Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

The Passchendaele Archives

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 8:24    Onderwerp: The Passchendaele Archives Reageer met quote

In het najaar van 2005 lanceerde het Zonnebeekse Memorial Museum Passchendaele 1917 een nieuw en uniek onderzoeksproject: The Passchendaele Archives. Met dit project probeert het museum een gezicht te geven aan de namen op de duizenden grafstenen en vermistenmuren die in de Westhoek aanwezig zijn. Velen onder hen sneuvelden tijdens de Derde Slag bij Ieper, die bekend is onder de naam Passchendaele.

Door middel van een uitgebreide promotiecampagne in het buitenland worden nabestaanden warm gemaakt om hun bijdrage te leveren voor het project. Folders met de in het oog springende titel Did your granddad fight in Passchendaele? Did he give his life? werden overal in de Westhoek verspreid met het oog op de buitenlandse toeristen die hier naar sporen van hun gesneuvelde familieleden komen zoeken. Ook werden duizenden folders verstuurd naar musea en verengingen in Groot-Brittannië, Ierland, Canada, Nieuw Zeeland en Australië. Hun soldaten vochten en stierven immers in de modder van Passendale. Ook via het internet werden er oproepen gedaan om bijdragen te leveren aan dit project.
Een nieuw dossier kan pas aangemaakt worden als er een foto bestaat. Deze foto’s worden aangeleverd door de families van de soldaten of door onderzoekers die de geschiedenis van hun gemeente of stad schrijven. Dagelijks komen er nieuwe dossiers binnen, hetzij via de post, hetzij via e-mail of via de museumbezoeker die op zoek is naar de laatste rustplaats van zijn of haar voorvader. Ondertussen heeft het Memorial Museum al meer dan 1.000 dossiers kunnen aanleggen. Het Memorial Museum krijgt niet alleen kopijen en scans toegestuurd, maar ook originele documenten. Zo schonk een Australische familie enkele postkaarten, foto’s, brieven en een dagboek van hun grootvader Matthew Herbert Austin die sneuvelde op 12 oktober 1917 in Passendale. Hij was een fervent en succesvol wielrijder die regelmatig een koers won. Matthew was getrouwd met Elizabeth en had een zoontje Donald Hugh. Hij nam dienst bij het 35ste bataljon kort na kerstmis 1915. Na de aanval op 12 oktober 1917 werd hij als vermist opgegeven. De familie startte een onderzoek via het Australische Rode Kruis. In juni 1918 kregen ze het officiële bericht dat Matthew gesneuveld was. Hij werd door een kogel van een machinegeweer in hoofd gedood. Na de oorlog werd hij begraven op Passchendaele New British Cemetery. Zijn kleinzoon Donald R. heeft al drie keer het graf bezocht, de laatste keer slechts vijf maanden geleden. Hij hoopt in oktober 2007 opnieuw te komen.

Op die manier wordt duidelijk gemaakt dat de mensen die sneuvelden in de Grote Oorlog ook een leven hadden vóór ze naar de slagvelden in de Westhoek gestuurd werden, met andere woorden: de mens achter de soldaat. Al de gegevens worden in een database ingevoerd die consulteerbaar zal zijn in het Memorial Museum in Zonnebeke.

Voor dit project werd er door de Vlaamse Gemeenschap € 75.000 ter beschikking gesteld. Hiermee werd historicus Jan Van der Fraenen aangeworven, die voor een periode van twee jaar de coördinatie van het project op zich neemt. Het project staat echter niet op zichzelf. Het kadert immers in het grote herdenkingsjaar 2007 dat nationaal en internationaal ondersteund wordt. Negentig jaar na de slag van Passendale zal deze op passende manier herdacht worden door herdenkingen, plechtigheden, activiteiten en tentoonstellingen. Uit The Passchendaele Archives zullen bijvoorbeeld 103 gesneuvelden en vermisten geselecteerd worden die op Tyne Cot Cemetery begraven liggen of er herdacht worden, één van elke dag van de Slag van Passendale. Deze 103 gezichten zullen de levende herinnering vormen in het nieuw te bouwen bezoekerscentrum bij Tyne Cot Cemetery dat zijn/haar deuren opent in september. Er zal ook een boek gepubliceerd worden waarin de slag van Passendale verteld wordt aan de hand van korte biografieën. Géén grote geschiedenissen, maar het verhalen van de mannen die de oorlog vochten en er hun leven lieten.

http://www.westhoek.be/

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Spiling

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

De mensen die het ABL History forum bezoeken kennen Jan Van Der Fraenen vast als de ijverige student geschiedenis die steeds op zoek was naar info over dressing stations e. d.

Jan is tevens lid van het re- enacters goepje rond K. Blieck (S.R.D.) die ondertussen ook door MMP werd aangeworven.

One big happy family.

Groetjes,

Kristof J.
Van Grunswege

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2006 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zijn vast blij dat ze iemand gevonden hebben die het voor zo'n vriendenprijsje wilde doen. Daar heb je een stevige dagtaak aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Vriendenprijsje???? Maak je vooral geen illusies over de weddes als stadsbediende! Jan zal hoogst waarschijnlijk gewoon op B niveau worden betaald zoals dat voor bijna iedereen in de stedelijke en gemeentelijke musea het geval is.

Ik wil hier ook de nadruk leggen op het feit dat Jan is aangworven op basis van een uitgeschreven en openbaar examen. In de jury zaten niet enkel mensen van Zonnebeke, maar ook van de stedelijke musea en archief van Ieper.

Ik heb toch af en toe met Jan contact. Zijn project is zeer interessant en hij heeft al heel wat vooruitgang geboekt. Je ziet gewoon aan de reacties van de mensen, vooral Britten, dat dit een gat in de markt was. Het blijft natuurlijk een hele klus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
urbanus

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, twee jaar lang, 40 uur per week wachten op reacties en deze dan vervolgens sorteren is een hele klus die niet goed genoeg betaald kan worden. Zo'n klus mag best wat kosten. Prestige is wat waard tenslotte. Zeker als de handjeklappolitiek ermee akkoord gaat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
urbanus

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

De voorkeur van Jan van der Vraenen om zich tot soldaatje om te kleden past ook wel in het voornemen van het MMP om schoolkinderen onderweg naar een begraafplaats uit te dossen als potentiële oorlogsslachtoffers. Beider gedachtengoed ligt naadloos op één lijn. Al met al een excellente, zeer geloofwaardige en logische keuze. Van der Vraenen en het MMP passen uitstekend bij elkaar en we mogen gelukkig nog veel prachtigs van deze combinatie verwachten.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

Komaan zeg, is het echt nodig om hier met naam en toenaam over iemand te zitten 'roddelen'? Want dat is wat deze laatste post is. Totaal ondermaats voor dit forum. Is het nu echt nodig om hier op de man te spelen? Ik dacht dat het hier over de Passchendaele archives ging. Ga misschien eerste eens met Jan kennismaken vooraleer je hem er doorsleurt.

groeten,

Bert
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

En voor alle duidelijkheid, ik heb helemaal niets met het MMP te maken.
Naar boven
Rifleman T. Cantlon

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit me de hele dag al te verbazen over het openlijk sarcasme en de nauwelijks verholen hatelijkheid in dit topic Rolling Eyes

En nee, ik *ben* niemand in "het wereldje". Maar kom op zeg, vanaf het startschot die insinuerende dreksmijterij... doe da ff ergens anders Smile
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het project dat nu"The Passchendaele Archives" heet, bestaat eigenlijk al veel langer, of toch het concept.

In 2001 lag dit al op tafel te Zonnebeke. Peter Barton (de auteur van Beneath Flanders Fields) lanceerde dit idee om bij het toenmalige project, dat nu het onthaalcenter nabij Tyne Cot is geworden, een Bert Fearns documentatiecentrum te voorzien. Dit zou opgedragen worden aan zijn vriend veteraan Bert Fearns die in 1917 op Tyne Cot vocht.

Het zou zoals nu een soort onderzoekscentrum worden waar bezoekers en geïnteresseerden informatie konden nalaten over verwanten die er vochten of sneuvelden. Deze info zou verwerkt worden en opnieuw raadpleegbaar worden. Een beetje zoals nu maar enkel op een andere locatie.

Zoals ik reeds in een vorige posting melde, werd Peter Barton na het uitwerken van het project en het aanbrengen van de nodige nationale en internationale contacten met een kluitje het riet ingestuurd door het gemeentebestuur van Zonnebeke. Hij werd bedankt voor zijn maanden onbezoldigd werk.

Maar laten we nu toch blij zijn dat zijn idee nu toch, zij het door anderen wordt gerealiseerd.

Voor de mensen die de nieuwe jonge kracht die zich zal inzetten voor dit project niet mochten kennen, hier een foto van hem.

Groetjes,

Kristof J.

PORTRET VERWIJDERD, ADMIN
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is natuurlijk heel vervelend voor Peter, dat geef ik toe. Jan kan je daar natuurlijk moeilijk de schuld van geven (en dat doe je ook niet, welteverstaan). Even goede vrienden, Kristof, maar die foto had je denk ik beter ook niet gepost.
Naar boven
Jackie Platteeuw
Gast

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Bert zegt sneu voor Peter Barton.
Maar wat in s'hemelsnaams de hobby van iemand te doen heeft met zijn werk daar heb ik het raden naar. Re-enacting is ook mijn cup of tea niet en dan?. De historicus die hier persoonlijk aangevallen wordt ken ik als een bijzonder hard werkende man die zeer ernstig met zijn job bezig is.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dat de toon hier bijzonder hard wordt ingezet. Er is kennelijk discussie over de kosten en de originaliteit van het project waarvan de uitvoerende historicus het slachtoffer dreigt te worden. Wat de man in zijn vrije tijd doet, doet m.i. niet ter zake en ik heb - als admin - zijn portret verwijderd.

Persoonlijk denk ik dat het goed is te wachten op de prestaties van de heer Van der Vraenen en dan te oordelen.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ons hier toch enkele zaken duidelijk stellen alvoor dit volledig de verkeerde kant uitgaat.

1) De competentie noch toewijding nog gedrevenheid van Jan m.b.t. dit project wordt geen seconde in twijfel getrokken.

2) De verwijderde foto (samen met nog vele andere) staat reeds maanden publiek op de site van de re-enactorsvereniging. We kunnen er dus van uitgaan dat betrokkene daarvoor toestemming gaf, zoniet zouden deze niet publiek staan.

3) Ik ken Jan al geruime tijd en toen ik laatst met hem aan tafel zat was hij vol lof en enthousiasme over zijn nieuwe hobby. Is het dan fout daar over te spreken? Werd daar kwaad over verteld?

4) Jan is dermate gebeten door WOI dat hij in z'n vrije tijd in de huid van een soldaat kruipt. Mag daat niet over gesproken worden omdant hij nu toevallig in een museum werkt? De ene verzamelt postzegels in z'n vrije tijd, de andere graaft bommen op een andere gaat vissen..... hiervan kan dan wel een foto geplaatst worden?

5) Ik onderschrijf op geen enkele manier de mail en toonaard van ons nieuw lid Urbanus.

Blijkbaar kan men hier wel foto's plaatsen die genomen zijn van tussen de opengereten ribben van het stoffelijk overschot van een gevonden soldaat, of naaktfotos van je vriendin. Fotos van ambtenaren in WWI uniform kunnen dan blijkbaar weer niet. ...... Waarvan akte.

Kristof J
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet het verwijderen van de foto zeker niet zien als een aanval op jou Spiling of het afkeuren van de plaatsing. Alleen vinden we dat de foto een negatieve lading krijgt na de woorden van Urbanus, niet in verband met jouw woorden. Bovendien bleek in het verleden dat er nogal wat users waren die een hobby als re-enactment in twijfel trokken en zelfs wat belachelijk maakten. Het verwijderen van de foto was meer iets als het verwijderen van een angel en een poging die discussie te beperken tot waar het in essentie over gaat. Re-enactment heeft daar alleen zijdelings mee te maken.
De herkomst van de foto was ons onbekend en we kunnen ons voorstellen dat de geportretteerde zich in deze context niet zou kunnen vinden.

Naaktfoto's van een vriendin hebben we bij mijn weten nooit geplaatst.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 10:49    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 13 Feb 2006 16:46 schreef:
...Jan is tevens lid van het re- enacters goepje rond K. Blieck (S.R.D.) die ondertussen ook door MMP werd aangeworven.

One big happy family....

Voel ik hier toch een zweem van sarcasme?
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Roma,

Wie gaat ontkennen of tegenspreken dat het aantal vaste en lossen medewerkers van het MMP, afkomstig uit dezelfde re-enactorsfamilie toeneemt?

GR

Kristof J
Bert

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2006 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan niemand ontkennen, Kristof.

Ik wil er wel nogmaals de nadruk op leggen dat Jan geselecteerd is door een onafhankelijke examencommissie. Daar zat bijvoorbeeld de conservator van MMP niet in. Het merendeel van die juryleden ken ik zeer goed. Zij hebben uit een heel aantal kandidaten een objectieve rangorde opgemaakt, en daarin stond Jan bovenaan. Re-enactment is ook helemaal niet mijn 'cup of tea'. En voor een buitenstaander lijkt het er inderdaad op dat ze iemand geselecteerd hebben op basis van zijn hobby. Ik ben er echter vast van overtuigd dat dat niet zo is.

groeten,

Bert
Naar boven
EvonTraunitz

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2006 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Een nieuwe dag is een nieuwe kans. We krijgen er 365, gratis en voor niets, ieder jaar. Maar iedere dag dat we vast blijven houden aan bestaande bevroren verhoudingen, is een verloren dag. Zonder verbetering, zonder vernieuwing. Dat wisten ze in de loopgraven van 1914-1918 maar al te goed.

Ik denk dat de geschiedenis het verdient boven de huidige kleine en grotere ruzietjes, groepsbelangen en individuele belangen uit te steken. We kunnen WO1 indelen in jaren, in slagen, in wat dan ook; maar toch niet in de groepjes en namen van degenen die zich er nu mee bezig houden? Gaan we de 'disgrace of the past' in mootjes hakken en toewijzen aan de vriendenclubjes die we daartoe bevoegd achten, gaan we die disgrace dus daaraan ondergeschikt maken?

Het is maar goed dat er een overkoepelende Britse organisatie is die de common wealth graven beheert. Ik ben bang dat anders iedere gemeente in Belgie de grafstenen een eigen kleur zou geven, en die graven allemaal zouden gaan gebruiken om zichzelf te profileren. Daarmee het eigenlijk doel uit het oog verliezend, en erger nog, de voormalige slagvelden nu weer opnieuw slagvelden te laten worden, maar dan van locale politiek.

Daarom pleit ik voor een beoordeling van dit initiatief ZONDER erbij te betrekken wie dit doet, en wie als eerste met dit idee kwam. Essentiele punten, dat is waar, maar het is wel zo eerlijk het één van het ander te scheiden.

Tyne Cot is de grootste militaire begraafplaats van de wereld, en is voor velen hét symbool van de eerste wereldoorlog. En dat ligt nu eenmaal in Zonnebeke. Jammer voor sommigen, gelukkig voor anderen. Dat is een gegeven. Maar de talloze gevallenen en hun familie zal dat worst wezen. Ze zijn gevallen in de eerste wereldoorlog, in 194, 1915, 1916, 1917 of 1918. Maar niet in het huidige Zonnebeke, niet in de huidige verhoudingen.

Als men vast blijft houden aan de groepsgewijze en soms zelfs individuele afwijzing van elkaar, is het logische gevolg dat al die groepjes slechts met de eigen vrienden aangevuld zullen worden.
Dat kan dan gezien worden als bewijs van de kliekvorming. Ik zie het veel meer als gevolg van segregerende kliekvorming. Je máákt groepjes - welaan, je kríjgt dan ook groepjes.

Degenen die Zonnebeke blijven afwijzen (onrealistisch want Tyne Cot ligt daar nu eenmaal) zijn er mede oorzaak van dat bij de volgende personele uitbreiding er geen mensen uit andere kring dan de al bestaande gekozen zullen worden. Zo houden jullie je eigen groepsvorming in stand.

Waarom gaan jullie niet samenwerken? Waarom ook geen Ieper Archives bijvoorbeeld? Ploegsteert Archives? En die door middel van de huidige digitale mogelijkheden samen laten voegen tot de Westhoek Archives? Misschien dat het dan voor het eerst sinds 1914 écht vrede kan worden aan het Westfront in Vlaanderen.

Meneer Spiling, ik zag u onlangs een wat sarcastische opmerking maken over een opgraving bij Langemark door de Diggers. Wat is het doel van onze betrokkenheid bij WO1? Een gemeend respect voor het verleden, dat geloof ik direct. Maar waarom dan alleen goedkeuren wat de eigen vriendenkring doet, en trachten te blokkeren van wat de ander doet? Want precies dat is ook wat Zonnebeke doet, wat zovelen doen.

Een verschil van mening los je beter op door samen te werken, dan door die meningsverschillen vorm te geven in elkaar bestrijdende groepen. Dat zeiden we in 1918, in 1945, en zo veel vaker.
EvonTraunitz

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2006 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik het heel concreet maken. We hebben groepje A, en groepje B. Ieder met de eigen aanhang, ieder met de eigen vriendenkring.

In groepje B zit een vakman betreffende een specifiek stukje WO1.

In groepje A is een zo'n vakman nodig. Maar omdat groepje A niets moet hebben van groepje B, nemen ze dus liever een minder competent vriendje uit eigen gelederen dan de betere kandidaat uit groepje B.

Dan kan iemand uit groepje C daar wel aanmerkingen op gaan maken, maar de keuze voor het vriendje van groepje A is dan mede mogelijk gemaakt door dit onderlinge gekibbel.

En is zo dus schadelijk voor het vakgebied als geheel, omdat goede expertise onbenut blijft. Doodzonde.

De echte slachtoffers zijn de buitenstaanders, en de geschiedenis als vakgebied. Zolang de groepjes het belangrijker vinden elkaar onderling de loef af te steken dan daadwerkelijk af te gaan op expertise, zal dit zo blijven.

Zeur er dan ook niet over, het is een consequentie van je eigen opstelling.
Bert

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2006 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

EvonTraunitz @ 19 Feb 2006 12:20 schreef:

Waarom gaan jullie niet samenwerken? Waarom ook geen Ieper Archives bijvoorbeeld?

Laat ons zeggen dat de 'Ieper Archives' eigenlijk al bestaan, in de vorm van het documentatiecentrum In Flanders Fields. Daar bevinden zich al een hele rits persoonlijke dossiers van soldaten gesneuveld in België tijdens de Eerste Wereldoorlog, en nog een hele hoop regimentsgeschiedenissen en ander leuks. Dit project werd al bijna 40 jaar geleden opgestart door de Ieperse veearts Dr. Alfred Caenepeel, die één van de meest omvangrijke papieren collecties omtrent de Ieper Salient verzamelde. Deze collectie is sinds begin jaren '90 openbaar, en gratis te raadplegen. Ze werd ook nog uitgebreid met de persoonlijke collectie van wijlen Roose Coombs (IWM) en wijlen Tony DeBruyne (één van de oprichters van het herinneringsmuseum Ieper Salient).
Voor de 'Passchendaele Archives' wordt er dan ook volop gebruik van gemaakt.

groetjes,

Bert
Naar boven
EvonTraunitz

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2006 14:20    Onderwerp: Reageer met quote

Als het een kenmerk is van een bepaalde groep dat die van alles gaat doen met het werk en de ideeen van anderen kun je daar een negatief oordeel over hebben.
Anderen wegdrukken, de mond snoeren of zelfs ridiculiseren maar ondertussen wel het werk en de ideeen van die anderen gebruiken.
Ik moet toegeven dat ik dat wel herken in sommige zaken die zich rond Zonnebeke hebben voorgedaan.

Daarop antwoorden door polarisatie betekent slechts dat die groep slechts kan en zal putten uit de eigen vriendjes.

Je zou natuurlijk ook lering kunnen trekken en als Ieper ook allerlei mensen gaan aanschrijven, ook een publiciteitscampagne á la Zonnebeke opstarten. Waarom zouden alleen zij ideeen van anderen kunnen gebruiken?

En als Barton dit idee al eerder had - hij zou bijvoorbeel kunnen proberen op grond van een intellectueel eigendom een deel van de opbrengsten te kunnen claimen, of kunnen verlangen dat zijn naam bij dit project als mede-grondlegger daarvan genoemd wordt.
Dat kan in de beslotenheid van onderlinge contacten, of als het niet anders kan, in de beslotenheid van juridische procedures geschieden.

Maar slechts in de roddelcircuits gaan sputteren, en verder weinig actie ondernemen zal tot niets leiden.
Bert

BerichtGeplaatst: 19 Feb 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

EvonTraunitz @ 19 Feb 2006 14:20 schreef:

Je zou natuurlijk ook lering kunnen trekken en als Ieper ook allerlei mensen gaan aanschrijven, ook een publiciteitscampagne á la Zonnebeke opstarten. Waarom zouden alleen zij ideeen van anderen kunnen gebruiken?

Wel, je hebt hier zeker een punt denk ik. MMP1917 is natuurlijk een zeer jong museum, dat het ook nog meer nodig heeft om zich te profileren. Ieper heeft dit veel minder nodig. Mensen komen toch automatisch naar deze stad, en ook naar het IFF museum. In het hoogseizoen komen er in het documentatiecentrum IFF haast dagelijks mensen over de vloer die info zoeken over de plaats waar, of de actie waarin een familielid is gesneuveld. Dikwijls hebben zij ook wat info mee of een foto, die dan worden gekopieerd of gescand. Op deze manier groeit de collectie gestaag aan, zonder dat daarvoor publiciteit hoeft worden gemaakt. De publiciteitscampagne van Zonnenbeke is er ook voor een groot deel omdat zij nu eenmaal niet centraal zijn gelegen, dat is niet meer dan logisch. Je kan als het ware naar de streek komen en aan het MMP1917 gewoon voorbijlopen. Aan IFF kan je eenvoudigweg niet voorbij, daar het in de Lakenhallen is gelegen.
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2006 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

Wijze woorden Evon.

Ik begrijp dat het als buitenstaander, zoals u ook al vermelde, soms moeilijk te begrijpen is en heel verwarrend overkomt. Een overkoepelend orgaan met een ruime individuele vrijheid zou prachtig zijn. Dit omzetten in de pratkijk iets moeilijker. Als je als jonge leergierige, spontale, gemotiveerde nieuweling in deze materie geworpen wordt kom je al vlug in contact met de gevestigde waarden en gevoeligheden.

We hebben nood aan meer mensen zoals "Bert" die zich over alles heen inzetten voor de zaak. Jammer dat dit niet altijd gewaardeerd wordt.

Wat P. Barton betreft zou het ons te ver leiden om 10 jaar met je hoofd tegen de muur lopen te verwoorden. Het hoort hier tevens niet thuis. Peter is nu eenmaal niet de persoon die met z'n privé fondsen gaat procederen tegen politici die procederen met gemeenschapsfondsen, om dan ergens je naam te claimen.

Jammer genoeg zijn vele zaken politiek geladen. En wat ga je daar als enkelingen tegen gaan beginnen?

Groetjes,

Kristof J
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2006 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

Noem dit dan toch gewoon Anti- Zonnebeke- forum!

Al die geheimdoenerij, terwijl we we toch zeer goed weten wie er achter de steeds weerkerende drekcampagnes zit. En neen, ik denk hier niet aan "Ieper". Daar hebben ze wel meer verstand.

Het systematisch opkloppen van de vermeende tegenstellingen tussen Zonnebeke en Ieper, de steeds weerkerende persoonlijke aanvallen en verdachtmakingen, het stalken van de mailboxen van de medewerkers (tot op het werk toe), de voortdurende desinforlatie: dit is toch niet meer normaal meer?

Op het Great War Forum lopen de emoties ook soms hoog op, maar de bijna 10.000 ingeschrevenen houden het daar een stuk beleefder als de paar heethoofden die hier ongestraft hun ding kunnen doen, liefst onder de gordel.

Moderators, neem nu eindelijk eens je verantwoordelijkheid op. Of is het hier "no rule, no limits"? Jullie zien toch ook dat er hier persoonlijke vetes uitgevochten worden? Dit tast de kwaliteit van het Forum zelf aan.

Toch bedankt aan de redelijke mensen die de moed hebben om de belhamels op hun plaats te zetten .

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

EvonTraunitz @ 19 Feb 2006 14:20 schreef:

Ik moet toegeven dat ik dat wel herken in sommige zaken die zich rond Zonnebeke hebben voorgedaan.

Waarom zouden alleen zij ideeen van anderen kunnen gebruiken?

En als Barton dit idee al eerder had - hij zou bijvoorbeel kunnen proberen op grond van een intellectueel eigendom een deel van de opbrengsten te kunnen claimen, of kunnen verlangen dat zijn naam bij dit project als mede-grondlegger daarvan genoemd wordt.
Dat kan in de beslotenheid van onderlinge contacten, of als het niet anders kan, in de beslotenheid van juridische procedures geschieden.

Maar slechts in de roddelcircuits gaan sputteren, en verder weinig actie ondernemen zal tot niets leiden.

1) Welke zaken?
2) Waarbij je dus aanneemt dat dit zo is?
3) Inderdaad, als Barton dit idee al eerder had
4) Deze laatste uitspraak maakt veel goed. Het zegt veel over de gegrondheid van de verdachtmakingen.
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

BatterySergeantMajor @ 21 Feb 2006 19:04 schreef:
Noem dit dan toch gewoon Anti- Zonnebeke- forum! Erwin

Dit is een kreet die we niet verdiend hebben! Op dit forum mogen discussies gevoerd worden en juist om de schijn van censuur te voorkomen hebben we er voor gekozen zo min mogelijk in te grijpen. Wat is je alternatief? Dat we discussies over de activiteiten waarbij een partij betrokken is verbieden of moeten we teksten weghalen? Moeten we actief voorkomen dat bepaalde zaken besproken worden?

Mag ik je er ook op wijzen dat de forumleiding in deze geen partij is en dat iedereen hier recht van spreken heeft zolang de fatsoensnormen niet overschreden worden.
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2006 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 21 Feb 2006 19:53 schreef:
BatterySergeantMajor @ 21 Feb 2006 19:04 schreef:
Noem dit dan toch gewoon Anti- Zonnebeke- forum! Erwin

Mag ik je er ook op wijzen dat de forumleiding in deze geen partij is en dat iedereen hier recht van spreken heeft zolang de fatsoensnormen niet overschreden worden.

Dan hebben we blijkbaar een verschillende visie over het punt waarop fatsoensnormen overschreden worden.

Erwin
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2006 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Bert @ 19 Feb 2006 13:09 schreef:
EvonTraunitz @ 19 Feb 2006 12:20 schreef:

Waarom gaan jullie niet samenwerken? Waarom ook geen Ieper Archives bijvoorbeeld?

Laat ons zeggen dat de 'Ieper Archives' eigenlijk al bestaan, in de vorm van het documentatiecentrum In Flanders Fields. Daar bevinden zich al een hele rits persoonlijke dossiers van soldaten gesneuveld in België tijdens de Eerste Wereldoorlog, en nog een hele hoop regimentsgeschiedenissen en ander leuks. Dit project werd al bijna 40 jaar geleden opgestart door de Ieperse veearts Dr. Alfred Caenepeel, die één van de meest omvangrijke papieren collecties omtrent de Ieper Salient verzamelde. Deze collectie is sinds begin jaren '90 openbaar, en gratis te raadplegen. Ze werd ook nog uitgebreid met de persoonlijke collectie van wijlen Roose Coombs (IWM) en wijlen Tony DeBruyne (één van de oprichters van het herinneringsmuseum Ieper Salient).
Voor de 'Passchendaele Archives' wordt er dan ook volop gebruik van gemaakt.

groetjes,

Bert

Ik kwam het project al tegen op het Engelse forum, dus ik was er min of meer van op de hoogte.
Is het straks ook de bedoeling dat beide data gecombineerd gaan worden tot één groot geheel?
Dat mensen die op zoek zijn in een gezamelijke database kunnen zoeken?

Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2006 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Yvonne,

Neen, ik denk niet echt dat dit de bedoeling is. Ik denk wel dat er na de verhuis van het IFF documentatiecentrum naar de Lakenhalle in 2012 werk zal worden gemaakt van verdere digitalisering. Momenteel heeft het personeel al zijn handen vol met de dagelijkse werking van de musea. Er is echter de laatste jaren veel werk gemaakt van een digitale catalogus van de schenkingen en de collectie, en ik ga ervan uit dat dit op een bepaald moment ook on-line zal komen, misschien nog niet in de nabije toekomst. Of dit alles zal gecombineerd worden met de Passchendaele archives weet ik niet. Ik denk dat het wel een interessante piste is.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2006 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Als je kijkt naar de stijgende behoefte aan informatie, en de soms moeilijke toegankelijkheid (zoektermen internet) zou een gezamelijke databank echt niet verkeerd zijn.
1 Adres waar men alles kan vinden.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Ieper en de Westhoek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: