Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
psycho_groupie
Geregistreerd op: 7-9-2005 Berichten: 447 Woonplaats: Veeningen
|
Geplaatst: 24 Jun 2006 18:27 Onderwerp: |
|
|
Is het een Albatros C3? _________________ This is one dull text for men, one useless text for mankind |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 25 Jun 2006 15:31 Onderwerp: |
|
|
Ehh nee,..
Verre van. ter informatie met een C-type duidde de Duitse luchtmacht overigens altijd twee zitters aan mét bewapening....
Groet, Nico en volgende keer meer succes. |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 26 Jun 2006 20:56 Onderwerp: |
|
|
Doet me denken aan een Fokker BII of DII moeilijk te zeggen... Staartstuk is niet te zien, middendrager van bovenvleugel komt niet overeen,... _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 27 Jun 2006 7:33 Onderwerp: |
|
|
Nee,
Geen Fokker BII of DII. Opvallende verschillen t.o.v. dit type. Bij deze Fokker stond de bovenvleugel in een verdere positie naar voren dan de ondervleugel. Landingsgestel was ook anders van opbouw. En de bult achter de motor vindt men ook niet bij deze types. Kleine hint: deze fabrikant is beter bekend van zijn veel grotere toestellen.
Groet, nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 02 Jul 2006 14:11 Onderwerp: |
|
|
Gotha LD 5
 |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 02 Jul 2006 21:26 Onderwerp: |
|
|
Geheel en al goed!
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 02 Jul 2006 22:22 Onderwerp: |
|
|
Voor de liefhebbers, om niets. Er zijn geen prijzen.
Ik zet er maar gelijk twee op aangezien ik deze tegen kwam ergens op internet, het eenmotorige tweedekkertje zonder identificatie.
Daar gaat ie dan.
Foto 1:
Foto 2:
Het enige wat ik weggeef is USA, anders is het bijna niet te doen...
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 05 Jul 2006 21:33 Onderwerp: |
|
|
Als hint de volgende zaken :
UNR = Ukrainskoi Narodnoi Respubliki
Een uitvergroting van de staart van Foto 1:
De staart in kleur van het toestel Foto 1:
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Mario

Geregistreerd op: 20-2-2005 Berichten: 4423 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: 05 Jul 2006 21:42 Onderwerp: |
|
|
Ukraine... en de hint is USA? hmmm...
Ik ga eens proberen of de Russische burgeroorlog me verder brengt. |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 05 Jul 2006 22:16 Onderwerp: |
|
|
Mario.
Uitsluitend Foto 1 heeft de bovenstaande hints.
Foto 2 heeft als hint USA.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 05 Jul 2006 22:47 Onderwerp: |
|
|
Ik doe er nog een hint bij voor Foto 1
Op de vliegtuig romp staat de naam 'Olena'.
NB.: De verschillende artiesten hebben wel afwijkende ideeën over de kleuren ....
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 06 Jul 2006 22:41 Onderwerp: |
|
|
Nog een hint voor Foto 1
Een vooraanzicht van dezelfde machine.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 07 Jul 2006 9:54 Onderwerp: |
|
|
Phew,
Ondanks deze hints
Heb Jane's Aircraft of WW1 helemaal nageplozen en "theearlyaviator.com" ook al aardig zitten napluizen.....maar ot nu toe geen succes.......
Is dat Amerikaanse vliegtuig ooit in militaire dienst geweest?
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 07 Jul 2006 21:49 Onderwerp: |
|
|
Ik doe nog twee mooie foto's als hint voor het toestel op Foto 1:
Het USA toestel laat ik nog even zitten, maar die is erg moeilijk.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 07 Jul 2006 22:20 Onderwerp: |
|
|
Als je "Olena" op Google intypt en je zoekt op plaatjes, krijg je een enrom aanbod aan (bepaald niet onaantrekkelijke) Russische dames, die in het Westen een man zoeken.....
Zoek nog verder....
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 07 Jul 2006 23:11 Onderwerp: |
|
|
Dit is geen Friedrichshafen. Interessant stukje op Aerodrome.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 08 Jul 2006 23:24 Onderwerp: |
|
|
Mmh,....
Volgens welingelichte bronnen zpu het ook een zeer late versie Gotha kunnen zijn. Een GVII; deze dus:
Hoewel ik wel weer net afwijkende vleugelstijlen zie. Er schijnt ook een GVIII te zijn,....
Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 09 Jul 2006 7:32 Onderwerp: |
|
|
De welingelichte bronnen zijn er (nog) niet helemaal uit . Wat op de door jou bijgevoegde foto staat is de eerste productie Gotha G.VIII 307/18, welke op 19 oktober 1918 werd verzonden naar het vliegtest centrum te Döberitz. Dat is niet het toestel dat op de foto's voor deze quiz staat.....
Ik voeg een tekening vooraanzicht toe van het toestel op mijn foto's. Zoals je al opmerkte, o.a. de vleugelstijlen kloppen niet. Graag de preciese opgave van het toestel. Het verhaal erachter (Ukraďne) stel ik wel op als het antwoord correct is.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 09 Jul 2006 9:16 Onderwerp: |
|
|
Dan één uit de serie supergokjes: GX.....
Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 09 Jul 2006 13:19 Onderwerp: |
|
|
De Gotha G.X bestaat wel, maar deze stond niet op de foto's uit de quiz. Om er maar een eind aan te maken.
Dit is de Gotha G.VII / GL.VII. De foto die je plaatste was een verkeerde foto, misschien zoals wel vaker gebeurd op internet foutief aangeduid. Een gepast wantrouwen is zowel op internet als bij papieren publikaties op zijn plaats.
De gebruikte kodering G danwel GL
Het is door de Duitse Idflieg verwarrend toegepast en zeker niet consistent. GL staat voor "erleichtertes G-Flugzeug". De indruk die wel wordt gewekt dat de G.VII en GL.VII verschillende types zijn wordt door Peter M. Grosz bestreden: beide koderingen zijn uitwisselbaar en toepasbaar voor hetzelfde vliegtuig.
De ontwerper van de Gotha G.VII / GL.VII
Het toestel is door de chef ontwerper van Gotha ontworpen: Dipl-Ing Karl Rosner, een Tsjech welke al vanaf 1 september 1913 werkte speciaal aan de watervliegtuigen van de Gothaer Waggonfabrik. Voor 1913 werkte hij bij bij Rumpler en bij Alabatros. Vanaf 1917 technisch directeur bij Gotha.
Het prototype van de Gotha G.VII/GL.VII
In opdracht en volgens specificatie van Idflieg werd een lichte snelle bommenwerper ontworpen en gebouwd in herfst 1917 en geaccepteerd in mei/juni 1918. Het vliegtuig was - met vooruitziende blik multi-purpose - ook geschikt voor lange afstand (foto) verkenning (Bildflugzeug).
Het prototype staat op de foto hieronder. Dit prototype wijkt aanzienlijk af van de uiteindelijke productiemachine, zoals in de vorige foto's te zien.
Het patent Schleiffer
Op de constructie van de romp met de korte neus is patent genomen. Gotha ingenieur Michael Schleiffer heeft het ontwerp van de romp aerodynamisch zodanig dat de luchtweerstand minimaal was. Toestel staat daarom ook bekend als de Schleiffer-patent bommenwerper. Het patent was trouwens geheim en werd pas in 1921 openbaar gepubliceerd.
Tests met het prototype leverden op dat een G.VII sneller was dan een Albatros D.III op 500 m hoogte.
Productie van de Gotha G.VII / GL.VII
In januari 1918 is de licentie productie gestart bij LVG en Aviatik, terwijl het gehele ontwerpbureau volledig bezet was met het maken van de constructue tekeningen. Ongebruikelijk, maar in de oorlog begon het spannen .....
Technisch
De G.VII was aanzienlijk kleiner dan de G.V bommenwerper van Gotha (spanwijdte 19,27 m van de G.VII). Motoren welke werden ingebouwd varieerden: Maybach Mb.VIa, Benz Bz.IV (200 pk). De in licentie gebouwde toestellen bij Aviatik en LVG verschilden op verschillende punten. Zo hadden de door Aviatik gebouwde machines en iets afwijkende staart.
Onderscheid tussen de Gotha G.VII en G.VIII
De G.VIII heeft een grotere vleugel dan de G.VII, wat duidelijk te zien is aan het aantal stijlen (per vleugelhelft). Drie stijlen voor de G.VII en 3 1/2 stijl voor de G.VIII.
Hernieuwde aanvallen op Engeland - Londen
In het voorjaar van 1918 is door de commandant van Bogohl 3 voorgesteld om de G.VII uit te rusten met de speciale hoogte versie van de Maybach Mb.IVa om Londen weer op de dag te kunnen aanvallen. [ De laatste daglicht aanval was op 22 augustus 1917 met Gotha G.IV's]. Het is bij het plan gebleven.
Aantallen
Er zijn grote bestellingen geplaatst (bij Aviatik bijvoorbeeld voor 100 machines), maar er zijn door het einde van de oorlog veel minder gebouwd dan gepland.
Voorzover bekend zijn er 8 G.VII's gebouwd door Gotha, 30 door Aviatik. Door LVG werd - daar lijkt het op - de gehele bestelling van 30 G.VII's afgebouwd voor het einde van de oorlog.
De meeste van deze toestellen werden in December 1918 - Januari 1919 overgeleverd volgens de voorwaarden van de wapenstilstand. Er zijn nog een aantal foto's van toestellen met Engelse roundels.
De unieke G.VII in de Ukraďne
Duitsland steunde de Ukraďne in de ontstane burgeroorlog in Rusland na 1917 en zoals altijd is er voor het voeren van oorloog vel, veel geld nodig. Vanuit Duitsland werden daarom met verschillende vliegtuigen (o.a. de Zeppelin-Staaken R.XIVa, Friedrichshafen G.III en Gotha G.VII) gedrukte Ukraďense bankbiljetten en waarschijnlijk goudstaven.
Door de Ukraďners werden geheime afspraken gemaakt met de Tsjechen via diplomatieke kanalen om over Tsjechië naar de Ukraďne te vliegen. Via Polen was dat niet mogelijk vanwege de toen in gang zijn de Pools - Russische oorlog.
De vlucht over Tsjechisch terrein was uitsluitend toegestaan zonder landingen !
De Ukraďnse G.VII (zie beschilderingen) is begin 1920 genoodland bij Bratislava in Tsjechië. Piloot was de duitse piloot Clausen. Het toestel werd geďnterneerd door de Tsjechen, waarbij verder nooit meer iets gehoord is van de (geheime) lading. De Tsjechen hadden niet veel geluk met hun vangst, want na revisie van de motoren werd (met dezelfde piloot) doorgevlogen naar Praag. Tenminste dat was de bedoeling. Na een volgende noodlanding en reparatie, crashte het toestel uiteindelijk naast een spoorlijn bij Bratislava. Er was een hevige verdenking tegen de piloot, maar verder is de zaak in de mist van de geschiedenis verdwenen. Er zijn geriuchten dat Tsjechie een aantal G.VII toestellen wilde kopen, maar door de Fransen gedwongen is om de ook ruim aanwezige oorlogvoorraad van vliegtuigen in Frankrijk te kopen (wat ook gebeurd is).
Bronnen
1.
Kudlička, Bohumír: Deux Avions Exotiques, Fokker D.VII & Gotha GL.VII en Tchécoslovaquie, in Air Magazine, No. 27, Aout - Septembre 2005.
2.
Dudek, Stanislav: Gotha G.VII in Czechoslovakia, in WW1 Aero No.104 (April 1985) |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 09 Jul 2006 13:22 Onderwerp: Deze stong nog open... |
|
|
Deze foto stond als nummer 2 nog open. Als hint USA, dat is weer eens wat anders als relatief weinig gebouwde duitse toestellen.
Ik hoor het verder wel
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 09 Jul 2006 21:45 Onderwerp: |
|
|
Phew,
Dat zijn vac-forms. Da's nog eens een uitdaging. Ééntje waar ik al lange tijd niet meer aan begonnen ben.
Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 09 Jul 2006 21:51 Onderwerp: |
|
|
IK weet helemaal niets van modelbouwen (twee linkerhanden en geen tijd). Wat zijn vac-forms ?
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 10 Jul 2006 8:06 Onderwerp: |
|
|
Dan zien je onderdelen er in eerste instantie zo uit:
Die moet je uitsnijden en dan heb je zoiets:
Vervolgens moeten deze delen worden bijgewerkt en in elkaar worden gezet. Al met al een enorme klus. Dit is een goedkopere productietechniek dan "gewone" spuitgiet modellen en biedt dus de mogelijkheid om minder voor de hand liggende vliegtuigen in model uit te brengen. Vaak moet je bij deze modellen een hoop onderdelen zelf maken, of uit je onderdelendoos halen. Propellors zijn bijvoorbeeld niet te maken van een vac form model.
