Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Foto's - Verdun

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2006 21:18    Onderwerp: Foto's - Verdun Reageer met quote

Een tijd terug ben ik bezig geweest met een aantal topics over foto's die vaak in relatie worden gebracht met Verdun:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2546
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2520
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3209
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2657
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2609
Veel van dat ik er af en toe met mijn analyses goed naast zat leverde dit tot nu toe niet op. Wink
In het archief in MŁnchen kwam ik de onderstaande ook bekende foto tegen. Het negatief van deze foto bevindt zich in het archief en er staat bij vermeld dat deze foto is genomen op de cote 304.

Deze foto is genomen bij het Vaux-Kreuz in 1918 en maakt onderdeel uit van een serie die gemaakt is door I.R. 31. Een uiterst uitgebreidde zeer indrukwekkende serie.

Boeken of publicaties die de juiste foto's bij een onderwerp gebruiken hebben zeker meerwaarde. Het tegenovergestelde is vreselijk. Als mensen nog meer voorbeelden van bekende foto's hebben met verklaring of deze wel of niet bij Verdun is gemaakt...graag.
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2006 23:39    Onderwerp: Verdun Canon Reageer met quote

Verdun in Canonieke Foto's ?

Quote:
Boeken of publicaties die de juiste foto's bij een onderwerp gebruiken hebben zeker meerwaarde. Het tegenovergestelde is vreselijk.
[/quote]

Zeker, je hebt gelijk. Zeker als het uit gemakzucht en onzorgvuldigheid is heeft het iets neerbuigends jegens de (argeloze, althans niet-ingewijde) lezer.

Maar dit topic vind ik ook om een ander gezichtspunt interessant. Welke foto's behoren nu tot de Verdun-canon. Ja, nee de klemtoon ligt op de eerste lettergreep. Zo'n canon wordt vastgesteld door deskundigen, want een echte canon heeft gezag.
Eerder werd door de users/creators van dit forum een fictie- en nonfictie canon gemaakt van de boeken die deze oorlog werkelijk treffen, in het hart raken.
Juist in deze tijd (nou ja) is de uitdrukking in beeld directer, indrukwekkender dan een lijstje boeken, al was het maar dat je d'r wel even mee bezig bent om zo'n lijstje af te werken, en er vast van alles tussen komt en zo meer.
Zo kwam ik er ook op om Le Figaro te introduceren. Jouw Verdun soldaat Deel 2 staat er ook in, nog meer gedramatiseerd tot een vergroting van hoofd en borst. Maar ook de (dodelijk) getroffen soldaat van Leo Lasko uit de documentaire van 1928 (met de juiste verantwoording) en een beeld uit de Great War door de BBC uit 2002 (ook correct verantwoord).
Als alles bijeengenomen de fotoís van deze 120 paginaís tellende special de canonieke essentie weer moeten geven, dan is dat het beeld van kleine groepjes doffe, geteisterde soldaten of zwervers, mijnwerkers in een geperverteerde, halfondergrondse, apocalyptische setting. En dan te bedenken dat we hier nu kijkend naar die fotoís niets ruiken, niets horen van wat daar gaande was. Alsof het onbestaanbaar is, helemaal niets met ons te maken heeft.

Wie ? Wat zou er van hem geworden zijn ? Senegalees, Verdun.

PS Die laatste foto met handgranaat in de achterzwaai, lijkt mij geposeerd. wat denk jij ?
Naar boven
Der_Feldgraue

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2006 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

He has got an english helmet but a french rifle. Maybe US?
Tom

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2006 16:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik neem aan dat je met Verdun-canon bedoelt de foto's die het onderwerp Verdun typeren en daardoor door velen worden aangehaald in boeken etc.?

Door de indruk die vele foto's maken die vaak in relatie worden gebracht met Verdun, wil ik er meer van weten. Daarom ben ik die topics in de eerste plaats begonnen. Daarnaast om de al eerder aangehaalde reden van fout gebruikte foto's.

De laatste foto zou goed in scene gezet kunnen zijn idd. Ik heb meer foto's van deze serie gezien in het archief en die waren minstens even indrukwekkend. Dit regiment heeft werkelijk een prachtige serie foto's achtergelaten van het front maar ook daarachter wat even belangrijk is. De aangehaalde foto is van deze serie een zeer bekende.

About the French soldier. At first site I also thought it was an Brody but I think the Senegalese soldier has a smal head and an Adrian Helmet Wink For what I can see, he is only wearing French stuff.
Very impressive photo by the way, thanks. If anyone has more info on this one...
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 18 Jul 2006 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Wij kunnen het ons al niet meer voorstellen. Nem mijn eigen kinderen, 18 en 21 inmiddels. Maar tone ze jonger waren verzeilden ze met ons in Ieper, Vimy Ridge, New Founland en zo meer. Begraafplaatsen, monumenten, een ondergrondse gang met roestige spullen uit een ver verleden.
Zij vonden het vreselijk moeilijk om een verband te leggen tussen het plechtstatige van die begraafplaatsen, zo'n Vimy monument of het Caribou standbeeld enerzijds en onze ontzetting over het vertelde, gelezen verhaal van wat er werkelijk plaats gegrepen had. De foto's van mensen, waarvan jijzelf zulke mooie voorbeelden gaf, vormen de verbindende schakel.
Daarom ben ik het ook zeer eens met je dat die foto's echt moeten zijn, maar bovenal ook de essentie raken. Vandaar dat ik het begrip 'canon' even leende.
Ik kan aan jou en een aantal confreres die weten waarover het in Verdun ging, vragen wat nu de tien of vijftien foto's zijn die dat "Ze komen er niet langs" weergeven. Nee, ik vraag je zoiets nu niet, maar het is wel een vraag voor historici (amateurs of niet).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: