Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

MaÔtť uit Koekelare krijgt vergoeding als oorlogsslachtoffer

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2022 15:59    Onderwerp: MaÔtť uit Koekelare krijgt vergoeding als oorlogsslachtoffer Reageer met quote

30 jaar geleden raakte MaÔtť uit Koekelare zwaargewond door bom uit WO I, nu krijgt ze vergoeding als oorlogsslachtoffer

Na 30 jaar ontvangt MaÔtť RoŽl uit Koekelare een schadevergoeding voor een ongeval met een bom uit de Eerste Wereldoorlog. Op het tijdstip van het ongeval was RoŽl 9 jaar. De procedure heeft lang geduurd, omdat ze eerst nog als oorlogsslachtoffer erkend moest worden.

RoŽl werd op chirokamp in 1992 slachtoffer van een bom uit de Eerste Wereldoorlog. ďEen onherkenbare bom moet voor een tak zijn aangezien en zo in het kampvuur zijn beland", zegt ze. Toen de bom ontplofte, werd RoŽl geraakt door brokstukken van het bakstenen muurtje rond het kampvuur. ďMijn linkerbeen hing nog maar met twee pezen aan elkaar."

Voor RoŽl volgde er een jarenlange revalidatie in het ziekenhuis. ďDe eerste zes maanden alleen al ben ik twintig keer geopereerd. Ze hebben mijn linkerbeen kunnen redden met huid en spieren uit mijn buik en rechterbeen.Ē

Oorlogsslachtoffer
RoŽl begon een procedure om erkend oorlogsslachtoffer te worden, maar die sleepte lang aan. ďEr waren elf partijen die het eens moesten raken met elkaar. Dat duurde lang.Ē Nog tijdens de aanvraagprocedure werd RoŽl al erkend als Belgisch burgerslachtoffer van de Eerste Wereldoorlog, maar toen was er nog geen akkoord voor een uitkering.

Dat akkoord is er nu wel. Met het geld heeft RoŽl al wat kunnen doen: ďIk heb een huis gekocht. Nu ga ik dat verbouwen. Dat moet mijn toekomst en dat van mijn zoon veilig stellen.Ē

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/08/jongste-slachtoffer-eerste-wereldoorlog-krijgt-30-jaar-na-ongeva/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: