Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Satan Of Verdun!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 14:40    Onderwerp: Satan Of Verdun! Reageer met quote

The Lost Ballation!

The War's Most Famous Messenger Dog
Was Satan Of Verdun!

During the siege of Verdun, Satan made his greatest run, which saved a town and its small garrison of French troops. It was a very small town, but it occupied an extremely important position and the garrison consisting of several hundred French soldiers, had orders to hold on until they were relieved; and when the enemy succeeded in cutting them off from their friends in the rear, they fought on bravely. The last homing pigeon had been killed by a shell and every other means of communication was destroyed.

With the garrison was a famous dog trainer named Duval, from the War Dog School at Satory. He had been sent to the front with two dogs, Rip and Satan. Rip, a soft eyed Irish Setter, was killed in action soon after his arrival and Satan had been left with the French troops two miles in the rear of the now isolated town where his master was stationed

Satan was an ideal messenger dog, swift limbed, intelligent, and absolutely fearless under fire. He was as black as night.

Satan loved just one man and that man was Duval. Duval also knew, that if the men in the rear needed to sent a message, Satan would be the one to carry it; so every once in a while, he would look out cautiously, in hope of seeing his dog.

At last, his hopes were realized, when he spotted a black speck moving toward them in the distance. But presently the speck became a dog, a black dog wearing a gas mask and skimming the earth as he came. As he raced over the rough ground and leaped the shell holes, some of the men declared that he was flying, that they even saw his wings.

As the dog neared, a German bullet found its mark, and down he felled. But he staggered to his feet again, now on three legs and with the fourth swinging loose at the hip, he moved swiftly towards the fort. As he swept into the town, a dozen hands caught him and from a metal tube on his collar they took a message, which read: "For God's sake, hold on! Will sent troops to relieve you tomorrow."

But how could they? How was it possible with that German battery wthering them with its fire? But the metal tube containing the message was not all that Satan had brought them. What some men had mistaken for wings on Satan shoulders, were two little baskets, and in each was a homing pigeon scared almost to death.

An officer wrote two notes: "Silence the battery on our left." Then he added some figures showing the exact position; and then both pigeons were released into the air. One was hit, but the other flew straight and cleared the hail of bullets.

The rest of the story, is history, the German battery was destroyed and the tiny garrison saved, all because of one dog...Satan of Verdun!

http://community-2.webtv.net/Hahn-50thAP-K9/K9History2/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

ocharme die hond...maar is dit een waargebeurd verhaal? Ze schrijven nergens welk dorp of zo...is de eerste maal dat ik dit verhaal lees...
pascal
Jempie

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!

Ik geloof in dit verhaal!
Destijds op een beurs was er een postkaart van een duif , waarvan de verkoper me vertelde (stond ook op de kaart!) dat dit de laatste postduif was die van een bepaalde legereenheid was uitgestuurd en door het bericht dat het meedroeg een legereenheid in omsingeling redde!
De duif werd "vereremerkt" geloof ik, kreeg een medaille hiervoor!
Waar was herinner ik me nu niet meer, véél te lang geleden!

Verder is het zo dat men in alle legers gebruik maakte van gedreesserde hodne voor allerlei taken...ik denk volgens wat ik lees, er niet honderden, maar duizenden honden moeten zijn ingezet tijdens WOI!

Eén enkele hond kon bv 12 à 15 kg meedragen...trekhonden (karren,mitrailleurs) konden per twee blijkbaar zo'n 200 kg voorttrekken!
België stapte ervan af o.a.omdat men er vier voor gebruikte en "het te moeilijk was om ervoor vier honden te vinden van gelijke grootte!"

Volgens de tekst (in het Frans) hadden de Franse legerhonden "un état-vivil" en "un livret militaire" en kregen ze net als de soldaten een legerstamnummer en een naam!

Er waren vele kennels en opleidingcentra in Frankrijk o.a...
Als er één "sneuvelde" werd dit ook in een algemene legernota gemeld, met naam en stamnummer, of het berichtdrager was , of bevoorradingshond, net alsof het om een soldaat ging!
Er waren speciale hospitalen (Blauwe-Kruis) voor verzorging van zieke of gewonde dieren in Frankrijk, enz...
Volgens mij moet er dus ook een bestand zijnof geweest zijn, bij de Fransen waar men zich zou moeten kunnen informeren welke honden waar en wanneer zijn gesneuveld, en men hun staat van dienst kon (of kan) achterhalen?

Ik denk dat dit verhaal inderdaad klopt!

groeten,

Jempie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

De Duif ( http://www.cg55.fr/culture/user_memoire_vaux_presentation.htm ) :

LE PIGEON DU COMMANDANT RAYNAL
Du 2 au 7 juin 1916, le Commandant Raynal et ses hommes résistent dans le Fort de Vaux aux assauts des troupes allemandes.
Tous les moyens de communication étant détruits, Raynal envoie le 4 juin 1916 son dernier pigeon voyageur avec le message suivant :
« Tenons toujours mais nous subissons une attaque très dangereuse par les gaz et les fumées très dangereuses ; il y a urgence à nous dégager. Faites-nous donner de suite communication optique par Souville qui ne répond pas à nos appels, c’est mon dernier pigeon.
Le pigeon accomplit sa mission et fut diplômé de la bague d’honneur.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Et ici une photo de voyageur:

Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Vind er niet direct een foto van maar aan het fort van Vaux hangt ook een gedenkplaat voor de WOI duiven...
pascal
Jempie

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Richard!

Dat is echt de nagel op de kop slaan!
Ik herinnerde me dat inderdaad, ook awas dit vele jaren gekleden dat ik dit op een postkaarten (ruilbeurs zag!) ni is het zo dat dat ding echt zéér duur was en ik me eigenlijk voor dit onderwerp (WOI!) niet echt interesseerde!

Ik heb net in mijn Larousse Menuel Illustré zitten neuzen en de periode klopt ook!
Wat het bovenstaande verhaal betreft met die honden kan inderdaad i.v.m. de gevechten in de streek van Fort de Vaux staan...

1° die legereenheid had geen postduiven meer!
2) die hond kan ernaar postduiven hebben gebracht om hun te ontzetten?Om hun de mogelijkheid te geven een bericht door te sturen ?
3) de periode 5 tot 8 (en later ) van die maand kan kloppen wnat in die periode naar de 8ste toe lees ik in de "dagberichten" dat de eerste verdedigingslinie van de tweede linie was afgesneden en er tussen beide "een muur lag van ijzer en lood"(Continue zware beschietingen)..dat ze geen bevoorrading en aflossing konden krijgen o.a en geen nieuws hadden...de ciommunicatie was verbroken!
De Duitsers o.a gebruikten ook vlammenwerpers om die eersts linie te veroveren...regio fort de Vaux, Mtot-homme worden die dagen continu vermeld!

Het is wel een gok van mijnentwege,ik kan totaal verkeerd zijn, maar zoals je merkt heb ik ook de link naar "deze duif" gelegd in mijn bericht!
En ik ben dus helemaal (!) geen WOI geschiedenis kenner!
Maar deze postkaart is ergens in mijn geheugen "blijven plakken"!

Dank zij deze duif, en misschien dank zij die hond met duiven als return(?)
hebben die mensen mogelijks blijven volhouden?
Eigenlijk jammer dat inderdaad in die Englese tekst niet opgegeven wordt, "waar en wanneer?"

groeten,

Jempie
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Er is niet alleen niet waar en wanneer opgegeven, maar ook geen bron. Ik zou er maar niet al te veel betekenis aan hechten.
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo!
Misschien heb je gelijk?

Ik heb naar Yvonne wat fotomateriaal doorgestuurd...

In linkjes en feitjes staat daar wat over die War Dogs

Op het laatste van haar weede post i.v.hiermee staat het verhaal van die Franco-Algerijn die door zijn hond werd gered en samen tot zijn herstel in het ziekenhuis verbleef...
Ik heb uit The Sphere (26/6/1915) een foto doorgestuurd met blijkbaar net die man en die hond erop in het ziekenhuis te Parijs
Dat verhaal blijkt wel te kloppen!
Ik heb gevraagd aan haar om die foto daar eens op te posten voor mij!

groeten,

Jempie
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2006 5:24    Onderwerp: Reageer met quote

De Plaat voor de Duif Le Vaillant te Vaux.

Het monument voor alle oorlogsduiven te Rijsel .
http://www2.ac-lille.fr/gberger-cdi/14_18/monument.htm

@+
Patrick
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2006 5:47    Onderwerp: Reageer met quote

© jempie
Quote:
Wat de honden betreft, ze moeten volgens mij (in alle strijdende partijen!)
in de duizenden gelopen hebben!

Frankrijk had vele kennels, de Engelsen hadden kennels in Frankrijk (Etaples o.a.de Duitsers gebruikten honden, de Italianen , de Belgen , enz..

Hier een voorbeeld van de Franse!

Een hiond kon een 12 à 15kg gewicht vervoeren, van welke aard ook!
Bv ook munitie, voorraden,enz...
Ik heb hierover in Larousse Mensuel Illustré een aantal blz tekst herover met foto's en men begint ook met de geschiedenis vanaf de oudheid...

groeten,

jean-Pierre

Naar boven
ironmarc

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2006 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook wel eens wat gelezen over een hond op het slagveld van Verdun, maar dan meer als huisdier dacht ik, niet in 'militaire dienst' laat maar zeggen. Weet niet over welke persoon het hier ging..
Dacht dat het in ''De prijs van de eer'' staat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2006 6:28    Onderwerp: Reageer met quote

World War I
During World War I some actions were undertaken after forces were informed by photos taken by military pigeons. German forces took possession of more than one million Belgian race pigeons. A war memorial reminds of the military pigeons and their fanciers who died during the war. There is also a war memorial in Lille (France) that reminds of the more then 20.000 military pigeons that were killed during the war. Airplanes and war-ships were always accompanied by racing pigeons. Military pigeons brought 717 tidings of crashed airplanes at sea. 95% of the military pigeons returned from their mission. All 72 pigeons returned to their destination during the offensive of Aisne-Marne. They brought 78 important tidings. 442 pigeons were used during the offensive of Mense-Argonne, they brought 403 tidings. Many birds were badly injured. Some of the most famous military pigeons were Cher Ami, President Wilson, Big Tom, Colonel's Lady, Steady, Lord Adelaine, The Mocker and Spike CHER AMI- was the last hope of a New-York battalion. Many pigeons were already killed. Cher Ami reached his loft although he was wounded very badly. He saved 194 lives of the "Lost Battalion". Once in America, he became the mascot of the Department of Service.

"Cher Ami" was a registered Black Check Cock carrier pigeon, one of 600 birds owned and flown by the U.S. Army Signal Corps in France during World War I. He delivered 12 important messages within the American sector at Verdun, France. On his last mission, "Cher Ami," shot through the breast by enemy fire, managed to return to his loft. A message capsule was found dangling from the ligaments of one of his legs that also had been shattered by enemy fire. The message he carried was from Major Whittlesey's "Lost Battalion" of the 77th Infantry Division that had been isolated from other American forces. Just a few hours after the message was received, 194 survivors of the battalion were safe behind American lines.�Cher Ami" was awarded the French "Croix de Guerre" with Palm for his heroic service between the forts of Verdun. He died in 1919 as a result of his battle wounds. "Cher Ami" was later inducted into the Racing Pigeon Hall of Fame in 1931 and received a gold medal from the Organized Bodies of American Racing Pigeon Fanciers in recognition of his extraordinary service during World War I.

THE MOCKER- was born in 1917. He was wounded on his 52nd mission. He lost his left eye and a part of his cranium. The Mocker died on the June 15, 1937.

PRESIDENT WILSON - was injured and lost his foot on November 5, 1918. It seemed impossible that the bird could reach his destination, but he saved the lives of many surrounded American infantrymen. Wilson died on June 8, 1929.

SPIKE-was born in January 1918. He flew 50 missions and was never injured. Spike died on April 11, 1935.

Many pigeons moved to America after the war. One of the most famous German pigeons was the "Kaiser". He was born in 1917 and was trained for special missions. The Kaiser was captured in 1918 by American forces in the battle of the Meuse. He was a very clever and beautiful bird and had many descendants who proved their intelligence in the races. The Kaiser died when he was 32 (yes thirty-two) years old.
http://www.pigeonclubsusa.com/faircount_facts_info_world_war.htm

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: