Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Controverse over de opbouw van de Duitse oorlogsvloot

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ger



Geregistreerd op: 25-6-2008
Berichten: 226
Woonplaats: Sneek

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2015 10:10    Onderwerp: Controverse over de opbouw van de Duitse oorlogsvloot Reageer met quote

Lees verder:

http://historiek.net/keizer-wilhelm-ii-en-de-brits-duitse-controverse-over-de-opbouw-van-de-duitse-oorlogsvloot/47394/

Bron: Historiek.net
_________________
Laat WW1 en WW2 een leerschool voor de mensheid zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
coltroep



Geregistreerd op: 3-3-2009
Berichten: 347

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2015 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

leuk artikel Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
captain007



Geregistreerd op: 3-2-2013
Berichten: 25
Woonplaats: Vlaams Brabant

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2015 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

Voor puristen ??

Aangaande het gevaar van het Duitse onderzeebootwapen tegen Groot Brittannië schijft J.H.J. Andriessen ( o.a. blz. 209) in zijn boek « Keizer Wilhelm II – Mythe en werkelijkheid », waarvan hierboven uitreksels, dat
« …Winston Churchill, opdracht gaf de Britse koopvaardij schepen te bewapenen en zich tegen aanhouding door Duitse onderzeeboten te verdedigen. Op 10 en 25 februari 1915 vaardigde hij strikt geheime orders uit waarin gezagvoerders van Britse koopvaardijschepen instructies ontvingen welke betrekking hadden op de houding van de Britse koopvaardijvloot in oorlogstijd.»

Op blz. 211 lezen we echter dat : « De situatie was uiteraard onderwerp van gesprek in de Rijksdag en bij de Admiraliteit. Toen men in februari 1915 aan boord van de aangehouden Britse Koopvaarder „Ben Chruagan” van de BEN-Line, een volledig afschrift vond van Churchill’s orders om U-boten te rammen en de „neutrale” vlag te voeren adviseerde admiraal Von Pohl, chef van de marinestaf, de Cruiser Rules eveneens op te geven en de onbeperkte U-boot oorlog te beginnen ».

Op dezelfde blz 211 werd erbij gevoegd dat : « Later, in november 1915, trof men voornoemde instructies (Churchill’s orders) overigens ook weer aan en wel aan boord van de Britse koopvaarders WOODFIELD en LINKMORE ».

Enkele opmerkingen :

1. Ik heb tnt. geen enkel spoor van een Britse Ben Chruagan van de BEN-Line teruggevonden.

2. Wel was er een BEN CRUACHAN (1902 -Morrison Shipping Co., Ltd. - North Shields) gepraaid op 30 januari 1915 en later getorpedeerd door U-21 op weg van Scapa Flow naar Liverpool. Maar nergens vond ik een relaas/ rapport ivm het vinden van de « Churchill’s orders » aan boord.

3. Ook was er wel een Britse WOODFIELD, gezonken op 3 november 1915 door de U- 38. Maar daar ook nergens een relaas ivm de « Churchill’s orders » aan boord gevonden.

4. En ten slotte, ook geen spoor gevonden van een LINKMORE-steamer.

Het boek van Andriessen is volgens mij, een goed ondersteund geschiedkundig werk. Toch wil ik deze « technische details » onder de aandacht brengen. Misschien is er iemand die meer weet over het bestaan/vinden van deze « Churchill’s orders » aan boord ….

Met maritieme groetjes,
Freddy.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2015 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

aangezien dit ook een deel van mijn opzoek werk is naar het militair verleden van mijn grootvader.

gevonden:

He then gave very specific orders to civilian merchantnavy captains, he ordered them: " to immediately engage the enemy, either with their armament if they possess it, or by ramming if they do not" and he continued then: "ANY MASTER WHO SURRENDERS HIS SHIP WILL BE PROSECUTED".(source: ibidem). With this order, civilian captains had but one choice, to become a franc tireur with the risk to be executed by the Germans, or to be executed by their own landsman for cowardy in the sight of the enemy.

bron:
[Further reading: "Martyr or Pirate? The Case of Captain Fryatt in the Great War" by Alan G. Jamieson, in The Mariner's Mirror, volume 85, number 2 (1999)].
This was posted on WW1-WWW in January, 1999, and appears with the permission of the author: Ian Jones (icj@chavasse.u-net.com).

Churchill's orders for mechant-navy captains which said:

1: All British mechantships to paint out their names and port of registry, and when in British waters to fly the flag of a neutral power.(preferably the American flag) (source: Worldcrisis vol 2 p.283)
2: British vessels are ordered to treat the crews of captured U-boats as "felons" and not to accord them the status of prisoners of war.(source: Simpson.Lusitania p.36)
3: Survivors should be taken prisoner of shot whichever is the most convenient.
4: In all actions, white flags whould be fired upon with promptitude.(source Richmond diaries 27-2-15)

verder opzoek is bezig
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dragonder



Geregistreerd op: 20-11-2007
Berichten: 801
Woonplaats: Oedelem

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2015 11:31    Onderwerp: relaas van de Woodfield Reageer met quote

experience of the Woodfield (3,584 tons)
furnished evidence of the effective use which could have
been made of long-range defensive armament if it had
been available at this period. This vessel carried only a
small gun, and the attacking submarine kept at a safe
distance. The Woodfield (master, Mr. Robert Hughes) was
on her way from Avonmouth to Malta when, in the early
morning of the 3rd, the stillness was broken by the sound of
gun-fire, two shots passing across the vessel's bow. Far
away in the distance, Captain Hughes then saw a submarine
steaming towards him. The vessel was at once put stern
on to the enemy.
As soon as the merchant captain's intention to evade
capture became apparent to the commander of the
submarine, he opened fire again and for two hours the
fusillade continued, the British merchant captain, undaunted
by the odds against him, still holding on his
course. The ship was hit several times ; seven men
were killed and the carpenter was fatally wounded. When
Captain Hughes, who, with thirteen others, had been
wounded, realised that his vessel was in a sinking condition,
he ordered the port and starboard lifeboats to get aAvay.
He had in his charge, in addition to his crew of thirty-four
hands, thirty-one passengers, and seven of these were
among the injured. All who remained alive got away
safely in the two boats. When everyone had left the ship
except the captain, the gunner, and a soldier, the submarine
ceased firing, submerged, and came up on the
starboard beam, A torpedo Mas then fired, which struck
CH. VII] TWO SUCCESSFUL ESCAPES 183
the vessel amidship. Not, however, until two more shots
had been fired did the Woodjield sink. The master and
his two companions were the last to leave the ship ;
they took refuge on a raft, which was picked up by the
second mate's boat, which safely reached the coast of
Morocco. Captain Hughes had not succeeded in savin his ship,
but he had at least sold it at a high price in view
of the large number of shells, besides a torpedo, which
the enemy had had to expend. The incident took place
out of sight of land, about forty miles east of Ceuta.

Bron: blz 182 en 183 van het boek Merchant Navy
Published 1921 by Murray in London.
_________________
Ab Origine Fortis
Ere Kapt Cdt Rgt 5L
Drager van de juwelen ridder in de kroonorde en ridder in de leopoldsorde
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Andriessen



Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 785
Woonplaats: Akersloot gem.Castricum

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2015 16:38    Onderwerp: Ben Line Reageer met quote

SS.Ben Gruachan: Mijn bron zegt: Ben Lines, Edinburgh, 3000 ton, in: The Lusitania, Colin Simpson, Little Brown, Boston, Toronto 1972

SS.Woodfield: bron: Merchant Navy. Murray.London 1921

SS.Linkmore. Bron: ik dacht dat die vermeld werd in "International Law and the World War" ,James W.Garner. Vol 1 New York (1920) maar boek uitgeleend en kan dat momenteel dus even niet checken.
_________________
bezoek ook onze website www.ssew.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Zeeoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group