Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tandorini

|
Geplaatst: 18 Mei 2022 4:53 Onderwerp: Tirailleurs (Festival van Cannes) |
|
|
UN CERTAIN REGARD
TIRAILLEURS
Réalisé par : Mathieu VADEPIED
Année de production : 2022 Pays : FRANCE, SENEGAL Durée : 109 minutes
1917. Bakary Diallo s'enrôle dans l'armée française pour rejoindre son fils de 17 ans, Thierno, qui a été recruté de force. Envoyés sur le front, ils vont devoir, ensemble, affronter la guerre. Tandis que Thierno va apprendre à devenir un homme, Bakary va tout faire pour le ramener sain et sauf.
CRÉDITS
Mathieu VADEPIED - Réalisateur
Mathieu VADEPIED - Scénario / Dialogues
Olivier DEMANGEL - Scénario / Dialogues
Luis ARTEAGA - Images
Xavier SIRVEN - Montage
Alexandre DESPLAT - Musique
Marc-Olivier BRULLE - Son
CASTING
Omar SY - BAKARY Alassane DIONG - THIERNO Oumar SEY - ABDOULAYE Jonas BLOQUET - LIEUTENANT CHAMBREAU Bamar KANE - SALIF
Zie verder:
https://www.festival-cannes.com/fr/films/tirailleurs#vid=22340 |
|
Naar boven |
|
 |
Eric '14-'18

Geregistreerd op: 19-11-2010 Berichten: 2812 Woonplaats: in een oude Hanzestad
|
Geplaatst: 18 Mei 2022 6:40 Onderwerp: |
|
|
Die trailer ziet er goed uit.
In de gaten houden deze film. Bedankt voor de tip _________________ In a foreign field he lay. Lonely soldier, unknown grave. On his dying words he prays. Tell the world of Paschendale.
lyrics: Iron Maiden |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

|
Geplaatst: 19 Mei 2022 8:25 Onderwerp: |
|
|
SYNOPSIS
Le film est présenté en ouverture dans la section Un Certain Regard au Festival de Cannes 2022.
1917. Bakary Diallo s'enrôle dans l'armée française pour rejoindre Thierno, son fils de 17 ans, qui a été recruté de force. Envoyés sur le front, père et fils vont devoir affronter la guerre ensemble. Galvanisé par la fougue de son officier qui veut le conduire au cœur de la bataille, Thierno va s'affranchir et apprendre à devenir un homme, tandis que Bakary va tout faire pour l'arracher aux combats et le ramener sain et sauf.
https://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=289236.html |
|
Naar boven |
|
 |
Patrick Mestdag Moderator

|
|
Naar boven |
|
 |
Wattman
|
Geplaatst: 20 Mei 2022 19:26 Onderwerp: |
|
|
Een mooie aanleiding om de aandacht te vestigen op een mijns inziens lezenswaardig boek, dat tot nu toe aan de aandacht van ons forum ontsnapt lijkt te zijn. David Olusoga, The World's War Forgotten Soldiers of Empire (2014), geeft een zeker niet uitputtend, maar wel brede kijk op de 'koloniale troepen' tijdens de Grote Oorlog, en hun lotgevallen na de oorlog (de lezer soms verbijsterd achterlatend). Een boek dat daarmee dieper gaat dan de gebruikelijke focus op gevechtshandelingen en specifieke onderdelen van de krijgsmacht. Een aanrader!
De prent hierboven die - ongetwijfeld goedbedoeld - levensgroot op mijn computer verschijnt wordt in dat boek aangehaald als een voorbeeld van "portrayals that stresses primitiveness (...) in a presumed childlike simplicity". |
|
Naar boven |
|
 |
AOK4

|
Geplaatst: 21 Mei 2022 8:23 Onderwerp: |
|
|
Wattman @ 20 Mei 2022 19:26 schreef: | De prent hierboven die - ongetwijfeld goedbedoeld - levensgroot op mijn computer verschijnt wordt in dat boek aangehaald als een voorbeeld van "portrayals that stresses primitiveness (...) in a presumed childlike simplicity". |
Dat punt wordt door Patrick precies gemaakt en is ook duidelijk als je de link erbij bekijkt. |
|
Naar boven |
|
 |
Wattman
|
Geplaatst: 21 Mei 2022 9:40 Onderwerp: |
|
|
AOK4 @ 21 Mei 2022 8:23 schreef: |
Dat punt wordt door Patrick precies gemaakt en is ook duidelijk als je de link erbij bekijkt. |
Daarom zeg ik ook "ongetwijfeld goedbedoeld". Hij wordt echter in het bericht zelf zonder enige context, in zeer groot formaat getoond. Op het eerste gezicht lijkt het een illustratie te zijn bij het nieuws over de film.
Die "linkjes" praktijk op het forum is mij zeer bekend. Net zoals als je iets zoekt over "Askari" een hoop linkjes vindt, en foto's waar iemand op dit forum dan weer "krijger" onder schrijft. Ongetwijfeld ook goed bedoeld, maar is een Belgische soldaat dan ook een 'krijger'?
Vandaar dat ik dacht laten we maar eens een boek aanbevelen, een boek dat helaas eerder aan de aandacht van forumgenoten lijkt te zijn ontsnapt. Wellicht was er geen internet linkje over te vinden; ik geef toe een veronderstelling van mijn kant.
Als ik gelegenheid heb zal ik nog een kleine bespreking aan het boek van Olusoga wijden. |
|
Naar boven |
|
 |
|