Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Hooge 1915, poort naar de hel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bonte

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2015 9:07    Onderwerp: Hooge 1915, poort naar de hel Reageer met quote

"Hooge 1915, poort naar de hel" van Eddy Lambrecht

Deze titel is op weg naar de groothandel en binnen enkele weken in de boekhandel te verkrijgen, Standaard Boekhandel heeft een kleine voorraad besteld voor de winkels in de streek van Ieper.

Uittreksel in PDF voor pers en geïnteresseerden:
http://www.stripdatabank.be/bonte/wo1.html

216 blz
Ongekleurd
Harde kaft
Formaat 17 x 25 cm
Prijs 22,95 euro
isbn 9789491466731
Auteur: Eddy Lambrecht
26 kaarten - 11 luchtofoto’s- 85 foto’s

In 1915 bereikte de oorlog plots met rasse schreden Hooge bij Ieper. De Duitsers rukten op aan weerszijden van de Meenseweg maar werden bij Hooge en Sanctuary Wood gestuit in hun opmars. Er werd gevochten voor de Bellewaarde Ridge zoals de Britten de heuvelkam bij Bellewaarde Farm noemden, bij het kasteel van Hooge en nabij de Meenseweg. Door de Britten werden in 1915 twee aanvallen ondernomen op de Bellewaarde Ridge, maar veel moed vermocht niets tegen moordend Duits afweervuur. Kanonnen en machinegeweren hadden het laatste woord. Het eens zo vredige landschap veranderde in een apocalyptische omgeving waar de doden bleven liggen tot ze verpulverd werden door nieuwe bombardementen. Bij Hooge zette het Duitse leger voor het eerst vlammenwerpers in, als antwoord op de mijn die door de Britten onder de Duitse stellingen tot ontploffing werd gebracht. De geleden verliezen aan beide kanten stonden nooit in verhouding tot de geringe terreinwinst op deze als slagveld beperkte oppervlakte. Bij Hooge waren er in 1915 geen winnaars, zowel Duitsers als Britten lukten geen doorbraak.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2015 9:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er goed uit, de Sint is net buiten, maar de kerstboom kan nog een pakske gebruiken.
Ik vind wel één ding een klein beetje spijtig, er is een boek bij :"1914, Het 4e Duitse Leger in Vlaanderen" van Michel Vansuyt en Karl Unruh en gaat over de gebieden rond Langemark, Bikschote, Diksmuide, Beselare.
Waarom zien sommige mensen "West-Vlaanderen" als het enige Vlaanderen?
In de andere Vlaamse provincies is er ook van alles gebeurd.
"1914, Het 4e Duitse Leger in West-Vlaanderen" zou een meer gepaste titel zijn lijkt me.
Ik wil hier zeker geen discussie over opstarten, maar ik zit al een tijdje met dit gevoel op de maag. poppy
AOK4

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2015 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Binkske007 @ 08 Dec 2015 9:16 schreef:
Ziet er goed uit, de Sint is net buiten, maar de kerstboom kan nog een pakske gebruiken.
Ik vind wel één ding een klein beetje spijtig, er is een boek bij :"1914, Het 4e Duitse Leger in Vlaanderen" van Michel Vansuyt en Karl Unruh en gaat over de gebieden rond Langemark, Bikschote, Diksmuide, Beselare.
"1914, Het 4e Duitse Leger in West-Vlaanderen" zou een meer gepaste titel zijn lijkt me.
Ik wil hier zeker geen discussie over opstarten, maar ik zit al een tijdje met dit gevoel op de maag. poppy

Ik zou daarvoor een nieuwe topic opstarten, maar het is perfect verstaanbaar. Het gaat ook over de Duitse slagveldbenamingen en de gevechten in "Flandern" slaan nu eenmaal op hun gevechten in West-Vlaanderen.

Trouwens, voor mij is Vlaanderen enkel het oude graafschap Vlaanderen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2015 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 08 Dec 2015 9:37 schreef:
Binkske007 @ 08 Dec 2015 9:16 schreef:

Ik zou daarvoor een nieuwe topic opstarten, maar het is perfect verstaanbaar. Het gaat ook over de Duitse slagveldbenamingen en de gevechten in "Flandern" slaan nu eenmaal op hun gevechten in West-Vlaanderen.

Trouwens, voor mij is Vlaanderen enkel het oude graafschap Vlaanderen...

Hoi Jan, goeie reactie, maar het is juist niet de bedoeling om hier een discussie te starten, het is enkel 'mijn gedacht' zoals een zekere Balthasar Boma zou zeggen. puh
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: