Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Boeken over de periode voor de oorlog

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
louis

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2010 13:32    Onderwerp: Boeken over de periode voor de oorlog Reageer met quote

Ik wil nog wel eens een boek gaan lezen over de periode voorafgaand aan de eerste wereldoorlog.

Wie kan daarover een boek aanraden? Ik heb tot nu toe gevonden:

Blom - the Vertigo Years
Tuchman - the Proud Tower

Zijn deze de moeite waard? Of kent iemand betere boeken over deze periode?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
louis

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2010 13:32    Onderwerp: Re: Boeken over de periode voor de oorlog Reageer met quote

louis @ 18 Mrt 2010 13:32 schreef:
Ik wil nog wel eens een boek gaan lezen over de periode voorafgaand aan de eerste wereldoorlog.

Wie kan daarover een boek aanraden? Ik heb tot nu toe de volgende titels gevonden:

- Blom - the Vertigo Years
- Tuchman - the Proud Tower

Zijn deze de moeite waard? Of kent iemand betere boeken over deze periode?
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2010 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=19515

Vond ik erg goed... maar deze, door jou al genoemde "Tuchman - the Proud Tower", mag er ook zijn.

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2010 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 18 Mrt 2010 14:43 schreef:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=19515

Vond ik erg goed... maar deze, door jou al genoemde "Tuchman - the Proud Tower", mag er ook zijn.

Dank voor de feedback. Ik heb het bij Tuchman gelaten (die heb ik dus besteld). Geen van de 3 in dit topic genoemde boeken is compleet wat ik zoek maar deze leek er, gezien de productomschrijvingen en recensies her en der, het dichtst bij in de buurt te komen.

Ook heb ik Kaiser Wilhelm II van Christopher Clark besteld, dat gaat natuurlijk deels over dezelfde periode. Helaas kon ik niet zo snel een goed Duitstalig boek over Wilhelm II vinden.
Naar boven
Mark II

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2010 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Een goed boek over de wapenwedloop is “Dreadnought: Britain,Germany and the Coming of the Great War” van Robert K. Massie. Dit boek stopt waar de oorlog begint.
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2010 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Mark II @ 01 Apr 2010 22:09 schreef:
Een goed boek over de wapenwedloop is “Dreadnought: Britain,Germany and the Coming of the Great War” van Robert K. Massie. Dit boek stopt waar de oorlog begint.

Lijkt zeker interessant, ik zal die eens proberen te vinden.
Naar boven
Sidney

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2010 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

De ondergang van het oude Europa door Miranda Carter
uitg: Balans
louis

BerichtGeplaatst: 06 Jun 2011 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Mark II @ 01 Apr 2010 22:09 schreef:

Dit boek ben ik nu aan het lezen. Dit lijkt tot dusver het dichtst in de buurt te komen van wat ik destijds zocht (een boek over vooral de politieke situatie en politieke ontwikkelingen in de decennia voor de oorlog). Anders dan de titel van het boek suggereert gaat het niet alleen over de wapenwedloop op zee, de subtitel geeft een veel betere omschrijving van de inhoud. Wel is het toegespitst op Duitsland en Engeland: landen als Rusland, Oostenrijk-Hongarije en Frankrijk komen er dus relatief bekaaid vanaf. Ik schrijf er nog wel een stukje over zodra ik het uit heb (kan nog wel even duren; ik denk dat het omvangrijker is dan de in de startpost genoemde "Proud Tower" en "Vertigo Years" bij elkaar).
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 19 Jun 2011 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Aanrader, Louis!

“Stop whining.”
– A. Schwarzenegger
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2011 7:09    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt inderdaad interessant, maar als ik het goed zie wel erg beknopt (225 pagina's die nog niet eens erg volbedrukt zijn, afgaand op de 'look inside' functie op amazon) gecombineerd met een behoorlijk ruim onderwerp, het lijkt mij dat dat ten koste moet gaan van de diepgang.

Ik vind de prijs ook nogal aan de hoge kant (37 euro bij bol). Een vergelijking met Massie's boek (dat lijkt toch een redelijk eerlijke vergelijking) kost ongeveer de helft en is 3 tot 4 keer zo dik.

Nou ja, als ik hem een keer voor een schappelijk prijsje tegenkom zal ik het niet laten liggen natuurlijk, dank voor de tip.

Kwam net dit boek tegen, misschien is dat een alternatief (in ieder geval dikker en goedkoper; onderwerp lijkt vergelijkbaar): The Birth of the Modern World, 1780-1914: Global Connections and Comparisons door C. A. Bayly (klik).
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2019 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

Even als verlate aanvulling: ik heb Bayly's boek inmiddels gelezen, maar dat vond ik taaie kost en was ook nogal hoogdravig naar mijn mening. Het pluspunt van dit boek is dat de schrijver ook buiten de westerse wereld kijkt, maar voor WO1 heeft dat eigenlijk in het geheel geen meerwaarde. Al met al zou ik het niet willen aanraden voor wie de wereld in de periode vóór WO1 beter wil leren kennen.

Een veel beter (en eigenlijk het beste van degene die ik heb gelezen) boek voor dat doel vond ik "The Ascendancy of Europe: 1815-1914" van M.S. Anderson. Als ik de tijd kan vinden schrijf ik er wellicht nog wel eens een review over.
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 27 Jul 2019 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Een ander boek over de periode voor de oorlog dat ik onlangs las, is "The Great Game", geschreven door Peter Hopkirk.

Dit gaat over de machtsstrijd tussen Rusland en Engeland van ca 1820 - 1907 in het gebied dat nu bestaat uit Iran, Pakistan, Afghanistan en landen die nu tussen Afghanistan en Rusland in liggen. Erg veel meer dat beide landen daar om invloed streden en dat dat met een akkoord in 1907 werd afgesloten was mij niet bekend. Dit boek beschrijft wat beide landen daar deden, waarom ze dat deden, en hoe dat in de praktijk in zijn werk ging. Dat bleek veel interessanter dan ik in eerste instantie had verwacht. En het is ook nog eens een prettig leesbaar boek.

Dit is een boek dat ik iedereen kan aanraden.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2019 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ha louis, ik zag dat je Christopher Clark al noemde maar tot mijn verbazing niet deze titel: https://www.bol.com/nl/p/sleepwalkers/9200000011363682?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp, wat mij betreft een grote aanrader op dit gebied, en zeer betaalbaar!

Gr P
Barbusse

BerichtGeplaatst: 05 Aug 2019 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Modris Eksteins - Lenteriten
Stephan Zweig - De wereld van gisteren
Tuchman - De kanonnen van augustus
Idd Slaapwandelaars van Clark en Ondergang vh oude Europa van Carter
Philip Blom - De duizelingwekkende jaren 1900-1914
Geert Mak - In Europa

Hopelijk zit er iets voor je bij. De eerste twee vond
ik erg interessant. Maar de rest ook Smile
Naar boven
louis

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2019 7:35    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 31 Jul 2019 21:05 schreef:
Ha louis, ik zag dat je Christopher Clark al noemde maar tot mijn verbazing niet deze titel: https://www.bol.com/nl/p/sleepwalkers/9200000011363682?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp, wat mij betreft een grote aanrader op dit gebied, en zeer betaalbaar!

Dat is omdat ik dat in 2010 schreef en Sleepwalkers van een latere datum is. Ik schreef in 2013 trouowens een review van Sleepwalkers in deze thread.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: