Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duivelseiland (geďnterneerden op Urk)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wilbert

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2021 16:30    Onderwerp: Duivelseiland (geďnterneerden op Urk) Reageer met quote

"Aan de rand van het eiland Urk stond in 1915 een met prikkeldraad omheinde houten barak. Daarin woonden Belgische, Franse en Engelse officieren die eerder vochten inde Grote Oorlog. Ze waren de Nederlandse grens overgekomen en het neutrale Nederland moest ze volgens het Vredesverdrag van 1907 interneren. In heel Nederland stonden destijds diverse kampen waar soldaten uit oorlogvoerende landen werden geďnterneerd.
Vluchtgevaarlijke officieren werden verbannen naar kamp Urk, dat bekend stond als het Elba van de Zuiderzee, als Duivelseiland. De weersomstandigheden op het kleine eiland waren bar, de Urkers waren pro-Duits en de officieren verveelden zich stierlijk. Hun belangrijkste doel: ontsnappen.
Van Dijk volgt een vijftal geďnterneerden van het front naar Nederland. ‘Duivelseiland’ is een spannend relaas over deze vijf mannen, hun ontsnappingspogingen en hun relatie met de eilandbewoners bij wie de oorlog binnendringt via deze buitenlandse militairen. In het verhaal van dit kleine, bijna vergeten kamp komt de grote geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog in Nederland tot leven."

https://geschiedenis-winkel.nl/p/duivelseiland/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2021 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Laat ik dat boek nou net vandaag in de boekhandel gekocht hebben.

Op een kaart in het boek komt mijn stad ook nog voor.

Was het afgelopen tijd al vaak tegen gekomen en in de lokale krant (regio dagblad Stentor) had een heel artikel aan gewijd tijdje terug.

Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 15 Jul 2021 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het boek inmiddels gelezen, pas weken nadat ik het gekocht had.
En ik vind het een aanrader. Het is in Nederland en in mijn ogen toch wel een onderbelicht onderdeel van de Groote Oorlog, internering van buitenlandse militairen en hun pogingen op ontsnapping, met name dus op Urk.

Viel me best wel wat zaken op als dat ze best vrij waren om te gaan en te staan waar ze wilden, als ze maar verklaring ondertekende van niet ontsnappen enzo.

Spoort mij in ieder geval aan om eens wat meer over dit onderwerp te lezen.

Voor mij het WO1 boek van 2021 wat nieuwe boeken betreft (uitgegeven in jaar 2020/2021). Maar zoals altijd, dat is mijn mening.

Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2021 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Het Colditz van de Lage Landen!

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: