passendale-kerk
In de programma brochure stond dit aangekondigd als KNOWN UNTO GOD: De doden van Passendale. Een tweeledige tentoonstelling: 1 over de behandeling van de gesneuvelden die vandaag nog worden opgegraven, de andere over het werk van de Commonwealth War Graves Commission. Ter plaatse aangekomen heb ik echter een heel andere tentoonstelling aangetroffen. Mjn fout of gewoon misgeprogrammeerd, wie zal het zeggen. Niet getreurd echter, voor mij was dit het hoogtepunt van de dag. De tentoonstelling toont een dertigtal beelden van de fotograaf Michael St Maur Sheil over de transformatie van het gruwelijke verleden tot het landschap van nu met echter blijvende littekens. Begeleid door treffende historische citaten, in de serene omgeving van een lege kerk (alhoewel ik niet gelovig ben) deden die beelden mij echt iets. Ik heb dan ook de bijhorende publicatie: Fields of Battle: Flanders 1917 met de foto's van Sheil meteen aangeschaft. De impact van het boek is weliswaar niet hetzelfde als de grootformaat prints, maar toch.

Eťn tentoonstelling heb ik wegens tijdsgebrek moeten missen: Passendale-dorp; LEGACY OF VALOUR: De Canadezen in Passendale, over uiteraard de rol van de Canadezen.
Een andere tentoonstelling lag iets buiten mijn doelgebied Passendale e n mijn tijdslimiet, namelijk: Mesen-Wijtschate; ZERO HOUR: De Mijnenslag bij Mesen-Wijtschate.

Conclusie en bemerkingen:
- Kleinschalige, maar zeer kwalitatieve tentoonstellingen.
- De tijdelijke tentoonstellingen zijn allemaal gratis. Enkel voor de vaste tentoonstellinge van het Memorial Museum Passchendaele 1917 is 5Ä te betalen.
- Als je je beperkt tot de tentoonstellingen zijn ze best op 1 dag te doen, ik denk zelfs dat dit moet lukken met de fiets.
- Tussendoor toch even het landschap in je opnemen. Een battlefield guide met wat kaartjes zijn dan handig.
- Vooral de geallieerde zijde wordt belicht, over de Duitsers nagenoeg geen woord. Een gemiste kans als je het mij vraagt.
- Tip: Ik heb een weekdag uitgepikt, lag het daaraan, ik weet het niet, maar ik ben nagenoeg niemand tegengekomen. Dus geen busladingen joelende britse tieners voor mij ditmaal. Tyne Cot was het 'drukste' met zo'n 20-tal bezoekers. Bij Varlet Farm en de kerk van Passendale was ik zelfs alleen.
- Tip: Weerbericht volgen. Misschien niet historisch correct, maar het is zoveel aangenamer met een blauwe hemel en een stralende zon. De vergezichten worden er ook alleen maar beter op.
- Tip: Voorbereidende, eerder algemene, lectuur:
Het gloednieuwe 'Passendale, Slagveld van Wereldoorlog I' van Peter Barton.
Eťn van Major and Mrs Holt's 'Battlefield Guides' over Ieper.
'Krieg' van forumlid Richard Heijster (net alsof forumlid zijn de grootste prestatie van Richard is) Over de grafkuil van het Duitse leger die Ieper heet.
'They called it Passchendaele' van Lyn Mc Donald mag natuurlijk ook niet ontbreken. (of Passendale 1917 voor de vertaling)
En tenslotte geef ik het nieuwe boek van Koen Koch: De derde slag van Ieper 1917 het voordeel van de twijfel. Ik ben er nog maar net aan begonnen.

Tot uw dienst,

Piron.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: