Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Gontermann, drakendoder

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Obusje



Geregistreerd op: 28-11-2015
Berichten: 160
Woonplaats: Frankrijk

BerichtGeplaatst: 19 Okt 2021 21:56    Onderwerp: Gontermann, drakendoder Reageer met quote

Na Friedrich Ritter von Röth eindigde de jachtvlieger Heinrich Gontermann tijdens de Eerste Wereldoorlog op een verdienstelijke tweede plaats op de Duitse lijst van meest succesvolle drakendoders. In een tijdsbestek van minder dan 1 jaar (tijdvak november 1916 – oktober 1917) wist hij aan het westelijk front 39 erkende luchtoverwinningen te behalen waarvan 18 op waarnemingsballonnen. Zijn meest markante succes was op 19 augustus 1917 toen hij in een tijdsbestek van enkele minuten vier waarnemingsballonnen uit de lucht schoot nabij Soupir (departement Aisne). Dit overigens na voorheen al bij vier gelegenheden er twee op één dag naar beneden gehaald te hebben. In het ‘algemeen eindklassement’ van de meest succesvolle Duitse jachtvliegers tijdens de Eerste Wereldoorlog eindigde Heinrich Gontermann met zijn totale aantal van 39 overwinningen op de dertiende plaats.

Heinrich Gontermann werd geboren op 25 februari 1896 in de Westfaler stad Siegen, destijds behorend tot het koninkrijk Pruissen, als oudste zoon van oud-cavalerieofficier en succesvol ondernemer Heinrich Gontermann Senior en Maria Gontermann-Müller, dochter van een dominee. Het in de metaalindustrie werkzame familiebedrijf was mede opgericht door grootvader Gustav Gontermann en bestaat tot op de dag van vandaag nog steeds, zij het nu onder de naam ‘Gontermann-Peipers GmbH’ en is statutair nog steeds in Siegen gevestigd.

De jeugdjaren van Gontermann verliepen onbekommerd. Als zoon van niet onbemiddelde ouders reisde hij veel en toonde belangstelling voor kunst, cultuur en techniek. Hij was sportief, reed paard en deed aan atletiek. Tijdens zijn middelbare schoolperiode betoonde hij grote belangstelling voor het vak scheikunde. Bij een zelfbedacht maar helaas mislukt chemisch experiment in de kelder van de ouderlijke woning kwam het tot een explosie die hem bijna het leven kostte. Vader en moeder Gontermann verboden daarna zijn geëxperimenteer. En Heinrich verloor vervolgens volledig zijn belangstelling voor de chemie.

In de zomer van 1914, de spanningen in Europa namen toe, meldde Heinrich Gontermann zich zoals zovelen van zijn land- en leeftijdgenoten aan als Kriegsfreiwilliger. Hij koos voor het oude regiment van zijn vader, het Thüringische Uhlanenregiment Nr. 6 waar hij probleemloos werd ingelijfd omdat hij de paardrijkunst al beheerste. Op de dag van eerste opkomst bracht de chauffeur van zijn vader hem naar de kazerne in Hanau. Na een sterk verkorte basisopleiding van vier weken werd hij al op 27 augustus 1914 naar het front gestuurd. In een enthousiaste veldpostbrief uit deze periode aan zijn ouders, sprak hij de hoop uit daarmee nog op tijd te zijn voor de Duitse intocht in Parijs. Het zou anders lopen. Eind september 1914 werd hij aan het Sommefront zwaar gewond en werd overgebracht naar een lazaret in de stad Douai. Om met zijn hospitaalopname zijn ouders niet onnodig ongerust te maken, verzweeg hij in zijn veldpostbrieven zijn verwonding en meldde hij hen te zijn opgenomen met geelzucht. Deze aap kwam echter uit de mouw toen hij voor verdere behandeling en genezing werd teruggestuurd naar Duitsland. Uiteindelijk duurde het tot voorjaar 1915 eer hij weer voldoende hersteld was om aan de strijd deel te nemen. Terug aan het front werd de inmiddels tot Vizefeldwebel bevorderde Gontermann voor zijn inzet aan het front onderscheiden met het IJzeren Kruis tweede klasse. In oktober 2015 werd Gontermann zeer tegen zijn zin in overgeplaatst naar Füsilier-Regiment von Gersdorff (Kurhessisches) Nr. 80. Op 19 november 1915 kwam bij zijn nieuwe eenheid zijn bevordering tot Leutnant der Reserve (tweede luitenant / onderluitenant van de reserve) af. Zowel door deze overplaatsing als inmiddels teleurgesteld door de schijnbaar uitzichtloze strijd in de loopgraven vroeg hij overplaatsing aan, en verkreeg die ook, naar de Fliegertruppe.

Aanvang 1916 werd Heinrich Gontermann overgeplaatst naar FEA 1 (Flieger-Ersatz-Abteilung 1) op Flugplatz Döberitz, ten westen van Berlijn, voor zijn opleiding tot piloot. Op Flugplatz Johannisthal haalde hij in april 1916 zijn elementaire vliegbrevet. Daarna moest hij voor zijn voorbestemde plaatsing als ‘Aufklärungsflieger’ (verkenningsvlieger) nog enkele specifieke bekwaamheidsproeven afleggen alvorens in mei 1916 aan het front in Frankrijk geplaatst te worden bij FFA 25 (Feldflieger-Abteilung 25) op Feldflugplatz Tergnier (departement Aisne). Daar vloog hij tot najaar 1916 vele waarnemingsmissies met tweezitters van het type LFG Roland C.II, bijgenaamd ‘Walfisch’, en AGO C.I.
In oktober 1916 werd Heinrich Gontermann naar Duitsland teruggeplaatst om op de Kampf- und Einsitzerschule in Keulen te worden omgeschoold tot jachtvlieger. Na deze slechts enkele weken durende opleiding werd hij overgeplaatst naar Jasta 5 (Jagdstaffel 5). Op 14 november 1916, vijf dagen na zijn plaatsing bij Jasta 5, behaalde hij al zijn eerste luchtoverwinning. Door het barre winterweer werd er na die datum aan beide zijden van het front een lange periode maar nauwelijks gevlogen en duurde het tot 6 maart 1917 voordat hij kans zag zijn tweede overwinning te behalen. De dag ervoor was hij onderscheiden met het IJzeren Kruis eerste klasse.

Gontermanns ster aan het jachtvliegerfirmament begon na zijn tweede overwinning gestaag te stijgen. Op Goede Vrijdag 6 april 1917, Gontermann behaalde op die dag zijn zevende overwinning, was hij getuige van het verongelukken van de commandant van Jasta 5. Het toestel van Staffelführer Oberleutnant Hans Berr kwam in de lucht in botsing met een ander lid van Jasta 5. Beide piloten kwamen daarbij om het leven. Op 30 april 1917 werd Gontermann overgeplaatst naar en benoemd tot Staffelführer van Jasta 15. Hij had inmiddels 17 overwinningen op zijn naam staan, waaronder zeven op waarnemingsballonnen.

Begin mei 1917 verhoogde hij zijn score met vier vliegtuigen en op 11 mei stond de teller op 21 erkende overwinningen. Dit leidde tot de ontvangst op 15 mei 1917 van een telegram uit het Großes Hauptquartier in Bad Kreuznach dat het keizer Wilhelm II op 14 mei behaagd had om Heinrich Gontermann de Pour le Mérite te verlenen. Behalve militaire eer, roem, aanzien en aandacht bracht deze hoge dapperheidsonderscheiding ook het recht op een verlof van dertig dagen met zich mede. Gontermann bracht dit verlof door bij zijn familie in Siegen. Eind juni 1917 was hij weer terug aan het front. Nauwelijks teruggekeerd bij Jasta 15 werd de reeks van overwinningen op waarnemingsballonnen en vliegtuigen voortgezet. In de periode 24 juni 1917 tot en met 2 oktober hoogde hij zijn score op tot het uiteindelijke en al eerder genoemde aantal van 39 overwinningen waarvan 18 waarnemingsballonnen en 21 jacht- en verkenningsvliegtuigen.

Oktober 1917 bleek een keerpunt. Niet alleen bij Jasta 15 maar ook bij tal van andere Duitse eenheden werd vanaf begin september een begin gemaakt met de geleidelijke vervanging van de diverse merken en typen in gebruik zijnde tweedekkers door de nieuwe driedekker type Dr.I van vliegtuigfabrikant Fokker uit Schwerin. In vergelijking met andere Duitse jachtvliegtuigen was de nieuwe Fokker weliswaar relatief langzaam (160 km per uur) maar door het geringe gewicht (585 kg) en dikke vleugelprofielen was het toestel uiterst wendbaar en in staat om zeer steil te stijgen. Manfred von Richthofen zei na zijn eerste vlucht met het nieuwe toestel : ‘Wendig wie die Teufel und klettern wie die Affen’. Het toestel bleek helaas ook wat gebreken te hebben die in de testfase bij Fokker niet aan het licht gekomen waren. In een aantal gevallen bleek de romp- en vleugelconstructie niet opgewassen tegen de grote krachten die er op werden uitgeoefend. Tussen half september en half november 1917 kwam het tot meerdere dodelijke ongevallen die er toe leidden dat een vliegverbod voor het toestel werd uitgevaardigd. Pas in februari 1918 kwam een verbeterde versie van de Dr.I aan het front tot inzet.

Voor Heinrich Gontermann kwam het vliegverbod te laat. Bij een testvlucht met de nieuwe Fokker vanaf Feldflugplatz Marle (departement Aisne) op 30 oktober 1917 brak een vleugeldeel af en stortte Gontermann op enkele kilometers afstand van het vliegveld nabij het gehucht La Neuville-Bosmont neer. Hij raakte daarbij zwaar gewond. Hulp was snel ter plaatse maar mocht niet meer baten. Drakendoder Gontermann overleed tijdens transport naar een lazaret.

Heinrich Gontermann werd op 6 november 1917 onder grote publieke belangstelling begraven op het Lindenbergfriedhof in zijn geboortestad Siegen. Graflocatie: veld 25, graf 55a/c. Anno 2021 bestaat het graf nog. Zijn geboortehuis aan de Sandstraße te Siegen is in de Tweede Wereldoorlog ten prooi gevallen aan geallieerde bombardementen.
_________________
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18



Geregistreerd op: 19-11-2010
Berichten: 2763
Woonplaats: in een oude Hanzestad

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2021 6:26    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant verhaald, had nog nooit van die piloot gehoord.
Bedankt.

_________________
In a foreign field he lay. Lonely soldier, unknown grave. On his dying words he prays. Tell the world of Paschendale.
lyrics: Iron Maiden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group