In mijn vroegere modelbouwjaren heb ik er wel eens wat gemaakt (m.n. meidagen NL vliegtuigen '40) omdat daarvan toen echt geen gewone modellen waren. Inmiddels worden zoveel interessante vliegtuigen als spuitgiemodel gemaakt, dat ik de moeite niet meer neem aan een vac form te beginnen.
Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 11 Jul 2006 22:54 Onderwerp: |
|
|
Hij staat er nog. Dit is echt een uiterst zeldzaam en onbekend type uit de USA (1915), dus pre-WW1 wat betreft de USA. Zelfs de kenners op Aerodrome komen hier echt niet mee weg. Als het niets wordt met dit toestel, doe ik morgen een iets bekender (?) toestel van dezelfde firma van iets later in de tijd (1918 / 1919).
Nog even als aanvulling. Er is naast deze foto nog maar één foto bekend van dit type .....
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 12 Jul 2006 6:19 Onderwerp: |
|
|
Voor de puzzelaars, aangezien het toestel op de foto zo moeilijk is. Dit iets bekendere toestel (2 van gebouwd en onmiddelijk tijdens de eerste vlucht neergestort) is door dezelfde firma (USA) gebouwd als het tweedekkertje op de quiz. Het toestel staat hier trouwens nog in zijn volle glorie voor de eerste vlucht aan de grond.
Dit toestel verschijnt altijd in dat soort boeken met de titel 'The world's worst aircraft'....................
Hier is trouwens de tweede bekende foto van het quiz toestel. Hij staat ergens op de site van http://aerofiles.com/.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 12 Jul 2006 10:26 Onderwerp: |
|
|
Die bovenste heb ik in ieder geval wél ergens in een boek staan, maar weet de naam niet uit mijn hoofd. Vanavond eventjes opzoeken.
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 12 Jul 2006 20:46 Onderwerp: |
|
|
Het zijn dus vliegtuigen van de Cantilever Aircraft Company, die kleine is de Christmas Bullet. Over die andere kan ik dus echt niets vinden...
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7721 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 12 Jul 2006 21:29 Onderwerp: |
|
|
Dat klopt, Nico. En dit is de Christmas-1915, genoemd naar de mede-oprichter van Cantilever Aero Company, William Christmas.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 12 Jul 2006 21:40 Onderwerp: |
|
|
Pegoud is weer terug. Klasse de Christmas-1915, dat is ongeveer alles wat er over bekend is.
Aan Pegoud om eens iets bijzonders er op te zetten
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7721 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 12 Jul 2006 22:05 Onderwerp: |
|
|
Komt ' ie dan. Iets makkelijker dan de breinkraker van Varese maar toch even goed kijken:
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 13 Jul 2006 18:26 Onderwerp: |
|
|
Franse buurman?
Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7721 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 13 Jul 2006 20:06 Onderwerp: |
|
|
Nico houdt van cryptogrammen Het klopt hoor, maar welke buurman?
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 13 Jul 2006 20:24 Onderwerp: |
|
|
Zoals Kitboy al aangeeft is dit zeker een Voisin. Na wat studeren kom ik op een Voisin 8 (Canon) uit 1916.
Hoewel geen briljante foto is het 'canon' duidelijk te zien. Dit was in de meeste gevallen een 37 mm Hotchkiss, hoewel experimenteel minimaal één machine is uitgerust met een 47 mm (!) versie.
Wat betreft de benamingen maakten de Fransen het altijd wel erg moeilijk. Om te beginnen is er de fabriekscode zoals toegekend door Voisin, in dit geval voor de canon versie LBP. Dan is er ook nog de code zoals deze werd toegekend door de STAé (Section Technique Aeronautique) in dit geval Type 8, waaraan dan een klasse werd toegevoegd in dit geval Ca 2 (Canon 2 personen).
Door de mislukking in 1915 en 1916 om een strategische zware bommenwerper van Frans fabrikaat te produceren (concours puissant) is dit type door Voisin ontwikkeld, als doorontwikkeling van types welke eigenlijk teruggaan tot 1912/1913. Dus al zwaar verouderd toen.
Er werd een extra zware motor ingezet (Peugeot 8Aa 220 pk) waardoor de spanwijdte met 3 meter moest worden verbreed. Als gevolg hiervan moest het landingsgestel verder uit elkaar, wat weer technische problemen gaf met de vering / ophanging etc.
Je raadt het nooit. Van dit Type 8 zijn er ca. 1100 stuks gebouwd. De meeste zonder canon.
Machine werd ook veel gebruikt voor nachtvluchten, volgens mij levensgevaarlijk...... Hierbij een getekende impressie hoe zo'n nachtelijke raid met een Voisin (zonder canon) er wel uit zou kunnen zien.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7721 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 13 Jul 2006 20:31 Onderwerp: |
|
|
Prachtige aanvulling Varese en volkomen juist. Mooie illustratie ook. Gezien het feit dat Nico reeds de fabriek noemde en om frustrerende urenlange internet-expedities met veel drank en sigareten om de plaatjes van Varese op te sporen te voorkomen (geintje Varese ) mag Nico een nieuwe plaatsen.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 13 Jul 2006 21:23 Onderwerp: |
|
|
Was ik toch van plan om een nieuwe hersenkraker erin te zetten . Sociaal is het natuurlijk wel beter dat ik mijn onverbiddellijke kraker die ik al klaar had staan nog even achterhou. Anders komen daar maar familie problemen van....
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 13 Jul 2006 22:44 Onderwerp: |
|
|
Speciaal voor Pegoud omdat hij de afbeelding van de Voisins in de nachtvlucht zo mooi vond, hierbij de ware grootte versie op Imageshack.
Deze tekening van Francois Dartois toont een nachtbombardement door Voisin-Peugeots op Göpingen, november 1916. Deze tekening staat op de voorpagina van het huisblad van het Musée de l'Air te Parijs, Pegase No.60 (december 1990). Onlangs gekocht via het onvolprezen Ebay.
http://img168.imageshack.us/my.php?image=voisinnightraidkleiner5xy.jpg
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 15 Jul 2006 9:42 Onderwerp: |
|
|
Schopje ? |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7721 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 15 Jul 2006 21:25 Onderwerp: |
|
|
Niiiiicoooooooo!!!! Wakker worden!
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 16 Jul 2006 13:03 Onderwerp: |
|
|
Ja ja,
Morgen weer de beschikking over een scanner. Komt goed....
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 17 Jul 2006 9:37 Onderwerp: |
|
|
Okay dan,
Dit keer een detailfoto. Onder welk vliegtuig zat dit "gestroomlijnde" geheel?
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 18 Jul 2006 12:48 Onderwerp: |
|
|
Misschien iets te moeilijk. Dit bommenrek was ook een optie om bommen op te hangen (maar dan 4 kleinere)...
Nog beter gestroomlijnd
Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 19 Jul 2006 6:24 Onderwerp: |
|
|
Geavanceerd bommenrek Dat kan 'overal' onder zitten. Ik gok een beetje op een Engels type, bijvoorbeeld de Royal Aircraft Factory F.E.2. Kortom gevoel ......................
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Kitboy

Geregistreerd op: 18-1-2006 Berichten: 495 Woonplaats: ARNHEM
|
Geplaatst: 19 Jul 2006 9:07 Onderwerp: |
|
|
Bravo hoera!
Goed gevoeld, op naar de volgende.
Groet, Nico |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 19 Jul 2006 20:41 Onderwerp: |
|
|
Dat kan toch niet echt waar zijn ? Dit is gewoon een "gevoels"- gok Is er nog een complete foto van het hele toestel waar het bommenrek onder zit ?
Ik begrijp dat mijn antwoord in ieder geval goed genoeg is om een nieuwe foto te plaatsen.... komt er zo aan.
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
Geplaatst: 19 Jul 2006 21:13 Onderwerp: |
|
|
Op Internet kwam ik ergens deze mooie foto tegen met als onderschrift :
Quote: | English seaplane on the coast of German East Africa |
Klopt dit wel. Wat staat er eigenlijk op de foto en waar brengen de Engelsen (of beter gezegd hun koloniale bondgenoten) het toestel aan land. Is diit nu echt Duits Oost Afrika of komen de Engelsen ergens anders aan land?
Varese |
|
Naar boven |
|
 |
Mario

Geregistreerd op: 20-2-2005 Berichten: 4423 Woonplaats: Rotterdam
|
Geplaatst: 19 Jul 2006 21:56 Onderwerp: |
|
|
Phoe hee....
Wilde gok.
Dit was een toestel dat hielp bij de jacht op de Köningsberg. Dan kan het Oost Afrika zijn, maar eventeel ook Madagaskar. |
|
Naar boven |
|
 |
Varese2002

Geregistreerd op: 23-4-2006 Berichten: 783 Woonplaats: Apeldoorn
|
|
Naar boven |
|
 |
|