|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Enfield
|
Geplaatst: 16 Dec 2015 15:33 Onderwerp: 2 Duitse hulzen, maar welke |
|
|
Betse allemaal,
eventjes langs geweest bij de schroothandelaar en in het oud koper, ja hoor, alweer wat uitgetrokken en gekocht : 2 grote Duitse hulzen, maar welke???
huls 1:
Karlsruhe maart 1917
SP255
diameter bodem 173mm
diameter bovenaan 155mm
hoogte 580mm
huls 2
FN in ovaal dus ik vermoed Friedrich Niemeyer
juni 1918
diameter bodem eveneens circa 173mm
diameter bovenaan eveneens circa 155mm
hoogte 730mm
Hierbij mijn vragen:
Beide hulzen zijn, uitgezonderd hun lengte identiek, werden ze dan ook door hetzelfde type artillerie afgevuurd??
Voor welk kanon(nen) waren deze hulzen bestemd??
Ik ga ze uiteraard niet verkopen, maar ben wel nieuwsgierig naar de waarde. Ik betaalde de prijs van het koper, namelijk 40 Euro voor de twee.
Teveel, genoeg, koopje?????
Betreffende de lengte, ik vind regelmatiger Duitse hulzen die op de lengte na identiek zijn. Zo lagen in de container een koppel 77mm hulzen, maar dan maar half zo lang als de standaard 77mm veldkanon-hulzen die regelmatiger opduiken en ze zijn niet afgezaagd geweest lijkt me.... iemand enig idee, heb ze niet gekocht...maar indien de moeite doe ik het alsnog
Groeten
Bert _________________ Si vis pacem para bellum |
|
Naar boven |
|
 |
Rambo8210
|
Geplaatst: 26 Dec 2015 21:05 Onderwerp: |
|
|
De grootste is de 15cm SK L/43 Krupp Kanone M16
afmetingen: 153x726
De kleinste is voor de Krupp 15cm SK L/40 i.R. (in Raderlafette)
afmetingen: 153x577
Prijzen variëren ergens van 40-60 euro per huls dacht ik, maar zowiezo heb je een batje gedaan. _________________ The loudest sounds of a gun are the Click when you expected a Bang and the Bang when you expected a Clik. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|