Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Mijn gelezen boeken top 3 jaar 2018

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Dec 2018 0:23    Onderwerp: Mijn gelezen boeken top 3 jaar 2018 Reageer met quote

Waarom het woord gelezen erin. Omdat niet ieder boek dit jaar uit kwam, maar wel had (gekocht) gelezen dit jaar.

Nummer 3:
Peter Hart: The Last Battle. ISBN 978 1 78125 483 7, uitgebracht 2018. Engelstalig
Gaat over laatste maanden van de oorlog vanaf augustus. Belgisch en het Franse front worden aan de hand van ooggetuigen weer gegeven.
Wat ik altijd een pluspunt vind. Ik mag graag lezen over de soldaat, burger, medici in zo'n situatie.
Nadeel: Inderdaad het zijn altijd dezelfde fronten en landen die beschreven worden. Uitstapjes naar verre oorden of andere westerse fronten mis ik.

Nummer 2:
Mark D. Van Ells: America and WW1, A Travelers Guide. ISBN 978 1 56656 975 0, uitgebracht 2015. Engelstalig
Zie niet vaak een boek specifiek over Amerikaanse monumenten, bezichtigingen en veldslagen in ťťn overzichtelijk boek.
Het begint met de opbouw in Amerika en kleine terugblik over de toestanden daar (Pancho Villa bijvoorbeeld), training in Engeland en dan het front. Beetje apart formaat boek. Hoog en smal. Plus is de lange lijst achterin van websites en monument gerangschikt per land en voor in USA per windrichting. Opvallend nadeel. Geen roadmap of kleine kaartjes per hoofdstuk om gebied aan te duiden.

Nummer 1:
Pieter Serrein: 11 November 1918, De Gewelddadige Dag Laatste Dag Van De Eerste Wereldoorlog. ISBN 978 94 926 2634 9, uitgebracht 2018. Nederlandstalig
Van begin tot end heeft dit boek me geboeid. De beschrijving van laatste week, laatste dagen en laatste dag tot en met het laatst uur. Raadselachtige situaties (wat deed Van Heutsz in Spa bijvoorbeeld tot idioterie om eigen eer te redden en alsnog te sneuvelen).
Veel beschrijvingen van hen die erbij waren aan het front, achter het front, burgers en adel.
Het enige nadeel van dit boek is, dat je eigenlijk nog meer wilt weten.....

Kortom, voor mij was dit boek het boek van het jaar 2018!
Een mooie afsluiter voor de 100ste herdenkingsjaar is er eigenlijk niet.

Op naar 2019, waarin ongetwijfeld ook nieuwe boeken uit komen, maar ook vast nog ergens pareltjes liggen die al iets langer op de schappen in de (digitale-) winkels liggen.

En nu aan u/jou de vraag of je ook zo'n lijstje hebt. Want van lezen komt lezen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Wattman

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2018 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Om eerlijk te zijn, ik heb al jaren een break genomen als het gaat om WO I boeken. Wellicht onder invloed van de "100 jaar geleden" herdenkingen begon een serieuze vermoeidheid bij mij op te treden. Wellicht dat ik als afsluiter binnenkort nog aan het boek van Pieter Serrein zal beginnen.

Ik ben nu bezig met The Vietnam War van Geoffrey Ward en Ken Burns (2017). Ik ben nog niet door alle 764 pagina's (excl. literatuurlijst en registers), maar zeer indrukwekkend. Een helder overzicht, wat mij de mogelijkheid biedt om een en ander op een rijtje te krijgen van een gruwelijke oorlog (een soort van pleonasme, vrees ik.. ) die ik als kleine jongen dagelijks via het televisie journaal gepresenteerd kreeg. Dat het erg was, was mij bekend. Maar niet dat het zo erg was.
Dus ik houd het even bij een top 1. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: