|
Forum Eerste Wereldoorlog Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7722 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 27 Dec 2014 21:07 Onderwerp: Brodie, WOI of niet? |
|
|
Even een vraag voor de kenners: ik heb al een paar jaar een Brodie in mijn bezit waarvan ik maar niet te weten kom of het een WOI-exemplaar is of niet. Het ding heeft in elk geval geen rim maar het binnenwerk lijkt me jaren '30 of '40. Er zit onder de dikke zwarte laag die er op zit (en die ik er nauwelijks vanaf heb kunnen poetsen) een laagje oranje-roze menie lijkt het wel. Aan de binnenkant schijnt nog heel zwak wat khaki door. Het binnenwerk is met klinknageltjes vastgeklonken (geen splitpen dus) maar vlak daarnaast zit aan beide kanten nog een gaatje, alsof er vroeger een ander binnenwerk in gezeten heeft wat daar vastgemaakt zat. Het ijzer is vrij dun, m.i. een stuk dunner dan een WOII-Brodie die ik gehad heb. Ik probeer er achter te komen of dit een WOI-pot is of een latere, wie kan me helpen? Hieronder een aantal foto's:
Alle info is welkom, jongens. Alvast bedankt.
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Tandorini

|
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7722 Woonplaats: Land van Maas en Waal
|
Geplaatst: 27 Dec 2014 23:43 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je snelle reply, Tando. Dus de rim is er een keer afgepeuterd waarschijnlijk?
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
Lingekopf Bismarck

Geregistreerd op: 19-10-2006 Berichten: 16013 Woonplaats: Binnen de Atlantikwall en 135 km van het WO1-front
|
Geplaatst: 28 Dec 2014 0:27 Onderwerp: |
|
|
Dat zou dan wel moeten. Neem een draaimaat (micrometer) en je ziet de dikte van het staal. Succes ermee! _________________ "Setzen wir Deutschland, so zu sagen, in den Sattel! Reiten wird es schon können..... "
"Wer den Daumen auf dem Beutel hat, der hat die Macht."
Otto von Bismarck, 1869 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|