Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

30.000ste Last Post wereldwijd live op televisie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2015 10:06    Onderwerp: 30.000ste Last Post wereldwijd live op televisie Reageer met quote

30.000ste Last Post wereldwijd live op televisie

Quote:
IEPER - Al 26 landen stemden in om mee te werken aan de 30.000ste Last Post onder de Ieperse Menenpoort op 9 juli. Ligt het aan de Last Post Association, de provincie en Wim Opbrouck, dan volgt de hele wereld het gebeuren live op televisie.
Wat er op 9 juli allemaal staat te gebeuren onder de Menenpoort en op verschillende iconische - maar nog onbekende - locaties, werd bij de voorstelling van het programma van GoneWest 2015 woensdagochtend nog strikt geheim gehouden

Lees verder:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150304_01562697

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2015 7:42    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150610_01725057
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2015 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ook in Wevelgem doen ze daar aan mee.

Schaamteloos opportunisme en BV-promotie naar mijn bescheiden mening (toch wat betreft de zaken die men in Wevelgem wil doen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Fulco

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2015 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 11 Jun 2015 9:49 schreef:
Schaamteloos opportunisme en BV-promotie naar mijn bescheiden mening (toch wat betreft de zaken die men in Wevelgem wil doen).

Zonder verdere duiding vind ik deze kreet wat kort door de bocht. Wat en waarom is er zo schaamteloos opportunistisch en wie/wat is de BV die gepromoot zou worden.

Mijn kennis reikt niet verder dan dat de Last Post Association de 30.000e bijeenkomst wil vieren en (gezien de achtergrond van de klaroeners) daarom ondermeer een oproep heeft gedaan aan brandweerkorpsen over de hele wereld om dit tegelijk te doen. Blijkbaar wordt er aan deze oproep in meerdere landen/plaatsen gehoor gegeven.
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2015 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, ik heb al een en ander vernomen over een aantal plannen hier en daar. Natuurlijk worden enkel BV's gevraagd om "iets" te doen op dat moment. Ik heb ook al gehoord dat er daarbij onderhandeld wordt over de vergoeding voor de BV in kwestie...
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2015 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

Fulco @ 12 Jun 2015 9:42 schreef:

Zonder verdere duiding vind ik deze kreet wat kort door de bocht. Wat en waarom is er zo schaamteloos opportunistisch en wie/wat is de BV die gepromoot zou worden.

Mijn kennis reikt niet verder dan dat de Last Post Association de 30.000e bijeenkomst wil vieren en (gezien de achtergrond van de klaroeners) daarom ondermeer een oproep heeft gedaan aan brandweerkorpsen over de hele wereld om dit tegelijk te doen. Blijkbaar wordt er aan deze oproep in meerdere landen/plaatsen gehoor gegeven.

De organisatie van dit "evenement" gaat in eerste instantie niet uit van de Last Post Association, maar van Wim Opbrouck. Zie ook: http://www.lastpost.be/nl/nieuws/65/oproep-om-over-de-hele-wereld-de-30000ste-last-post-te-herdenken
Naar boven
Fulco

BerichtGeplaatst: 12 Jun 2015 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 12 Jun 2015 11:31 schreef:

De organisatie van dit "evenement" gaat in eerste instantie niet uit van de Last Post Association, maar van Wim Opbrouck. Zie ook: http://www.lastpost.be/nl/nieuws/65/oproep-om-over-de-hele-wereld-de-30000ste-last-post-te-herdenken

Ik haal uit de gelinkte tekst niets meer dan dat de Last Post Association en de Provincie een intendant hebben aangesteld die een eenduidig programma/tekst voor elke locatie heeft opgesteld. Die intendant heeft dus gewoon het werk gedaan dat hem is opgedragen. Als dit in Wevelgem wordt gevolgd, waarom wordt de intendant dan van schaamteloos opportunisme beschuldigd?

En wat moet ik onder BV's verstaan: BrandweerVrijwilligers?
"Ik heb een en ander vernomen" en "Ik heb ook al gehoord dat" vind ik weinig onderbouwde termen om een standpunt op te bouwen.
AOK4

BerichtGeplaatst: 13 Jun 2015 7:24    Onderwerp: Reageer met quote

Fulco @ 12 Jun 2015 22:34 schreef:

Ik haal uit de gelinkte tekst niets meer dan dat de Last Post Association en de Provincie een intendant hebben aangesteld die een eenduidig programma/tekst voor elke locatie heeft opgesteld. Die intendant heeft dus gewoon het werk gedaan dat hem is opgedragen. Als dit in Wevelgem wordt gevolgd, waarom wordt de intendant dan van schaamteloos opportunisme beschuldigd?

En wat moet ik onder BV's verstaan: BrandweerVrijwilligers?
"Ik heb een en ander vernomen" en "Ik heb ook al gehoord dat" vind ik weinig onderbouwde termen om een standpunt op te bouwen.

U hebt het verkeerd: Wim Opbrouck heeft het idee gehad en daarop heeft men hem als intendant aangesteld.

Qua opportunisme had ik het over de BVs ("Bekende Vlamingen") die gevraagd worden voor dit "evenement" en zich daarvoor ook nog willen laten betalen...
Naar boven
Fulco

BerichtGeplaatst: 14 Jun 2015 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 13 Jun 2015 7:24 schreef:

U hebt het verkeerd: Wim Opbrouck heeft het idee gehad en daarop heeft men hem als intendant aangesteld.

Qua opportunisme had ik het over de BVs ("Bekende Vlamingen") die gevraagd worden voor dit "evenement" en zich daarvoor ook nog willen laten betalen...

Excuus, inderdaad iets te snel gelezen en conclusie getrokken. Idee was inderdaad van Wim Opbrouck; maar door hem aan te stellen als intendant blijft de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het totale gebeuren mijns inziens bij de Provincie en de Last Post Association.

Het inzetten van BV'ers (en in Nederland BN'ers) lijkt tegenwoordig steeds noodzakelijker om mensen naar dit soort gebeurtenissen te krijgen. Betaling van die personen hoort daar wellicht bij, maar ik zit onvoldoende in dat wereldje om dat zo maar over alle gevraagde bekenden te durven beweren.

Maar laat ik vooropstellen dat het hier om de eerste plaats gaat om de viering/herdenking van een uniek gebeuren dat zich op 9-7 voor de 30.000 keer afspeelt en waar zoveel leden van dit forum zo vaak al van onder de indruk zijn geweest. Het idee om dit op 9-7 vanuit brandweerkazernes over de hele wereld te delen vind ik heel mooi.
Ik zal eens informeren of er ook in Nederland iets gepland is.
Fulco

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2015 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren meteen een mailtje gestuurd naar het genoemde mailadres van de Provincie West-Vlaanderen. Ik was zeer aangenaam verrast toen ik vanochtend al een telefoontje kreeg van een medewerker van de provincie. Er is tot op heden niets georganiseerd in brandweerkazernes in Nederland. Samen hebben we gebrainstormd over de mogelijkheden voor publiciteit. Ik heb in ieder geval de informatie over 9-7 doorgestuurd aan een tweetal brandweerorganisaties in Nederland. Van de Vakorganisatie Brandweer Vrijwilligers kreeg ik binnen het uur een mailtje terug dat men dit serieus gaat bekijken en eventueel op de website zal zetten.

Wordt vervolgd...
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2015 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Goed bezig Fulco.
Ik hoop dat het gevolg krijgt.

Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Jun 2015 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Goed werk Fulco! Ook ik hoop dat je inspanningen beloond worden.

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 07 Jul 2015 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een artikel over de "Ode aan de Ode"

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ieper/-die-namen-op-de-menenpoort-voor-hen-doen-we-het-a2387437/
Fulco

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas hebben de contacten met de brandweerorganisaties in Nederland geen concreet resultaat opgeleverd. Zelfs geen vermelding op hun websites, terwijl we toch een min of meer kant en klare tekst hadden aangeleverd. Jammer.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer zeg.

Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ook nu nog neutraal (en slap als altijd). puke

Gr P
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 08 Jul 2015 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zag ergens een lijst waar het allemaal is over de wereld. En dat is veel.

Inderdaad jammer van de neutraliteit van Nederland.

Fulco

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2015 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond de uitstraling van de hele ceremonie ronduit teleurstellend. De 30.000e Last Post werd aangegrepen voor een bijeenkomst van alleen hoogwaardigheidsbekleders (zoals die er al vaker zijn geweest) en wat live-verbindingen met het buitenland (al dan niet vooraf opgenomen). Van een Ode aan de Ode, een eerbetoon aan de vrijwilligers die de Last Post uitvoeren, kwam niets terecht. E waren wat flitsen te zien van het scherm onder de Menenpoort waaruit op te maken viel dat er verbindingen waren met diverse brandweerkazernes. Geen enkele aandacht daarvoor. Het ging in mijn ogen al mis bij de start. Als je een eerbetoon wilt brengen aan een gebeurtenis die iedere dag om 20.00 uur plaatsvindt, waarom moet dat dan juist nu veel later gebeuren?
De enige die wel bij de eigenlijke les bleef (ondanks zijn leeftijd), was de hertog van Kent als voorzitter van de CWGC. Alleen hij sprak zijn dank uit aan alle vrijwilligers. En toen aan het einde de koningin de klaroeners zou bedanken, werd snel teruggeschakeld naar de studio.
En waarom de volksliederen van België en Engeland. Men zei dat de hele wereld was aangeschoven: dan was het Alle Menschen werden Brüder meer op zijn plaats geweest.
Jammer.
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2015 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Fulco @ 09 Jul 2015 20:07 schreef:
Ik vond de uitstraling van de hele ceremonie ronduit teleurstellend. De 30.000e Last Post werd aangegrepen voor een bijeenkomst van alleen hoogwaardigheidsbekleders (zoals die er al vaker zijn geweest) en wat live-verbindingen met het buitenland (al dan niet vooraf opgenomen). Van een Ode aan de Ode, een eerbetoon aan de vrijwilligers die de Last Post uitvoeren, kwam niets terecht. E waren wat flitsen te zien van het scherm onder de Menenpoort waaruit op te maken viel dat er verbindingen waren met diverse brandweerkazernes. Geen enkele aandacht daarvoor. Het ging in mijn ogen al mis bij de start. Als je een eerbetoon wilt brengen aan een gebeurtenis die iedere dag om 20.00 uur plaatsvindt, waarom moet dat dan juist nu veel later gebeuren?
De enige die wel bij de eigenlijke les bleef (ondanks zijn leeftijd), was de hertog van Kent als voorzitter van de CWGC. Alleen hij sprak zijn dank uit aan alle vrijwilligers. En toen aan het einde de koningin de klaroeners zou bedanken, werd snel teruggeschakeld naar de studio.
En waarom de volksliederen van België en Engeland. Men zei dat de hele wereld was aangeschoven: dan was het Alle Menschen werden Brüder meer op zijn plaats geweest.
Jammer.

Tja,

zo gaat het meestal met dergelijke herdenkingen, de organisatoren proberen vaak de aandacht meer op zichzelf en de VIPs te trekken dan op de eigenlijke gebeurtenis.

En wat de hymnes betreft: de last post is een herdenking van de Britse gesneuvelden, niet van alle gesneuvelden! De Britten herdenken in se hun doden nog steeds als "helden, gesneuveld voor het vaderland". Een vredesboodschap zit er in principe niet in de last post. En aangezien er Britse hoogwaardigheidsbekleders waren en ook Belgische, worden die beide hymnes gespeeld. Ik heb nog speciale last posts meegemaakt en ik heb daar nog nooit "alle Menschen werden Brüder" gehoord.

Jan
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 09 Jul 2015 23:12    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het wel goed in beeld gebracht. En Wim heeft een goede stem voor dit soort evenementen.

Het enige waar ik mee zat, met meer thuis, waar was Antoon?

Scorpion

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2015 5:21    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 09 Jul 2015 23:12 schreef:
Ik vond het wel goed in beeld gebracht. En Wim heeft een goede stem voor dit soort evenementen.

Het was ook het allereerste dat opviel bij mij
Jef
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Tjoolder

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2015 6:43    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 10 Jul 2015 0:12 schreef:

Antoon was onwel geworden en de dokter liet hem thuis blijven.
Velen merkten op dat hij er niet bij was.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Jul 2015 10:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ceremonie rond Last Post aan brandweerkazerne van Bilzen

BILZEN - Donderdag werd voor de 30 000ste keer op een rij, niet alleen in Ieper maar in honderden brandweerkazernes over de hele wereld, de ‘Last post’ geblazen. Ook in Bilzen ging deze unieke ceremonie niet onopgemerkt voorbij.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150710_01771426/ceremonie-rond-last-post-aan-brandweerkazerne-van-bilzen

Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 16 Jul 2015 6:36    Onderwerp: Reageer met quote

Schijnt dat met Antoine weer wat vooruit gaat las ik ergens.

Ander goed nieuws is dat er heel veel kijkers waren voor de ceremonie van vorige week.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ieper/30-000ste-last-post-breekt-record-580-000-kijkers-voor-uitzending-a2395785/
Patrick @ IFF

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dit nieuwsje is hier nog niet gepost.
Dominiek Dendooven (historicus IFFMuseum) schreef n.a.v. de 30.000ste een opinie voor de VRT-website: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2386989
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2015 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick @ IFF @ 30 Jul 2015 9:43 schreef:
Dit nieuwsje is hier nog niet gepost.
Dominiek Dendooven (historicus IFFMuseum) schreef n.a.v. de 30.000ste een opinie voor de VRT-website: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2386989

Een uitstekend opiniestuk trouwens waar ik mezelf ook wel grotendeels in kan vinden.
Naar boven
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2015 6:33    Onderwerp: Reageer met quote

En hij, de opperblazer, was er gelukkig weer bij, zie ik aan de foto's en las ik op FB.

http://www.lastpost.be/nl/fotos/2015/dagelijkse-plechtigheid60
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: