Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat is de functie van een cyclist ?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
janvda



Geregistreerd op: 8-5-2019
Berichten: 2
Woonplaats: Borsbeek

BerichtGeplaatst: 08 Mei 2019 21:43    Onderwerp: Wat is de functie van een cyclist ? Reageer met quote

Mijn grootvader was cycliste in the 5de linieregiment en later bij het 15 de linieregiment.

Ik vraag mij eigenlijk af wat de functie van de cyclisten in het Belgische leger is. Wat deden zij zoal ? Waarvoor die fiets ?

Zo schrijft hij
1/ dat hij cycliste is bij de Colonel van 30 Oktober 1915 tot 16 Juli 1916.
2/ vanaf 29 Oktober (1915) doe ik dienst als délégué van mijn bataillon en verblijf ik op de hoeve Claeys, leeghof, nabij Loo, en doe dienst naar mijn bataillon naar de opgegeven plaatsen.

Volgens zijn dagboek zit hij die periode ook regelmatige enkele dagen op rij in de "tranchées" en enkele dagen op rij van "Piquet".

3/ Den 3 mei (1917) passeer ik definitief aan den staf van het 15de linieregiment als cycliste Kolonel Buisseret.
4/ Van 25 December 1916 tot 3 mei 1917 als cycliste bij de Major PetéJon I Bataillon van 15de.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5729
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2019 14:50    Onderwerp: Reageer met quote

Welkom op het Forum
In het kort is hun taak , verkenningen uitvoeren en later ook koerier diensten , de motor fiets zal deze taak geleidelijk van hun overnemen .

Je Grootvader zal die taken in de achterste linies hebben uitgevoerd,
daar tijdens dienst in de voorste stellingen de fiets onbruikbaar was.
Die is er wel tijdens de bewegings -oorlog .


Met de zoekrobot (icoon met vergrootglas )van ons forum kan je met de woorden fiets of Halen meer informatie of foto's vinden .

@+
Patrick


Een heel en zeer bekende cyclisten eenheid
zijn de zwarte duivels tijdens de slag bij Halen

Zie deze Blog voor uitgebreide informatie
http://blog.seniorennet.be/tfront/archief.php?ID=15

hier een stukje eruit
Het ontstaan van de Zwarte Duivels

In de Septemberdagen van 1830 neemt het vrijkorps „Chasseurs de Bruxelles” deel aan de gevechten in Brussel. Op 1 november 1830 wordt het 1ste Regiment Jagers te Voet opgericht, de kern bestaat uit de Jagers van Brussel. Dit regiment wordt in 1831 aangevuld door inlijving van twee bataljons tirailleurs en een vrijkorps. In 1836 wordt het Partizanenkorps van Majoor A. Capiaumont ingelijfd.
Heel het regiment wordt met karabijnen bewapend en krijgt het typische uniform: een groene tuniek met gele versieringen, geel wollen vangsnoer, grijze broek, vereenvoudigde Poolse muts en Corsicaanse hoed, zwarte gordel met patroontas.Bij de reorganisatie van het leger, door Koninklijk Besluit van 9 juli 1847, krijgt dit van nauwkeurig schietend en beweeglijke regiment lichte infanterie de naam “Regiment Jagers-Karabiniers”, het nummer 1 blijft behouden. De organisatie op oorlogsvoet voorziet de splitsing in afzonderlijke compagnies.Bij de volgende reorganisatie,door K.B. van 5 maart 1850, krijgt het regiment de naam „Karabiniersregiment” met nog altijd het nummer 1. Het regiment bestaat nu uit vijf bataljons waarvan vier actieve. Bij de reorganisatie 1902 wordt er bepaald dat de vier bataljons lichte infanterie voor de vier legerdivisies bestemd zijn.

De eerste fietsen in het leger
Vanaf 1875 gebruikt het Italiaanse leger velocipedisten om vlugge verbindingen te verwezelijken. Na 1880 volgen er testen in verschillende legers, bvb Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Leden van de „Union vélocipédique française” nemen in 1886 als reservisten deel aan de herfstmanoeuvres en worden belangrijke boodschappers. Vanaf 1889 staan in ieder Frans infanterieregiment vier velocipedisten op de organisatietabellen. Op 11 november 1890 geeft de Minister van Oorlog aan Kapitein H. Soled de toestemming een sectie wielrijders te vormen in de regimentsschool, in Waver. De negen „vélocipédistes militaires”, onder bevel van Onderluitenant P. Kesseler, zullen vlugge estafettes worden. Het nieuwe reglement voor de velddienst beperkt hun rol tot post- en telegramdienst, planton- en verbindingsdienst.

Een eerste compagnie wielrijders
Luitenant G. Beirlaen van het Regiment Karabiniers, beoefenaar van de wielersport en hoofdredacteur van het tijdschrift „xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />La Pédale militaire” kan de nieuwe Minister van Oorlog overtuigen een experiment te wagen met een strijdende wielrijderseenheid. Het Ministeriële Besluit van 10 augustus 1896 bepaalt dat er een tijdelijke compagnie van 120 wielrijders afkomstig van verschillende regimenten wordt opgericht. De compagnie van Luitenant Beirlaen kan gedurende de manoeuvres van de 3de Legerafdeling de militaire autoriteiten overtuigen. Aansluitend wordt hij naar Frankrijk gestuurd, naar het infanterieregiment waar Kapitein Gérard de vouwfiets (vélo-pliante Gérard) uitvond en invoerde. Zijn rapport aan de Minister, over organisatie en uitrusting van wielrijderseenheden, wordt gunstig onthaald. Ook bij de grote manoeuvres in 1897 wordt een wielrijderscompagnie ingezet.
In 1898 werd elke 4de Compagnie van de vier bataljons Karabiniers tot een wielrijderscompagnie omgevormd. Deze vier compagnies beschikken over vouwfietsen Belgica, naar het systeem van Kapitein Gérard. In 1906 verschijnt het “Instruction pour les compagnies cyclistes”
Bij de reorganisatie van de infanterie, door het K.B. van 12 juni 1911, worden vanaf 01 oktober 1911 de vier compagnies wielrijders in één bataljon gegroepeerd: het 5de bataljon het Karabiniersregiment. Bataljonscommandant Majoor Stafadjunct J. Collyns traint de infanteriewielrijders die nu de fiets niet meer vouwen en aan de kwartiermuts een klep krijgen

Bataljon Karabiniers-Wielrijders
Bij de volgende reorganisatie, door het K.B. van 11 november 1913, wordt het bataljon zelfstandig vanaf 15 december 1913 en krijgt het de naam « Bataillon de Carabiniers Cyclistes ». Het wordt bevolen door Majoor E. Siron en bestaat uit een staf, drie compagnies wielrijders en een sectie lichte machinegeweren. Het Bataljon behoort nu tot de Cavaleriedivisie en heeft zijn garnizoen in Vilvoorde.

Het Bataljon Karabiniers-Wielrijders wordt bij de mobilisatie aangevuld. Op 3 augustus 1914 wordt het Bn. naar Gembloers gestuurd.
Vanaf 4 augustus voert het verkennings- en beveiligingsopdrachten uit aan de Jeker en daarna aan de Gete. Op 12 augustus speelt het een belangrijke rol in de slag bij Halen.
Door deze acties krijgt het van de Duitsers de bijnaam „Schwarze Teufel” (Zwarte Duivels).

Het Bataljon Karabiniers-Wielrijders tijdens de slag bij Halen
In de morgen van 12 augustus staat de 3de Compagnie in Halen en de sectie lichte machinegeweren (MG), het 3de peloton en de twee MG’s ten noorden van de Getebrug, het 1ste peloton ten zuiden van die brug, het 2de peloton bevindt zich in reserve bij het station. De 1ste Compagnie bevindt zich bij Loksbergen, de 2de Compagnie bezet Zelk maar het 3de peloton staat in Drieslinter.
Omstreeks 08u10 wordt een Duitse ruiterpatrouille bij de Getebrug onder vuur genomen. Rond 08u30 begint het vuurgevecht tussen de 3de Compagnie en de voorhoedes van de 4de Duitse Cavaleriedivisie. De commandant van de Belgische Cavaleriedivisie stuurt om 09u35 twee pelotons van de 1ste Compagnie die zich ten zuiden van de 3de Compagnie moeten opstellen. Om 10u00 ligt Halen onder zwaar artillerievuur, Duitse Jagers steken de Gete over. Majoor Siron leidt de verdediging maar de vijf pelotons moeten wijken wanneer ze vanuit de flank bedreigd worden.
Omstreeks 10u30 zijn ze achter de spoorweg opgesteld. De 1e Compagnie ten noorden van de overweg naar Loksbergen, de sectie MG aan de overweg, de 3de Compagnie ten zuiden ervan. Daar moeten ze proberen om zolang mogelijk stand te houden, tot er versterking komt.
Om 11u30 rukken Duitse eskadrons door Halen op, ze worden er onder vuur genomen door de Cyclisten en door de artilleriebatterij die vuurt van op de Mettenberg.
De Duitse Jagers rukken verder op, de Cyclisten worden in de flanken bedreigd en moeten zich omstreeks de middag westwaarts terugtrekken. Majoor Siron wil de pelotons laten aansluiten op de stelling van de Lansiers, aan de IJzerwinning, maar een stafofficier van de Cavaleriedivisie beveelt een opstelling aan de Betserbaan. Uiteindelijk stellen de Cyclisten zich tussen de twee op. In de velden op ongeveer 300 m ten westen van die holle weg en 400 m vóór de Lansiers. De twee pelotons van de 1ste Compagnie staan ten noorden van de IJzerbeek, de 3e Compagnie en de sectie MG ten zuiden ervan.
De Duitse Jagers bereiken de uitgangen van Halen en nemen de Cyclisten onder vuur. De Belgische artillerie hindert het oprukken van de Duitsers, daarom beslissen de Duitsers om hun ruiterij te laten chargeren. De twee pelotons van de 2e Compagnie helpen in Zelk de eerste stormloop te stuiten. De tweede stormloop botst omstreeks 13u00 op de 1ste Compagnie die zich naar de derde stelling terugtrekt.
De 1ste en 3de Compagnie liggen in graanvelden en krijgen zes stormlopen over zich heen, dit door drie Cavalerieregimenten. Ze worden uiteengereden, lijden verliezen in de gevechten maar blijven toch ter plaatse.
Daarna rukken de Duitse Jagers opnieuw verder op. De overblijvende Cyclisten moeten nu ook wijken en trekken terug naar de lijn van de Lansiers waar de strijd zal voortgezet worden tot bij de aankomst van de 4e Gemengde Brigade. Omstreeks 15u00 worden de restanten van de pelotons Cyclisten uit de vuurlijn genomen.
Het Bataljon neemt verder nog deel aan de operaties vóór Antwerpen, helpt daarna om de aftocht dekken en strijdt mee de slag aan de IJzer.

Op 28 januari 1915 wordt het Tweede Bataljon Karabiniers-Wielrijders gevormd uit eenheden die zich al verdienstelijk gemaakt hebben. Beide bataljons vervullen opdrachten gedurende de loopgravenoorlog in West-Vlaanderen en bij het bevrijdingsoffensief in 1918.
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
janvda



Geregistreerd op: 8-5-2019
Berichten: 2
Woonplaats: Borsbeek

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2019 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor het antwoord.

Ik vermoed niet dat hij iets te maken had met het befaamde bataljon Karabiniers-Wielrijders aangezien hij in andere legerdivisie zat (het 2de) en ook in een andere linieregiment (5de en later het 15de).

Dus hij zal inderdaad vooral koerierdiensten in de achterste linies hebben uitgevoerd tijdens die periode. Ik geef toe dat het voor mij nog wel een mysterie is wat deze koerierdiensten zoal inhouden.

mvg
Jan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group