Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Oorlogsdocumentaire zoekt musici met verhaal

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2017 15:40    Onderwerp: Oorlogsdocumentaire zoekt musici met verhaal Reageer met quote

Quote:
Brüder gaat de documentaire over de Eerste Wereldoorlog heten, waarin jongeren verhalen over de oorlog. Vandaag komt de clip uit.

Gezocht: jonge musici met een link met de Eerste Wereldoorlog (WOI). Misschien hebben ze een overgrootvader die tijdens de oorlog (1914-1918) sneuvelde of kennen ze een romantisch verhaal waarbij een soldaat verliefd werd op iemand in het land waar hij tegen vocht.

Kijk op de oorlog

De Groningse muzikant en componist Hendrik Jan Vermeulen (48) maakt de documentaire samen met Merlijn Poolman en Ronald Pras. Ze willen vijf jongeren uit verschillende landen, met een muzikaal talent, aan het woord laten over bijvoorbeeld de rol van hun voorouders in WOI. Zo geven ze hun kijk op de oorlog.

Vermeulen is al van jongs af aan gegrepen door de oorlog. ,,De broer van mijn Duitse oma sneuvelde tijdens de Eerste Wereldoorlog en mijn vader vocht voor de Duitsers tijdens de Tweede Wereldoorlog.’’

Zijn vader vertelde hem verhalen over die tijd. ,,Hij vocht tegen de Russen. Vroeger vond ik dat spannend. Later, toen ik er meer over leerde, werd ik boos. Daarna raakte ik weer gefascineerd. Het is een rare spagaat van gevoelens.’’

De documentaire heet Brüder. Het doel? De oorlog van verschillende kanten belichten waarbij de muziek een verbindende rol speelt. Vermeulen kwam met het idee door het boek Europa, Europa van Geert Buelens. De Duitse gedichten in deze bundel vormden de inspiratie voor zijn album Krieg.

Verhalen vertellen

Dat album is zijn verhaal. Nu wil hij de verhalen van anderen vertellen. De tweede single van het album, Brüder, is het lijflied van de documentaire.

Volgens Vermeulen is een documentaire als deze juist nu van belang. ,,Ik maak me zorgen om wat er nu in de wereld gebeurt. Het opkomende nationalisme, brexit, noem het maar op. Europa valt uiteen, terwijl juist de Eerste Wereldoorlog en als gevolg daarvan de Tweede Wereldoorlog de noodzaak van een verenigd Europa hebben getoond.’’

De documentaire is een waarschuwing, een manier om te herdenken en een middel om mensen met elkaar te verbinden. De European Music Council heeft wel oren naar het idee. Poolman is nu in Cyprus en pitcht dit weekend de documentaire voor het internationale panel. ,,De tekenen zijn goed’’, zegt Vermeulen. ,,Maar het is wel heel spannend.’’

Om de film te promoten komt vandaag de clip bij de single Brüder uit. Meer info is te vinden op www.krieg1916.nl.

http://www.dvhn.nl/groningen/Oorlogsdocumentaire-zoekt-musici-met-verhaal-22273187.html

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: