Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

“Hier voltrok zich de grootste vliegramp van WO 1"

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini



Geregistreerd op: 11-6-2007
Berichten: 6765
Woonplaats: Laarne

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2017 9:12    Onderwerp: “Hier voltrok zich de grootste vliegramp van WO 1" Reageer met quote

Honderd jaar Duits vliegplein in Scheldewindeke-Dikkelvenne wordt herdacht met exposities, theater en boek

SCHELDEWINDEKE / GAVERE - Honderd jaar geleden begonnen Duitse militairen in Dikkelvenne en Scheldewindeke met de aanleg van één van de eerste verharde vliegvelden ter wereld. Het oorlogsvliegveld werd een jaar later het decor van de grootste vliegramp tijdens de Eerste Wereldoorlog. Naar aanleiding van die verjaardag staan er dit jaar verschillende initiatieven gepland: twee exposities, een boek en theater op locatie.

Het Duitse vliegveld bevond zich op de grens van Scheldewindeke en Dikkelvenne, langs de huidige Lange Munte. Het hoofdkwartier, vliegtuigloodsen, het radiostation en opslagplaatsen voor munitie lagen in Scheldewindeke, de start- en landingsbanen in Dikkelvenne.

In het kader van de herdenking van de Eerste Wereldoorlog besloot Jean-Marie Schepens, 90 jaar jong en voorzitter van VVV ’t Gaverland, het vliegveld langs de Lange Munt in het daglicht te plaatsen, honderd jaar nadat het zo’n memorabele rol speelde in de oorlog. Bleek dat ook Oosterzele broedde op enkele projecten rond het vliegplein. En zo kwam het tot een samenwerking tussen Gavere en Oosterzele.

Jean-Marie Schepens is ook een boek aan het afwerken over ‘100 jaar vliegplein Scheldewindeke-Dikkelvenne’ en kreeg daarvoor de medewerking van een Duitse journalist en deskundige in de geschiedenis van de (militaire) luchtvaart, Marton Szigeti, Antoine De Smet (90), erelid van de VVV, en Alex Vertenten, deskundige cultuur van de gemeente Gavere.

“Het vliegplein was het decor van de grootste vliegramp uit de Eerste Wereldoorlog. Vanop dat vliegveld stegen ook de Duitse ‘Riesenflugzeuge’ of reuzenvliegtuigen op”, vertelt Jean-Marie Schepens. “De oorlog in de lucht werd sinds 1915 almaar belangrijker. De Duitsers achtten Gent en omgeving best geschikt voor de aanleg van vliegvelden. Vanop die afstand was het immers mogelijk om, geladen met bommen en brandstof, naar Londen en terug te vliegen. Het bestaande militaire oefenterrein in Sint-Denijs-Westrem werd ingenomen door ‘die 4. Armee’, later kwam er het vliegveld in Scheldewindeke-Dikkelvenne. Dat laatste werd aangelegd eind 1917 en begin 1918. Het was het modernste van zijn tijd, met radiostation, verlichting en de eerste baan in beton.”

“De verharding was nodig voor de ‘Riesenflugzeuge’ die 4 tot 6 motoren droegen. De reuzenbommenwerpers troffen Londen en Noord-Frankrijk hard en ondersteunden het Duitse lenteoffensief van 1918 om de statische loopgravenoorlog te doorbreken. De reuzenvliegtuigen wogen, gewapend met bommen, zo’n 13 ton en zakten op andere vliegvelden door de grond. Op het vliegveld van Sint-Denijs-Westrem, de eerste optie van de Duitsers, bleek de bodem te zacht. De hoge kouterrug tussen Dikkelvenne en Scheldewindeke bleek daarentegen zeer geschikt. Ondanks de hardere grond van dat plateau besloten de Duitsers toch ook beton te gieten. Het ging mogelijk om het eerste verharde vliegveld ter wereld.”

Ramp op Hemelvaartsdag

De zware vliegtuigen hadden bij het opstijgen behoorlijk wat tijd nodig om een veilige hoogte te bereiken.

“Alles wat in de weg stond, werd afgebroken”, vertelt Schepens. “Zelfs de Koortskapel in de Blokstraat. Die werd na de oorlog terug opgebouwd. De mensen toen vertelden dat de Duitsers de afbraak van de kapel duur bekochten met een zwaar ongeval. Het vliegplein was namelijk het decor van de grootste vliegramp tijdens de Eerste Wereldoorlog. Drie vliegtuigen zijn op Hemelvaartsdag 1918 neergestort door de dikke mist. De piloten negeerden de bevelen vanuit het radiostation en crashten tegen de bomen in het Munkbos en de Kasteeldreef. Na de crash op Hemelvaartsdag namen de vluchten af en ook te land werden de Duitsers teruggedrongen. Op 2 oktober 1918 ontruimden ze het vliegplein, de voorbode van de Wapenstilstand ruim een maand later.”

Het vliegveld werd na WOI niet meer gebruikt. Het enige nog bekende wapenfeit na de oorlog dateert van 21 mei 1940. In de loop van die dag maakte een bommenwerper een noodlanding op het oude Duitse vliegveld.”

Behalve enkele funderingsresten van een loods op het grondgebied van Scheldewindeke, blijft er niets meer over van het vlieg- plein.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170511_02877205
_________________
"Horum omnium fortissimi sunt Belgae"
"Van hen(de Galliërs) allemaal zijn de Belgen de dappersten"
Julius Caesar(100 VC - 44 VC)
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group