Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bunkers Ledegem en omgeving
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2013 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, dat was een pure en slechte gok van een totaal ondeskundig iemand.

Wat wel betekent dat ik des te meer reden heb die bunker te bezoeken!

Zo zie je maar

Wink

Grt

Binet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2013 9:28    Onderwerp: Reageer met quote

Lingekopf @ 17 Jan 2013 22:13 schreef:
Soldat Binet @ 17 Jan 2013 19:28 schreef:
Afgesproken, vanaf volgende maand ga ik me er mee bezig houden. Zie de topic 'Lichtervelde' bij 'Ieper en Westhoek', daar staat er al één en ander beschreven.

Vlug gaat het inderdaag, 15 jaar geleden was Lichtervelde nog 2 bunkers rijk, totdat men besliste dat de ringweg door de ene bunker moest. Koesteren, al is het een superbeveiligde schaapstal (tja, muren van een meter dik... Wink ).

Grt

Binet

Zó dik? Dat was Ständiger Ausbau in WO1! Wink

Linge! Ken uw klassiekers Wink
De Antwerpen Stellung had muren van 1 meter aan de zijkant en vijandzijde.
De Hollandstellung had muren van ongeveer anderhalve meter.
Zoals valt te lezen in het boek over de Hollandstellung hadden gevechtservaringen geleerd dat een dak- en wanddikte van één meter niet garant stond tegen treffers van de zwaarste artillerie.

Soldat Binet, misschien kun je een rolmaat meenemen als je de bunker gaat bezoeken?
Ik ben wel benieuwd nu Wink

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Soldat Binet

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2013 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

Shabu,

ik zal m'n best doen er een TOPverslag van te maken, ook al is het maar één bunkertje... Wink.

Iemand misschien tips waar ik zeker op moet letten, spulletjes die misschien handig zijn, enzomeer...?

Grt

Binet
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2013 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

foto's van de bunkers in ledegem vandaag bezocht
de ene is de resten van een bunker er staat nu nog een betonnen wand van 30cm dik en de andere is de bunker van op de parking

Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2013 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk hoor!
Geschutsbunker?
Waar staat deze in Ledegem? Ik ben de bunkers namelijk in mijn Google Earth aan het zetten en hoop ze op een dag zelf te bezoeken Smile

http://ww1relics.com/
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2013 20:05    Onderwerp: Reageer met quote

is in de statsionsstraat in ledegem op de parking van het voetbalplein
je moet de bordjes volgen met daarop Olimpic Ledegem

Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2013 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

heb vandaag een sneeuwwandeling gemaakt tot aan de pillbox in ledegem

Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2013 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

nieuwe bunker gevonden in ledegem was niet te zien met streetvieuw, hij staat in de tuin van een huis en is nu makkelijker te zien door verbouwingen

sorry voor slechte foto, probleempje met kodak maar het is wel degelijk een bunker
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2013 5:49    Onderwerp: Reageer met quote

Die laatste op de Dadizelehoek had ik onlangs ook gezien toen we daar in de buurt passeerden. Men doet daar werken zodat die nu zichtbaar is.
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2013 8:12    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad, op streetvieuw zie je alleen een soort kot staan
Naar boven
Tubeken

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2013 8:14    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een bunker ontdekt, vlakbij bunkers voetbalveld en bunker begraafplaats te Dadizele. Wist dat er daar nog één in die omgeving stond vanuit mijn jeugd.

Bij het uitrijden van de Azalealaan er toevallig op gebokt, hij staat tussen de fruithaarden recht voor je. Wel op privé-gebied.

Naar boven
gael4ce

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2013 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Tubeken @ 04 Jan 2013 10:17 schreef:
En niet te vergeten is er nog een Duitse 'Pillbox' te ontdekken, vorig jaar via subsidies door de gemeente gerestaureerd en toegankelijk. Volgens mij weten er nog niet veel deze liggen:

Via de industrieweg (onverhard pad), dien je volgend pad in te slaan (er staat een bord bij met uitleg):

Indien ik goed geïnformeerd ben, is deze opgenomen op de fietsroute Roeselare-Menen.
Hier de link naar m'n foto's, genomen ter gelegenheid van de 40/10 herdenking te Ledegem. (= laatste foto's v/h album)Ik bezocht de "Pillbox" met één van de bezielers achter het Ledegems project en de mini-delegatie van de "Prince of Wales Leinster Regiment"...
https://picasaweb.google.com/celtjan/4010Remembrance2012PrinceOfWaleSLeinsterRegiment#
De site is gelegen op privé grond. Maar dankzij de goede medewerking van de boer, is deze te vrij toegankelijk via de Industrieweg.
Naar boven
Branco12

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2013 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

de bunker in de roeselarestraat bij de oude spoorweg heeft een infobord gekregen door de heraanleg van de spoorweg (en de heraanleg trekt op nieks Sad )

Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 17 Jul 2013 16:41    Onderwerp: Reageer met quote

ben daar ook eens geweest met de fiets. ik zag het toen ook. leuk gedaan.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
AOK4

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2015 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas zijn de meeste foto's weg uit dit topic.

Ik ben momenteel bezig met wat onderzoek voor "iets" voor volgend jaar.
Ik heb de bouwplannen van de drie bunkers in Ledegem bij Sint-Pieter en alle verdere gegevens (wanneer gebouwd, door wie, waarvoor, ...).

Wie zoekt, die vindt (al moet hij daarvoor natuurlijk naar Duitsland en af en toe moet er wat geluk bij te pas komen, aangezien vele archiefstukken verloren gegaan zijn).

Jan
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 27 Feb 2015 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Sommige foto's staan nog wel op Google:
https://www.google.nl/search?q=bunkers+in+ledegem&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=XD_wVO6ADMGAU-3OgegD&ved=0CAgQ_AUoAg&biw=1920&bih=955#imgdii=_

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
flip

BerichtGeplaatst: 03 Mei 2015 7:51    Onderwerp: pillbox heeft een broertje/zusje Reageer met quote

De pillbox die altijd te bezichtigen is, bevindt zich ten oosten van de boerderij. Er is echter ook een bunker aan de westkant (dus de voorkant) van dat erf. Je kan die op google nog net zien. Deze heb ik eens bezocht met de eigenaar. Hij is half verzonken en wordt als regenput gebruikt, omdat er altijd water in staat.
Hebben jullie al de bunker naast de oude spoorwegbedding, tussen de kerk van Ledegem en de Dadizelehoek vermeld? Deze was van vitaal belang voor de Duitse verdediging bij de eerste aanval op Ledegem, 1 oktober 1918. Het afweergeschut vanop die bunker werd gestuurd vanuit de kerktoren, en zorgde voor heel wat verliezen aan Britse kant.
De bunker aan de Rollegemstraat (kruispunt Sint-Eloois-Winkelstraat) staat letterlijk tot bijna tegen de achtergevel van de woning. Er werd toelating gegeven om de bunker af te breken, maar dit blijkt heel moeilijk zonder de woning zelf te beschadigen.
Een tweede bunker achter de Rollegemstraat (dichtbij oud gemeentehuis) doet nu dienst als wijnkelder. Je kan hem langs het steegje naar de Kempkens zien. Op de parking aan het voetbalplein is ook een bunker te zien. In de boerderij tegenover de gemeentelijke begraafplaats is nog een bunker in een schuur. Hij wordt als aardappelkelder gebruikt door de eigenaar. In die schuur vonden we (= heemkring Ledegem) trouwens de grafstenen van het oude Duitse kerkhof. Enkele stukken ervan werden gebruikt voor het monumentje, weer vlak tegenover de gemeentelijke begraafplaats.
Naar boven
vanda

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2016 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan ook nog restanten van een bunker vinden tussen de sint pietersstraat en de spoorweg. Misschien niet de moeite om te bezoeken maar misschien wel interessant voor de volledigheid van de kaart. De plaats werd jaren gebruikt als stort Blijkbaar is deze bunker gedynamiteerd maar nooit volledig opgeruimd. Trouwens het stond daar vol met bunkers die gedynamiteerd zijn. Ik ben afkomstig van Sint Pieter en mijn vader is daar geboren in 1927. Hij heeft die allemaal nog weten staan. Ik denk dat het kort na de tweede wereldoorlog was dat iedereen de kans gekregen heeft om ze te laten exploderen. Vandaar dat het bijna enkel nog bunkers zijn die dicht bij gebouwen staan die overgebleven zijn (was te gevaarlijk om te laten springen). Ook enkele zijn blijven staan als weidestal of berging omdat de boer het interessant vond.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Reisverslagen en foto's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: