Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De witte oorlog-Mark Thompson

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2009 8:53    Onderwerp: De witte oorlog-Mark Thompson Reageer met quote

In mei 1915 verklaarde Italië het Habsburgse rijk de oorlog in de hoop om haar ‘verloren’ grondgebieden in Tirol en Triëst te veroveren. Vele tienduizenden Italiaanse soldaten werden de besneeuwde Dolomieten en de kalkstenen hellingen van het Karstgebergte op gejaagd, waar ze vermoord werden door overwegend Slavische troepen die zich in de loopgraven hadden verschanst.

De witte oorlog is het tragische verhaal van de Grote Oorlog aan het Italiaanse front. Prachtig verweeft Mark Thompson de militaire en de literaire aspecten van deze hopeloze strijd. Hij beschrijft de nationalistische tendensen die tot de oorlog leidden en het fascisme in de jaren erna, maar ook het spookachtige Italiaanse berglandschap, de grillige persoonlijkheden van generaals en politici, en de ervaringen van mannen aan het front onder wie enkelen van de grootste Italiaanse en Duitse schrijvers: Giuseppe Ungaretti, Carlo Giulio Gadda en Robert Musil.

Oorspronkelijke titel: The White War. Life and Death on the Italian Front 1915 - 1919
Vertaling: Peter Diderich
Gebonden: harde kaft, 528 pagina's
Verschenen: mei 2009
Gewicht: 858 gram
Formaat: 238 x 160 x 43 mm
AMBO
Auteur Mark Thompson
Prijs € 39,95
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Tandorini

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2009 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Moet ik hebben. yummie yummie
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2009 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Voor demensen die goed in het engels lezen : ik heb het engelstalig boek onlangs gekocht bij amazon.co.uk voor nog geen 10 euro; dit was wel de paperback; de gebonden kostte iets van een 13 euro dacht ik...
pascal
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2009 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

40 euri? Zijn ze nou helemaal besodemieterd!
Wanneer is de laatste keer dat je 90 gulden uitgaf aan een dergelijk boek?
Vroeger, toen de gulden nog een gulden was, betaalde je niet meer dan 30 tot 40 gulden voor zo'n boek.
Wat is er gebeurd?
Groet,
P.
(Ouwe L*l en terugverlangend naar de gulden en het guldentijdperk)

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 13 Nov 2009 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Even hels als Verdun

De verzwegen ellende van Italiaanse soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog

De tragiek van het zuidelijkste front van de Eerste Wereldoorlog is het stiefkind van de geschiedschrijving van het conflict. De Britse historicus Mark Thompson zet die omissie recht

Na lang aarzelen gingen de Italianen in 1915 meedoen aan de Eerste Wereldoorlog: aan de zijde van de Geallieerden, al had Rome aanvankelijk een alliantie met de Centralen, met Berlijn en Wenen. Maar de Geallieerden hadden belang bij een derde front en paaiden hun nieuwe bondgenoot met de belofte van een forse gebiedsuitbreiding: Zuid-Tirol, Triëst, maar ook grote delen van het latere Joegoslavië.

Lees verder:
http://www.trouw.nl/cultuur/boeken/article2843231.ece/Even_hels_als_Verdun_.html
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Highlander

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2009 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel dit boek aan het doorworstelen. Zéér zware 'paté' maar vreselijk interessant!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Sjoerd

Woonplaats: Bijna in Fort Vechten (Nieuwe Hollandse Waterlinie)

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2009 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel ook een aardig stuk in "Het Historisch Nieuwsblad" over de Italiaanse dichter D'Annunzio (Italiaanse oorlogsheld.. hij strooide propagandamateriaal uit boven Wenen.. ). Hij stichtte in 1919 een revolutionaire vrijstaat in de havenstad Fiume. Veel van zijn gedachten zijn overgenomen door de fascisten van Mussolini, maar niet de vrije seks, drugsgebruik en sociale gelijkheid.
louis

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben dit boek ook aan het lezen (de Engelse versie), en kwam een goede bespreking tegen: hier
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Percy Toplis @ 03 Jun 2009 0:11 schreef:
40 euri? Zijn ze nou helemaal besodemieterd!
Wanneer is de laatste keer dat je 90 gulden uitgaf aan een dergelijk boek?
Vroeger, toen de gulden nog een gulden was, betaalde je niet meer dan 30 tot 40 gulden voor zo'n boek.
Wat is er gebeurd?
Groet,
P.
(Ouwe L*l en terugverlangend naar de gulden en het guldentijdperk)

Om eerlijk te zijn: blijkbaar zijn vele mensen idioot genoeg zijn om een dergelijk bedrag uit te geven voor meestal boeken, die snel snel samengeschreven zijn uit een beperkt aantal andere boeken.

Ik heb dit concreet boek niet alleen in gedachten (over de inhoud kan ik ook niet oordelen omdat ik het niet ingekeken heb), maar ik denk bijvoorbeeld aan een aantal recente fotoboeken met foto's "van de andere zijde", en een aantal historici die altijd hun zelfde verzameling boeken en bronnen gebruiken (concreet denk ik bijvoorbeeld aan Annette Becker).

Eerlijk gezegd vind ik het dan een beetje ontmoedigend om te zien hoe ons WFA jubileumboek slechts een beperkte respons krijgt in vakliteratuur, terwijl daar een origineel en vernieuwend onderwerp aan bod komt en aan een betaalbare prijs (zeker als je het combineert met lidmaatschap van onze vereniging), zeker gezien de vele "maagdelijke" foto's (ook dat is een punt van kritiek op vele uitgaves).

En het is iets wat er niet op zal verbeteren in 2014-2018. Ik zag vandaag toevallig de vacature voor een projectmedewerker voor Dendermonde 2014. Nergens in al die projecten gaat het ook maar om vernieuwend (met een grote nadruk op "nieuw") historisch onderzoek, nee, het gaat om toeristische projecten om zoveel mogelijk volk te lokken naar activiteiten, gebaseerd vaak op eenzijdig en verouderd onderzoek.

Ik werk momenteel aan Bissegem 14-18 en gebruik daarin ook heel wat materiaal uit boeken (omdat voor dit onderwerp dat vaak het weinige voorhanden materiaal weergeeft), maar ik kan dit tenminste in een nieuw licht plaatsen door dit te verbinden met gegevens die ik door onderzoek heb gevonden (in zowel binnenlandse als buitenlandse archieven)... Ook voor mijn foto's heb ik tenminste heel wat moeite gedaan om toch hier en daar ook nieuwe foto's te vinden.

Als je dan nadien eens vergelijkt en ziet welke lovende kritieken en welk publiek het zoveelste gekopiëerde boekje over de Derde Slag bij Ieper krijgt, of hoezeer een boek met wat slecht weergegeven persfoto's van Duitse en Oostenrijkse zijde de hemel wordt ingeprezen als vernieuwend, dan stel ik me toch wel vragen...

(wellicht wordt er beter een nieuw topic geopend voor mijn reactie, in het kader van een algemeen oordeel over "nieuwe" literatuur over WO1 en 2014-2018?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

De prijs is soms inderdaad hoog. Daar geef ik je gelijk in. Maar soms kan je mazzel hebben.

Zie de aanschaf van mezelf en nog iemand op een Boekenbeurs.

http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=23956

Moet wel zeggen, ik heb soms best wat over als het boek echt een aanrader is en ik echt wil hebben in mijn collectie.

AOK4 heel veel succes met het maken van jouw boek.

Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 14:34    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 07 Mrt 2011 13:00 schreef:
(wellicht wordt er beter een nieuw topic geopend voor mijn reactie, in het kader van een algemeen oordeel over "nieuwe" literatuur over WO1 en 2014-2018?)

Heel graag...

Zoals je zelf al aangeeft, AOK4, het gaat niet om (vernieuwend) onderzoek en originele teksten, foto's, ideeen en invalshoeken. Al lang niet meer, en al helemaal niet met een honderdjarige herdenking voor de deur.

Het gaat om het trekken van toeristen, om een reuzenrad op een voormalig slagveld en een draaimolen op een begraafplaats... Want ook de Eerste Wereldoorlog moet in hapklare brokken worden aangeboden aan een verwend, blasé, bijna verveeld publiek.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=24775
Hier verder heren/dames.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 19:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je!

Naar boven
ww_soldier

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2011 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Op het boekenfestijn ging ie al voor meer dan de helft van de prijs...
louis

BerichtGeplaatst: 22 Mrt 2011 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dit boek ook gelezen, de Engelse versie (de paperback editie uit 2009). Het boek telt 405 bladzijden, exclusief register, notenapparaat en bibliografie.

De subtitel ("Life and Death on the Italian Front 1915 - 1919") vond ik niet erg accuraat, aangezien het boek zich niet echt focust op het front. De nadruk in het boek ligt vooral op de sociale, politieke en militaire situatie kort voor en tijdens de oorlog. Aan de orde komen o.a. de opvang van vluchtelingen en geďnterneerden, de verhoudingen tussen de bevolkingsgroepen in de betwiste regio's, de situatie in de bezette gebieden na Caporetto, de steun die de oorlog had in het parlement en op straat, de politieke verhoudingen, het Italiaanse nationalisme, de kadaverdiscipline in het leger, de rol van de pers, de leefomstandigheden aan het front, er is een hoofdstuk over dichters aan het front, etc.

De eigenlijke besprekingen van de veldslagen zijn vaak juist vrij summier. Zo telt hoofdstuk 6, over de eerste slag aan de Isonzo, slechts 8 pagina's. Vier en een halve daarvan gaan over de slag zelf, een halve pagina is een plattegrond die helemaal niets met de slag te maken heeft, en de laatste drie pagina's bevatten een beschrijving van een interview uit 2004 met een destijds 109 jaar oude overlevende van die slag. En aan de vijfde slag aan de Isonzo wordt slechts een halve bladzijde besteed (pagina 157/158). Het verloop van de strijd zelf lijkt soms bijzaak in dit boek.

Maar dat maakt het boek niet minder interessant, integendeel wellicht. Het Italiaanse front is in de meeste besprekingen van de oorlog nogal onderbedeeld, althans in de Nederlands- en Engelstalige literatuur. Dit was ook mijn eerste boek over dit onderwerp, dus ik heb er erg veel interessante informatie uit gehaald.

De wijze waarop het land de oorlog inrolde vond ik al vrij ontgoochelend. Premier Salandra en minister van buitenlandse zaken Sonnino regelden Italië's deelname aan de oorlog terwijl de grote meerderheid van de bevolking ertegen was en zelfs zonder dat het leger en de koning daarvan op de hoogte waren. Het verdrag met de geallieerden, waarin Italië zich verplichtte binnen 30 dagen aan de oorlog te gaan deelnemen, was een van die geheime verdragen waartegen Wilson zich later in zijn 14-puntenplan keerde. Een nationalistische dichter (D'Annunzio) werd vreemd genoeg wel ingelicht en de legerleiding kwam er pas achter toch die dichter er in het openbaar toespelingen op maakte (pagina 31):

Quote:
Cadorna hurried to Salandra's office. 'But this means immediate war!' he said. 'Yes indeed', said the Prime Minister, 'we have to go to war by the 26th of this month'.
'What! But I don't know anything about it!'
'Well, you should hurry up...'

De omstandigheden aan het front waren bepaald anders dan aan het westfront (pagina 67):

Quote:
Made or rock that reflects the heat, waterless when not flooded, hard to walk over, the Carso might have been designed as the last place on earth for trench warfare. Shellbursts were like volcanoes erupting. When heavy shells hit limestone, the fragments of steel casing and stone could maim soldiers a kilometre away. Trenching was extremely difficult without drills, under fire. Mattocks and picks were of no use when solid rock lay on or just below the surface, so both sides built low walls of loose stones, knee-high and easily demolished by incoming shells.

De Italiaanse opperbevelhebber Cadorna was, net als Haig bij de Engelsen, niet iemand die goed kon luisteren (pagina 74):

Quote:
By October 1917, Cadorna had dismissed 217 generals, 255 colonels and 355 battalion commanders. This ungentlemanly harshness shocked the career officers, who became more frightened of being 'torpedoed' than of carrying out absurd orders or of sacrificing their men's lives pointlessly. Combined with Cadorna's intolerance of anything that might smack of insubordination, the sackings discouraged ambitious officers from sharing their thoughts on the course and conduct of the war.

In de Alpen zorgden de weersomstandigheden voor extra problemen, met name lawines konden flink huishouden (pagina 204):

Quote:
It is estimated that the white death killed more soldiers on the Alpine front than bullets or shells. On one day alone, 13 December 1916, known as White Friday, some 10,000 soldiers perished in avalanches.

Interessant vond ik nog hoofdstuk 18, over de rol van de pers. De rol die de pers zichzelf toebedeelde was nogal anders dan die we heden ten dage zien, zie de volgende quotes van pagina's 215 en 216:

Quote:
There was no conception that the journalists' first duty is to report what they see truthfully and honestly.
(...)
What bound journalists, ministers and staff officers was a deep conservative assumption that ordinary people - unlike themselves - were incapable of grasping their true interests.

Dat maakte de verslagen tot een karikatuur van de werkelijkheid. Niet alleen kregen daardoor de soldaten aan het front een grote afkeer van de pers, het had ook verdergaande gevolgen (pagina 215):

Quote:
The Supreme Command's conduct of the war from 1915 to 1917 was a classic example of what can go wrong without the scrutiny of a sceptical press. Servile journalists relayed the lies and misjudgements of the Supreme Command, which welcomed their reports as evidence of its wisdom. This closed loop encouraged the Command's arrogance, hatred of criticism, brutal treatment of the troops, and a zero-sum attitude to its relations with the government.

En van die "brutal treatment of the troops" bevat dit boek vele voorbeelden. Met name het hoofdstuk dat hier speciaal aan is gewijd (hoofdstuk 22) bevat tal van voorbeelden die de verbeelding tarten. In de inleiding wordt e.e.a. als volgt samengevat (pagina 5/6):

Quote:
Even by the standards of the Great War, Italy's soldiers were treated harshly. The worst-paid infantry in the western world were sent to the front sketchily trained and ill-equipped, sacrificed to the doctrine of the frontal assault, ineptly supported by artillery. Italy mobilised the same number of men as mainland Britain, and executed at least three times as many. No other army routinely punished entire units by 'decimation', executing randomly selected men. Only the Italian government treated it's captured soldiers as cowards or defectors, blocking the delivery of food and clothing from home. Over 100,000 of the 600,000 Italian prisoners of war died in captivity - a rate nine times worse than the number of Habsburg captives in Italy.

En niet alleen buiten de gevechten was het optreden tegen de eigen troepen schrikbarend, ook daarbinnen was dat het geval. Zie bijvoorbeeld het volgende stuk van pagina 227:

Quote:
The men knew an attack was imminent when the military police mounted their machine guns behind the trench, ready to shoot at soldiers who lingered when the cry of 'Savoy!' went up. (...) After a minor action in the Dolomites, an army doctor matter-of-factly recorded treating 80 casualties of enemy machine-gun fire, and another 25 shot in the buttocks by the carabinieri. This practice had no equivalent on the Western Front, where the British military police merely set up 'straggler posts' as a barrier to stop men leaving the front line during battle. If anything, it anticipated the Red Army 'blocking units', which gunned down soldiers who tried to escape in the Russian Civil War.

Dat is toch niet bepaald een compliment, om als democratische staat te worden vergeleken met een buitengewoon bruut en gewetenloos dictatoriaal regime als dat van de Russen in de periode na 1917.

Een laatste voorbeeld, op pagina 235/236, over Capello, de bevelhebber van het tweede leger:

Quote:
The commission of inquiry after Caporetto found that the Second Army troups often returned to the line in worse condition than they had left it. Capello wanted the men to look forward to returning to the front line.

Interessant is ook nog hoofdstuk 26, over de periode na Caporetto: dat bespreekt o.a. de toestand in Italiaans bezet gebied, hoe uiteindelijk de wapenstilstand tot stand kwam, hoe de Italianen dit als een grote, op eigen kracht behaalde, overwinning trachtten te presenteren, etc.

Echt fantastisch weglezen vond ik dit boek niet. Ik had er in ieder geval relatief veel tijd voor nodig om dit boek uit te lezen, ik heb de vinger er niet op kunnen leggen waar dat precies aan ligt.

De plattegronden in dit boek zijn grotendeels onvoldoende om het verloop van de veldslagen goed te kunnen volgen. Vaak wordt er gesproken over bergtoppen en plaatsjes die helemaal niet op de plattegronden staan aangegeven. Maar goed, dat is eerder regel dan uitzondering in boeken over de oorlog, het is lastig dit echt goed te doen.

Al met al vond ik dit een zeer interessant boek dat ik iedereen kan aanraden die informatie zoekt over de rol van Italië in de oorlog.
Naar boven
moerasdraak

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2011 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dat de veldslagen er relatief bekaaid vanaf komen stoorde mij in het geheel niet. Thompson schreef een synthese over de Italiaanse deelname aan de oorlog en de feitelijke gevechten zijn daarvan m.i. 'slechts' een aspect. Bepaald interessant vond ik inderdaad de rol van de pers (niet dat het me zoveel verbaasde) en de dubieuze rol van figuren als D'Annunzio en Cadorna alsmede het gestuntel van de politici. De behandeling door de legerleiding van de eigen soldaten was ronduit schandalig. Helemaal ontluisterend vond ik de stukken die verhalen van de vluchtelingen en de bevolking van de 'bevrijde' gebieden die er helemaal niet op zaten te wachten om bevrijd te worden.
Enige minpuntjes: het kaartmateriaal (zoals zo vaak de sluitpost op de begroting) en de toch wat summiere beschrijving van de rol die de oorlog speelde in de opkomst van het fascisme. Hoewel ik me realiseer dat dat laatste onderwerp natuurlijk een studie op zich verdient. Soms wekt Thompson ook de indruk meer te vertellen over de Habsburgse zijde van het verhaal, maar dat gaat vaak toch niet zo diep als het Italiaanse verhaal. Eigenlijk ook wel logisch gezien de titel, maar toch.
En ja, het is geen hapklare brok, maar soms mag je je best een beetje moeite getroosten Smile
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2011 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben nog in het boek bezig. Leest soms inderdaad lastig. Kan ook komen door mijn minimale kennis van dat front gedeelte en de (voor mij sommige) onbekende namen. Intressant en boeiend vind ik het zeker en voor die prijs (ik kocht het goedkoop op boekenfestijn) mag ik zeker niet klagen. Het prikkelt mij wel om meer over dat front te willen weten.
Albatros

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2011 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal akkoord met AOK. Ik denk dat vele kopers van boeken over WO I enkel uit zijn op mooie foto's, de tekst doet er niet toe. Zeker niet de correctheid van de tekst. Nadruk wordt steeds gelegd op 1917. Maar de andere jaren worden niet belicht en kennen dan ook geen interesse bij het publiek. Bezoekerscentra rijzen uit de grond. Subsidies worden rondgestrooid (maar naar "officiële instanties" die duur en weinig met enthousiasme en morgen over milieuvervuiling moeten werken). Hier zou inderdaad een Top 10 van de beste boeken over WO I mogen verschijnen. Of een keurcijfer per uitgave.
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2012 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hier kan je de eerste +/- 10 bladzijden van het boek online lezen.
Kan je al dan niet over de streep trekken vwb de aanschaf van het boek poppy
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2015 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Sprak van de week een collega die erg geďnteresseerd is in dat gebied en zijn/haar geschiedenis waar De Witte Oorlog over gaat.
Nu zoekt hij dat boek, maar op internet kunnen we niks vinden waar we die nog kunnen bestellen.
Weet iemand een winkel/handelaar waar dat boek nog te bestellen is? Ik heb het niet over de digitale versie.

Niko

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2015 9:01    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.amazon.co.uk//gp/offer-listing/0571223346/sr=/qid=/?condition=new&tag=bkfndr76-21

Wink

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2015 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, maar weet je ook ergens Nederlandstalig?
A. Depage

BerichtGeplaatst: 18 Sep 2015 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 18 Sep 2015 10:22 schreef:
Bedankt, maar weet je ook ergens Nederlandstalig?

Ik heb er ook lange tijd naar gezocht, maar ben overstag gegaan om hem in het Engels aan te schaffen. Ben er nu in begonnen, moeizaam weliswaar, maar het loont wel.

Ik vermoed enkel in het Nederlands te verkrijgen als e-book.
Naar boven
humour

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2015 7:12    Onderwerp: Reageer met quote

misschien vind je het hier?
http://www.boek.be/boek/de-witte-oorlog
prachtig boek!!!
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2015 7:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het door gegeven aan mijn collega.
Bedankt voor de tip.

Barbusse

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas ook enkel de Engelstalige versie kunnen vinden. Gaat langzamer inderdaad. Nederlandse versie gevonden bij antiquair voor veel te veel geld. Dan maar de Engelse versie. Je kunt hopen dat ie een keer tweedehands wordt aangeboden.
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb trouwens een half jaar geleden ofzo eens geďnformeerd bij de uitgever Ambo/Anthos. Er waren geen Nederlandstalige boeken meer en voorlopig was men ook niet plan een herdruk te lanceren.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boekennieuws - Vers van de pers - Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: